Gå til innhold

OCZ oppgraderer SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uansett ikke all verdens forskjell fra dagens 143/93 MB/s.

 

USB-porten er forøvrig til firmwareoppgadering:

The new Core V2 drives offer consumers and system integrators increased capacities up to 250GB, improved read and write performance and faster seek time, all coupled with a new mini USB port empowering customers with the ability to further improve performance and compatibility by updating firmware in the future.
Lenke til kommentar

Hmm... jeg har så lyst på SSD, og nå er jo prisen/ytelsen faktisk innenfor det den bør være, men likevel så er det vanskelig å kjøpe nå pga. den ene serien har ikke en gang blitt tilgjengelig i butikkene før den neste oppgraderte billige/raskere versjonen er annonsert =P

 

Utviklingen er ihvertfall utvilsomt positivt. jeg bare håper at noe der ute i markedet tar seg tid til å lage kontrollere som kan holde tritt med troughput'en på disse diskene, for med denne utviklingen så vil det ikke gå lenge før bare 2 SSDer i RAID lett vil overbelaste dagens innebygde RAID-0 chipper.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Core 1 er jo enda ikke kommet på lager?

 

På lager for en liten ukes tid siden i statene, så de er vel rett rundt svingen her hjemme og.

 

Det er nestne litt spooky at det går så fort fremover at neste generasjon annonseres før første er tilgjengelig i butikkene en gang =P

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Tror ikke det har blitt nevnt her på HW, men BitMicro har annonsert en SSD på hele 6,5 TB på Siggraph Tradeshow:

bitmicro-6-5-tb,W-S-154108-1.png

Disken er nok mest som markedsførings-gimmick og blir nok neppe satt i noen masseproduksjon de nærmeste årene i alle fall, men viser jo litt av potensialet.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Core 1 er jo enda ikke kommet på lager?

 

På lager for en liten ukes tid siden i statene, så de er vel rett rundt svingen her hjemme og.

 

Det er nestne litt spooky at det går så fort fremover at neste generasjon annonseres før første er tilgjengelig i butikkene en gang =P

 

-Stigma

 

Jeg fikk faktisk min fra Netshop i dag :D

 

Skrev litt om den her: http://blog.bprog.no/index.php/2008/08/ocz...rdy-heron-8041/

 

Ps! Her en dag innså jeg hvor dårlig engelsken min har blitt så jeg prøver å komme meg litt igjen ved å skrive engelsk en gang i blant. Så hvis noen ser noen grove gramatiske feil så føl dere velkommen til å skyte meg i foten (kommentarfeltet i bloggen)..

Lenke til kommentar

Bra å vite at utviklinga går framover med såpass hastighet. kan ikkje vente til ssd nerma seg prisen på vanlig hdd per gb :thumbup:

 

Men kan en stole meir på en ssd-disk enn en vanlig hdd? (tenke på om den har mindre sjangse for å stryke med, at data blir korrupte og liknande) Min logikk seier meg at en disk uten bevegelige deler er meir til å stole på, men en kan ta feil :p

Lenke til kommentar

 

Det frister noe sykt... iriterer meg hver gang jeg starter ett program, og sitter og overvåker iotop og ser en lese hastighet på 2-3mb/sec pga at skrivehodet har vel mye å gjøre.

 

Men det er så iriterende, teknologien blir bedre så fort, så kjøper jeg nå tenker jeg at neste måned sitter jeg og banner over en ny version som kom ut :p

 

//edit, har du prøvd med reiser4 lzo1? Jeg testa boot fra en usb pen, med 30mb/sec read, den + reiser4 med compression = sinsvakt lite å lese i boot. Booter faktisk mye raskere en hd'ene mine :p (80mb/sec read).

Endret av _neuron_
Lenke til kommentar
//edit, har du prøvd med reiser4 lzo1? Jeg testa boot fra en usb pen, med 30mb/sec read, den + reiser4 med compression = sinsvakt lite å lese i boot. Booter faktisk mye raskere en hd'ene mine :p (80mb/sec read).

 

Tar det ikke ganske lang tid å mounte Reiser filsystemer? Hm.. er skeptisk til å bruke komprimering på filsystemet ettersom det ser ut som cpu er flaskehalsen i oppstarten. Kanskje med en dual/quad core cpu..

Lenke til kommentar
Det er nestne litt spooky at det går så fort fremover at neste generasjon annonseres før første er tilgjengelig i butikkene en gang =P

Kjøper man SSD nå så regner med markedsverdien på den (brukt) faller til 20-30% av nypris på bare et år. Det er jo litt skummelt. Litt surt også når SSD-ene om et halvt år banker den ned i støvlene ytelsemessig.

 

Fine grafer! :) Imponerende ytelse. Jeg prøver å analysere det litt kvantitativt og ser at arealet av den røde grafen (IO-begrenset) reduseres med omtrent 90%. (Fra ca 11-12 "sekundruter" til ca 1. Dvs at SSD-en i praksis er drøyt 10 ganger raskere enn Toshiba-disken.

 

Videre ser jeg at SSD-en klarer å mate CPU så fort at den topper ut på 100% mye mer av tida. Rettere sagt fra 8,5 sekunder til ca 12 sekunder. En raskere CPU enn Pentium M 2,0 GHz, f.eks en Core 2 Duo på 3,0 GHz (stasjonær PC) ville trolig halvert CPU-tida. Med Toshiba-disken tror jeg oppstarttida ville sunket fra 28 til ca 24 sekunder med oppgradering av CPU fra Pentium-M 2GHz til C2D 3GHz. Med SSD tror jeg oppstarttiden ville sunket fra 20 sekunder til ca 14 sekunder ved å oppgradere fra Pentium-M til C2D.

 

Med andre ord fra utgangspunktet Toshiba-disk og Pentium M 2GHz tror jeg du vil få følgende tabell over oppstarttider:

- Oppgradert til C2D 3GHz: 28 -> 24 s (16% raskere)

- Oppgradert til SSD: 28 -> 20 s (40% raskere)

- Oppgradert til både SSD og C2D 3GHz: 28 -> 14 s (100% raskere)

 

Med et allerede raskt system (C2D 3GHz) ville man fått stor gevinst av å oppgradere fra

- Toshiba-disk til SSD: 24 -> 14 s (71% raskere)

 

Konklusjon: Raske PC-er elsker SSD :)

 

____________

 

Til jul får vi vel kjøpt Core 3 fra både OCZ og Intel ;)

Lenke til kommentar
//edit, har du prøvd med reiser4 lzo1? Jeg testa boot fra en usb pen, med 30mb/sec read, den + reiser4 med compression = sinsvakt lite å lese i boot. Booter faktisk mye raskere en hd'ene mine :p (80mb/sec read).

 

Tar det ikke ganske lang tid å mounte Reiser filsystemer? Hm.. er skeptisk til å bruke komprimering på filsystemet ettersom det ser ut som cpu er flaskehalsen i oppstarten. Kanskje med en dual/quad core cpu..

 

Reiser4 er instant mount, fsck tar tid atm med lzo1, pga at nyeste reiser4.fsck sjekker selv om filsystemer er markert som clean. Du får også en del false positives (fsck sjekker fil størrelsen, og advarer om at den er feil, noe den VIL være med lzo1, filsystem integritet er garantert med checksums, noe som er mye bedre uansett).

 

Ang speed:

	Here are some original timings done on an Intel Pentium 133. Multiply by a constant factor for modern machines.
	* memcpy(): ~60 MB/sec
	* LZO1X decompression in C: ~16 MB/sec
	* LZO1X decompression in optimized assembler: ~20 MB/sec
	* LZO1X-1 compression: ~5 MB/sec

 

Det er nestne litt spooky at det går så fort fremover at neste generasjon annonseres før første er tilgjengelig i butikkene en gang =P

Kjøper man SSD nå så regner med markedsverdien på den (brukt) faller til 20-30% av nypris på bare et år. Det er jo litt skummelt. Litt surt også når SSD-ene om et halvt år banker den ned i støvlene ytelsemessig.

 

Fine grafer! :) Imponerende ytelse. Jeg prøver å analysere det litt kvantitativt og ser at arealet av den røde grafen (IO-begrenset) reduseres med omtrent 90%. (Fra ca 11-12 "sekundruter" til ca 1. Dvs at SSD-en i praksis er drøyt 10 ganger raskere enn Toshiba-disken.

 

Videre ser jeg at SSD-en klarer å mate CPU så fort at den topper ut på 100% mye mer av tida. Rettere sagt fra 8,5 sekunder til ca 12 sekunder. En raskere CPU enn Pentium M 2,0 GHz, f.eks en Core 2 Duo på 3,0 GHz (stasjonær PC) ville trolig halvert CPU-tida. Med Toshiba-disken tror jeg oppstarttida ville sunket fra 28 til ca 24 sekunder med oppgradering av CPU fra Pentium-M 2GHz til C2D 3GHz. Med SSD tror jeg oppstarttiden ville sunket fra 20 sekunder til ca 14 sekunder ved å oppgradere fra Pentium-M til C2D.

 

Med andre ord fra utgangspunktet Toshiba-disk og Pentium M 2GHz tror jeg du vil få følgende tabell over oppstarttider:

- Oppgradert til C2D 3GHz: 28 -> 24 s (16% raskere)

- Oppgradert til SSD: 28 -> 20 s (40% raskere)

- Oppgradert til både SSD og C2D 3GHz: 28 -> 14 s (100% raskere)

 

Med et allerede raskt system (C2D 3GHz) ville man fått stor gevinst av å oppgradere fra

- Toshiba-disk til SSD: 24 -> 14 s (71% raskere)

 

Konklusjon: Raske PC-er elsker SSD :)

 

____________

 

Til jul får vi vel kjøpt Core 3 fra både OCZ og Intel ;)

 

De verdiene kan ikke sammenlignes helt på den måten, mye av tiden er f.eks ting som modprobe, for å initialisere hardware trenger du hardware interrupts, så du får ikke speeda det opp uten å legge til cpu'er.

Lenke til kommentar
Tror ikke det har blitt nevnt her på HW, men BitMicro har annonsert en SSD på hele 6,5 TB på Siggraph Tradeshow:

bitmicro-6-5-tb,W-S-154108-1.png

Disken er nok mest som markedsførings-gimmick og blir nok neppe satt i noen masseproduksjon de nærmeste årene i alle fall, men viser jo litt av potensialet.

 

Det viser jo at påstanden om at kapasitet er et problem for SSD ikek er riktig, problemet er kostnad, og pga kostnad leveres de hovedsaklig som små disker. Ellers har utviklingen gått overraskende raskt de siste månedene på SSD-fronten, la oss håpe det betyr at jeg tok feil i mine antakelser angående tidligste tidspunkt for når SSD-pirser er på HDD-nivå.

 

AtW

Lenke til kommentar

Man kan jo bare tenkte på de bittesmå minnekortene av typen MicroSD som nå lanseres med 16 GB og 32 GB kommer neste år.

 

kingston_1gb_microsd_1.jpg

 

Med ytterligere utviklling av MLC og forminskninger, så skjønner man fort at det ikke akkurat er plassen som er problemet. En 3,5" er egentlig alt for stort for denne type teknologi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...