Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Homeplug - på forskjellig kurs?


Anbefalte innlegg

Har noen erfaring med "homeplug" på forskjellig kurs?

 

Jeg har Panasonic BL-PA100KTA som er noen år gamle. De har fungert på forskjellig kurs tidligere (trur eg) men nå sliter jeg stort med å få det til.

 

Kobler opp, alt fungerer, flytter kontaktene litt rundt om og det fungerer fortsatt. Så går det "store" strekket fra stua og ut på terrassen - fullstendig stans.

 

Mener som sagt at det har fungert tidligere - men... :huh:

 

Google sier at det kan være utfordringer med noen fabrikater.

 

Derfor:

 

1. Noen med konkrete erfaringer om trygg "produsent"?

2. Noen med erfaring ang. Panasonic?

3. Noen ideer på hvordan jeg bør feilsøke med dingsene jeg har? Skulle hatt det operativt før komplett.no klarer å levere.

Takker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker ikke hvilket frabrikat de på 200 Mbps var. De på 1 Gbps (som jeg ikke har testet enda) er disse: http://www.kjell.com/no/produkter/datautstyr-periferi/nettverk/kablet-nettverk/homeplug/plexgear-homeplug-1-gb-s-2-pk--p95729

 

Vet ikke om det er så stor forskjell mellom merkene, så lenge de er i samme ytelseskategori. Du kan se her: http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/powerline/view

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri lekt med homeplugs.

 

Men forstår det slik at kursene kan ha betydning. Kommer altså an på hvilket type strømnett som er innstallert hos deg. La oss si du bor i et moderne bygg og riktig del av landet, eller hva det nå er som bestemmer hvilke strømnett som finnes på ditt bosted.

 

Om du har 400 Volt så tror jeg denne splittes opp i 3 stykk 180 graders faseforskjøvede kurser på 240 Volt. Da vil som regel noen kurser gå på en av de tre fasene, noen andre gå på en annen av de tre fasene og noen andre igjen gå på den tredje av de tre fasene. Du vil ha 3x 240 Volt fordeling. Du skal i teorien da ikke kunne bruke homeplugs mellom en kurs på en av fasene og en kurs på en av de andre fasene. Ellers for andre typer nett (i de tusener av hjem) så ligger vel ikke begrensningen i kursoppdelingen da de deler felles fase. Kan jo lekeskissere det litt bedre:

 

Ved 400 Voltsanlegg (3x 240 Volt)

240 V - Kurs 1 - 4 en av fasene

240 V - Kurs 5 - 8 en annen av fasene

240 V - Kurs 9 - 12 en helt annen av fasene der igjen.

Endret av G
Lenke til kommentar

På 400V er det 3 faser som er 120 grader faseforskjøvet (3x120=360). Mellom alle disse fasene er det 400V, for å få 230V på et 400V anelgg, så kobler en av fasene og nøytralleder (lyseblå) på kursen.

 

Så ved 400V anlegg (TN), så kobles det slik:

Kurs 1: 230V L1 og N

Kurs 2: 230V L2 og N

Kurs 3: 230V L2 og N

osv.

Der er alltid N leder koblet til mellom alle fasene som har 230V.

 

På et IT anlegg (230V), så vil det bli slik:

Kurs 1: 230V L1 og L2

Kurs 2: 230V L2 og L3

Kurs 3: 230V L1 og L3

 

Derfor vil du alltid få homeplug til å fungere, men det vil jo selvfølgelig fungere mye bedre om du har samme fase® på begge stedene i huset, istedenfor forskjellige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har brukt Homeplug fra litt forksjellige produsenter rundt i huset. Er 24-25 kurser i huset, så skal godt gjøres å havne på samme kurs i forskjellige rom.

 

Generelt har jeg hatt god erfaring med Devolo sine produkter. Men her er det også produkter i forskjellige prisklasser selv om hastigheten er oppgitt til det samme - bl.a. med bakgrunn hvorvidt de er ustyrt med filter for å ta bort støy, om det er mulig å utnytte jordleder m.m.

Lenke til kommentar

<snip>

 

Greit at du forsøker å rydde i mine mangelfulle elektrokunnskaper. Spesiellt at jeg blingset på 180 grader når det skal være 120 grader (det var nå bare en tallfeil da, selv om det er vesentlig). Synes din videre forklaring er litt vanskelig for folk som ikke har elektrokunnskap å skulle tolke. Greit nok. De fleste av oss er jo ikke elektrikere.

Endret av G
Lenke til kommentar

Om man ikke er på samme kurs, bør det funke fint når man er på samme faser. Det er 33% sjanse for at dette skjer når man har 3-fase i huset.

 

 

La oss nå gå tilbake til essensen i spørsmålet. Lar det seg gjøre å bruke homeplugs på en kurs på fase L2 og til en kurs på fase L1 f.eks. Tydeligere går det vel ikke an å spørre dette spørsmålet. Tar kommentaren din til støtte for at dette ikke skal gå mellom kurser på forskjellig fase i et TN-nett, stemmer det? Så sant du ikke har en 400 Volts spesial-spesial homeplugs da..

 

TN-Spenning.png

Endret av G
Lenke til kommentar

Det vil jo uansett være kontakt på "jord" N, men vil datatrafikken trives med det oppsettet, om man skal fra fase L1 til fase L2 f.eks. i et 230 V koblet TN-nett, og er nødt å gå om "jord" N? Bryr homeplugs seg om polaritet, eller henter det kun strøm til drift av elektronikken i "pluggen", og bruker kobberet som ligger der på den måten det finner best selv? Jeg kan ingenting om hvordan homeplugs faktisk får videreformidlet data.

 

N står sikkert for nullfase? Men i prinsippet blir det jo et nullpunkt, en form for "jord"..

I biler så er jo karosseriet nullfase, en form for jordgods eksempelvis. Men man får lys i lykter og det som er for det om man bare går igjennom en masse med stålgods.

 

TN-Spenning.png

Endret av G
Lenke til kommentar

En kvalifisert gjetning fra en som har et elektro-ingeniørdiplom liggende et sted:

N = Neutral (ref. figuren over)

L = Live (1,2,3)

PE = Protective Earth (dvs. den egentlige 'jordledningen')

 

Jeg har en 'boks' fra Nobø som styrer panelovner i mitt TN-baserte hjem ved å sende kodete 'pulser' gjennom strømnettet. Fordi ikke alle ovnene er tilkoblet samme fase, var det dårlige mottaksforhold for enkelte av ovnene. Dette ble rettet opp ved å montere et filter i sikringsskapet, som både forhindrer signalene fra å forlate mitt hus og som sørger for å 'reflektere' signalene fra den ene fasen over til de to andre. (Det var i hvert fall det forhandleren sa.)

 

Jeg vet ikke om det finnes lignende 'filtre' som kan koble HomePlug-signaler fra en fase og over til de andre.

Lenke til kommentar

For å gi noen definitive svar her.

 

HomePlug fungerer mellom forskjellige faser.

HomePlug fungerer mellom forskjellige kurser.

 

Signal-tapet fra en kurs til en annen, eller fra en fase til en annen er kun på rundt -5dB. Problemet med å gå fra én kurs/fase til en annen er at signalet må reise tilbake til knutepunktet, typisk sikringsskapet eller f.eks. en ovn som går på alle 3 faser og så ut til HomePlug enhet nummer to og det kan bli en veldig lang (kabel)vei som svekker signalet betraktelig. 

 

Ting som påvirker signalet betydelig er motorer (hårføner, kjøleskap, støvsuger, drill, etc) og spotlights. De skaper støy i frekvensbåndet som HomePlug bruker. Du bør også unngå strømforsyninger i umiddelbar nærhet av HomePlugen. Denne støyen er ganske svak så ved å sette strømforsyninger i en strømforgrener på 1.5m+ mens homeplug'en er koblet rett i veggen vil løse det. 

Dersom du har 3-fase anlegg er som oftest det meste av lys på én fase - unngå den dersom du har spotlights. 

 

Modulasjonen og teknologien på homeplug er ganske lik WiFi bortsett fra at det går på strømkabelen istedet for over lufta. Den bruker altså forskjellige QAM modulasjoner og CSMA-CA som har, som kjent, en del overhead. Det er fortsatt shared medium som WiFi med de begrensningene de har. HomePlug over 1Gbps bruker som oftest MIMO om den kan bruke jording (som i Norge vil si nesten alltid). 

 

Jeg er ikke helt oppdatert på utviklingen etter AV2 (200 Mbps) teknologien, og om de har utvidet frekvensbåndet fra 2-28MHz men de har ihvertfall fått til flere spatial streams for å øke kapasiteten. Mulig de har økt båndbredden og, jeg synes jeg leste noe om det. De aller fleste Homeplug devices er basert på chipset fra Atheros (som ble kjøpt av Qualcomm), men panasonic og devolo kjørte egne propritære løsninger. Etter at Homeplug AV2 standarden kom så måtte Devolo tilpasse seg det pga regulatoriske endringer. Så vidt jeg vet driver Devolo fortsatt med propritære løsninger men er kompatible med Homeplug standarden nå og kjører bare propritært om det er Devolo i begge ender. Hva Panasonic endte opp med aner jeg ikke, men de lå langt etter Atheros på ytelse back then. Devolo var også dårlig på noise recovery men tror de var først med MIMO så hvordan de er på ytelse og markedssituasjon nå vet jeg ikke, men Qualcomm er nesten Google i sine markeder uten at det nødvendigvis er bra.

 

Edit: Og ja, padde er bad. Den svekker signalet ganske mye pga av tynn kvadrat i kabelen til padda.

Edit2: Ser ut til at Devolo bruker Atheros chipset nå og er dermed ganske lik resten av markedet.

Endret av Rim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...