Gå til innhold

Få reps ødelegger skjelettet?


Anbefalte innlegg

Fikk netopp høre fra egentrenningssjefen (els.) på elixia at få reps 6 eller mindre kun er for Veldig godt trente folk som er absolutt ferdig med vokseperioden (20++) og for en 18-åring som meg så var dette noe jeg ikke måtte finne på. Hvis ikke ødelegger det skjelletet. Etter alt jeg har lest så er jo dette riv ruskende galt? Han sa også at det var best å trene 12-16 reps for å bli sterkere, etter som du lærer kroppen å tåle melkesyre. Det med melkesyre er jo riktig, men maksstyrke får man jo av få reps og ett sterkere nervesystem, og ikke av å kunne tåle melkesyre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk netopp høre fra egentrenningssjefen (els.) på elixia at få reps 6 eller mindre kun er for Veldig godt trente folk som er absolutt ferdig med vokseperioden (20++) og for en 18-åring som meg så var dette noe jeg ikke måtte finne på. Hvis ikke ødelegger det skjelletet. Etter alt jeg har lest så er jo dette riv ruskende galt? Han sa også at det var best å trene 12-16 reps for å bli sterkere, etter som du lærer kroppen å tåle melkesyre. Det med melkesyre er jo riktig, men maksstyrke får man jo av få reps og ett sterkere nervesystem, og ikke av å kunne tåle melkesyre.

 

 

dette er bare bullshit spør du meg. tror ikke han som jobber der har noe og gjøre på et treningsrom :p

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Fikk netopp høre fra egentrenningssjefen (els.) på elixia at få reps 6 eller mindre kun er for Veldig godt trente folk som er absolutt ferdig med vokseperioden (20++) og for en 18-åring som meg så var dette noe jeg ikke måtte finne på. Hvis ikke ødelegger det skjelletet. Etter alt jeg har lest så er jo dette riv ruskende galt? Han sa også at det var best å trene 12-16 reps for å bli sterkere, etter som du lærer kroppen å tåle melkesyre. Det med melkesyre er jo riktig, men maksstyrke får man jo av få reps og ett sterkere nervesystem, og ikke av å kunne tåle melkesyre.

 

Han er en løk, og burde ikke inneha en stilling som gir ham autoritet på dette feltet da han tydeligvis ikke kan noe som helst.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har flere ganger kommet forbi slike folk.

 

En fysoterapaut

Mente at mine mark og bøy var feil. Fikk oss god latter alle sammen når hun viste hva som var det "riktige".

 

En som jobber der

Som sa at det er bedre å kjøre et splitt program som satte fokus på isolasjonsøvelser enn baseøvelser. Der en dag skulle være arm, en annen dag rygg og bryst, men ingenting om bein. Og for å oppnå de beste resulatene så var det 1-3 øvelser per muskelgruppe, 8-12 repitisjoner per øvelse. Biceps curl, triceps extrensions var selfølgelig første priotert.

 

En som trente der

Mente at det var skadelig for knærene å gå ned dypt på knebøy. Når han først fikk sjangsen til å forklare seg klarte han ikke å argumentere for det, bare ved å si det er allmen fakta. Og når jeg kom og sa at faktisk å ikke fullføre knebøyene gjør mer skade på knærene enn å kjøre dype. Grunnen er enkel, ved å ikke gå helt ned så får du ikke aktivert musklene (baksidelår og rumpe) til å ta kontroll over løftet og da blir det knærene som tar mye av løftet og satt i en vanskelig sitasjon. Men når du går helt ned, så arbeier musklene mer og knærene blir satt i en friere plassering (btw.. Rippetoe skrev om det også :p)

 

En som tulling som skulle undervise nykommere

En tynn (rundt 60kilo) tulling som skulle vise folk om hvordan de trente seg til muskler og styrke. 8-10 repitsjoner og selfølgelig ingen knebøy eller mark. Kun benkpress, biceps curl og noe småtteri av andre øvelser. Værste av alt så var det han som stod fram som trener og skulle undervise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er latterlig. Virker som de bare ansetter folk har som god erfaring innenfor idrett som fotball og kardio, men ikke har peiling på kroppsbygging.

 

De trenger ikke ha noe peiling på kroppsbyggning. Men generelt styrketrening, veldig synd at de setter alle kunder på maskinene som ikke funker engang. Men det er slik treningssentre funger, de har faktisk ikke råd til å drive på å leie inn dyktige folk som kan alle teknikkene reint og fint, derfor leier de inn folk som iallefall kan noe småtteri om trening og heller kan sitte og passe på.

Lenke til kommentar

Akkurat det med at du kan at skjelettet kan ta skade ved å overbelaste en ung og ikke-ferdig utvokst kropp tror jeg stemmer. Når kroppen er under utvikling, har den lettere for å bli påvirket og derfor kan overbelastning og feil løft være skadelig.

 

Ellers er jeg enig med resten av deltageren i denne tråden. Det er ingenting feil i å trene med få repetisjoner, men det gjør at du får store muskler. Ønsker du å få utholdende og lange muskler skal du ta mange reps, 8-12.

 

over til diskusjonen som ikke har noe med emne å gjøre; trenere og ansatte på trenings studioene så er det ganske lett å forklare. Ingen av disse har drevet med kroppsbygging eller styrkeløft og vil derfor ikke ha kunnskap rettet mot slikt. I Stavanger skal Bjørns Gym være å anbefale, den drives av et par som har drevet med styrkeløft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat det med at du kan at skjelettet kan ta skade ved å overbelaste en ung og ikke-ferdig utvokst kropp tror jeg stemmer. Når kroppen er under utvikling, har den lettere for å bli påvirket og derfor kan overbelastning og feil løft være skadelig.

 

Ellers er jeg enig med resten av deltageren i denne tråden. Det er ingenting feil i å trene med få repetisjoner, men det gjør at du får store muskler. Ønsker du å få utholdende og lange muskler skal du ta mange reps, 8-12.

 

over til diskusjonen som ikke har noe med emne å gjøre; trenere og ansatte på trenings studioene så er det ganske lett å forklare. Ingen av disse har drevet med kroppsbygging eller styrkeløft og vil derfor ikke ha kunnskap rettet mot slikt. I Stavanger skal Bjørns Gym være å anbefale, den drives av et par som har drevet med styrkeløft.

 

Det er vel egentlig feil å si at man får størst muskler av å trene med få reps. Få reps trener mer maksstyrke, men mindre hypertrofili. Derimot så er det mest hypertrofili ved 8-12 reps, og ved enda flere enn dette så får man mer "lange muskler".

Lenke til kommentar

Akkurat det med at du kan at skjelettet kan ta skade ved å overbelaste en ung og ikke-ferdig utvokst kropp tror jeg stemmer. Når kroppen er under utvikling, har den lettere for å bli påvirket og derfor kan overbelastning og feil løft være skadelig.

 

Ellers er jeg enig med resten av deltageren i denne tråden. Det er ingenting feil i å trene med få repetisjoner, men det gjør at du får store muskler. Ønsker du å få utholdende og lange muskler skal du ta mange reps, 8-12.

 

over til diskusjonen som ikke har noe med emne å gjøre; trenere og ansatte på trenings studioene så er det ganske lett å forklare. Ingen av disse har drevet med kroppsbygging eller styrkeløft og vil derfor ikke ha kunnskap rettet mot slikt. I Stavanger skal Bjørns Gym være å anbefale, den drives av et par som har drevet med styrkeløft.

 

Det er vel egentlig feil å si at man får størst muskler av å trene med få reps. Få reps trener mer maksstyrke, men mindre hypertrofili. Derimot så er det mest hypertrofili ved 8-12 reps, og ved enda flere enn dette så får man mer "lange muskler".

 

Det kan diskutres til de grader. Så må vi heller ikke glemme hyperplasia. Noe nyrere forskning viser at kroppsbyggere som trener med 8-12 reps får mer muskelceller(hyperplasia) enn personer som trener med 3-5 reps.

 

Det kan enkelt deles i at;

1) Styrkeløftere har større muskelfibre enn utrente.

2) Kroppsbyggere har like store eller mindre muskelfibre enn utrente, men flere muskelceller.

 

Noen mener at det kommer av repitsjonsanntalet.

Hvis noen av dere har lyst å finne ut mer -> http://www.trim.no/pub/art.php?id=224

 

Du bør ta dette med en klypesalt, som alt annet her i livet til det kommer flere studier som kan bekrefte om hyperplasia.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Det stemmer at skjelettet blir sterkere etter å ha helbredet seg fra en skade. Etter et armbrudd for eksempel, vil det eventuelle neste bruddet mest sannsynlig skje et annet sted fordi den gamle skaden har gjort den delen sterkere.

 

Et godt eksempel er folk som knuser betong, mur osv med kroppen. Slikt kunne aldri vi gjort, selv med samme styrke. Dette er fordi skjelettet deres er sterkere. I følge enten National Geographic eller Discovery Channel i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...