Gå til innhold

Eldre pc - oppgradere eller kjøpe nytt?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en litt eldre pc som var ganske ok i sin tid (type 6-7 år siden). - Det sitter bare 6gb ram i den og skjermkortet er vel et radeon 4950 hd. Det fungerer forsåvidt greit til mitt bruk, men jeg kunne tenkt meg litt bedre fps i spill/muligheten til å jazze opp grafikken litt.

 

Spørsmålet mitt da er, vil det hjelpe å kjøpe et nytt ok skjermkort, og putte i 6-8gb ekstra ram? eller har dette lite for seg?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tro det eller ei, men du vil trolig greie deg greit på 6Gb ram en liten stund til.

Men er det sånn at du har 3 x 2Gb hadde jeg puttet inn 2Gb til om du kan finne det til en grei pris ( DDR3 antar jeg) , alternativt kjøp noen pent brukte og se om du kan få tak i totalt 16GB i helt like brikker.

 

Alternativt kjøper du 4x2GB eller 2x4GB som har den kjappeste hastigheten som hovedkortet ditt takler.

 

Så overklokking av cpu , kanskje en bedre vannkjøling ( Corsair sin hydro serie som feks 110i ) og litt mer minne og et 970 (alternativt et Amd 390x skjermkort ) vil gi deg en god del å gå på fremover.

Lenke til kommentar

Enig med Malvado, 970 er et knallgodt skjermkort, men da er det viktig å få overklokket CPUen. Stock i7 920 er nok på grensen for hva jeg ville kjørt sammens med et 970 kort, iværtfall med tanke på mer prosessortunge spill, så ville iværtfall prøvd å få klokket den opp mot 4Ghz. Så det å invistering i en god vannkjøker er nok lurt her (som Malvado) er inne på. Har selv Corsair h110i GTX og er veldig fornøyd med overklokkingsytelsen, eneste minus er nok at stock viftene til Corsair er litt bråkete, så lurt og erstatte dem med et sett "quiet edition" vifter ;)

 

6GB vil nok være innenfor, men ser en del spill som bruker 8gb og oppover, men dette kommer selvsagt an på instillingene. Med et 980 ti kort så får jeg faktisk system RAMen over 9GB i både GTA V og Arkham Knight dersom jeg maxer det ut, så vil på det sterkeste anbefale å gå for 8GB DDR3.

Ellers helt enig med Malvado, kjøler, overklokk og ny CPU er nok den lureste invisteringen du kan gjøre ;)

Lenke til kommentar

Fornuftige svar fra de to over her. Når det gjelder RAM, så er det verdt å tenke på at X58-plattformen kjører trippelkanals minne, og at den naturlige oppgraderingen derfor blir å gå opp til 12 GB. Vil tro du nå har 3 brikker à 2GB installert? Er selv ute etter et identisk sett som jeg allerede har, og doble minnemengden, men det er ikke så lett å finne lenger. Men så lenge spesifikasjonene er like, burde egentlig ikke merke eller utseende ha noe å si for annet enn ens egen forfengelighet. :)

Lenke til kommentar

Takk for fornuftige og gode svar!

 

Ja, har 3x 2gb atm. - Nå er det evigheter siden jeg kunne dette, men er det sånn at jeg da MÅ ha 3x til for at det skal fungere, eller vil det fungere å sette i 2x2gb f.eks?

 

Jeg får se hva jeg gjør, hadde håpet på å slippe billig unna, men innser at jeg kanskje må bruke litt penger : p

 

Edit:
Og når jeg sitter og ser på diverse skjermkort, så blir jeg jo svimmel.. Hvor viktig er det med 4gb vs 2gb, er det viktig?
Jeg ser feks på et ATI R9 380 - der et koster 2.390 med 2gb ram og et som koster 2.590 og har 4gb ram...

 

Har dere noen anbefalinger i prisklassen 2-2500 ish?

 

- innser at jeg spør om mye, men det er så lenge siden jeg kunne dette, og når man er "utenfor" i 7-8 år, så kommer det et par nye ting =p

Endret av minator
Lenke til kommentar

Det vil mest sannsynlig fungere (jeg er ihvertfall rimelig sikker på at det fungerer så lenge selve brikkene ikke er inkompatible med hverandre, noe som kanskje er usannsynlig men ikke helt utenkelig). Det er ikke å anbefale å bryte multi-channel-modusen, ettersom maskinen da behandler brikkene serielt istedenfor parallelt, altså at den ikke benytter brikke nr >1 før den forrige brikken er fylt opp.

 

Dette medfører i praksis at systemet bare kan operere på én brikke av gangen, istedenfor hele gruppen på 3. Den teoretisk maksimale båndbredden til minnet vil være tredoblet i triple-channel-mode sammenlignet med single-channel mode.

Konseptet er ganske likt RAID0:

- har du en 2 TB disk med lese-/skrivehastighet 64MB/s kan du lese og skrive opptil 64 MB/s

- har du et array med tre stk 2TB disker som er stripet ("flettet") vil denne kapasiteten øke til 3*64 = 196 MB/s, men dette blir en teoretisk grense, ihvertfall lesehastighetsmessig, ettersom dataene du leser ikke er nøyaktig likt fordelt ut over de tre diskene, men den gjennomsnittlige lese- og skrivehastigheten vil uansett være sterkt forbedret sammenlignet med en enkelt disk

- har du to eller flere arrayer som hver består av tre stk 2 TB disker vil hvert array ha tilsvarende like lese- og skrivehastigheter; istedenfor å ha seks (eller ni etc) stk 2 TB disker vil du ha to (eller tre etc) 6 TB arrayer med opptil tredobbel hastighet i forholt til enkeltdiskene

 

Si du skal skrive en fil på 30 GB til en disk med lese- og skrivehastighet 64 MB/s (og at, for enkelhets skyld, 1 GB = 1000 MB). Dette vil ta (30000 MB) / (64 MB/s) = 468.75 s ~ 7,8 min. Om du derimot har tre disker med samme hastighet og kan dele filen opp i tre deler à 10 GB hver til å lagres på de tre ulike diskene, kan du skrive hele filen på en tredjedel av tiden, ~2,6 min. Tilsvarende for lesing.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for fornuftige og gode svar!

 

Ja, har 3x 2gb atm. - Nå er det evigheter siden jeg kunne dette, men er det sånn at jeg da MÅ ha 3x til for at det skal fungere, eller vil det fungere å sette i 2x2gb f.eks?

 

Jeg får se hva jeg gjør, hadde håpet på å slippe billig unna, men innser at jeg kanskje må bruke litt penger : p

 

Edit:

Og når jeg sitter og ser på diverse skjermkort, så blir jeg jo svimmel.. Hvor viktig er det med 4gb vs 2gb, er det viktig?

Jeg ser feks på et ATI R9 380 - der et koster 2.390 med 2gb ram og et som koster 2.590 og har 4gb ram...

 

Har dere noen anbefalinger i prisklassen 2-2500 ish?

 

- innser at jeg spør om mye, men det er så lenge siden jeg kunne dette, og når man er "utenfor" i 7-8 år, så kommer det et par nye ting =p

 

P6T var notorisk kjent for å være vanskelig når det kom til RAM. Jeg hadde ikke puttet i noe annet enn så identisk som mulig tilsvarende RAM brikker. Nå, tanken er at man kan putte en brikke i et spor som hører til kanal 1, og dermed bruke 1 kanal, samme om du har 2 brikker setter du en i spor til kanal 1 og en i spor til kanal 2. Da bruker du 2 kanaler. Den tredje kanalen blir ikke tilgjengelig før du setter en RAM brikke i et spor som hører til kanal 3. Men når alle kanalene har en brikke hver, så har du 3 kanaler tilgjengelig. I bruker manualen skal det stå hvordan man går frem for å utvide RAM utover 1 brikke i hver kanal. Jeg vil tro det står at man kan for eksempel putte en RAM brikke i spor nummer 2 som tilhører kanal 1. Da har du i ditt tilfelle 2x2GB i første kanal, og 2GB hver i kanal 2 og 3. 8GB til sammen. Dessverre er som sagt minnekontrolleren på P6T ikke glad i å tulle for mye. Det aller beste vil være å kjøre 3 eller 6 like minnebrikker i en 3 kanals konfigurasjon. Om jeg var deg og hadde bestemt meg for å beholde maskinen, ville jeg nok rett og slett kjøpt dette kittet. Og bare brukt 3 av brikkene. Altså kun de tre brikkene. Når du så har et stabilt system kan du forsøke å sette i de 6GB du har nå også, for 18GB totalt. Men ved første antydning til ustabilitet så bare gi opp.

 

Ellers synes jeg med mindre du tenker kjøpe en FreeSync Skjerm, at det er litt unødvendig å bruke så fryktelig mye på å oppgradere maskinen din. På bruktmarkedet finner du for eksempel dette. Det har 3GB minne, og i motsetning til R9 380 så får den faktisk til en viss grad brukt det minnet. Et R9 380 med 4GB minne er bortkastet, brikken er ikke kraftig nok til å utnytte det uansett. R9 280X er 5-20% raskere enn R9 380 avhengig av spill. Men det støtter ikke Adaptive Sync med FreeSync-skjerm i spill. Derfor altså at jeg tar forbehold om at du ikke har planer om å kjøpe ny skjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for fornuftige og gode svar!

 

Ja, har 3x 2gb atm. - Nå er det evigheter siden jeg kunne dette, men er det sånn at jeg da MÅ ha 3x til for at det skal fungere, eller vil det fungere å sette i 2x2gb f.eks?

 

Jeg får se hva jeg gjør, hadde håpet på å slippe billig unna, men innser at jeg kanskje må bruke litt penger : p

 

Edit:

Og når jeg sitter og ser på diverse skjermkort, så blir jeg jo svimmel.. Hvor viktig er det med 4gb vs 2gb, er det viktig?

Jeg ser feks på et ATI R9 380 - der et koster 2.390 med 2gb ram og et som koster 2.590 og har 4gb ram...

 

Har dere noen anbefalinger i prisklassen 2-2500 ish?

 

- innser at jeg spør om mye, men det er så lenge siden jeg kunne dette, og når man er "utenfor" i 7-8 år, så kommer det et par nye ting =p

Du kan blande 2gb med 4gb ram brikker så fremt begge ram brikkene har likt brikkeoppsett.

Når det kommer til GPU RAM så kan hverken nVidia GTX 960 eller Radeon 380(X) benytte 4GB optimalt, skal du få utnyttet 4GB på disse kortene må du kjøpte 2 skjermkort og kjøre de i SLi/Crossfire.

Så skal du ha 4GB vRAM ville jeg gått for noe høyere som enten nVidia GTX 970 eller Radeon 390/390X.

Det er stor forskjell i ytelsen på 960/380 og 970/390.

Så de logiske alternativene vil enten bli:

1) GTX 960 2GB eller R9 380 2GB dersom du ikke her ute etter høyest grafikk.

2) GTX 960 4GB eller R9 380 4GB dersom du har tenkt å senere oppgradere til SLi/Crossfire.

3) GTX 970 eller R9 390/390X dersom du ønsker et skjermkort som kan dra nytte av 4GB vRAM. Dette er også et langt bedre alternativ om du er ute etter å spille på høyere grafikk ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...