Gå til innhold

Photoshop CS4 klar i oktober


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selv synes jeg at Adobe har hatt ufattelig mange releases ganske tett i det siste. Jeg er bare sytten, og jeg startet med 5.0. O.o
Tja, de kommer nå faktisk ikke tettere nå enn de gjorde før:

http://en.wikipedia.org/wiki/Adobe_Photoshop_release_history

 

De har ligget ganske jevnt på 18 måneder mellom hver hovedutgave, dog noen variasjoner, både kortere og lenger. CS3 kom i april i fjor, to år etter CS2, og CS4 ventes i oktober - eksakt 18 måneder etter CS3 (som rett nok har hatt noen mindre oppgraderinger underveis hvis jeg ikke tar feil, men det har jo _alle_ utgavene også).

 

Synes Adobe hopper fort i versjonene ja. Kanskje for at endringene ikke skal være så store, de gir oss litt tid til å fordøye dem :p
Som sagt, går nok ikke fortere nå enn før, men når man blir eldre er halvannet år ikke så mye som da man var liten og dum ;-) Da du var tre år, tilsvarte halvannet år halvparten av livet ditt, mens når du er 30 tilsvarer det bare 5%. Det "føles" forskjellig, og det føles faktisk som det går fortere i dag, selv om det ikke gjør det.
Lenke til kommentar
Som sagt, går nok ikke fortere nå enn før, men når man blir eldre er halvannet år ikke så mye som da man var liten og dum ;-) Da du var tre år, tilsvarte halvannet år halvparten av livet ditt, mens når du er 30 tilsvarer det bare 5%. Det "føles" forskjellig, og det føles faktisk som det går fortere i dag, selv om det ikke gjør det.

 

Det vet jeg også, bortsett fra den delen at jeg var dum da ;) Også begynte ikke jeg med PS før jeg var 13 med PS 7.0... Men jeg synes det er ganske greit at det går fort mellom versjonene, for hvis de hadde spart alle endringen til en versjonen må man nesten begynne helt på scratch med læringen ;)

Lenke til kommentar

Teknisk høres det fint ut å benytte GPU-aksellerasjon men jeg lurer på om det blir særlig merkbart i praksis. Dvs. hvilke filtre det gjelder, hvilke fargedybder det gjelder og hvor plagsomt ytelseproblemet er på disse områdene fra før av. Går ting unna på 0,1 sekund fra før av så spiller det vel ingen rolle for brukeren om det blir 10 ganger raskere og man sparer 0,09 sekunder.

 

Nå begynner det å bli lenge siden jeg brukte fotobutikken (7.0) men den gangen opplevde jeg harddisken/minnet som den største flaskehalsen. Dvs. at siden jeg bare hadde 1 GB ram så ble harddisken brukt ofte. Det ga en del trege situasjoner. Oppstarten av Photoshop var også treg grunnet harddisken og lesing av mange små filer. Altså aksesstid-begrenset. Med SSD tror jeg det ville gått mye raskere på 7.0. Hvordan det er i dag vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
PS CS er bra, ingen tvil om det. MEN prisen? Den er jo helt vill. Jeg hadde aldri betalt 15.000 for et redigeringsprogram. Bruker mest Elements uansett.

 

Så er det ikke bare et redigeringsprogram. Pakken inneholder såååå mye mer. Vi fikk CS2 pakken for 1900(?) på skolen fordi vi går media. Disse 1900 ble trukket fra 5000 som vi fikk fra skolen til kjøp av PC elelr diverse... Så igrunn fikk vi det gratis, men må avinstallere når vi går ut :p Vi bruker Photoshop, Illustrator og InDesign hyppig på skolen. I CS3 pakken vet jeg at det finnes mye rart, som feks Flash, Dreamweaver, Premiere Pro osv. Er ikke helt sikker på hva alt brukes til men jeg vet at det brukes av mange :)

Lenke til kommentar
PS CS er bra, ingen tvil om det. MEN prisen? Den er jo helt vill. Jeg hadde aldri betalt 15.000 for et redigeringsprogram. Bruker mest Elements uansett.

 

Så er det ikke bare et redigeringsprogram. Pakken inneholder såååå mye mer. Vi fikk CS2 pakken for 1900(?) på skolen fordi vi går media. Disse 1900 ble trukket fra 5000 som vi fikk fra skolen til kjøp av PC elelr diverse... Så igrunn fikk vi det gratis, men må avinstallere når vi går ut :p Vi bruker Photoshop, Illustrator og InDesign hyppig på skolen. I CS3 pakken vet jeg at det finnes mye rart, som feks Flash, Dreamweaver, Premiere Pro osv. Er ikke helt sikker på hva alt brukes til men jeg vet at det brukes av mange :)

 

Det er faktisk snakk om Photoshop, ikke hele pakken.

Lenke til kommentar
PS Extended CS3 koster 14/11k i norsk/engelsk utgave fullversjon.
Bare vær klar over at det er de færreste som _trenger_ noe i Extended-utgaven (av dem som frekventerer dette forumet). Selv kunne jeg dratt nytte av noe av ekstrafunksjonaliteten, særlig i forhold til Matlab-integrasjon, men det blir ikke med det aller første for min del uansett.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...