Gå til innhold

Swap, greit eller dritt?


UrgeLoL

Anbefalte innlegg

Nå er det et år siden jeg kjøpte en iPhone 7 pluss hos telenorbutikken. Betalte ingenting i forkant og har siden betalt 449 kr pr måned, altså 5388 kr. Når jeg om 14 dager swapper den til en iPhone X så får jeg altså slettet de resterende 5388 kroner som er igjen å betale på iPhone 7. 

 

En iPhone 7 pluss 128 GB koster i dag NY fra applestore 8590. 

Så da tenker jeg at å få 5388 kr for min er en grei salgspris.

 

På finn selges iPhone 7 128 GB(ikke knust) for rundt 4700-4990-5500-6000 kr. Altså er prisen jeg får helt i henhold til snittprisen. 

 

Den kostet ny fra applestore 9890.

 

Men så har jeg betalt 449*24=10776 for telefonen, altså 886 kr mer over en periode på 24 måneder. Men siden jeg leverer den inn etter et år så har jeg betalt 886/2, 443 kr mer enn om jeg hadde cashet den ut.

 

Og for disse 443 kr så har jeg fått ny telefon uten å legge ut en eneste krone, jeg har "gratis" skjermbeskytter om man er uheldig å knuser skjermen, første egenandel er 500kr.

Jeg får en grei innbyttepris for telefonen, slipper å selger den på det åpne markedet. Ikke trenger jeg levere inn laderen heller, noe man helst selger med når man selge telefonen brukt. 

 

Alt i alt synes jeg ikke dette er en så dårlig ide.

 

Når det kommer til abonnement, så er du ikke tvunget til å bruke telefon, du kan godt tegne ett nytt abb med nytt nr for så avslutte dette dagen etterpå, eller du kan flytte abb, ditt nr over på et telenor abb rett før du går i butikken for å få en telefon på swapavtale, for så å be om overføring til en annen operatør dagen etterpå. Alt etter hvilket abb som passer deg best. Selv har jeg telenor fritid 25 gb til 499 kr(rabatten på 100 kr får du ved å ringe telenor kundeservice, min erfaring).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan sikkert være gode greier for noen dette.

Selv liker jeg å kjøpe telefon kontant ferdig betalt. Så om jeg mister den i havet eller kjører over den så slipper jeg å betale mere på den iallefall.

 

Samt totalt frihet med tanke på abbonemanget.men så Kjøper jeg litt billigere mobiler og da. Betaler i dag bare 179kr i måneden med 7GB data hos Talkmore og er fornøyd med å slippe større regning hver måned.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Spørs vel litt hva som er alternativet. Man får jo iphones billigere enn ny fra apple-store til utsalgspris, men det er jo ikke alle som benytter seg av de mulighetene.

 

AtW

I allefall ved lansering så er det vel ikke rare forskjellene?

Poenget mitt var i allefall å vise at swap ikke er så dårlig som den kritikken det fikk ved lansering.

Lenke til kommentar

For all del, avtalen er fin for de som alltid ønsker å oppdatere seg til de nyeste telefonene.

 

Men se for deg at du en dag ønsker å komme deg ut av denne SWAP avtalen, da må du ha betalt ned telefonen i 24 mnd eller betale de gjenværende mnd frem til og med 24 mnd, og da blir telefonen dyrere enn om du hadde kjøpt den det billigste stedet og betalt hele summen. Da er også mobilen minst to år gammel, og har en lavere salgsverdi enn om du hadde betalt hele telefonen samme dagen som du kjøpte den. 

Lenke til kommentar

Kan sikkert være gode greier for noen dette.

Selv liker jeg å kjøpe telefon kontant ferdig betalt. Så om jeg mister den i havet eller kjører over den så slipper jeg å betale mere på den iallefall.

 

Samt totalt frihet med tanke på abbonemanget.men så Kjøper jeg litt billigere mobiler og da. Betaler i dag bare 179kr i måneden med 7GB data hos Talkmore og er fornøyd med å slippe større regning hver måned.

Ja...(som en spør i tidl innlegg) Hvordan har du fått den prisen der?

Jeg vet det går å forhandle ned prisene hos Talkmore. Men, det var da voldsomt.

Lenke til kommentar

Nå er det et år siden jeg kjøpte en iPhone 7 pluss hos telenorbutikken. Betalte ingenting i forkant og har siden betalt 449 kr pr måned, altså 5388 kr. Når jeg om 14 dager swapper den til en iPhone X så får jeg altså slettet de resterende 5388 kroner som er igjen å betale på iPhone 7. 

 

En iPhone 7 pluss 128 GB koster i dag NY fra applestore 8590. 

Så da tenker jeg at å få 5388 kr for min er en grei salgspris.

 

På finn selges iPhone 7 128 GB(ikke knust) for rundt 4700-4990-5500-6000 kr. Altså er prisen jeg får helt i henhold til snittprisen. 

 

Den kostet ny fra applestore 9890.

 

Men så har jeg betalt 449*24=10776 for telefonen, altså 886 kr mer over en periode på 24 måneder. Men siden jeg leverer den inn etter et år så har jeg betalt 886/2, 443 kr mer enn om jeg hadde cashet den ut.

 

Og for disse 443 kr så har jeg fått ny telefon uten å legge ut en eneste krone, jeg har "gratis" skjermbeskytter om man er uheldig å knuser skjermen, første egenandel er 500kr.

Jeg får en grei innbyttepris for telefonen, slipper å selger den på det åpne markedet. Ikke trenger jeg levere inn laderen heller, noe man helst selger med når man selge telefonen brukt.

Du har ikke solgt en iPhone 7 Plus til Telenor for kr 5388,-, du har leid en iPhone 7 Plus fra Telenor i et år for kr 5388,-

Bemerk også, ved denne avtalen har du betalt kr 5388,- av kr 9890,- til Telenor, dette betyr at Telenor har nedskrevet salgsprisen på telefonen til kr 4502,- ved å leie den ut til deg i år.

 

I praksis: du kunne solgt din iPhone 7 Plus til denne fyren her for 5000 kr, og spart 500 kr. Eller så hadde du sannsynligvis klart å selge den for ca 6000 med litt tålmodighet, og spart kr 1500,-

 

Selvfølgelig, hvis du har pengene til overs, og syns fordelene utveier ulempene er det greit, men ikke narr deg selv til å tro at du får kr 5388,- i innbyttepris fra Telenor på SWAP.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Nå er det et år siden jeg kjøpte en iPhone 7 pluss hos telenorbutikken. Betalte ingenting i forkant og har siden betalt 449 kr pr måned, altså 5388 kr. Når jeg om 14 dager swapper den til en iPhone X så får jeg altså slettet de resterende 5388 kroner som er igjen å betale på iPhone 7. 

 

En iPhone 7 pluss 128 GB koster i dag NY fra applestore 8590. 

Så da tenker jeg at å få 5388 kr for min er en grei salgspris.

 

På finn selges iPhone 7 128 GB(ikke knust) for rundt 4700-4990-5500-6000 kr. Altså er prisen jeg får helt i henhold til snittprisen. 

 

Den kostet ny fra applestore 9890.

 

Men så har jeg betalt 449*24=10776 for telefonen, altså 886 kr mer over en periode på 24 måneder. Men siden jeg leverer den inn etter et år så har jeg betalt 886/2, 443 kr mer enn om jeg hadde cashet den ut.

 

Og for disse 443 kr så har jeg fått ny telefon uten å legge ut en eneste krone, jeg har "gratis" skjermbeskytter om man er uheldig å knuser skjermen, første egenandel er 500kr.

Jeg får en grei innbyttepris for telefonen, slipper å selger den på det åpne markedet. Ikke trenger jeg levere inn laderen heller, noe man helst selger med når man selge telefonen brukt.

Du har ikke solgt en iPhone 7 Plus til Telenor for kr 5388,-, du har leid en iPhone 7 Plus fra Telenor i et år for kr 5388,-

Bemerk også, ved denne avtalen har du betalt kr 5388,- av kr 9890,- til Telenor, dette betyr at Telenor har nedskrevet salgsprisen på telefonen til kr 4502,- ved å leie den ut til deg i år.

 

I praksis: du kunne solgt din iPhone 7 Plus til denne fyren her for 5000 kr, og spart 500 kr. Eller så hadde du sannsynligvis klart å selge den for ca 6000 med litt tålmodighet, og spart kr 1500,-

 

Selvfølgelig, hvis du har pengene til overs, og syns fordelene utveier ulempene er det greit, men ikke narr deg selv til å tro at du får kr 5388,- i innbyttepris fra Telenor på SWAP.

 

Jeg kan jo fortsatt selge den for 6000 kr og betale ut restsummen hos telenor om jeg ønsker det. Og jo jeg narrer meg selv til å tro at jeg får 5388 kr i innbyttepris. Jeg skjønner hva du mener, men når man inngår en 24 månederskontrakt for å betale ca 10800 kr for en iPhone 7 pluss 128GB og så betaler halvparten for så å få resten slettet så har man faktisk fått 5388 kr i innbytte pris. I tillegg trenger jeg ikke stå for frakt, annonsering, risikoen og salget. Du får sende mld til han på Finn å si at det ligger flere 128 gb iphone 7 pluss fra 4700 kr og oppover, han trenger ikke å sette inn ønsker å få kjøpt annonse.

Lenke til kommentar

 

 

Nå er det et år siden jeg kjøpte en iPhone 7 pluss hos telenorbutikken. Betalte ingenting i forkant og har siden betalt 449 kr pr måned, altså 5388 kr. Når jeg om 14 dager swapper den til en iPhone X så får jeg altså slettet de resterende 5388 kroner som er igjen å betale på iPhone 7. 

 

En iPhone 7 pluss 128 GB koster i dag NY fra applestore 8590. 

Så da tenker jeg at å få 5388 kr for min er en grei salgspris.

 

På finn selges iPhone 7 128 GB(ikke knust) for rundt 4700-4990-5500-6000 kr. Altså er prisen jeg får helt i henhold til snittprisen. 

 

Den kostet ny fra applestore 9890.

 

Men så har jeg betalt 449*24=10776 for telefonen, altså 886 kr mer over en periode på 24 måneder. Men siden jeg leverer den inn etter et år så har jeg betalt 886/2, 443 kr mer enn om jeg hadde cashet den ut.

 

Og for disse 443 kr så har jeg fått ny telefon uten å legge ut en eneste krone, jeg har "gratis" skjermbeskytter om man er uheldig å knuser skjermen, første egenandel er 500kr.

Jeg får en grei innbyttepris for telefonen, slipper å selger den på det åpne markedet. Ikke trenger jeg levere inn laderen heller, noe man helst selger med når man selge telefonen brukt.

Du har ikke solgt en iPhone 7 Plus til Telenor for kr 5388,-, du har leid en iPhone 7 Plus fra Telenor i et år for kr 5388,-

Bemerk også, ved denne avtalen har du betalt kr 5388,- av kr 9890,- til Telenor, dette betyr at Telenor har nedskrevet salgsprisen på telefonen til kr 4502,- ved å leie den ut til deg i år.

 

I praksis: du kunne solgt din iPhone 7 Plus til denne fyren her for 5000 kr, og spart 500 kr. Eller så hadde du sannsynligvis klart å selge den for ca 6000 med litt tålmodighet, og spart kr 1500,-

 

Selvfølgelig, hvis du har pengene til overs, og syns fordelene utveier ulempene er det greit, men ikke narr deg selv til å tro at du får kr 5388,- i innbyttepris fra Telenor på SWAP.

 

Jeg kan jo fortsatt selge den for 6000 kr og betale ut restsummen hos telenor om jeg ønsker det. Og jo jeg narrer meg selv til å tro at jeg får 5388 kr i innbyttepris. Jeg skjønner hva du mener, men når man inngår en 24 månederskontrakt for å betale ca 10800 kr for en iPhone 7 pluss 128GB og så betaler halvparten for så å få resten slettet så har man faktisk fått 5388 kr i innbytte pris. I tillegg trenger jeg ikke stå for frakt, annonsering, risikoen og salget. Du får sende mld til han på Finn å si at det ligger flere 128 gb iphone 7 pluss fra 4700 kr og oppover, han trenger ikke å sette inn ønsker å få kjøpt annonse.

 

 

Men du kan jo ikke få slettet summen etter 12 mnd for alltid, en eller annen gang må du jo betale deg ut av avtalen eller betale fulle 24 mnd, og da har du jo betalt over markedspris for telefonen, og heller ikke spart noe.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for eksempel.

 

Ved å binde meg til Djuice i fjor når jeg kjøpte iPhone 7 Plus 128 gb så fikk jeg den til 8190 kontant (kunne også velge nedbetaling med samme totalbeløp). Dette var med Nonstop 8 gb til 399/mnd. I tillegg har jeg betalt 99/mnd for skjermforsikring (som jeg vil påstå man trenger med en så dyr mobil), så totalt 9378 kr (utenom abb).

 

Jeg skal nå selge denne til en som har reservert den for 6000 kr (siden den er strøken). Så da har jeg tapt/brukt 9378-6000 = 3378 kr på ett år. (Hadde jeg vært «uheldig» hadde jeg bare fått 5500 kr nå, isåfall 3878 kr brukt på ett år).

 

9890 var nypris fra Eplehuset (11078 kr inkl. 12 mnd skjermforsikring), så hadde jeg kjøpt den der hadde jeg brukt 5078 kr på ett år ved salg til 6000 kr.

 

Slik jeg forstår det har du brukt 5388 kr på ett år inkl. samme skjermforsikring(?) via SWAP?

 

Isåfall er SWAP vs. kjøpe uten binding fra Eplehuset ca. samme pris. De 300 kronene ekstra via SWAP er det kanskje verdt å betale for å slippe salg via Finn osv.

 

Men Djuice-dealen hadde jeg nok slått til på igjen. Vanedyr som jeg er har jeg lyst å holde meg til Djuice/Telenor, men er virkelig ikke fan av nedbetalingsløsninger. Hva tenker dere andre å gjøre ved kjøp av iPhone X (som jeg antar er relevant for en del siden forhåndsbestillingen starter om en drøy uke)? :)

Endret av 2bb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor tjener de på det? Hvorfor er det villig til å betale for fullt fungerende tålig moderne telefoner, bare for å makulere dem?

 

Tenk om de gjorde det med klær? Kjøp ny skjorte, 300kr avslag hvis du leverer skjorta fra i fjor samtidig.

 

Ny bil? Halv pris hvis du lever din gamle bil (til opphuggeri)?

 

Kjøpt en pizza? Hvis du leverer halve pizzaen du kjøpte i går får du halv pris på ny pizza idag.

 

Det er noe som ikke stemmer her.

Lenke til kommentar

På telenors nettsider ( https://www.telenor.no/privat/kundeservice/mobilhjelp/swap.jsp ) står det følgende:

 

"Bidrar ikke SWAP til en bruk-og-kast-mentalitet? 
Når du leverer inn din gamle mobil, slettes alt innhold før den selges videre i et land utenfor Norden. Dette gir mennesker som vanligvis ikke kan kjøpe ny smarttelefon mulighet til å bruke ny teknologi. Bra for deg og bra for miljøet."
 
Så Telenor tjener visstnok på å selge telefonen videre her. 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...