Gå til innhold

Mist PSU.. klar for noen ubehagelige funn?


Anbefalte innlegg

Advarsel! Jeg er en person som er opptatt av at ting jeg kjøper skal ha kvalitet og det også ting bør ha en lengst mulig levetid. Jeg går i denne tråden ut "mot" produsenten Mist. Forsåvidt naturlig da jeg eier produktet selv og at jeg har funnet mangler og at disse manglene skyldes dårlig komponentvalg (etter min mening).

 

Problemene jeg påpeker i tråden gjelder ikke bare Mist, Mist er på ingen måter den eneste produsenten jeg har funnet samme feilen på, kan nevne at jeg har sett mye av det samme hos andre produsenter som: Fortron/Source, Hiper (med flere..)

 

Når det gjelder strømforsyninger så er stort sett hele markedet overfylt med produsenter som ikke holder kravene jeg personlig stiller til komponentene som er inni. Jeg tror nok muligens også at jeg kan gå litt for langt i mine krav til komponetvalg og at jeg kanskje også kan puttes inn i gruppen man kaller "fanatikere".

Og det kan også lønne seg å lese min siste post i denne tråden før man leser resten av tråden Link.

 

Bestemte meg i går for å kjøre service på en 500W Mist jeg kjøpte for 2år siden. Service på strømforsyninger betyr for meg å se over kondensatorer og rengjøring. Jeg demonterte hele PSU`en og fant ved første øyekast flere ødelagte kondensatorer. Jeg reparer ofte defekt elektronikk og vet godt hva man synlig skal se etter, her var det bare å fyre igang loddebolten med det samme. En ødelagt kondensator kjennetegnes synlig ved at de begynner å "bule" utover på toppen eller at de presser ut pakningen i bunn for så å spy ut katalytten (brunt gørr).

 

Mist har vunnet flere tester, dette er kanskje ikke så rart da komponentene i PSU`en MIN* var godt dimensjonerte, men dette hjelper svært lite i lengden når MIN* Mist enelukkende benyttet seg av det desidert værste merket som finnes av elektrolyttkondensatorer Fuhjyyu

 

*redigert da jeg her omtaler MIN strømforsyning

 

Dette merket er noe alle og enhver bør pugge, for finner du disse i utstyret ditt kan du ikke forvente særlig lang levetid. Greit nok at de yter sånn passe bra i ny tilstand og når journalister sitter å skriver reviews/tester, men jeg vil anbefale disse til å også teste samme PSU`en etter et halvårs bruk, ytelsen blir garantert ikke den samme da.

 

Jeg har i lengere tid hatt en anelse om at Mist`en var grunnen til at systemet ikke til tider var helt stabilt, problemer ved oppstart, plutselige problemer under bruk +++

Dette ble bekreftet etter jeg hadde byttet ut alle kondensatorene med Japanske høykvalitets deler, personlig sværger jeg til Nippon, Rubycon og Chemicon. Finner du disse merkene i utstyret ditt kan du føle deg trygg. Nå er maskinen atter stabil igjen, men det ble noen timer på arbeidsbenken før jeg var ferdig.

 

Legger ved et bilde av en av kondensatorene som ble byttet ut.. Fy fy Mist!!!

post-15715-1211232233_thumb.jpg

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mye tjener de på å benytte Fuhjyyu kontra Nippon, Rubycon og Chemicon kondensatorer?

 

Spør, siden jeg har lite peiling på innmaten :)

Lang levetid på produktene sine, bedre ripple egenskaper, mindre reklamasjoner o.s.v

 

Misten hadde også gjort det enda bedre i test enn den faktisk gjorde, for en Rubycon kondensator er totalt overlegen Fuhjyyu med samme spesifikasjoner, selv når begge er nye.

Lenke til kommentar
Du sier du har hatt den i 2 år??

 

Du skal være glad at den fungerer så lenge spør du meg. Flere andre produsenter som tar kvelden etter 1 år! Glatt!

Sånn som Hiper = dritt ;) (kan fint nevne flere)

 

Poenget er bare at Mist er skrytt opp i skyene og folk flest tror de betaler for kvalitet når de kjøper en, men å putte inn det absolutt dårligste merket av kondensatorer (Fuhjyyu) er skam ovenfor forbrukerne. Kondensatorer er faktisk noen av de mest kritiske komponentene i en PSU.

 

Og før PSU`en faktisk "tar kvelden" vil den gradvis bli dårligere lenge før du fysisk merker det. Det er stor forskjell mellom Japanskproduserte kondensatorer og Taiwan produserte kondensatorer. Corsair/Seasonic er f.eks en produsent som tar kunden på alvor.

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Mist rev.1 bruker Fuhjyuu-kondensatorer ja. Forumbruker LAEN som har greie på strømforsyninger husker jeg brakte dette på banen for noen måneder siden. I følge undersøkelser av andre brukere av MIST på forumet her, så bruker siste rev.3 visst forøvrig no-name og LP-kondensatorer på sekundærsiden, (Teapo på primærsiden, som er helt OK for bruk i PSUer), hvor mye bedre disse (på sekundærsiden) er enn Fuhjyuu er usikkert da.

Lenke til kommentar

Vell, det kom jo ikke som en overraskelse at disse psu'ene var overhypet og at de hadde fått alt for gode skussmål i forhold til det de greier å levere i lengden.

 

Dermed så tror jeg nok at de som vurderer slike strømforsyninger er nødt til å gi komponentene som er brukt langt kraftigere trekk om de er dårlige. No-name eller ikke kjente kondensatorer burde tilsvare stryk med en gang...

 

Men selvsagt så sitter det alltid en rekke med bedrevitere som skal på død og liv anbefalle en strømforsyning som de akkurat har kjøpt og som de tror er bra...

Lenke til kommentar
Mist rev.1 bruker Fuhjyuu-kondensatorer ja. Forumbruker LAEN som har greie på strømforsyninger husker jeg brakte dette på banen for noen måneder siden. I følge undersøkelser av andre brukere av MIST på forumet her, så bruker siste rev.3 visst forøvrig no-name og LP-kondensatorer på sekundærsiden, (Teapo på primærsiden, som er helt OK for bruk i PSUer), hvor mye bedre disse (på sekundærsiden) er enn Fuhjyuu er usikkert da.

Teapo dør fort brukt på hovedkort, dette fordi de ikke tåler stresset kondensatorer blir utsatt for her.

 

Jeg hører mange går god for Teapo i strømforsyninger, men jeg ville personlig ikke brukt pengene mine på en PSU med sånt inni. Levetiden er uansett begrenset ved bruk av dårlige merker og da spiller det liten rolle at en PSU gir gode resultater i tester (når de er nye)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Sparer mye ved masseproduksjon, og jeg gjetter på at disse PSU'ene er produsert av et OEM firma og rebrandet i fleng.

 

Husker du skandalen med dårlige kondensatorer og Abit?

 

De hadde kjøpt inn en hel masse gjennom et annen selskap. Abit innrømmet det, og krøyp til korset. Derfor tapte de rykte og en hel masse penger.

 

En annen side av saken var at Asus også hadde brukt av de, og jeg fikk se det med egen øyne, de innrømmet det ikke da. et firma som aldri ble nevnt engang var Aopen. Jeg og min bror hadde et Aopen kort på den tiden, og sjekket for morro skyld, og ja. De hadde også brukt av samme merket og kondemsatorene bulte flott og fint på hovedkortet. Hvor mye elektronik hadde brukt av disse på verdensbasis tro???

 

Alt er jo lager for masseproduksjon og billigst mulig nå for tiden. Min far har en gammel Tandberg sølvsuper receiver som ENDA fungerer. Han kjøpte den når han var 17 og er over 55 nå! Hvor lenge varer receiver nå? 5 år?

 

Alt lages billigst mulig for bruk og kast samfunnet. That's it. Og går vi Apple's vei, så skal det ikke bli mulig og skifte batteri på ting mere engang. Trist!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...