Gå til innhold

Hvorfor finnes det så mange "satanister"?


Anbefalte innlegg

Jeg tok testen som er linket til her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=402232&hl=

 

Jeg ble satanist. I likhet med mange andre som har tatt den testen. :dontgetit: Vel vel tenkte jeg. Fant ut at jeg ville forske litt nærmere på det.

Har funnet ut at satanister oftest egentlig bare er "selvdyrkere" som ikke tror på andre enn seg selv. De tilber ikke satan på noen måte. Men det jeg ikke forsto var hvorfor de blir kalt satanister?

 

Hva er egentlig en satanist?

 

Noen som har en bedre forklaring på hvorfor selvdyrkere blir kalt satanister?

Eller er dette bare en avledningsmanøver for å få folk til å slippe satanismen litt mer inn i stua. Rekrutering for senere å vise sitt sanne jeg?

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satanisme er en ideologi som bygger på at mennesket er egoistisk og at vi ikke burde undertrykke egoismen vår men dyrke den. Derfor er det veldig mye av det folk mener på en måte betegnes som satanistisk.

 

Grunnen til at de kalles satanister er nok at denne ideologien er slags motsetning til kristendommen. I stedet for å tro på en gud så tror man på seg selv. I stedet for å hjelpe andre(som gjerne er fiendene sin) så driter man i dem. I stedet for å gi kjærlighet til alle så skal man kun gi det til de man mener fortjener det. I stedet for at alle er verdt like mye så har man forskjellig verdi, og de fleste mennesker setter verdi på folk.

 

Så grunen til navnet er vel at de er en motsetning til kristendommen.

 

EDIT: Kan fint lite om satanisme egentlig, så ta dette med en klype salt. Hvis det er noen som kan bekrefte eller avbekrefte det eg skrev i dette inlegget så hadde det vært fint. ;)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Jeg er enig i at man gir godhet til de som fortjener det. Hvorfor skulle jeg være snill mot en drittsekk?

Kanskje fordi du ikke vet grunnen til at vedkommende gjør som han gjør. Kanskje det bare er din oppfatning at vedkommende er en drittsekk. Kanskje du ved å opptre med respekt kan påvirke vedkommende til det bedre. Kanskje du burde gjøre det for din egen skyld, fordi det påvirker deg som menneske hvordan du opptrer mot andre. Kanskje du burde gjøre det av prinsipielle årsaker og bidra til en bedre verden, i stedet for å være kynisk.

 

Det finnes mange grunner, avhengig av tid å sted.

Lenke til kommentar

You scored as agnosticism.

 

You are an agnostic. Though it is generally taken that agnostics neither believe nor disbelieve in God, it is possible to be a theist or atheist in addition to an agnostic. Agnostics don't believe it is possible to prove the existence of God (nor lack thereof). Agnosticism is a philosophy that God's existence cannot be proven. Some say it is possible to be agnostic and follow a religion; however, one cannot be a devout believer if he or she does not truly believe.

 

 

Satanismen kom på andreplass.

Lenke til kommentar

Så selvdyrkere kaller seg selv satanister for å vise at de ikke tror på kristendommen? I og med at satanismen er det motsatte av kristendom fordi man ikke henvender seg til andre enn seg selv når man har problemer/osv...

 

Nei jeg kan ikke si jeg forstår dette her. Hvis jeg skal gå rundt og forklare folk at jeg er satanist bår jeg kunne begrunne det bedre enn det der :!: Risikerer jo å bli banket opp. :ermm:

Lenke til kommentar
Bare fordi en ELENDIG test sier at du er satanist trenger ikke betyr at du faktisk er det.

Hehe. Vet jo det. Går ikke bare ut ifra den testen da.

Men det lille jeg har lest om satanisme andre steder høres jo ikke så dumt ut. Føler at det meste av det jeg leste stemmet med meg mine meninger.

 

Syntes det hadde vært et arti samtaleemne hvis jeg kunne bakket det sikkerlig opp med info. "Heisann mamma. Jeg har funnet ut at jeg er satanist"

 

Hehe. Men som sagt trenger jeg å vite mer om det først. Rart det finnes så lite info om emnet ute på nettet..... :ermm:

Lenke til kommentar
JBlack: Hvis eg ikke tar feil så skal man vel ifølge satanister respektere andre så lenge de ikke plager deg. Ikke helt sikker på denne though... :hmm:

 

(Hvis han plager deg derimot: Så er han fritt vilt)

det er riktig.

 

satanismen har flere av de "verdiene" vi vil at sammfundet skal ha, enn det kristendommen har. det er litt morsomt å tenke på.

ting som, man skal ikke skade eller drepe andre levende vesner bortsett fra hvis sin egen overlevelse er avhengig av det.

men satanismen slår hardere ned på folk som gjør ulovlige ting osv enn det kristendommen gjør da.

 

edit: la til litt

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar

Bør vel legge til at det er flere ulike retninger innenfor satanismen. LaVey satanisme er én, også har man noen obskure, kvasi-historiske greier kalt "sumersatanisme". Den siste baserer seg på så mye bullshit at det jeg har vanskelig for å tro at noen kan ta det seriøst.

Lenke til kommentar

Basic-satanisme, går ut på å se på mennesker som dyr, og å likestille mennesker og dyr. Satanister er sine egne guder, og dyrker sine egne egoistiske instinkter. Det tror ikke på Gud, Satan, Helvete, eller noe liv etter døden.

 

Anton LaVey's satanisme er i bunn og grunn bare en plagiering av Aleyster Crowley's "Lovens bok". Det eneste LaVey har lagt til er det med at mennesker er dyr, og at dyr er like mye verdt som mennesker.

Endret av superseven
Lenke til kommentar

Det finnes flere satanister enn dere tror. Religiøse mennesker over hele verden hevder å følge diverse religiøse tekster som er fulle av bud og lover, men som vi vet er det de som oftest bryter dem også, og i mange tilfeller lever i diametrisk opposisjon til budene.

 

Ta USA som eksempel. Republikanerne hevder å være "det moralske kristne partiet". Men følger de Jesu' læringer eller de ti bud? Nei, de følger Satans leveregler for jorden!

 

Tenk over det. Ta en titt på partiprogrammet til republikanerne. Vil de venne det andre kinn? Vil de fø de sultende? Kle og gi medisinsk hjelp til de fattige? Gi de penger?

 

Nei, nei og atter nei... slik kan man argumentere at amerikanere flest er de fakto ikke kristne, men satanister.

Lenke til kommentar
Tenk over det. Ta en titt på partiprogrammet til republikanerne. Vil de venne det andre kinn? Vil de fø de sultende? Kle og gi medisinsk hjelp til de fattige? Gi de penger?

 

Nei, nei og atter nei... slik kan man argumentere at amerikanere flest er de fakto ikke kristne, men satanister.

Meanwhile, back on planet Earth ....

 

USA er verdens største humanitære bidragsyter. Bruker bl.a milliarder av dollar årlig på AIDS-bekjempelse i Afrika. Og ingen aksepterer hva som helst av faenskap uten å reagere. Heldigvis.

 

Litt kontakt med virkeligheten før man uttaler seg, er ikke så dumt... :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...