Gå til innhold

Lest for mye tester..forslag til nytt kamera.


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe med dslr og har havnet i testfella, har lyst på Nikon av en eller annen idiotisk grunn, men vil gjerne ha noen innspill om hva som er smart.

Er lenge siden jeg har holdt på med foto, bortsett fra kompaktkamera(har fuji f30), men har hatt Olympus OM1 med div utstyr og vokst opp med far med mellomformat og mørkerom.

Det jeg har kommet meg frem til så langt uten å ha bestemt meg er Olympus E-620, men er litt skeptisk til grepet på det.

Har prøvd Nikon D60 og D90 og Canon 1000D og 400D, av en eller annen grunn så kan jeg ikke fordra Canon(tåpelig men sant!)

Er også åpen for Pentax, da de leverer i forhold til noe som for meg er interessant, værtetting relativt rimelig, men vekt er ett problem, og som jeg har lest, hurtighet(akkurat som om det egentlig er ett problem..testfella)

Sony har jeg god erfaring med alt annet enn foto, men har jaggu klart å bli blindet av at de kommer med nye kamera med HDMI osv..interessant faktisk.

Greia er, jeg vil ha det enkelt og avansert og live view, lett og ta med, men..viktig, god optikk til en rimelig penge.

Budsjettet mitt er på 7000,- for ett kit, resten sniker jeg inn ettersom kjærringa mi ikke er helt overbevist ennå om at dette er lurt(har kjøpt snøscooter og henger iår så det er vel greit).

Det som er at jeg vil dra mye på fjellet/vidda og da tenker jeg som så at lettest mulig er bra, på en annen side så blir det ikke helt den "riktige" feeling med ett lett kamera..men jeg må begynne en plass..

En liten ting til, jeg hater blitz(sannsynligvis idiotisk)

Og det hjelper ikke at de test idiotene driver med diagram og bla bla bla, jeg biter på som en sulten torsk, og klarer å bli enda mere usikker, joda, alle tar "bra" bilde sies det, men la oss ikke plages i detaljer(haha..mulig det jeg gjør).

Har prøvd å lese litt på foto.no men det resulterte i ennå større motstand mot Nikon og Canon..patetisk at det skal være så merkeavhenging(og jo, jeg skjønner det) men er det verdt det???

Vel, masse prat fra meg så det gjenstår å se hva "folket" her mener og tror, er åpen for de fleste forslag..

Endret av Mobildude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du legge fra deg idiotien og alt hatet du har inni deg og slutte å være så patetisk. :p

Så må du slutte med å tro for mye på testene , de er likevel alt for inviklet for en som vil begynne med speilrefleks.

Disse tingene her tror jeg ikke noen her på forumet eller på foto.no kan hjelpe deg med.

Lenke til kommentar

Alle kameraene er like gode,men mitt er best :)

 

Kan bare gi deg noen tips på veien.

 

Pentax K20d har noen opplevd problematisk i kulde.

 

Sony sin innebygget blits har et lavt byggemål så den kan gi noe skygger på bildene,dette er sikkert fikset på nyere modeller.

 

Hvis du er ute etter rimelige og bra lyssterke fastobjektiver er bruktmarkedet noe og tenke på,da er et kamera med innebygget stabilisator kjekt.

 

Bruk tid og kjøp det som magefølelsen sier er best.

Lenke til kommentar

Hadde alle spørsmål vært så enkle som dine!

 

Alle er bra, men det du trenger er opplagt Nikon D5000, du får da følgende:

 

- Et ganske lite og lett kamera

- Vridbar skjerm som er bra ved bruk av Live View, video, makro osv.

- Videofunksjon

- Veldig bra egenskaper ved høy Iso

- Nikon har dessuten et bra utvalg av standardzoomer i ulike prisklasser

- Nikon (de var jo det du ville ha)

 

Likte du OM1 så er jo det meste bedre på ergonomi i dag. Ville ikke bekymret meg for det. Olympus E-620 er også et interessant alternativ, men liker du ikke blits er Nikonen bedre pga ytelsen ved høy Iso. Olympusen har bedre hengsling av skjermen, men det er først og fremst et problem hvis du bruker mye stativ.

Lenke til kommentar

Hvis liveview og lav vekter viktig; så er det Olympus som har det beste løsningene. Jeg vil ikke tro at du vil ha store problemer med grepet på E-620, hvertfall ikke hvis OM-1 var ditt forrige speilrefleks.

 

Skal du ha værtetting, så er det vel kun Pentax som leverer i din prisklasse.

 

Tom

Lenke til kommentar

Tror jeg ville tatt turen innom en butikk og testet de aktuelle kandidatene. Kan være vanskelig å stole 100% på en test utført av en som kan ha helt andre preferanser og referanser :)

 

Hvis du er på et budsjett vil jeg anbefale deg å sjekke bruktmarkedet på foto.no, der kan du få mye mer for pengene enn å kjøpe nytt.

 

I praksis er det liten forskjell på bildekvaliteten på nyere digitale speilrefleks så det er ergonomi, funksjonalitet, byggkvalitet og brukervennlighet man burde se etter.

Endret av shakudu
Lenke til kommentar
Først må du legge fra deg idiotien og alt hatet du har inni deg og slutte å være så patetisk. :p

Så må du slutte med å tro for mye på testene , de er likevel alt for inviklet for en som vil begynne med speilrefleks.

Disse tingene her tror jeg ikke noen her på forumet eller på foto.no kan hjelpe deg med.

 

Perfekt eksempel på en fanboy..med en flott hoven holdning om at alle som er "nye" ikke aner hva de prater om..tåler du ikke ærlighet så finn på noe annet.

Lenke til kommentar
Først må du legge fra deg idiotien og alt hatet du har inni deg og slutte å være så patetisk. :p

Så må du slutte med å tro for mye på testene , de er likevel alt for inviklet for en som vil begynne med speilrefleks.

Disse tingene her tror jeg ikke noen her på forumet eller på foto.no kan hjelpe deg med.

 

Perfekt eksempel på en fanboy..med en flott hoven holdning om at alle som er "nye" ikke aner hva de prater om..tåler du ikke ærlighet så finn på noe annet.

 

Var nok ironisk ment :)

 

Ja du har ett poeng der med K20 da jeg blir å bruke det mye ute om vinteren her i Finnmark..men det er vel muligens ett problem med de fleste kanskje?

 

Ikke i så stor grad,normalt er det batteri kapasitet og lukkerhastighet som er vanlige problemer.

Lenke til kommentar
Det jeg har kommet meg frem til så langt uten å ha bestemt meg er Olympus E-620, men er litt skeptisk til grepet på det.
Tja, den eneste muligheten du har til å finne ut om grepet passer deg eller ikke er ved å faktisk prøve ut kameraet selv i en butikk. Du må antageligvis holde det på en litt annen måte enn du ville holdt et kamera med pukkelgrep, men det behøver ikke å være ukomfortabelt. Det blir rett og slett veldig individuelt.

 

Har prøvd Nikon D60 og D90 og Canon 1000D og 400D, av en eller annen grunn så kan jeg ikke fordra Canon(tåpelig men sant!)
Bare så det er sagt, D90 er et entusiasthus i en høyere klasse både konstruksjons- og ytelsesmessig enn 1000D og 400D. Canons hus i samme klasse er 40D og 50D, og hvis du prøver disse vil du nok få et litt annet inntrykk enn du har fra nybegynnermodellene.

 

Hvorvidt man liker måten Canon designer brukergrensesnitt og plasserer knapper på er en annen sak. Det blir opp til smak og behag.

 

Hvis du liker måten Nikon gjør ting på, så bør du definitivt titte på Pentax også. Pentax og Nikon deler mye av den samme filosofien med tanke på utforming og ergonomi.

 

Det som er at jeg vil dra mye på fjellet/vidda og da tenker jeg som så at lettest mulig er bra, på en annen side så blir det ikke helt den "riktige" feeling med ett lett kamera..men jeg må begynne en plass..
Å tenke på vekt er ikke dumt, men da er nok Olympus det beste alternativet. Både fordi Oly har en del små og lette hus og FourThirds-systemet har mer kompakt optikk enn systemer med større sensor.

 

En liten ting til, jeg hater blitz(sannsynligvis idiotisk)
Tja, det er i hvert fall verdt å spørre hvorfor du hater blits... Blitsbilder tatt med direkte blits med en liten, pinglete blits på et kompaktkamera er noe helt annet enn bilder tatt med indirekte blits fra en kraftig eksternblits.
Lenke til kommentar
Alle kameraene er like gode,men mitt er best :)

 

Kan bare gi deg noen tips på veien.

 

Pentax K20d har noen opplevd problematisk i kulde.

 

Ja du har ett poeng der med K20 da jeg blir å bruke det mye ute om vinteren her i Finnmark..men det er vel muligens ett problem med de fleste kanskje?

Leser du tråden til endes, så ser du at trådstarter har fått tilbake kamera med ny sensor. Det innlegget er posta 15.04. Han har ikke posta mer, så da kan vi nok gå ut fra at problemet er løst.

 

La meg og legge til at jeg og mange andre ikke har opplevd det Phaser_ slet med. Mitt hus har fungert knirkefritt, i stort sett alle typer vær. Virkelig sprengkulde kan jeg ikke huske at det har vært ute i, men en del blå vet jeg at mitt tåler.

Men om dette bekymrer deg, så kan kanskje K200D være et alternativ? Litt tregere i bruk, men et bra kamera ellers.

 

Nok om det.

 

Mitt råd er å komme deg ut av lesemodus, og sørge for å få ta og føle på de ulike alternativene. Det kamera som du trives best med ergonomisk, er trolig det beste for deg. Uavhengig av hva pixel peeperne sier. Et kamerahus er først og fremst et verktøy, eller kanskje heller, noe på feste objektivet på ;) Det viktigste med verktøy er at de er til å stole på under de forhold du vil bruke det, og ikke ergonomisk kommer i veien for jobben du vil gjøre.

Lenke til kommentar

Hater blits ? Har 4 Nikon SB-900 og du er hjertelig velkommen hit en tur for å jobbe med hatet ditt...

 

Ellers ville jeg også gått for Nikon D5000, vekta på ett kamera er ja og nei, vil ha ett lett kamera å frakte og ett tungt å ta bilder med så holder det stødig.

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Mitt råd er å komme deg ut av lesemodus, og sørge for å få ta og føle på de ulike alternativene. Det kamera som du trives best med ergonomisk, er trolig det beste for deg. Uavhengig av hva pixel peeperne sier. Et kamerahus er først og fremst et verktøy, eller kanskje heller, noe på feste objektivet på ;) Det viktigste med verktøy er at de er til å stole på under de forhold du vil bruke det, og ikke ergonomisk kommer i veien for jobben du vil gjøre.

 

Problemet mitt er at det er ikke så enkelt å dra i en butikk å ta og se på div kameraer, hadde jeg kunnet det så hadde det nok løst seg fort, bor i Vadsø og det er langt til nærmeste fotobutikk med bra utvalg.

Lenke til kommentar
Hater blits ? Har 4 Nikon SB-900 og du er hjertelig velkommen hit en tur for å jobbe med hatet ditt...

 

Ellers ville jeg også gått for Nikon D5000, vekta på ett kamera er ja og nei, vil ha ett lett kamera å frakte og ett tungt å ta bilder med så holder det stødig.

 

Ok, litt klønetet formulert fra min side, vet utmerket godt hva blitz kan gjøre, men er ikke lett å dra med seg en haug av de når man er ute i guds natur.

 

Ja jeg og tror D5000 er ett godt alternativ til meg.

Lenke til kommentar
Leser du tråden til endes, så ser du at trådstarter har fått tilbake kamera med ny sensor. Det innlegget er posta 15.04. Han har ikke posta mer, så da kan vi nok gå ut fra at problemet er løst.

 

Vel Phaser er ikke den eneste som har hatt problemer med det,noe tråden viser/bekrefter,og om det hjelpte og bytte brikke er ikke bekreftet helt ennå,noe du sannsynligvis også har fått med deg.Det er ikke akkurat tropisk tempraturer i Finnmark,så jeg synes det var på sin plass og nevne det da trådstarter nevner pentax i første posten,noe du ville ha lagt merke til hvis du hadde lest hele innlegget hans.

 

Og hvis jeg tråkker på noen pentaxtær beklager jeg det,men er det en liten mulighet for at det kan forkomme i en eller annen sammenheng for trådstarter så synes jeg det er på plass og nevne det spesielt hvis han får fingrene i et brukt eksemplar uten oppdatert sensor.

 

Edit:leifer

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Alle kameraene er bra. Ingen er best på alt, så du vil alltid finne svakheter ved hvert enkelt kamera.

 

Dette var noe jeg tok i betraktning ved mitt forrige kjøp. Da valgte jeg hovedsaklig system og ikke enkeltkamera. Det er en del forskjeller på de ulike systemene som ikke vil endre seg på veldig mange år. Disse forskjellene har lagt basis for hvilket system jeg vil bygge opp en samling av optikk til. Kameraet jeg kjøpte planlagte jeg å selge/oppgradere allerede lenge før jeg kjøpte det. Det var mitt utvalgte system og ga mye for pengene da jeg kjøpte det.

 

Jeg vil ta for meg merke for merke og de fordelene og ulempene jeg mener er viktig for systemene (ikke enkeltmodeller av kameraene).

 

Canons fordeler: Mulighet til å klatre helt til fullformat-nirvana på lang sikt. Veldig mye snasen optikk og annet utstyr. Meget bra bruktmarked for både kjøp og salg.

Canons ulemper: Får aldri innebygget stabilisator. Kommer aldri til å gå bort fra proprietære råformat og drivere. Dvs. du må alltid ha riktig driver og codec.

 

Nikons fordeler: Mulighet til å klatre helt til fullformat-nirvana på lang sikt. Veldig mye snasen optikk og annet utstyr. Meget bra bruktmarked for både kjøp og salg.

Nikons ulemper: Får aldri innebygget stabilisator. Kommer aldri til å gå bort fra proprietære råformat. Dvs. du må alltid ha riktig codec.

 

Sonys fordeler: Mulighet til å klatre helt til fullformat-nirvana på lang sikt. Innebygget bildestabilisator. Dette gjør Tamron/Sigmas objektiver til fullverdige alternativer.

Sonys ulemper: Kommer aldri til å gå bort fra proprietære råformat og drivere. Dvs. du må alltid ha riktig driver og codec. De er noen jævler på bruk av sære proprietære ting for å låse kunden til sitt system. Det er bare så vidt de har løsnet strikken litt på minnekorttyper (Memorystick). Sony elsker forbrukerfiendtlige proprietære løsninger. Litt labert bruktmarked.

 

Pentax fordeler: Har innebygget stabilisator. Dette gjør Tamron/Sigmas objektiver til fullverdige alternativer. Kameraer med meget god kvalitetsfølelse (værtette solide kameraer uten knirking). Best på utvalg av kompakt fastoptikk. Bruker mest mulig åpne formater (AA-batterier, DNG-filer, standard USB osv). Kompatibel med Samsung.

Pentax ulemper: Dårlig utvalg av ekstrem tele. Litt labert bruktmarked. Ingen fullformatnirvana. (Derimot mellomformat men det er ikke kompatibelt).

 

Samsung fordeler: Har innebygget stabilisator. Dette gjør Tamron/Sigmas objektiver til fullverdige alternativer. Kameraer med meget god kvalitetsfølelse (værtette solide kameraer uten knirking). Bruker mest mulig åpne formater (AA-batterier, DNG-filer, standard USB osv). Kompatibel med Pentax.

Samsung ulemper: Litt labert bruktmarked. Ingen fullformatnirvana.

 

Olympus fordeler: Har innebygget stabilisator. Dette gjør Tamron/Sigmas objektiver til fullverdige alternativer. Relativt billige kameraer med værtetting. Spesialitet: små kameraer. Kompatibel med micro four thirds-systemet (via adapter). Meget bra utgangspunkt for lett og billig lang tele.

Olympus ulemper: Har mindre sensor enn konkurrentene. Ingen fullformatnirvana. Dårlig utvalg av vidvinkel. Proprietære råfiler. Kanskje litt lite utvalg av optikk. Litt labert bruktmarked.

 

Jeg ville altså valgt system ut i fra dette og planlagt oppgradering av kameraet allerede før kjøp.

 

Redigert: Jeg rettet noe og la til litt mer info.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Nikons ulemper: Får aldri innebygget stabilisator. Kommer aldri til å gå bort fra proprietære råformat og drivere. Dvs. du må alltid ha riktig driver og codec.
Nikonhus kobler til en PC akkurat som en hvilken som helst annen form for USB-lagringsenhet, trenger ikke noen egne drivere.

 

(Ellers vil jeg si "aldri" er et veldig sterkt ord)

Lenke til kommentar
Nikonhus kobler til en PC akkurat som en hvilken som helst annen form for USB-lagringsenhet, trenger ikke noen egne drivere.

 

(Ellers vil jeg si "aldri" er et veldig sterkt ord)

Jeg får redigere litt på det med USB. Ordet aldri er veldig sterkt, men jeg lar det stå. Innlegget må sees i lys av at jeg ikke har noen krystallkule for all uoverskuelig framtid. Innlegget vil også være glemt for lengst om 5 år ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...