Gå til innhold

Spise etter trening?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har et spørsmål om hva jeg skal få i meg av næring etter en tung styrkeøkt! Har akkurtat gått til innkjøp av proteinpulver. PF Whey 100%. Tenkte først å kun ta shaken etter treningsøkten, men har hørt av noen at man også trenger karbohydrater etter trening. Og hvis du ikke får i deg det er proteinshaken bortkastet. Kan noen komme med noen forslag til hva jeg kan kombinere shaken med for at det skal bli ideelt? Takk skal dere ha på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg drikker stort sett en liter melk/sjokomelk etter trening, etterfulgt av et godt måltid en time etterpå. Det kommer litt an på hva jeg føler for, men du kan egentlig spise hva du vil etter trening. Det er fint om det inneholder litt proteiner da.

 

Det viktigste er at du får i deg det du skal ha av kalorier og protein i løpet av en dag.

Lenke til kommentar

Når man heller i seg en proteinshake vil ikke kroppen klare å ta opp all proteinet. Hvor mye man tar opp er individuelt, men 30-60 gram protein er det vel snakk om. Det resterende blir omdannet til blodsukker, og det er som om man skulle spist karbohydater. Så man får altså både i pose og sekk ved å drikke en proteinshake, men det er relativt dyre "karbohydrater" sånn sett. Jeg bruker ofte proteinshake etter trening selv, men spiser gjerne en stor tallerken havregryn med melk i stedet eller gjerne i tillegg. Det er en svært billig og god måte å få i seg masse fornuftig næring etter trening på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Myten er busted ved at grensen ikke er konstant men varierer fra person til person og fra treningsøkt til treningsøkt. Kroppen konverterer protein til sukker når den får for mye protein eller har for lite glukose. Poenget med å innta karbo i tillegg til protein er at mindre del av proteinet faktisk konverteres. De fleste som blander seg en proteinshake lager seg nok en større porsjon enn 50 gram protein og setter i gang konvertering i kroppen sin. Egentlig ikke noen stor ulempe, men det er både sunnere for kroppen og billigere å innta begge deler. Til slutt må man heller ikke glemme alle mikroernæringsstoffene som proteinshaken ikke inneholder, så vanlig mat er alltid det beste. Proteinshake blir aldri mer enn nest best sånn sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...