Gå til innhold

hva har man lov å ta opp fra tv ? ( om få år blir 3djeparts utstyr inkopatibelt)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ser ut som om du roter veldig med begrepet "har lov til".

At du har lov til noe betyr ikke at det er lovfestet at det skal være tillat, ganske ofte er det lov fordi det ikke er lovfestet at det er ulovlig.

Selv om det er lovfestet at det er tillat, så betyr ikke det nødvendigvis at leverandør er pliktig å tilrettelegge for dette. I slike tilfeller gir loven deg beskyttelse mot rettslige krav fra leverandøren.

 

 

Typisk er det tillat å ta opp til privat bruk. Fremvisning kan være mer problematisk.

Ellers eier ikke du mediet fra kanalpakken du har på TV...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er også det som er problemet

Det er ikke noe klart holde punkt , bare en masse difuse begrep som bestemer dette

 

jeg spurte hvorfor kan man ikke ha noe som gir en retferdig og klar regel for dette

 

Må jeg søke om tilatsle hver gang jeg ønsker å gjøre et optak fra tv for å vere helt sikekr på at det ikke er noe som skal surmule på grunn av tapte intakter ?

 

Musikkbransjen har jo i flere år klagd på at det for få som kjøper musikken , og beskyld befolkningen for å kopiere i stedet

dette vill de ha dekket inn vi diverse avgifter

 

Film og tv bransjen er like gærne på dette

 

Om man betaler for få lov til se tv programmer så får man altså ikke noe særlige retigheter om man ønsker å ta opp programmet

Da må det en norsk lov til som gir en rett

Likevel er ikke denn loven særlig mye verdt  da hver ankelt distubitør kan nekte emg helt å se programmet om de vill

 

Hvorfor

Lenke til kommentar

hva har man lov å ta opp fra tv ?

Når ineildsleverandørene tilater opptak på deres ut styr vil vi de også eier optaket , seelv om det er mit

Det samme blir det om man ønsker å ta var på egene opptak

dagens  PVR løsninger tilater ikke direkte overføring fra et PVR til andre enheter

Det må man ty til den gammeldagse løsninge der man brute to VHS spiller for å redigere video

Du gir deg ikke... Har du ennå ikke satt deg inn i betingelsene for PVR-tjenesten til Altibox? Du kan koble til en VHS-maskin og ta opp eller sette opp et videokamera og filme av TV-skjermen, og du kan da bruke opptakene så mye du vil til eget privat bruk. Men PVR-opptakene er ikke opptak på samme måte, det er en tjeneste hvor du kan lagre program midlertidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ser ut som om du roter veldig med begrepet "har lov til".

At du har lov til noe betyr ikke at det er lovfestet at det skal være tillat, ganske ofte er det lov fordi det ikke er lovfestet at det er ulovlig.

Selv om det er lovfestet at det er tillat, så betyr ikke det nødvendigvis at leverandør er pliktig å tilrettelegge for dette. I slike tilfeller gir loven deg beskyttelse mot rettslige krav fra leverandøren.

 

 

Typisk er det tillat å ta opp til privat bruk. Fremvisning kan være mer problematisk.

Ellers eier ikke du mediet fra kanalpakken du har på TV...

 

at man ikke eier mediet vet jeg

Det er likevall en foskejell her

noen krever at man kjøper dekoderen som som da blie en eiendom

Det betyr ikke at den er laget for at man skal kunne overføre en kopie eti et anne medie

 

Andre lar en bare leie dekoderen

 

noe tialter at man tar opp  på eller via dekoder uten noe krav om mere penger

Andre krever ekstra abonement

 

for tiden koster slipepr man å betale for den først dekoderen hos altibox

mens dekoder 2 og  3 koster ca 50 kr i måneden

 

Skal man så gjøre opptak så krever altibox først etablering på ca 400 kr og så ca 80 kr pr måned

nå har de også inført etableing på 400 kr for hvar ekstra dekoder

 

konkurenten canal digital gjør det ikke på den måten

Der er man pliktig å kjøpe dekoder til en pris av noen tusen lapper

så er det ikke noe mer mas ut over det

 

det eneste man betaler for kanalditrubiasjoene

På filmleie og andre tjenster er de ganske like

 

Men et rykte sier at Canal digital gir kunden flere gratisfilmer 

Lenke til kommentar

 

Det ser ut som om du roter veldig med begrepet "har lov til".

At du har lov til noe betyr ikke at det er lovfestet at det skal være tillat, ganske ofte er det lov fordi det ikke er lovfestet at det er ulovlig.

Selv om det er lovfestet at det er tillat, så betyr ikke det nødvendigvis at leverandør er pliktig å tilrettelegge for dette. I slike tilfeller gir loven deg beskyttelse mot rettslige krav fra leverandøren.

 

 

Typisk er det tillat å ta opp til privat bruk. Fremvisning kan være mer problematisk.

Ellers eier ikke du mediet fra kanalpakken du har på TV...

 

at man ikke eier mediet vet jeg

Det er likevall en foskejell her

noen krever at man kjøper dekoderen som som da blie en eiendom

Det betyr ikke at den er laget for at man skal kunne overføre en kopie eti et anne medie

 

Andre lar en bare leie dekoderen

 

noe tialter at man tar opp  på eller via dekoder uten noe krav om mere penger

Andre krever ekstra abonement

 

for tiden koster slipepr man å betale for den først dekoderen hos altibox

mens dekoder 2 og  3 koster ca 50 kr i måneden

 

Skal man så gjøre opptak så krever altibox først etablering på ca 400 kr og så ca 80 kr pr måned

nå har de også inført etableing på 400 kr for hvar ekstra dekoder

 

konkurenten canal digital gjør det ikke på den måten

Der er man pliktig å kjøpe dekoder til en pris av noen tusen lapper

så er det ikke noe mer mas ut over det

 

det eneste man betaler for kanalditrubiasjoene

På filmleie og andre tjenster er de ganske like

 

Men et rykte sier at Canal digital gir kunden flere gratisfilmer 

 

 

Dette er ett produkt og tjeneste levert av leverandør på leverandøren sitt vilkår. Det er irrelevant i forhold til spørsmålet om lovligheten ved å ta opp sendingene.

 

Dersom du kjøper boksen kan du hacke den slik du vil sånn at den tillater deg å spytte det ut på medium som passer deg, men du har fremdeles ikke noe krav om at leverandøren skal tilrettelegge dette for deg...

Når du leier boksen er ikke dette lov da du "ødelegger" leverandøren sin eiendom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

hva har man lov å ta opp fra tv ?

Når ineildsleverandørene tilater opptak på deres ut styr vil vi de også eier optaket , seelv om det er mit

Det samme blir det om man ønsker å ta var på egene opptak

dagens  PVR løsninger tilater ikke direkte overføring fra et PVR til andre enheter

Det må man ty til den gammeldagse løsninge der man brute to VHS spiller for å redigere video

Du gir deg ikke... Har du ennå ikke satt deg inn i betingelsene for PVR-tjenesten til Altibox? Du kan koble til en VHS-maskin og ta opp eller sette opp et videokamera og filme av TV-skjermen, og du kan da bruke opptakene så mye du vil til eget privat bruk. Men PVR-opptakene er ikke opptak på samme måte, det er en tjeneste hvor du kan lagre program midlertidig.

 

Dagens vilkår gir meg den retten i dag

i fremtiden , altså om noen år forsvinner den muligheten helt  og det er det som er poenge her

 

Det er namlig slik at alt av tredparts opptaker utstyr bare kan ta opt gjennom den gamle scart standerden

Rytene sier at man ikke har lov å bruke HDMI til dette

Noe av dette utsyret har bare eegne dekodere som knapt nok er støtt av noe distubitør , og hverfall ikke av altibox

 

Når scart tilkoblingen blir fjernet så er ertren til bruke eget utsyr til optak meningsløs

man må enten betale en måndlig avgift plus etablering

ellerr  se om man får tak ien omformer

vilkåren blir neppe så mye endret 

 

Dette gjør de med viten og vilje selv  samtidig som de refer til vilkåren som tialter en å bruke annet utstyr

det hjlper lite når det ikke finnes noe utsyr som vil fungere

Lenke til kommentar

side3.no omtaler at det er en ny åndsverkslov på gang og med den kan det se ut til at det blir (enda flere) innskrenkninger på hva vi forbrukere har lov til..

 

"Du kan vinke farvel til TV-opptakene dine

En liten kuriositet i den nye åndsverksloven er at loven eksplisitt gjør det klart at opptak du gjør av en TV-sending på en dekorder, ikke kan overføres til en ny boks.

Er en sending tatt opp på innretning som nevnt i første ledd, må den ikke uten kringkastingsforetakets samtykke overføres til en annen innretning før 50 år er gått etter utløpet av det året den første sendingen fant sted.

Lovforslag

 

Det betyr at hvis du flytter eller boksen går i stykker, har du ingen rett til å faktisk få med deg opptakene dine." http://side3.no/teknologi/na-kan-du-straffes-for-a-streame-pa-nett/3423330459.html

 

- Hvis man skal tolke dette (negativt) vil det nok si at man ikke lenger har lov til å ta opp på eget utstyr, vil jeg tro...

 

Har ikke lest hele lovforslaget så det over er med forbehold. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-andsverklov/id2548628/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da ser det ut som den nye ådverkslovene vil lingne mer på patent lovene

Her er det nok noen politikerer som har misforstått sin oppgave

 

jeg reager morlask på at andre ( distrubitørene ) skal tjene ekstra penger på bekostning av serere og produsenter

jeg komemr til å iritere meg over at produsenten vi lage mange tvserier , men en god del av dem får hvorken lov til å se dem elelr kjøpe dem

 

vi har også være rettigheter her , me det virker som dem blir satt helt ut av funskjon

 

 

på stortinget er det 2 partier som er optak av rettigheter

mikropartiet rød , som også er avhenig av AP

og FRP som da er avhengig av Høyre

 

Så kan man jo lure på hvor god jobb disse partiene jommer til å gjøre

 

Her er det mulig at man må bryte loven for få den retigheten man burde ha

 

jeg har tidliger påpekt hvor mange begresninger en PVR boks har

b.la. at ma ikke kan overføre optaken til andre medier

 

jeg ville ihverfal krevd det var mulig og det har man fler grunner til

Lenke til kommentar

Da ser det ut som den nye ådverkslovene vil lingne mer på patent lovene

Her er det nok noen politikerer som har misforstått sin oppgave

 

jeg reager morlask på at andre ( distrubitørene ) skal tjene ekstra penger på bekostning av serere og produsenter

jeg komemr til å iritere meg over at produsenten vi lage mange tvserier , men en god del av dem får hvorken lov til å se dem elelr kjøpe dem

 

vi har også være rettigheter her , me det virker som dem blir satt helt ut av funskjon

 

 

på stortinget er det 2 partier som er optak av rettigheter

mikropartiet rød , som også er avhenig av AP

og FRP som da er avhengig av Høyre

 

Så kan man jo lure på hvor god jobb disse partiene jommer til å gjøre

 

Her er det mulig at man må bryte loven for få den retigheten man burde ha

 

jeg har tidliger påpekt hvor mange begresninger en PVR boks har

b.la. at ma ikke kan overføre optaken til andre medier

 

jeg ville ihverfal krevd det var mulig og det har man fler grunner til

 

Du har ikke noe grunnlag for å kreve at de skal legge til rette for det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da ser det ut som den nye ådverkslovene vil lingne mer på patent lovene

Her er det nok noen politikerer som har misforstått sin oppgave

 

jeg reager morlask på at andre ( distrubitørene ) skal tjene ekstra penger på bekostning av serere og produsenter

jeg komemr til å iritere meg over at produsenten vi lage mange tvserier , men en god del av dem får hvorken lov til å se dem elelr kjøpe dem

 

vi har også være rettigheter her , me det virker som dem blir satt helt ut av funskjon

 

 

på stortinget er det 2 partier som er optak av rettigheter

mikropartiet rød , som også er avhenig av AP

og FRP som da er avhengig av Høyre

 

Så kan man jo lure på hvor god jobb disse partiene jommer til å gjøre

 

Her er det mulig at man må bryte loven for få den retigheten man burde ha

 

jeg har tidliger påpekt hvor mange begresninger en PVR boks har

b.la. at ma ikke kan overføre optaken til andre medier

 

jeg ville ihverfal krevd det var mulig og det har man fler grunner til

 

Du har ikke noe grunnlag for å kreve at de skal legge til rette for det...

 

Da er det noe du ikke har fått me deg

 

Har du glemt at man betaler en avgift på lagringsmediene som som skal være støtte til produsenter som ikke tjener penger på at folk kjøper  fra dem

 

Det virker også som du har  glemt at alle disse produsentene er intresert i at man ser produktet de lager

Når det er såppas mange kanaler som kjemper om seerne på samme tid så får man heller ikke med seg alt man ønsker å se uten å måtte ta opp noe av det

at noen,. dermot altibox har mulighet for å se innhold  intil 3 timer etter sending på de fleste kanalen hjelper bare bittelit

Hos konkurenten CD har seerne en hel uke på seg

 

jeg krever min rett til se det jeg betaler for , enten direkte eller som optak

så kommer edu og sier at det her jeg ikke rett til

 

Da mener du samtidig at jeg ikke har rett til å ta med meg alle veren jeg kjøper i butikken .

Lenke til kommentar

Du har ikke rett til å se opptak.

Heller ikke rett til å ta opptak.

Hvordan er det så vanskelig å forstå?

Det er vanskelig å godta

spesielt når man også må betale for optakene

 

I stedet for bare komme med den påstanden så kan du  begrunne hvorfor jeg ikke har rett til å se opptak

om en stund kommer du også med påstandsen om at jeg hverken har rett ti se på de kanalen jeg betaler for , eller å beholde de varen jeg kjøper i butikken

 

Du bør i det miste begrunne alle påsatandene dine , for ikke skape unødvendig harme

Lenke til kommentar

Der er bare å godta det først som sist og prøve å finne en måte du kan ta opp på selv.

Å få deg til å forstå hvorfor har jeg verken tid eller ork til.

 

Siter meg på hvor jeg sa at du ikke har rett til å se kanalene du betaler får så skal jeg svare deg.

For det har jeg ikke sagt.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Der er bare å godta det først som sist og prøve å finne en måte du kan ta opp på selv.

Å få deg til å forstå hvorfor har jeg verken tid eller ork til.

 

Siter meg på hvor jeg sa at du ikke har rett til å se kanalene du betaler får så skal jeg svare deg.

For det har jeg ikke sagt.

Jeg så ikke at du sa det . men at du kommer til å mene det om en stund

 

jeg bad deg å dokumnetere påstanden om at jeg ikke hadde  rett til å se mine egen opptak

opptak som blir gjort av kunder til altibox kan være gjor gjenneom en bataligs tjeneste

 

mener du da forsatt man ikke har rett til å se optakene ?

 

kan du ikke begrunne det , i stede for komme med en udokumenter påstand ?

Lenke til kommentar

Du har lov til, ikke krav på.

Husker du, å ha lov til er ikke det samme som å ha krav på?

 

Du kan se dine egne opptak og du kan ta opptak, men du kan ikke kreve at leverandøren legger til rette eller ikke forhindrer at du tar opptak.

Er det noe der som er vanskelig å skjønne?

 

Hvor mange ganger må det bli sagt før du får det med deg?

Lenke til kommentar

Du har lov til, ikke krav på.

Husker du, å ha lov til er ikke det samme som å ha krav på?

 

Du kan se dine egne opptak og du kan ta opptak, men du kan ikke kreve at leverandøren legger til rette eller ikke forhindrer at du tar opptak.

Er det noe der som er vanskelig å skjønne?

 

Hvor mange ganger må det bli sagt før du får det med deg?

problemet her er at helelr ikke du forstå hva du prater om her

man har lov til å gjøre optak , men distubitøren kan livel nekte med det .

hvilken lov er det som funger på en slik måte

 

Enten har man lov eller så har man ikke lov

Hvis man har lov så er det rart at andre kan nekte meg

 

Du må ha tolket loven feil

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...