Gå til innhold

Uvanlig seig trojaner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne hørtes skummel ut. Men hvis den infiserer gjennom nettsider er jeg forholdsvis trygg tror jeg. Surfer jo som regel et fast knippe nettsider, og de vet jeg er trygge. Men skjønner ikke helt hvordan selskapet får lov til å selge dette viruset? Burde ikke myndighetene i landet selskapet er stasjonert ta affære?

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

undres på hvor lenge det er til en eller annen klarer å lage ett beist som kan tilpasse seg etter hvert som økosystemet endres rundt det...

 

det virker pokker meg som om det bare er på svineri-området at det faktisk skjer noen utvikling for tiden...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Denne hørtes skummel ut. Men hvis den infiserer gjennom nettsider er jeg forholdsvis trygg tror jeg. Surfer jo som regel et fast knippe nettsider, og de vet jeg er trygge. Men skjønner ikke helt hvordan selskapet får lov til å selge dette viruset? Burde ikke myndighetene i landet selskapet er stasjonert ta affære?

 

Slike selskaper har en tvilsom moral :thumbdown:! De er lokalisert i land kanskje hvor lover og regler på området er svake?

Lenke til kommentar
Denne hørtes skummel ut. Men hvis den infiserer gjennom nettsider er jeg forholdsvis trygg tror jeg. Surfer jo som regel et fast knippe nettsider, og de vet jeg er trygge. Men skjønner ikke helt hvordan selskapet får lov til å selge dette viruset? Burde ikke myndighetene i landet selskapet er stasjonert ta affære?

Hvilket land? Internett er litt for lite regulert og mange land gir f*** så lenge de får inntekter fra salget av domener.. Så dette kommer til å være et problem så lenge internett eksisterer. Og jeg liker at det er slik, ellers hadde det vært et kjedelig sted uten torrenter og "pirater".

Lenke til kommentar
tviler på at dette viruset biter på linux.

men den dagen at noen lager virus til linux kan ikke være langt unna m.t.p. at flere og flere bruker linux og ikke bare dataentusiaster som det har brukt å være.

Myter og fordommer er til for å knuses :)

 

Fordel nr 2 : Ondsinnede tradisjonelle exe-fil-virus, dvs. virus som infiserer andre programmers kjørebare binærfiler, har aldri eksistert for GNU/Linux. I dag brukes ordet virus om en rekke forskjellige typer ondsinnet programvare og man må skille på de forskjellige typene.

 

Det finnes ingen effektive ormer til GNU/Linux pr dags dato og det er langt vanskeligere å skrive droppers, som er den delen av ormen som infiserer systemet ditt og som vanligvis er tradisjonelle exe-fil-virus.

 

Selv om det er mulig å skrive trojaner, er det få Trojaner som også er langt vanskeligere å spre på GNU/Linux. Wikipedias virus-statistikk for forskjellige operativsystemer.

 

Du har kanskje hørt argumentet om at GNU/Linux ikke er like utbredt som andre operativsystemer og derfor ikke har like mange virusplager. Det er feil. GNU/Linux vil aldri vil få tilsvarende virusplager som man kan oppleve i visse proprietære operativsystemer. Du kan lese hvorfor her eller en teoretisk forklaring her.

 

GNU/Linux baserer seg blant annet på sikkerhet gjennom Linus' lov i motsetning til proprietære systemer som baserer seg på en tro om at ukjente sikkerhetshull ikke vil bli utnyttet.

 

De eneste exe-fil-virusene som noen gang har eksistert for GNU/Linux har vært laboratorievirus. Det er helt utenkelig at noen slike virus noen gang kunne få en grobunn i GNU/Linux, særlig på grunn av måten programmer installeres og kjøres. Noe som også fjerner motivasjonen for å skrive slike virus fullstendig. Samtidig er det å skrive den typen virus for GNU/Linux vanvittig avansert, på linje med å skrive sin egen exefil-kompilator, i motsetning til andre proprietære operativsystemer.

Lenke til kommentar

muterende virus? come on! OHMYGOD... IT'S SKYNET!!!

Dette er ikke Terminator 3.

Enten er det basert på enkle algoritmer som gjør at kan presntere seg forskjellig fra bruker til bruker, og da vil det være forutsigbart. Eller det vil være bakmenn som oppdaterer trojaneren, og da kan man nesten begynne å kalle det en NY trojaner, eller en annen versjon (W32.sasser B, C og D anyone??).

 

Det som kanskje kan være litt oppsiktsvekkende her organiseringen bak salget av det, som kanskje er litt større enn normalt?

Lenke til kommentar
Windowsfolka has mast om trojanere og virus på Linux i alle år. "Bare vent til dere også får det!". Det blir litt som å høre om helvete for en ateist - facinerende, men ikke en risiko man legger så mye vekt på.
Nesten som Linuxfolket snakker om "Year of the Linux Desktop" hvert år :!:
Lenke til kommentar
Nesten som Linuxfolket snakker om "Year of the Linux Desktop" hvert år :!:

Jepp, det året har vært snakket om det året i lang tid, men det betyr ikke at Linuxfolket har trodd det året var inneværende år hvert år. Det store Linuxåret er noe man har sett fremme i horisonten, nærme seg mer og mer for hvert år.

 

Jeg tror det kommer om under 10 år men ikke de første 3 årene. Da kan vi glede oss til en kraftig nedgang i trojanere, virus og annen malware grunnet grunnleggende forskjeller i sikkerhetsprinsipper. Nyheter som dagens uvanlig seige trojaner vil trolig bli sjeldnere grunnet lavere markedsandeler til Windows.

Lenke til kommentar
tviler på at dette viruset biter på linux.

men den dagen at noen lager virus til linux kan ikke være langt unna m.t.p. at flere og flere bruker linux og ikke bare dataentusiaster som det har brukt å være.

Myter og fordommer er til for å knuses :)

 

Fordel nr 2 :

Selv om det er mulig å skrive trojaner, er det få Trojaner som også er langt vanskeligere å spre på GNU/Linux. Wikipedias virus-statistikk for forskjellige operativsystemer.

 

Du har kanskje hørt argumentet om at GNU/Linux ikke er like utbredt som andre operativsystemer og derfor ikke har like mange virusplager. Det er feil. GNU/Linux vil aldri vil få tilsvarende virusplager som man kan oppleve i visse proprietære operativsystemer. Du kan lese hvorfor her eller en teoretisk forklaring her.

Kortet ned litt - bla tilbake for å lese hele:

 

En linux boks satt opp riktig er nok mindre egnet sted for virus.

 

MEN: Vista har nettopp lagt til UAC eller hva det heter. Altså samme som linux har. Skriv admin passord for å kjøre ting. Hva skjedde/skjer? Den blir skrudd av i hopetall og lager mer herk enn nytte. Forhåpentligvis blir det langt mindre av behovet for å kjøre ting i admin modus etter hvert - personlig tror jeg folk vil heller ha frihet istedet for å bli mast om admin rettigheter i utide.

 

Det å måtte gå igjennom flere steg for å få kjørt en executable som kommer fra et vedlegg er slitsomt. Over tid vil folk jobbe seg rundt det, fordi i 99,9999999% av tilfellene så er vedlegget helt trygt.

 

Linux har lav andel, mac har lav andel, og vista er ikke populært. Seff UAC er ikke eneste grunn, men en del av den. Vi er mennesker, ikke maskiner. Derfor er det å sette opp sikkerhet i strenge firkantete miljø noe vi ikke liker. Vi liker ikke firkantet byråkrati engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...