Gå til innhold

Hvor får atomene sin masse fra?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Something Awful har ein veldig god tråd om LHC her. Inneheld mange bileta og FAQ. Ganske sikker på at trådstartar der er ein som arbeida® med LHC.

 

CERN Podcast er artig å høyre på. Sida er bittelitt uoversiktleg, men du finn fram. Artig å høyre på, og Brian Cox er kul. Ikkje vore oppdatert på lenge, do.

 

Når vi snakkar om Brian Cox, her er han og forteljar kva dei gjer på CERN (TED Talk)

 

CERN er gøy! :D

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
"Med den vil atomkjerner skytes mot hverandre med lysets hastighet, før de kolliderer med eksplosiv kraft. Dette er utstyr ikke en gang McGyver kunne drømt om å bygge, selv ikke med fri tilgang på fyrstikker og binders."

 

hahaha, jeg lo av McGyver sitet :p

OT: Synes dette er veldig interesant, og håper at det kommer en mer fylldig artikkel når prosjektet har kommet videre :)

Lenke til kommentar
Er det rart å si noe er konstant når det bare sånn ca....? Eller er det bare meg?

 

Hei!

 

Hastigheten er alltid konstant, men tallet jeg oppgir er sånn ca. Den korrekte hastigheten er 299.792.458 m/s, men det er et utrolig kjipt tall og lese. På folkemunne bruker man alltid 300.000 km/t :-)

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Nå fungerer linken fra artikkelen igjen. :)

 

RevelleR: Det er noen få rene Tek.no-artikler til.

 

Veldig gøy å se at hardware-nettverket utvikler seg litt mer i vitenskapelig retning også. Håper vi får flere slike artikler i framtida.

 

Som sedvanlig har jeg en flis eller to å spikke på :wee:

Atomer er grunnenheten for alle masser.

Tja.. Hva med protoner, elektroner osv, samt kvarker, gluoner, osv?

 

kjølt ned til over 270 kuldegrader.

Over eller under 270 kuldegrader? Høyere eller lavere temperatur? Er kuldegrader Celsius-skalaen med motsatt fortegn? Så jeg har -22 kuldekgrader her ved PC-en?

Lenke til kommentar

Denne artikkelen er den desidert beste jeg har lest her på aldri så lenge! Mer av dette! :-)

 

Uten å være noen fysiker syns jeg det er fascinerende at de for mange år siden laget en matematisk modell som har kunne forutse eksistensen til så mange forskjellige partikler. Blir spennende å se om de finner Higgsen :)

Lenke til kommentar
Nå fungerer linken fra artikkelen igjen. :)

 

RevelleR: Det er noen få rene Tek.no-artikler til.

 

Veldig gøy å se at hardware-nettverket utvikler seg litt mer i vitenskapelig retning også. Håper vi får flere slike artikler i framtida.

 

Som sedvanlig har jeg en flis eller to å spikke på :wee:

Atomer er grunnenheten for alle masser.

Tja.. Hva med protoner, elektroner osv, samt kvarker, gluoner, osv?

 

kjølt ned til over 270 kuldegrader.

Over eller under 270 kuldegrader? Høyere eller lavere temperatur? Er kuldegrader Celsius-skalaen med motsatt fortegn? Så jeg har -22 kuldekgrader her ved PC-en?

 

Err, det var et par fliser ute og gikk, ja. De er rettet nuh - takker :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Har ei retting:

og hastigheten er alltid konstant på ca 300.000 km/s.

 

På norsk er tusenskillet eit hardt mellomrom.

 

Altså:

100 000

ikkje:

100

000

eller:

100.000

Lenke til kommentar
Lysets hastighet forteller hvor raskt fotonene beveger seg i vakuum, og hastigheten er alltid konstant på ca 300.000 km/s.

Det er noe med den setningen jeg ikke liker noe særlig. "alltid konstant" syns jeg blir smør på flesk, og så har man forbeholdet med vakumet og så er det cirka i tillegg :) Jeg skjønner hva som menes men syns ikke setningen eller forklaringen er god. Jaja :)

 

De mest hardhudede kritikerne hevder at LHC vil skape sorte hull som vil spise opp ikke bare detektoren, men også hele kloden og i verste fall, hele solsystemet. CERN benekter ikke at slike sorte hull kan oppstå, men de mener hullene i så fall vil forsvinne like fort som de dukket opp.

CERN er vel ikke enig i at slike sorte hull kan oppstå, altså de som spiser detektorer og større ting, men de er enig i at sorte hull kan oppstå, men da så små at de forsvinner igjen like raskt som de oppstår, og ikke utgjør noen fare for noe som helst.

 

Brian Cox er forøvrig min helt :)

Og kjempekudos for den vitenskapelige artikkelen!!

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

KNALLBRA artikkel! Sånt håper jeg å se mer av!

Nå mangler vi kun en en side for Sci-fi spå trenger jeg aldri forlate hardware og tek universet :D

 

De mest hardhudede kritikerne hevder at LHC vil skape sorte hull som vil spise opp ikke bare detektoren, men også hele kloden og i verste fall, hele solsystemet. CERN benekter ikke at slike sorte hull kan oppstå, men de mener hullene i så fall vil forsvinne like fort som de dukket opp.

 

"Er vi nesten helt sikre på...tror vi....ikke veldig sannsynlig iallefall..."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...