Gå til innhold

Anmeldelse av Lenovo Thinkpad T61P


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle legge ut en liten anmeldelse av denne pc`en som jeg endte opp med å kjøpe etter å ha fått mye hjelp her på forumet.

 

tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=926144&hl=

 

Type pc:

Lenovo Thinkpad T61P modellnr:UI0ALNO

spesifikasjoner:

Prosessor: Core2Duo T9500 2x 2,6GHz

Skjermkort: Nvidia Quadro FX 570M (litt bedre en 8600?)

Ram: 2GB minne (pluss 1gb intel turbo memory)

harddisk: 200GB 7200rpm 2,5" Sata disk

cdrom: DVD brenner

Batteri: 9Cellers

Ekstraustyr: Blåtann, gigabit nettverkskort, Trådløst kort opptil 108Mbit, modem ++

Skjerm: 14,1" 1400x1050

 

PRIS: 11.500 per 09.04.2008

 

 

 

Fikk maskinen for en knapp uke siden.

Første jeg gjorde var selvfølgelig å starte den opp, kjøpte versjonen med Vista bundlet, selv om jeg egentlig er en XP/linux person=)

Dette skulle jeg aldri gjort, Maskinen hadde selvfølgelig sånn autoinstall ved første oppstart, dette er jo greit nok.

Det som ikke er så kult er at jeg kunne telle totalt "19!!" kjørende ikoner nede i høyre hjørne, maskinen var så sirup av alle mulige fancy smancy popups og kjørende "lenovo" program

at det var tett før jeg heiv den ut vinduet.

 

Dårlig førsteinntrykk med andre ord...

 

Den vista innstallasjonen varte nøyaktig 15 minutter på pcen (nøyaktig så langt tid det tok meg å få brent ut en fikset XP cd=P)

 

Innstallerte dette og reiv av WINDOWS VISTA logoet, som i og for seg var en forbannelse, skulle tro de har brukt superlim (ref bilde).

 

Men nok om det, over til pcen=)

 

Det første jeg tenkte, var "Å dæven kor kul den var" akkurat slik jeg hadde håpet den skulle være, Ordentlig Robust, ikke noe overdådig Sosselakka blålysblinkende lefse, som dessverre nesten alle laptoper i dag.

Nei her var prioriteten Solidhet og smarte løsninger!

Er egentlig som å sammenligne Mcintosh i HiFi verdenen.

Noen synes de er jækli stygge, men målet er at det skal være røft og fungere til nettopp det er satt til.

Jeg liker designet på de og=)

 

Her er punktene jeg hittil har for og imot:

 

Positivt:

* Solid Konstruksjon.

* Utrolig behagelig tastatur og touchpad, behagelig å trykke ned og med akkurat riktig

motstand, med mulighet for å kunne styre musen uten å flytte handa fra tastaturet.

* Batterikapasitet, er 9cells batteri på den, testet den i går, Hold 4,5t der tiden ble

brukt til følgende, Surfing (Alltid mange programmer oppe i bakgrunnen som musikk osv),

en del applikasjonsinnstalleringer, og litt over 1 time med filmtitting.

Sier meg rimelig fornøyd med dette resultatet, sammenligner man med dama sin nyinnkjøpte

Acer Aspire så holder den til ca 1times samme bruk (om man tar vekk filmtittingen.)

* Likte veldig godt plasseringen av USB inngangene, en på høykant på venstresiden. to

liggende på Høyresiden.

* Overraskende gode høytalere i saken, også utgangen var bra med krutt i til å drive mine

relativt store øreklokker, mye bedre power en min gamle data

* Lo egentlig av den jækla fingeravtrykk leseren når jeg leste om laptopen, Men du dæven

kor kjekk den var å ha, bruker faktisk passord for å komme inn i windows nå, trenger bare

stryke over kjapt så logger den meg inn, kontra å måtte fysisk skrive ett passord.

* Klar og behagelig skjerm, var redd for at 14,1" skjermen skulle bli for liten

(gikk fra 15,4"), men den relativt høye oppløsningen gjør at man får med seg det meste.

* Cd-rom kan hotswapes, bare å trykke på en knapp så kommer en draarm ut, dette pga det går

ann å få kjøpt ekstra batteri formet som nettopp cdrom slotten!, kjekt for den som

trenger akkurat det lille ekstra

* Støynivå, Den lager en liten Humrelyd, men ikke noe som forstyrer, dette gjør den hele

tiden, Det jeg enda ikke har klart er å få den til å bråke mer!, har aldri spunnet opp

mer en den støyen som kommer der, dvs veeeldig stillegående (tror det har noe med

innstillingene i bios)

* Plassering av ventilasjon, Den puster gjennom baksiden og ut på venstre siden, altså kan

man sitte med den i fanget eller lignende uten å være bekymret for at den skal

overopphetet.

* Må bare få nevnet at byggekvaliteten på lokket er det beste jeg har vært borti tidligere.

tror ikke det er mulig å få en mer kvalitetsfølselse der, hengslene er dønn solide, så

lokket går opp og gjen uten antydninger til feilfordeling av vekt. ordentlig "smooth"

* Prisen, tidligere har lenovo T serien vært beregnet mest for bedrifter osv. den jeg har

med veldig bra specet prosessor skjermkort ram osv betalte jeg 11.500 for, per dags dato

får man ikke budsjett laptoper med samme spec for den prisen en gang!

 

 

Negativt:

* Batteriet som stikker ut bak føles løst, om dette er bare jeg som har vært uheldig eller

noe sånt vet jeg ikke, det er ikke sånn superløst, men i forhold til kvaliteten på resten

irriterer det meg!

* Hehe, har faktisk ikke mer å syte om, har bare hatt den en uke foreløpig, Om jeg kommer

borti mer skal jeg gi beskjed=)

 

TOTALT sett er jeg VELIDG fornøyd og kan med god samvittighet anbefale denne til alle som vil ha seg noe utenom de vanlige plastic fantastic laptoppene. Rett og slett trenger en brukspc som er beregnet for alskens bruk og flytting på seg.

post-4500-1207598662_thumb.jpg

post-4500-1207598785_thumb.jpg

post-4500-1207598986_thumb.jpg

post-4500-1207599041_thumb.jpg

post-4500-1207599114_thumb.jpg

post-4500-1207599213_thumb.jpg

post-4500-1207599300_thumb.jpg

Endret av svennand
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom på en positiv ting til.

 

* Sensor ved HDDen som registerer støt og tilting av laptopen, registerer den for mye risting som er usunt for hdden så drar den inn lesearmen og "skrur" av hdd en for å skåne den. forbedrer bektraktelig levetiden visstnok. Og siden hdden er noe av det første som pleier å gå istykker på en laptop er dette en veeeeldig positiv funksjon (man merker ingenting annet en at maskinen står still om man rister den...)

Lenke til kommentar

Bra innlegg Svennand:-) Kan du bekrefte eller avkrefte det andre har sagt på forumet at batteriet sitter litt løst på den?

Kan du også legge ut en liten oppskrift om hvordan man legge inn en ren installasjon av Vista pluss hva slags drivere fra Lenovo man trenger å ha installert?(tenker på driver til fingerprint ol)

Lenke til kommentar
Bra innlegg Svennand:-) Kan du bekrefte eller avkrefte det andre har sagt på forumet at batteriet sitter litt løst på den?

Kan du også legge ut en liten oppskrift om hvordan man legge inn en ren installasjon av Vista pluss hva slags drivere fra Lenovo man trenger å ha installert?(tenker på driver til fingerprint ol)

 

Kan bekrefte at batteriet sitter litt løst, tror ikke det detter ut, men er bevegelig liksom,

noe som er på de fleste laptoper. Men er en liten nedtur når alt annet har en så mye høyere standard. BTW prøvde en Acer Aspire 5920G av en kollega, åpnet opp lokket og tenkte jaja, var ikke så gale ditta da (feelen på lokket altså). helt til jeg merket noe var galt, gikk litt i sidevinkel og så at lokket drev å jynga etter at jeg hadde åpnet det, akkurat som å riste i ei flaggstang=P varte i 10 sekund eller noe. haha måtte bare fortelle det...

 

Hvordan legge inn ren innstallasjon av Vista vet jeg ikke, siden jeg formaterte hele disken

inkl rescue partisjonen.

Vært borti litt vista fra før, og hater det!.

Så på en annen laptop med T7500 prosessor og 2gb ram, med vista stående på uten noe applikasjoner kjørende brukte det 50%! av minnet! i "Standby!" og drev og bursta opp mellom 5%-30% prosessorbruk.

 

Mitt forslag til om man vil ha litt looken til Vista (finere ikoner osv) så får man tak i Baseball2525 Windows XP Essential Edition, Rett og slett en pusset opp XP innstall.

 

Lenovo har ett ganske greit system på drivere. Man kan for eksempel taste inn modellnr på pcen så får man opp bare drivere som er riktig for akkurat den modellen. dette kombinert med at man har en skrollemeny der alle driverene er delt opp i hva de skal brukes til (blåtann,fingerprint,tastatur osv.) gjør at jeg ikke helt ser den store nødvendigheten i å lage en guide.

 

De driverne jeg har innstallert er: Blåtann,Hurtigtaster,Fingerprint,Active HDD

protection,Lydkort,skjermkort.

De fleste andre driverne finner windows XP oppdatering automatisk ut at du trenger.

Kjørte Windows Update og voila ville den innstallere både Gigabit nettverksdriverne++.

Lurer på om Lenovo har en avtale med Microsoft eller no...

Lenke til kommentar

Har kjøpt samme Pc, og synes testen er fin. Nyttig for de som vurderer denne. Kan tiltre det trådstarter mener.

 

Jeg har valgt å kjøre Vista Ultimate, som fulgte med preinnstallert. Selv om denne maskina - i likhet med alle andre - vil bli en god del raskere med XP (eller f.eks. Linux), så er den rask og fin når alt er ferdig innstallert.

 

Denne maskina har en av de kraftigste prosessorene som finnes til bærbare i dag, en svært rask harddisk, bra med minne og et godt skjermkort. Hvis man mener at denne blir treg med Vista, lurer jeg på hvordan det er med andre bærbare.

 

Poenget mitt er bare at de som ser etter en ny Pc, som de ønsker å kjøre Vista på, ikke skal gå rundt å tro at denne er særlig treg med Vista innstallert. Med andre ord fungerer denne helt supert med Vista, men den blir selvfølgelig enda raskere med XP.

Lenke til kommentar
Sorry, det var en ren installasjon av XP jeg mente:-P Kan du legge ut en step by step guide da?Hadde satt stor pris på det..har bestemt meg for å kjøpe meg denne maskinen jeg også:-P

 

ingen problem, kan lage den når den tid kommer.

BTW! om du er vil ha XP, vet jeg at Amentio.no kan skaffe den pcen til 11.500 men med XP istede for vista, jeg spurte dem nemlig, og de sa at det gikk, men ville ta ett par dager ekstra... siden jeg skulle ut å reise i jobbsammenheng hadde jeg ikke tid til dette. så valgte å bare gå for Vista.

Om du skriver i INFO feltet rett før bestilling at du gjerne kunne tenkt deg XP istede for Vista på den ordner det seg nok, vær dog oppmerksom på at man får en preinnstall og ikke en install cd med pcen! Dvs at du må laste ned Windows Xp selv, men HEY du har dog en GYLDIG XP lisens klistret under laptopen.... ingen mer Validation problemer liksom.

Lenke til kommentar
Takker for svar og gode tips:-)

 

np. bare koser meg med min jeg, om du skal bestille fra Amentio, sjekk ut bæreveskene fra logitech Kinetic serien, røff Sekk og Veske med masse plass. gikk for vesken pga den er veldig liten samtidig som den har geniale romløsninger (mye plass!). koster 350kr mens butikkprisen på en slik er 699,-

 

kan være lurt å gjøre slikt liksom...

 

Kom på en ting til, om du sliter med å innstallere blåtann må du huske å slå den på. FOR Å SLÅ DEN PÅ MÅ DU INNSTALLERE TASTATUR DRIVERNE! hehe satt veldig lenge i forbannelse for jeg ikke tenkte på dette... fikk liksom ikke skrudd den på=P

Lenke til kommentar

Hehe..bra du sa det..hadde sikkert slitt med det selv om du ikke hadde sagt det med blåtann:-P

Men kom på en ting...kanskje jeg skal bestille den som den er med vista.Jeg har en ubrukt XP linsens liggende skjønner du..den vil jeg bruke og heller spare på Vista lisensen til en gang jeg har bruk for det..så du må nok legge ut en guide uansett:-P trenger bare å vite hvordan man får maskinen til å boote opp xp jeg..vet det er mange som sliter med det når de nedgraderer fra vista til xp..

Lenke til kommentar
Hehe..bra du sa det..hadde sikkert slitt med det selv om du ikke hadde sagt det med blåtann:-P

Men kom på en ting...kanskje jeg skal bestille den som den er med vista.Jeg har en ubrukt XP linsens liggende skjønner du..den vil jeg bruke og heller spare på Vista lisensen til en gang jeg har bruk for det..så du må nok legge ut en guide uansett:-P trenger bare å vite hvordan man får maskinen til å boote opp xp jeg..vet det er mange som sliter med det når de nedgraderer fra vista til xp..

 

Vista lisensen i mine øyne er ikke verdt noenting. Dette pga Windows7 kommer om 1 års tid.

Kan virke som Vista opplever samme fenomenet som Windows ME, som også ble en stor flopp...

 

Når det gjelder at folk har slitt med å innstallere XP kan jeg ikke helt skjønne hvorfor

følgende grunner kan jeg komme på i farta:

 

1. De har "lastet" ned en innstallasjon som de ikke har brent riktig på platen (dvs at cden

ikke er bootup klargjort)

 

2. de har glemt å stille Cdromen til å være førstevalget under oppstart (dvs at pcen

sjekker cdrommen etter gyldig operativsystem før harddisken)

 

3. De har glemt å sette hdden i Bios til "Compatible" mode. dette må man gjøre for å

innstallere enkelte Operativsystem, har man ikke det klarer ikke driverkjøringen til XP

install å finne gyldig S-ata driver...

 

Skal uansett ikke være noe problem, Onkel Svenn er her =P

Lenke til kommentar

Høres veldig bra ut:-P du kan være sikker på at jeg spør om jeg sitter fast:-P

Forresten,vet at maskinen leveres uten firewire..hvordan er de nye videokameraene idag?leveres de med USB port som standard og firewire som tillegg eller motsatt?

Kan du også bekrefte om maskinen er stillegående og at den utvikler lite varme?

Lenke til kommentar

Fose jeg er ikke enig med deg i at Vista fungere bra på denne maskinen. Jeg har prøvd å leve med Vista etpar dager nå og opplever maskinen som treg, har en eldre T42p som kjører xp og denne oppleves som klart raskere en min nye T61p (tross mye raskere hw i min nye maskin). Jeg skal ikke legge all skylden på vista da maskinen er satt opp med en haug med ekstra programmer som sikkert gjør sitt for å sinke maskinen, men jeg kommer ihertfall til å legge inn en fersk xp inst. på min maskinen. Mitt spørsmål er hvordan jeg kan brenne ut noen recovery disk før jeg begynner å herje med nytt os ? Jeg er også int. i en liten guide i hvordan man legger inn xp på denne maskinen....jeg slet litt med driverne til T42p'en når jeg la inn xp på denne sist.

Mener jeg brukte think vantage system update for å få lagt det inn til slutt.

Ellers så må jeg si at maskinen er nær perfekt i mine øyner, veldig diskret ytre men rå på innsiden (uten vista :) ) når det gjelder størrelsen så er den liten nok til å drasse med seg overalt samtidig som den er stor nok til å ha en grei skjerm størrelse samt et fantastisk tastatur. Jeg kommer dog til å bruke min med en 24" skjerm + docking da jeg bruker maskinen mye til CAD tegning. Kort fortalt en fantastisk maskin angrer ikke for at jeg valgte Lenovo.... igjen :)

Lenke til kommentar
Høres veldig bra ut:-P du kan være sikker på at jeg spør om jeg sitter fast:-P

Forresten,vet at maskinen leveres uten firewire..hvordan er de nye videokameraene idag?leveres de med USB port som standard og firewire som tillegg eller motsatt?

Kan du også bekrefte om maskinen er stillegående og at den utvikler lite varme?

 

Vanligvis leverer de fleste Videokameraene i dag både med USB og Firewire, Det som er problemet her er at de fleste kameraene ikke kan ta ut "tapsfri" kvalitet gjennom USB

Man må med andre ord koble til Firewire for å kunne føre over videoen til PC,

Vil forbeholde meg litt her, har bare vært borti Canon HC35 DV kamera og HV20 HD DV-kamera

Tror at man kan overføre med USB om man har ett harddisk basert kamera, noen som kan bekrefte?

 

Om dette er viktig for deg er det uansett ikke ett så stort problem, man har alltid Express Card ekspansjons slotten tilgjengelig, kjøp ett Firewire kort å sett i denne...

 

Den utvikler veldig lite varme sammenlignet med de erfaringene jeg har hatt med andre pcer.

Dette tror jeg er takket være at den har den nyeste prosessorteknologien med 45nm prosessor kjerne. Den summer litt, men det tror jeg har noe med at det er 7200rpm disk i den (noe som er kjekt om man skal overføre HD video fra ett kamera) vet dama har hatt problemer av og til med en 5400rpm disk. Det som overrasker meg er at den aldri spinner opp som de fleste andre pcer når den blir belastet.

 

Har sett 4 episoder American Dad, surfet på en 3-4 sider og snakket med AMSN ++ i flere timer nå.

 

Pcen er faktisk kjølig, når jeg holder hånden forran luftuttaket, kommer det bare en liten bris av "kjølig" luft. Og viften har enda ikke spunnet opp noe... blir overdøvet av kjøleskapet i bakgrunnen her så må legge øret litt nedtil pcen for å høre noe

 

Imponerende=)

 

Man kan sikkert få pcer som er mer stille, men de pleier som oftest å spinne opp noe sinnsykt i ett minutt for å kjøle seg ned inni mellom. noe jeg synes er veldig frustrerende. mulig dette kan fikses i biosen, man kan stille VELDIG mye der alt fra hvordan den skal oppføre seg med batterilast osv...

Lenke til kommentar
Fose jeg er ikke enig med deg i at Vista fungere bra på denne maskinen. Jeg har prøvd å leve med Vista etpar dager nå og opplever maskinen som treg, har en eldre T42p som kjører xp og denne oppleves som klart raskere en min nye T61p (tross mye raskere hw i min nye maskin). Jeg skal ikke legge all skylden på vista da maskinen er satt opp med en haug med ekstra programmer som sikkert gjør sitt for å sinke maskinen, men jeg kommer ihertfall til å legge inn en fersk xp inst. på min maskinen. Mitt spørsmål er hvordan jeg kan brenne ut noen recovery disk før jeg begynner å herje med nytt os ? Jeg er også int. i en liten guide i hvordan man legger inn xp på denne maskinen....jeg slet litt med driverne til T42p'en når jeg la inn xp på denne sist.

Mener jeg brukte think vantage system update for å få lagt det inn til slutt.

Ellers så må jeg si at maskinen er nær perfekt i mine øyner, veldig diskret ytre men rå på innsiden (uten vista :) ) når det gjelder størrelsen så er den liten nok til å drasse med seg overalt samtidig som den er stor nok til å ha en grei skjerm størrelse samt et fantastisk tastatur. Jeg kommer dog til å bruke min med en 24" skjerm + docking da jeg bruker maskinen mye til CAD tegning. Kort fortalt en fantastisk maskin angrer ikke for at jeg valgte Lenovo.... igjen :)

 

Om du hadde lest posten nøye hadde du sett at jeg HATER VISTA=P

Vista gjør enhver pc til å føles ut som den er dyppet i sirup...

 

Har som oftest bare brukt Norton Ghost jeg når jeg skal lage recovery disk av en fersk ferdiglaga innstallasjon, vet ikke om noen gratisprogram foreløpig dog, google er din venn=)

 

Det jeg fant ut var en lur ide var å innstallere Alle windows update sakene før man begir seg på Thinkpad system driverne, tror det blir fikset mye "ustabile" hull liksom...

Ellers er jeg litt gammeldags og innstallerer alle driverne for hånd, slik har jeg hele tiden full kontroll på hva som er innstallert og om maskinen blir ustabil vet jeg hva jeg må fikse....

 

Må forresten si meg enig i at tastaturet er helt konge, har aldri skrevet så fort på en laptop før, er som å sitte hjemme med min stasjonære pc og store tastatur=)

Lenke til kommentar
Høres ut som den perfekte PC-en gitt:-P gleder meg til å få den selv:-P

 

du kan nå kjøpe å prøve den, er så glad for at det er 14dagers returrett på netthandling.

hver dog ps på at det ikke er sikkert man får brukt angreretten om man fjerner vista og innstaller XP, da varen ikke er å betegne som "ubrukt" lenger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...