Gå til innhold

The Tremendous Trump Thread - Første periode (Les førstepost)


Anbefalte innlegg

Akkurat det samme kan sies når de prøver å latterliggjøre muren til Trump samtidig som EU har betalt for langt mere grensemur.

 

 

Jeg er personlig i mot begge deler. Jeg var for det gamle EU fordi det bygget ned murene mellom land, jeg er mot det nye EU fordi de bygger opp murene rundt seg.

 

Men nå har jeg vært så lenge i gamet (nettdebatten) at jeg vet at det alltid er noe jeg burde vært i mot som jeg sikkert kan henges for om man bare leter. Jeg tror ikke det er noe menneske gitt å være annerledes.

 

Og så er jeg prinsipielt uenig i at man ikke skal kunne kritisere en feil uten samtidig å kritisere andre, selv om de måtte være relevante og sammenlignbare. Hvis jeg ser en artikkel i avisen om menneskerettsbrudd i Saudi-Arabia, så forventer jeg ikke at den skal nevne alle andre land som også bryter menneskerettighetene. Tvert om, vi kan ikke løse alle verdens problemer på en gang, vi må ta dem en etter en.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Så enkelt, og så vanskelig, er det. Å skyte folk for å passere en grense, det er en summarisk dødsstraff uten lov (enn så lenge) og dom. At det skjer ved andre grenser er ikke noe argument.

 

Geir :)

Ikke helt korrekt ... det er nemlig slik at i ett demokrati har flertallet rett til å utarbeide lover som gir dem lov til å drepe minoriteter, og det har de gjort.

 

Avretting av innvandrere som forsøker å komme seg ut av ett diktatur ... og inn i ett demokrati er fullt lovlig, selv om ingen dødsdom blir avsagt av noen dommer. Her er grensevaktene påtalemyndighet, dommer og bøddel ... helt lovlig.

 

Det kan dog stilles spørsmålstegn til om flertallet burde ha lov til å drepe minoriteter, dvs om det er moralsk rett eller galt.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 Ikke helt korrekt ... det er nemlig slik at i ett demokrati har flertallet rett til å utarbeide lover som gir dem lov til å drepe minoriteter, og det har de gjort.

 

Avretting av innvandrere som forsøker å komme seg ut av ett diktatur ... og inn i ett demokrati er fullt lovlig, selv om ingen dødsdom blir avsagt av noen dommer. Her er grensevaktene påtalemyndighet, dommer og bøddel ... helt lovlig.

 

Det kan dog stilles spørsmålstegn til om flertallet burde ha lov til å drepe minoriteter, dvs om det er moralsk rett eller galt.

Fordi det er noe Trump og sine motstanderne har diskutert- demokrati eller anarki!
Lenke til kommentar

Dog, den europeiske muren, som Norge er med på å betale, fortjener igrunnen en egen tråd. Kanskje du kan starte en?

Har allerede prøvd emg med tråder med mere korrekt beskrivelse slik som

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1829462

"Trump-bashing ekkokammer: fakta, logikk og kritiske spørsmål ikke velkommen" som beskriver det mange i denne tråden gjentatte ganger har gitt inntrykk av at de ønsker at denne tråden skal være, men det ble visst for mye ærlighet for dem å bruke en korrekt beskrivelse.

 

Intellektuelle uærlighet igjen. Jeg kommenterte om Trumps utsagn, ikke noe annet.

Når du bare sier "idiotisk utsagn" uten å klart si hva refererer til antok jeg at det var det klart mest idiotiske utsagnet du refererte til.

 

My bad. Jeg glemte et øyeblikk at dette ikke var en vanlig rasjonell diskusjon. Det hadde vært lettere å huske om tråden faktisk het "Trump-bashing ekkokammer: fakta, logikk og kritiske spørsmål ikke velkommen"

 

Hvis jeg ser en artikkel i avisen om menneskerettsbrudd i Saudi-Arabia, så forventer jeg ikke at den skal nevne alle andre land som også bryter menneskerettighetene. Tvert om, vi kan ikke løse alle verdens problemer på en gang, vi må ta dem en etter en.

Det er en vesentlgi forskjell her. EU betaler faktisk for muren til Tyrkia samtidig som de prøver latterliggjøre Trump for hans mur. Ekvivalenten her ville være om EU faktisk betalte Saudi Arabia penger som de visste var øremerket for å brukes til å drepe og torturere ulovlige immigranter i Saudi Arabia samtidig som de kritiserer Trump for at familier blir adskilt ved imigrasjon til USA.

Lenke til kommentar

Det er en vesentlgi forskjell her. EU betaler faktisk for muren til Tyrkia samtidig som de prøver latterliggjøre Trump for hans mur. Ekvivalenten her ville være om EU faktisk betalte Saudi Arabia penger som de visste var øremerket for å brukes til å drepe og torturere ulovlige immigranter i Saudi Arabia samtidig som de kritiserer Trump for at familier blir adskilt ved imigrasjon til USA.

 

 

Det er selvsagt helt korrekt å kritisere EU for sin handlinger, og for sin dobbeltmoral. Ikke uenig i det. Men jeg er uenig i at folk her i tråden og andre steder skal være forpliktet til alltid å rette sin kritikk i alle retninger før de kritiserer noe som fortjener kritikk.

 

Geir :) 

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

 

Når du bare sier "idiotisk utsagn" uten å klart si hva refererer til antok jeg at det var det klart mest idiotiske utsagnet du refererte til.

 

My bad. Jeg glemte et øyeblikk at dette ikke var en vanlig rasjonell diskusjon. Det hadde vært lettere å huske om tråden faktisk het "Trump-bashing ekkokammer: fakta, logikk og kritiske spørsmål ikke velkommen"

 

 

Jeg siterte bare Trump. Du misforstår med vilje og hindrer en rasjonelle diskusjon.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er selvsagt helt korrekt å kritisere EU for sin handlinger, og for sin dobbeltmoral. Ikke uenig i det. Men jeg er uenig i at folk her i tråden og andre steder skal være forpliktet til alltid å rette sin kritikk i alle retninger før de kritiserer noe som fortjener kritikk.

 

Geir :)

 

EU har også tatt i mot millioner på millioner av flyktninger, så er egentlig ikke sammenlignbart i det hele tatt.

 

Og muren til Trump bygges hovedsaklig for å stoppe arbeidsinnvandring ikke flyktninger.

Det måtte være mer som at norge bygger en mur for å stoppe svensker fra å jobbe på kaféer i Oslo.

Samtidig som Erna sier at svensker er forbrytere og voldtektsmenn.

 

Så som vanlig bommer robertaas totalt.

Endret av Gunfreak
  • Liker 6
Lenke til kommentar

EU har også tatt i mot millioner på millioner av flyktninger, så er egentlig ikke sammenlignbart i det hele tatt.

Kilde?

 

Og muren til Trump bygges hovedsaklig for å stoppe arbeidsinnvandring ikke flyktninger.

Det måtte være mer som at norge bygger en mur for å stoppe svensker fra å jobbe på kaféer i Oslo.

Samtidig som Erna sier at svensker er forbrytere og voldtektsmenn.

Det er vel mer sammenlignbart med grensen Norge har mot Russland

 

Grensegjerde.jpg

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det er selvsagt helt korrekt å kritisere EU for sin handlinger, og for sin dobbeltmoral. Ikke uenig i det. Men jeg er uenig i at folk her i tråden og andre steder skal være forpliktet til alltid å rette sin kritikk i alle retninger før de kritiserer noe som fortjener kritikk.

Det er en stråmann for det har jeg ikke gjort. det jeg har gjort er å påvise dobbeltmoral der hvor de selv er (del)ansvarlig i det samme som de kritiserer Trump for.

 

Jeg siterte bare Trump. Du misforstår med vilje og hindrer en rasjonelle diskusjon.

Du kom ikke med noe sitat da du påpekte idioti.

 

 

EU har også tatt i mot millioner på millioner av flyktninger, så er egentlig ikke sammenlignbart i det hele tatt.

Begge har tatt imot millioner av flyktninger og begge bygger mur. Hvilken annen forskjell er det enn at det er en person som heter Trump som mange elsker å angripe?

 

Og muren til Trump bygges hovedsaklig for å stoppe arbeidsinnvandring ikke flyktninger.

Dokumentasjon?

Lenke til kommentar

Det er en stråmann for det har jeg ikke gjort. det jeg har gjort er å påvise dobbeltmoral der hvor de selv er (del)ansvarlig i det samme som de kritiserer Trump for.

 

 

Du kom ikke med noe sitat da du påpekte idioti.

 

 

 

Begge har tatt imot millioner av flyktninger og begge bygger mur. Hvilken annen forskjell er det enn at det er en person som heter Trump som mange elsker å angripe?

 

 

Dokumentasjon?

Usa har ikke tatt i mot millioner av flyktninger.

 

Nesten ingen flyktninger kommer fra sørlige grensen til usa.

Lenke til kommentar

Det er en stråmann for det har jeg ikke gjort. det jeg har gjort er å påvise dobbeltmoral der hvor de selv er (del)ansvarlig i det samme som de kritiserer Trump for.

 

 

Da leste jeg deg feil. Det er selvsagt mulig. Her er innlegget jeg svarte på:

 

Det er i alle fall et godt arguement for at de som fokuserer på å klage på Trump her enten er veldig lite opplyste eller veldig selektive i hva de kritiserer.

 

Akkurat det samme kan sies når de prøver å latterliggjøre muren til Trump samtidig som EU har betalt for langt mere grensemur.

 

Jeg oppfattet formuleringen "de som fokuserer på å klage på Trump her" som folk her i tråden. De kan vel knapt være ansvarlige for EUs politikk på dette området. Våre politikere kan det kanskje, men ikke du og jeg og de andre her.

 

Hvis du med "de her" mente EU, så misforstod jeg.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Usa har ikke tatt i mot millioner av flyktninger.

https://en.wikipedia.org/wiki/Asylum_in_the_United_States

"Since World War II, more refugees have found homes in the U.S. than any other nation and more than two million refugees have arrived in the U.S. since 1980."

 

Jeg oppfattet formuleringen "de som fokuserer på å klage på Trump her" som folk her i tråden. De kan vel knapt være ansvarlige for EUs politikk på dette området. Våre politikere kan det kanskje, men ikke du og jeg og de andre her.

Jeg regner med at ette er noe Norge er med å betale for og da er de fleste i tråden i alle fall delansvarig for denne muren.

Lenke til kommentar

Det var vel ulogisk og uærlig å mene at jeg refererte til noe annet, særlig hvis du leste hele innlegget mitt.

Du svarte på mitt innlegg

 

 

Så man er faktisk villig til å si at det er greit med så mange ulovelige innvandrere til det ikke er ståplass igjen i USA... kun for å kunne si at Trump tar feil?

Med

 

 

Nei, man er faktisk villig til å si at det var et idiotisk utsagn.

Og du kom så meng flere andre utsagn.

 

Jeg spurte så for sikkerhets skyld

 

 

At "we could actually add a few trillion more people" var idiotisk?

 

Hvorpå du kom med beskyldningen

 

 

Intellektuelle uærlighet igjen. Jeg kommenterte om Trumps utsagn, ikke noe annet.

 

Jeg kan ikke se hva jeg har gjort galt her. Det var du som var uklar og jeg ba bare om en bekreftelse.

Lenke til kommentar

https://en.wikipedia.org/wiki/Asylum_in_the_United_States

"Since World War II, more refugees have found homes in the U.S. than any other nation and more than two million refugees have arrived in the U.S. since 1980."

 

 

Vi snakker om i relasjon til muren til Trump, ikke hva usa gjorde for flere generasjoner side.

USA som har hovedansvaret for den nåværende flyktningkrisen har bare tatt inn noen få tusen under denne perioden.

Lenke til kommentar

Du svarte på mitt innlegg

Med

Og du kom så meng flere andre utsagn.

 

Jeg spurte så for sikkerhets skyld

 

Hvorpå du kom med beskyldningen

 

Jeg kan ikke se hva jeg har gjort galt her. Det var du som var uklar og jeg ba bare om en bekreftelse.

Jeg gir meg. Jeg skrev far når jeg mente bestefar.
Lenke til kommentar

Siste:
Direktøren for Homeland Security, Kirstjen Nielsen, slutter i stillingen. Hun stilte til et planlagt møte i WH kl. 5pm et. for å gi Trump informasjon han hadde forespurt under fredagens besøk ved grensen i Calexico, California. Hun skal tidligere ha gitt uttrykk for at hun ikke hadde planer om å si opp, men dette skal ha endret seg ila. uken.
Dette var et spørsmål som dukket opp etter at Nielsen forrige uke besøkte Honduras og sammen med ledere der kunngjorde et historisk sikkerhetssamarbeid mellom nasjonene for å dempe migreringen, hvorpå Trump kuttet støtten til Honduras, Guatemala og El Salvador i slutten av samme uke, og dermed slo bena under det samarbeidet Nielsen var sendt dit for å signere avtale om.
 


 
Update:
Read Kirstjen Nielsen's resignation letter
https://www.axios.com/read-kirstjen-nielsen-resignation-letter-35ae1658-76d0-4a45-a65a-8558a856155f.html
"Homeland Security Secretary Kirstjen Nielsen resigned Sunday evening after a tumultuous tenure in the Trump administration.
Between the lines: It may well be that Nielsen was the one who formally resigned — but the formalities don't really matter. Trump has wanted Nielsen gone for months because he believes she's "weak" on immigration, multiple sources with direct knowledge of the president's thinking tell Axios.
"

 

Brevet:

 

 

 
" Mr. President, 

 
I hereby resign from the position of Secretary of the U.S. Department of Homeland Security (DHS), effective April 7th 2018. It has been my great honor to lead the men and women of the Department as its sixth Secretary. I could not be prouder of and more humbled by their service, dedication, and commitment to keep our country safe from all threats and hazards. I join all Americans in thanking them for their sacrifices and those of their families.
 

For more than two years of service beginning during the Presidential Transition, I have worked tirelessly to advance the goals and missions of the Department. I am immensely proud of our successes in transforming DHS to keep pace with our enemies and adversaries — whether it is in cyberspace or against emerging threats from new technologies.
 

Despite our progress in reforming homeland security for a new age, I have determined that it is the right time for me to step aside. I hope that the next Secretary will have the support of Congress and the courts in fixing the laws which have impeded our ability to fully secure America’s borders and which have contributed to discord in our nation’s discourse. Our country and the men and women of DHS deserve to have all the tools and resources they need to execute the mission entrusted to them.
 

I can say with confidence our homeland is safer today than when I joined the Administration. We have taken unprecedented action to protect Americans. We have implemented historic efforts to defend our borders, combat illegal immigration, obstruct the inflow of drugs, and uphold our laws and values. We have responded decisively to record-breaking natural disasters and helped Americans rebuild. We have prevented the disruption of U.S. elections and guarded against foreign interference in our democracy. We have replaced complacency with consequences in cyberspace, we are holding digital intruders accountable, and we are stepping up our protection of American networks. We have thwarted terrorist plotting against our homeland and launched new efforts to block terrorists and criminals from reaching our shores. And we have ramped up security measures to make it harder for our enemies and adversaries to attack us, whether it is with drones, chemical and biological weapons, or through other means.
Thank you again for the privilege to serve the American people and to lead the outstanding men and women of the Department of Homeland Security. Supporting these patriots has been the honor of a lifetime. 

 
Sincerely,
Kirstjen M. Nielsen
Secretary of Homeland Security "

 

Kilde: https://www.axios.com/read-kirstjen-nielsen-resignation-letter-35ae1658-76d0-4a45-a65a-8558a856155f.html

 

 

 

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Vi snakker om i relasjon til muren til Trump, ikke hva usa gjorde for flere generasjoner side.

USA som har hovedansvaret for den nåværende flyktningkrisen har bare tatt inn noen få tusen under denne perioden.

Det er konstant en rekke flyktningeekriser rundt om i verden og antall flyktninger har vært ganske så jevnt i omtrent 30 år. Og alt dette er altså USA og antagelig spesielt Trump skyldig i?

 

Men i og med at du påstår at muren kun vil stoppe arbeidsinnvandring til USA er det vanskelig å skjønne hva flytningevolumet har å gjøre med at muren til EU er grei, mens muren til USA er noen forferdelige greier.

 

Noe annet: Mange sier at Trump er fascist bare fordi de ikke liker man, men når man ser på fakta så har jo fx Obama vært mye nærmere en fascistisk politikk.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...