Gå til innhold

Lest for mye tester..forslag til nytt kamera.


Anbefalte innlegg

Vent å se hvordan de nye Sonymodellene blir, se på tråden om A330, så ser du spec og bilder.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1105593

 

De har nok det du er ute etter :)

 

Og velger du Sony er det mye god optikk å finne, du kan bruke Minolta og 3-part helt fra 1984 og fremdeles få bildestabilisering og autofokus på alle objektivene, de mulighetene mister du på Canon og Nikon, der må objektivene ha stabilsering, og det har bare de nyeste(og dyreste).

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Først må du legge fra deg idiotien og alt hatet du har inni deg og slutte å være så patetisk. :p

Så må du slutte med å tro for mye på testene , de er likevel alt for inviklet for en som vil begynne med speilrefleks.

Disse tingene her tror jeg ikke noen her på forumet eller på foto.no kan hjelpe deg med.

 

Perfekt eksempel på en fanboy..med en flott hoven holdning om at alle som er "nye" ikke aner hva de prater om..tåler du ikke ærlighet så finn på noe annet.

 

Som Nautica skriver så var det nok ironsik ment fra min side , bra noen forstod det i allefall

Det er lov å være ironisk uten å bli stemplet som et perfekt eksempel på en fanboy.

 

Når du åpner en tråd med å si at du hater forskjellige kamera , at du selv og andre er idiotisk og noen er patetisk så må du forstå at man prøver å være litt ironisk.

Kanskje det var ironisk ment av deg også , ikke vet jeg.

Jeg mener det skal litt til for å hate et kameramerke og å kalle andre patetiske i et forum er ikke bra.

I allefall ingen bra start synes nå jeg.

Dessuten virker det som om du hater meg allerede også :hmm:

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar
Leser du tråden til endes, så ser du at trådstarter har fått tilbake kamera med ny sensor. Det innlegget er posta 15.04. Han har ikke posta mer, så da kan vi nok gå ut fra at problemet er løst.

...

 

Og hvis jeg tråkker på noen pentaxtær beklager jeg det, ...

Tærne mine har det godt, så ingen grunn til å beklage. I hvert fall ikke overfor undertegnende :)

 

Følte bare behov for å peke på at problemet gjelder et mindre antall hus, og at det sannsynligvis er løsbart.

Lenke til kommentar
Ja da lurer jeg på om jeg dropper tanken om lav vekt, for jeg tror nok værtetning er viktig for meg, heller mot Pentax, men litt bekymret for kulde problematikken.Gjelder dette også K200D? Og er objektivene som er med i kit på K200D værtettet?
Jeg har fulgt med, og har ikke hørt om lignende problemer med K200D. V ille forresten vært litt underlig, iom at K200D ikke har samme sensor som K20D.

 

Nei. Desverre. Kitobjektivet er ikke værtett. Skal du ha komplett værtetting må du opp i DA* klassa, og det koster flesk. DA 17-70 er semi-tetta, dvs at den har pakning i fatninga.

Neste generasjon kitzoom som, i følge la oss kalle det håndfaste rykter, blir introdusert sammen med K-7 får komplett værtetting.

Lenke til kommentar
Først må du legge fra deg idiotien og alt hatet du har inni deg og slutte å være så patetisk. :p

Så må du slutte med å tro for mye på testene , de er likevel alt for inviklet for en som vil begynne med speilrefleks.

Disse tingene her tror jeg ikke noen her på forumet eller på foto.no kan hjelpe deg med.

 

Perfekt eksempel på en fanboy..med en flott hoven holdning om at alle som er "nye" ikke aner hva de prater om..tåler du ikke ærlighet så finn på noe annet.

 

Som Nautica skriver så var det nok ironsik ment fra min side , bra noen forstod det i allefall

Det er lov å være ironisk uten å bli stemplet som et perfekt eksempel på en fanboy.

 

Når du åpner en tråd med å si at du hater forskjellige kamera , at du selv og andre er idiotisk og noen er patetisk så må du forstå at man prøver å være litt ironisk.

Kanskje det var ironisk ment av deg også , ikke vet jeg.

Jeg mener det skal litt til for å hate et kameramerke og å kalle andre patetiske i et forum er ikke bra.

I allefall ingen bra start synes nå jeg.

Dessuten virker det som om du hater meg allerede også :hmm:

 

Nå har jeg lest innlegget mitt mange ganger uten å helt finne ut hvor jeg sier at jeg hater forskjellige kameraer..kan du vise det til meg?

Hvor skriver jeg at jeg synes noen er patetisk?

Har jeg kalt deg eller noen andre for idiot?

 

Det som virkelig ikke er bra er å fly i lufta med off topic som faktisk du gjør for du ikke forstår språket mitt, det er eneste forklaring jeg har på problemet ditt angående det jeg har skrevet!Her i Finnmark snakker vi rett frem og ferdig med det.Men det ble vistnok litt for tøft for deg.

 

Jeg er ingen nybegynner i forumverden men blir litt lei av folk som tolker ting i værste mening.

Lenke til kommentar
Først må du legge fra deg idiotien og alt hatet du har inni deg og slutte å være så patetisk. :p

Så må du slutte med å tro for mye på testene , de er likevel alt for inviklet for en som vil begynne med speilrefleks.

Disse tingene her tror jeg ikke noen her på forumet eller på foto.no kan hjelpe deg med.

 

Perfekt eksempel på en fanboy..med en flott hoven holdning om at alle som er "nye" ikke aner hva de prater om..tåler du ikke ærlighet så finn på noe annet.

 

Som Nautica skriver så var det nok ironsik ment fra min side , bra noen forstod det i allefall

Det er lov å være ironisk uten å bli stemplet som et perfekt eksempel på en fanboy.

 

Når du åpner en tråd med å si at du hater forskjellige kamera , at du selv og andre er idiotisk og noen er patetisk så må du forstå at man prøver å være litt ironisk.

Kanskje det var ironisk ment av deg også , ikke vet jeg.

Jeg mener det skal litt til for å hate et kameramerke og å kalle andre patetiske i et forum er ikke bra.

I allefall ingen bra start synes nå jeg.

Dessuten virker det som om du hater meg allerede også :hmm:

 

Nå har jeg lest innlegget mitt mange ganger uten å helt finne ut hvor jeg sier at jeg hater forskjellige kameraer..kan du vise det til meg?

Hvor skriver jeg at jeg synes noen er patetisk?

Har jeg kalt deg eller noen andre for idiot?

 

Det som virkelig ikke er bra er å fly i lufta med off topic som faktisk du gjør for du ikke forstår språket mitt, det er eneste forklaring jeg har på problemet ditt angående det jeg har skrevet!Her i Finnmark snakker vi rett frem og ferdig med det.Men det ble vistnok litt for tøft for deg.

 

Jeg er ingen nybegynner i forumverden men blir litt lei av folk som tolker ting i værste mening.

 

Hmm , javel nå er i allefall jeg forvirret :hmm:

Men det jeg kanskje skjønner er at du har forklart meg at jeg har et problem , så har jeg lært hvordan mennesker i Finnmark formulerer seg slik at jeg kan passe meg neste gang.

Kan vi konkludere med dette slik at vi kan sette strek for denne gang?

Håper uansett at du finner ut av ditt problem.

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

 

Det som virkelig ikke er bra er å fly i lufta med off topic som faktisk du gjør for du ikke forstår språket mitt, det er eneste forklaring jeg har på problemet ditt angående det jeg har skrevet!Her i Finnmark snakker vi rett frem og ferdig med det.Men det ble vistnok litt for tøft for deg.

 

Jeg er ingen nybegynner i forumverden men blir litt lei av folk som tolker ting i værste mening.

 

Måtta bare lage meg en konto for å svare på denne.

Jeg er fra Vadsø, har bodd her i snart 63 år, men viste ikke før jeg leste denne tråden at vi her har et annet språk enn ellers i landet, trodde det kun var dialekten som var forskjellig.

Snakker rett frem sier du, men som vadsøværing forstår ikke jeg deg heller, ser nesten ut som du har ditt eget språk. Du bør vel ikke snakke rett frem om det kan tolkes annerledes enn du mener, da er problemet ditt og ikke den som tolker deg.

Lenke til kommentar
Det e nu en kjensgjerning at finnmarkinga snakke/skriv rætt fra levra! E muligens ei generasjon kløft!!?

(måtte bare)

 

Såpass ja, der var språkforskeren. Du vet vel sikkert mer om språket her enn oss som bor her!! Kløften må nok være ganske så stor når en ikke klarer å ordlegge seg slik at en gjør seg forstått, ikke engang av de en har felles språk og dialekt med.

Lenke til kommentar
Måtta bare lage meg en konto for å svare på denne.

Jeg er fra Vadsø, har bodd her i snart 63 år, men viste ikke før jeg leste denne tråden at vi her har et annet språk enn ellers i landet, trodde det kun var dialekten som var forskjellig.

Snakker rett frem sier du, men som vadsøværing forstår ikke jeg deg heller, ser nesten ut som du har ditt eget språk. Du bør vel ikke snakke rett frem om det kan tolkes annerledes enn du mener, da er problemet ditt og ikke den som tolker deg.

 

Tja..sier samisk, finsk og russisk deg noe?Er vistnok noe som kalles språk som høres daglig her..snakk om å kværulere for å kværulere.

Dessuten så klarte de fleste som svarte meg å tolke meg riktig så jeg ser ikke noe problem i dette.

Men beklager virkelig at jeg har fornærmet noen, og jeg lover at jeg skal fortsette med det for jeg snakker som jeg snakker, og tåles ikke det så får man jaggu bare sitte der å være sur. ;)

Uansett, takk for gode tips angående kamera valg..nyttig..

Lenke til kommentar

Om jeg hadde vært i din situasjon, ville jeg sett særlig nøye på Pentax k200d og Olympus e520.

Begge husene er rimelige og gode.

Begge har bildestabilisator i huset. Kjekt å ha om du tar f.eks. naturbilder i svakt lys og ikke vil dra på stativ.

 

Og så ville jeg kjøpt en god, lyssterk normalzoom (uten å måtte tenke på om det har bildestabilisering).

(Og et ekstra lysterkt fastobjektiv på sikt.)

 

F.eks.

Pentax k200d + Tamron 17-50/2.8 + minnekort, batterier og bag, burde være mulig å få for 7000,- kr.

Lenke til kommentar

Ta også en titt på Sony A300, eventuelt A350 (selv om sistnevnte er en del dyrere). Disse husene har i likhet med alternativene Ronny1 foreslår optisk stabilisering i kamerahuset. Og den utmerkede Tamron 17-50/f2.8 får også med Sony fatning. Sigma 18-50/f2.8 får du også med Sony fatning og til ca samme pris, selv ville jeg valgt dette fremfor Tamron alternativet. Det burde være mulig å å få A300 huset sammen med med ett av disse objektivene for ca kr 7000.

 

Forøvrig så hadde jeg ingen som helst problemer med å forstå deg, selv om jeg selv er fra det "indre østland". :thumbup:

Lenke til kommentar
Pentax fordeler: Har innebygget stabilisator. Dette gjør Tamron/Sigmas objektiver til fullverdige alternativer. Kameraer med meget god kvalitetsfølelse (værtette solide kameraer uten knirking). Best på utvalg av kompakt fastoptikk. Bruker mest mulig åpne formater (AA-batterier, DNG-filer, standard USB osv). Kompatibel med Samsung.

Pentax ulemper: Dårlig utvalg av ekstrem tele. Litt labert bruktmarked. Ingen fullformatnirvana. (Derimot mellomformat men det er ikke kompatibelt).

Pentax har jo ikkje skifta fatning sidan 1975, så om du ikkje er så nøye med om det er autofokus, så finst det ein del gammal teleoptikk å få tak i på bruktmarkedet. Du kan også setta på eit skrufatningsobjektiv med eit adapter. Proff teleoptikk er det rettnok verre å få tak i. Dei fleste som har det, tviheld vel på det til Pentax kjem med noko nytt.

Lenke til kommentar
Sonys fordeler: Mulighet til å klatre helt til fullformat-nirvana på lang sikt. Innebygget bildestabilisator. Dette gjør Tamron/Sigmas objektiver til fullverdige alternativer.

Sonys ulemper: Kommer aldri til å gå bort fra proprietære råformat og drivere. Dvs. du må alltid ha riktig driver og codec. De er noen jævler på bruk av sære proprietære ting for å låse kunden til sitt system. Det er bare så vidt de har løsnet strikken litt på minnekorttyper (Memorystick). Sony elsker forbrukerfiendtlige proprietære løsninger. Litt labert bruktmarked.

 

Pentax og Sony har mange av de samme styrkene og ulempene mtp optikk, bruktmarked osv. Når det gjelder Sony og proprietære løsninger, stemmer dette på andre områder enn, dSLR. Pt har vi ikke sett veldig mye til dette i Alpha-systemet - heldigvis. Tvertom, hvilket annet system benytter nøyaktig samme batteri på samtlige av sine tilgjenglige dSLR? Det er heller ingenting som tyder på at de kun vil gjøre Memorystick i sine dSLR-er. De har så vidt jeg har fått med meg sogar begynt å produsere CF-kort.

 

I mine øyne har Sony ikke gjort noe som tilsier at de fortjener ditt stempel mer enn de andre mtp forbrukerfiendtlige proprietære løsninger. Det er vel heller Pentax som skiller seg ut, og da heldigvis i positiv forstand.

Lenke til kommentar
I mine øyne har Sony ikke gjort noe som tilsier at de fortjener ditt stempel mer enn de andre mtp forbrukerfiendtlige proprietære løsninger. Det er vel heller Pentax som skiller seg ut, og da heldigvis i positiv forstand.

 

Likevel er jo Sony litt sær, bare se på deres løsning når det gjelder blitssko.

Lenke til kommentar
Måtta bare lage meg en konto for å svare på denne.

Jeg er fra Vadsø, har bodd her i snart 63 år, men viste ikke før jeg leste denne tråden at vi her har et annet språk enn ellers i landet, trodde det kun var dialekten som var forskjellig.

Snakker rett frem sier du, men som vadsøværing forstår ikke jeg deg heller, ser nesten ut som du har ditt eget språk. Du bør vel ikke snakke rett frem om det kan tolkes annerledes enn du mener, da er problemet ditt og ikke den som tolker deg.

 

Tja..sier samisk, finsk og russisk deg noe?Er vistnok noe som kalles språk som høres daglig her..snakk om å kværulere for å kværulere.

Dessuten så klarte de fleste som svarte meg å tolke meg riktig så jeg ser ikke noe problem i dette.

Men beklager virkelig at jeg har fornærmet noen, og jeg lover at jeg skal fortsette med det for jeg snakker som jeg snakker, og tåles ikke det så får man jaggu bare sitte der å være sur. ;)

Uansett, takk for gode tips angående kamera valg..nyttig..

 

Det er litt morsomt dette , selv om jeg er enig at vi ikke skulle diskutere slike ting i denne tråden så jeg klarer ikke dy meg , jeg er jo tross alt fra Bergen og her er vel vi også kjent for å snakke rett fra leveren.

Jeg ble litt interessert i det du sier om språkproblematikken og inviterte svigermor som er fra Finnmark for å lese denne tråden.

Hun ville ikke ha på seg som Finnmarking at de drev og unnskyldte seg på grunn av språket :)

 

Når du forteller om at noen ikke tåler måten du snakker på så må du nesten ta det inn over deg selv.

Hvem var det som kavet seg opp over mitt første innlegg til deg?

Så ballen kaster jeg tilbake til deg , du får jaggu bare sitte der å være sur.

Vær så fornærmet du vil for meg...

 

Mitt første innlegg var faktisk ganske ironisk , men du forstod desverre ikke språket mitt.

 

Men i respekt for våre utmerkede moderatorer så får dette holde i denne gang , jeg føler faren for at en advarsel nærmer seg raskt nå.

Lenke til kommentar

Sjekk denne linken.

 

Da jeg kjøpte kamera leste jeg ikke tester. Sjekket de såvidt.

Det er det samme hva du kjøper, de er alle bra.

Kjøp deg inn i ett system, sjekk hva slags objektiver du får for pengene dine.

 

Angående kulde problemet til Pentax K20D, det er BS. Brukte mitt kamera i 15 minus og ramla med kamera og objektiv i halvmeter nysnø. Ingen problemer her.

Det blir ikke "kauto-sjokk-kaldt" i Vadsø.

Canon 5D mk.II fikk store problemer på en sydpoltur, det er kamera til mye mer penger enn K20D.

 

 

Edit: Er Finnmarking selv og man skriver ikke slik man snakker, mulig det kan snike seg noen ord nå og da :p

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...