Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ujevn ulyd på bil som følger fart


Anbefalte innlegg

Jeg har en Audi A4 2.0 tdi 2009 modell som ganske nylig er EU-godkjent. Den siste tiden har den begynt å lage en helikopteraktig lyd når jeg kjører. Lyden følger farta og går fortere og fortere ved høy fart. Den påvirkes ikke av svinger.

 

Jeg var sikker på at det var noe som skrapet nedi veien når jeg kjørte eller noe satt fast i hjulet, men det er ikke det.

Når jeg bremset litt hardt nedover en bakke så forsvant lyden helt i ca et minutt før den sakte, men sikkert kom tilbake.

Lyden er ikke i forbindelse med motoren da den er uavhengig av turtall og er ikke-eksisterende når bilen står stille på tomgang.

Bilen går som den skal utover dette, men kan kanskje merke noen små vibrasjoner i forbindelse med lyden.

Setter veldig stor pris på alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar! Alle boltene er etterstrammet og sitter godt. slitte dekk kan det heller ikke være da de er nye og med rett lufttrykk. Hadde det vært hjullageret ville det nok vært en annen lyd som også hadde blitt påvirket av svinging, noe den ikke blir. Jeg vet bare at slitedeler ble byttet ved Eu, da det var forrige eier som utførte denne.

 

Jeg håper det er for lange bolter i forhold til vinterdekkene. Har ikke hatt bilen så lenge, og skjedde kun en dag etter jeg skiftet til vinterdekk. I verste fall kan det være drivakselen, men jeg har bestilt time på verksted i morgen, så håper ting blir ordnet da, og at det ikke blir en femsifret sum.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
On 12.11.2018 at 6:24 PM, aklla said:

Sitter dekkene skikkelig?

Sjekk boltene, hadde noe lignende for en stund siden, da var det boltene på ett dekk som hadde løsnet litt

Har du bolter på dekkene dine så kan problemet ditt ligge der... På felgene som dekket er fastet til, og som til sammen danner et hjul derimot... 😝

Lenke til kommentar
Tigerstriper skrev (På 12.11.2018 den 6:15 PM):

Jeg har en Audi A4 2.0 tdi 2009 modell som ganske nylig er EU-godkjent. Den siste tiden har den begynt å lage en helikopteraktig lyd når jeg kjører. Lyden følger farta og går fortere og fortere ved høy fart. Den påvirkes ikke av svinger.

 

Jeg var sikker på at det var noe som skrapet nedi veien når jeg kjørte eller noe satt fast i hjulet, men det er ikke det.

Når jeg bremset litt hardt nedover en bakke så forsvant lyden helt i ca et minutt før den sakte, men sikkert kom tilbake.

Lyden er ikke i forbindelse med motoren da den er uavhengig av turtall og er ikke-eksisterende når bilen står stille på tomgang.

Bilen går som den skal utover dette, men kan kanskje merke noen små vibrasjoner i forbindelse med lyden.

Setter veldig stor pris på alle svar :)

Kast i bremseskive?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...