Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Rusten bruker fungerer ikke - BIOS spørsmål


Anbefalte innlegg

Har et nytt hovedkort fra Asus med UEFI BIOS

 

Finner ikke Boot order som var en vanlig ting i gamledager.

 

Hvordan tolker hovedkortet en USB med Windows 10 boot installer på? Må en endre på noe i BIOS, eller skal den bare tilby å starte den ved å ha den plugget i ved boot?

 

Er Boot order ikke noe man finner i BIOS lengre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri likt det nivået av hardware og BIOS-kunnskap som er nødvendig for å forstå alt. Manualer kan ofte være så banalt dumt laget at de forklarer alle variantene innstillinger uten å forklare hvorfor.

 

Nå har jeg klart å aktivere CSM basert på det du viste til manual. Men, menyen er fortsatt tom for Boot order. Dessuten så kommer det valg om UEFI only, Legacy only og Ignore på alle Boot-innstillingene nedenfor Launch CSM i menylisten. Så hvordan skal en som ikke helt har styr på det som er med nye vs. gamle BIOS-er forstå dette?

 

Behøver noen små teskjeer fra noen ihvertfall for å forstå ting noe bedre.

 

 

 

post-30484-0-91130700-1562845879_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke 100%, og er litt usikker på hva du egentlig spør etter.

Men skal forsøke å se om jeg har forstått dette:

 

Scenario:

Du prøver å boote noe i lista nummer 1, i dette tilfelle burde det vært ditt SSD (Windows allerede installert)

Du prøver å boote fra USB minne for å Installere Windows ?

Lenke til kommentar

Vel, jeg har ikke prøvd å boote noe enda. Så er ikke sikkert innstilling der er noe problem. Men jeg forsøker å forstå hva det er med disse detaljene på Uefi-innstillinger?

 

Jeg er veldig lite inni Uefi..

 

Så jeg har avventet med å innstaller Win10 for å se om noen kunne fortelle hva som er gode innstillinger å gå for. Bør det bli Uefi på alt da?

Lenke til kommentar

Det går ikke an å sette til SSD. Men til Uefi only, Legacy only eller Ignore.

 

Ellers er det en av linjene som går på Storage med de nevnte innstillingene. Boot device order som i gamledager ser ut å være ikke-eksisterende på hovedkortet (men jeg vet ikke sikkert), har ihvertfall ikke funnet noe.

 

Så det jeg lurer en del på er om alt i de fire ekstrainnstillingene også bør fyres på Uefi? Samt om noen kanskje kan være litt smått greie å forklare noe rundt det.

 

Skal innstallere Win10 fra USB minnepenn snarlig ja.

Lenke til kommentar

Det går ikke an å sette til SSD. Men til Uefi only, Legacy only eller Ignore.

 

Ellers er det en av linjene som går på Storage med de nevnte innstillingene. Boot device order som i gamledager ser ut å være ikke-eksisterende på hovedkortet (men jeg vet ikke sikkert), har ihvertfall ikke funnet noe.

 

Så det jeg lurer en del på er om alt i de fire ekstrainnstillingene også bør fyres på Uefi? Samt om noen kanskje kan være litt smått greie å forklare noe rundt det.

 

Skal innstallere Win10 fra USB minnepenn snarlig ja.

bare sett alt til uefi du :p eller bedre å bare slå av csm :p

Endret av Rajak
Lenke til kommentar

Jeg har aldri likt det nivået av hardware og BIOS-kunnskap som er nødvendig for å forstå alt. Manualer kan ofte være så banalt dumt laget at de forklarer alle variantene innstillinger uten å forklare hvorfor.

 

Nå har jeg klart å aktivere CSM basert på det du viste til manual. Men, menyen er fortsatt tom for Boot order. Dessuten så kommer det valg om UEFI only, Legacy only og Ignore på alle Boot-innstillingene nedenfor Launch CSM i menylisten. Så hvordan skal en som ikke helt har styr på det som er med nye vs. gamle BIOS-er forstå dette?

 

Behøver noen små teskjeer fra noen ihvertfall for å forstå ting noe bedre.

 

 

 

attachicon.gifBoot_CSM-support-module__Active.JPG

 

 

Kjører du Windows 8 eller nyere så skal CSM deaktiveres og Secure Boot være aktivert.

Lenke til kommentar

Slå av fordi?  :wee:

 

Har forstått at Uefi gir raskere lastetider og bedre støtte for legacy gaming og what not. Men, jeg kan ikke noe om det. Er helt avhengig av krykker..

 

Fordi er OS installert så er det ikke nødvendig å laste inn unødvendige ting under boot, og skal du ha full støtte for Windows Secure Boot som skal sikre deg for at ting skal klare å infiltrere Windows under boot så skal CSM deaktiveres og Secure Boot være på og stå til Windows. Da er det kun Microsoft signert kode som kan laste før og under oppstart.

Lenke til kommentar

Men, jeg vet ikke om jeg vil ha Secure Boot. Husker at på den laptop jeg har fra HP, så ga det bare mye stress å få godkjent endringer.

 

Er det noe gøy å ha Secure Boot dersom man f.eks. kald-hotswap'er forskjellige bootdisker på forskjellige OS?

Kabinettet mitt har eksternt S-ATA-internkontakt med tilhørende intern S-ATA strøm liggende under ett lokk på toppen av kabinettet.

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Bør jeg sette de til Uefi da og kikke i F7 etterpå?
 
de:

Boot from Network Devices - til UEFI only?
Boot from Storage Devices - til UEFI only?
Boot from PCI-E/PCI Expansion Devices - til UEFI only?


Høres sikker litt sprøtt ut at jeg sitter fast her og ikke har valgt å eksperimentere meg fram. Med så simple steg som å bare stappe i en USB-minnepenn for Win10-innstallasjon. Men, som dere ser så forsøker jeg å lære noe om noen er villige..

Har hatt behov for å hente meg inn på søvn etter litt for mye nattetimer, og har vært litt på internettet i dag på den gamle laptop i påvente av noen som kan temaet BIOS godt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg har aldri likt det nivået av hardware og BIOS-kunnskap som er nødvendig for å forstå alt. Manualer kan ofte være så banalt dumt laget at de forklarer alle variantene innstillinger uten å forklare hvorfor.

 

Nå har jeg klart å aktivere CSM basert på det du viste til manual. Men, menyen er fortsatt tom for Boot order. Dessuten så kommer det valg om UEFI only, Legacy only og Ignore på alle Boot-innstillingene nedenfor Launch CSM i menylisten. Så hvordan skal en som ikke helt har styr på det som er med nye vs. gamle BIOS-er forstå dette?

 

Behøver noen små teskjeer fra noen ihvertfall for å forstå ting noe bedre.

 

 

 

attachicon.gifBoot_CSM-support-module__Active.JPG

Her er et svar som jeg har kopiert fra en annen tråd:

A UEFI system can boot only from a GPT disk, not MBR. A BIOS system can boot only from an MBR disk and not GPT, which is why you can't take an OS disk from a BIOS system and put it in a UEFI system and expect the system to boot.
Most UEFI motherboards come with a Compatibility Support Module (CSM), which is enabled by default. It makes the motherboard actually look like a BIOS system, allowing it to boot from NTFS and MBR disk, but you lose the UEFI features and are essentially just using BIOS. If you want to run your system as UEFI, you need to disable the CSM via the motherboard's interface before you install Windows. 
Your UEFI system can boot only from a device that has an EFI boot loader, so after the CSM has been disabled, the only boot devices that are listed will be UEFI aware.
After Windows is installed, msinfo32 (System Information) will show the BIOS mode as UEFI, not legacy.
Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Når jeg skulle forsøke Disable Launch CSM, så kom følgende advarsel opp:

 

 

Notice

Due to Microsoft Secure Boot regulations, ensure the Microsoft signed UEFI driver is contained in the plugged PCI-E based storages including M.2 SSD before set the Launch CSM to [Disabled]. Otherwise, the PCI-E based storages will be only available for the data drive usage.

Contact the PCI-E storage vendor for the UEFI driver availability details.

 

OK-knapp

 

:hmm: så skal dette også tolkes.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...