Gå til innhold

Intel utsetter brikkesett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det like liten forskjell på P35 og P45, som med X38 og X48?

 

Da var vell bare busshastighet på 1600MHz (X48) og 1333MHz (X38) som er forskjell på de?

Folk sier jo at om du har et ASUS Maximus (X38) hovedkort, så er det bare å flashe med ASUS Rampage (X48) BIOS, så har du faktisk noe som er tilnærmet identisk med et Rampage kort?

 

Kan vi se noe av det samme her?

Lenke til kommentar
Uffda... akkurat som folk ikke greier seg med P35 så lenge. Kan hende Intel gjerne vil selge ut P35 lageret sitt først tipper jeg - de er jo ikke akkurat nødt til å gi ut P45 nå - de har jo i praksis ingen konkurranse på chipsetmarkedet heller.

Folk vil alltid ha noe nytt...selv om det er marginalt bedre. Er jo utrolig mange som bytter ut q6600 med en av de nye 45nm cpuene, selv om de ofte bare får 3-400mhz mer ut av disse. Mange som bytter ut grafikkortet med et som er bare litt bedre. Mye vil ha mer heter det, og det er visst en psykisk lidelse. Som de fleste jeg kjenner lider av :p

Lenke til kommentar
Bra for AMD det her egentlig. kjekt å sjå at Intel også har problemer avogtil ;)

Ikke bare bra for AMD, men også for oss som forbrukere. Så lenge Intel og Nvidia begynner å lede ann markedet såpass mye som de gjør så taper AMD penger. Dette gjør at de får mindre penger til utvikling av nye produkter. Og da blir det som med 8800 serien, den blir kun erstatet med produkter som er billigere å produsere uten å tilby noe særlig mere ytelse.

Lenke til kommentar

Hvem er det som ikke følger standarder når kompabilitetsproblemer oppstår? Det burde strengt tatt ikke skje.

 

Dette høres ikke bra ut, særlig ikke for Nvidia. Alle som driver med GPU-utvikling vil snart møte dette problemet med "PCI Express x16-porten".

 

Jeg tror, stortsett spekulerer maed, at Intel har bestemt seg for å vise noen muskler til Nvidia og bvise hvem som styrer hele grein.

Nvidia har sine egne og bla 790i CS som ser ut til å bli meget bra og hvis alle følger PCIe standarder så skal ikke dette være noe problem.

 

Jeg velger heller å gå bort fra Intel chipsett om de ikke klarer å følge standarder.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvem er det som ikke følger standarder når kompabilitetsproblemer oppstår? Det burde strengt tatt ikke skje.

 

Dette høres ikke bra ut, særlig ikke for Nvidia. Alle som driver med GPU-utvikling vil snart møte dette problemet med "PCI Express x16-porten".

 

Jeg tror, stortsett spekulerer maed, at Intel har bestemt seg for å vise noen muskler til Nvidia og bvise hvem som styrer hele grein.

Nvidia har sine egne og bla 790i CS som ser ut til å bli meget bra og hvis alle følger PCIe standarder så skal ikke dette være noe problem.

 

Jeg velger heller å gå bort fra Intel chipsett om de ikke klarer å følge standarder.

 

Problemet har ikke oppstått i chipsett, men heller i "PCI Express x16-porten".

 

Det er ingen tvil at Intel-brikkesett er overlegen, og selv om Nvidia klarer å levere en bedre brikkesett (noen som gjenstår å se), fremdeles vil de være helt avhengig av Intel's standarder på "PCI Express x16-porten". Derfor må Nvidia slutte å krangre med Intel, fordi disse Intel-gutta kan alltid "vri litt på port-standardene" og ødlegge Nvidia's planer totalt.

Lenke til kommentar
Problemet har ikke oppstått i chipsett, men heller i "PCI Express x16-porten".

 

Det er ingen tvil at Intel-brikkesett er overlegen, og selv om Nvidia klarer å levere en bedre brikkesett (noen som gjenstår å se), fremdeles vil de være helt avhengig av Intel's standarder på "PCI Express x16-porten". Derfor må Nvidia slutte å krangre med Intel, fordi disse Intel-gutta kan alltid "vri litt på port-standardene" og ødlegge Nvidia's planer totalt.

I chipsetet er PCI Express sentralt.

 

Anbefaler deg å ta en titt på nForce 790i chipsetet, ligger på høyde med Intel sitt eget x48 chipset, nVIDIA lager også chipset for AMD prosessorer (nForce 750a og 780a) begge disse er sertifisert for PCI Express 2.0 av PCI SIG.

 

Nå må du slutte med konspirasjonsteoriene dine! Intel kan ikke vri på PCI Express standarden uten godkjenning av PCI SIG. Du kan lese mer om denne interesseorganisasjonen her: http://www.pcisig.com/home

Her er det lagt i fra bare Intel som er medlemmer, og de kan ikke gjøre noen endringer på standarden uten godkjenning fra de andre. Folger de ikke standarden 100% vil dette få alvorlige følger for bruk av Intel chipset i PC-er fra leverandører som HP/Dell/IBM/Lenovo osv. Det er langt i fra bare produkter fra nVIDIA som bruker PCI Express x16, det er blandt annet RAID-kontrollere, SAS kontrollere, Interconnect adaptere, Ethernet adaptere osc.

 

Theo343:

Hvis du spør meg, overskriften kunne like godt lyde slik:

 

Intel har problemer med PCI Express x16-porten og Nvidia utsetter lanseringen av G200.

Tull fra ende til annen! Lanseringen av GT200 har INGEN sammenheng med dette. Det blir som å si at krigen i Irak skyldes at Sam_Oslo drepte en flue!

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Nå har det jo seg slik at mange intel-baserte hovedkort har problemer med Radikontrollere og det andre du nevner i sine 16-x-slotter. Noe som mildt sagt er en uting, jeg har hatt et par stygge erfaringer med nvidia-chipset, men akkurat på slik støtte har nvidia tilsynelatende vært mer stødige enn intel.

 

AtW

Lenke til kommentar
Problemet har ikke oppstått i chipsett, men heller i "PCI Express x16-porten".

 

Det er ingen tvil at Intel-brikkesett er overlegen, og selv om Nvidia klarer å levere en bedre brikkesett (noen som gjenstår å se), fremdeles vil de være helt avhengig av Intel's standarder på "PCI Express x16-porten". Derfor må Nvidia slutte å krangre med Intel, fordi disse Intel-gutta kan alltid "vri litt på port-standardene" og ødlegge Nvidia's planer totalt.

Chipsetet er PCI Express x16 porten. Det er samme ting.

 

Anbefaler deg å ta en titt på nForce 790i chipsetet, ligger på høyde med Intel sitt eget x48 chipset, nVIDIA lager også chipset for AMD prosessorer (nForce 750a og 780a) begge disse er sertifisert for PCI Express 2.0 av PCI SIG.

 

Nå må du slutte med konspirasjonsteoriene dine! Intel kan ikke vri på PCI Express standarden uten godkjenning av PCI SIG. Du kan lese mer om denne interesseorganisasjonen her: http://www.pcisig.com/home

Her er det lagt i fra bare Intel som er medlemmer, og de kan ikke gjøre noen endringer på standarden uten godkjenning fra de andre. Folger de ikke standarden 100% vil dette få alvorlige følger for bruk av Intel chipset i PC-er fra leverandører som HP/Dell/IBM/Lenovo osv. Det er langt i fra bare produkter fra nVIDIA som bruker PCI Express x16, det er blandt annet RAID-kontrollere, SAS kontrollere, Interconnect adaptere, Ethernet adaptere osc.

 

Theo343:

Hvis du spør meg, overskriften kunne like godt lyde slik:

 

Intel har problemer med PCI Express x16-porten og Nvidia utsetter lanseringen av G200.

Tull fra ende til annen! Lanseringen av GT200 har INGEN sammenheng med dette. Det blir som å si at krigen i Irak skyldes at Sam_Oslo drepte en flue!

 

 

Du sier at "Chipsetet er PCI Express x16 porten. Det er samme ting"?

 

"PCI Express x16" er en "interface" som tilbys av brikkesettet. Det er en stor forkjel mellom "PCI Express x16-porten" og chipsett(brikkesettet). Nå må du slutte å rote i begrepene bare for å vise din brand-loyality overfor Nvidia.

 

Du postår at: "790i chipsetet, ligger på høyde med Intel sitt eget x48 chipset". dette er bare markedsføring-BS for å blåse opp Nvidia opp til ett nivå som den kan bare drømme om. Her ligger Intel langt foran Nvidia og det hjelper lite at du nekter det blankt.

Lenke til kommentar
"PCI Express x16" er en "interface" som tilbys av brikkesettet. Det er en stor forkjel mellom "PCI Express x16-porten" og chipsett(brikkesettet). Nå må du slutte å rote i begrepene bare for å vise din brand-loyality overfor Nvidia.

 

Du postår at: "790i chipsetet, ligger på høyde med Intel sitt eget x48 chipset". dette er bare markedsføring-BS for å blåse opp Nvidia opp til ett nivå som den kan bare drømme om. Her ligger Intel langt foran Nvidia og det hjelper lite at du nekter det blankt.

PCI Express root-komplekset er en sentral del av chipsetet. Intel bruker PCI Express til å koble nord-brua sammen med sør-brua. De kaller den linken "Media Direct", men det er en PCI Express x4 link. Intel-chipsetet (nord-bru) består av en FSB-kontroller (Front Side Bus), en minnekontroller og PCI Express root-kompleks.

 

Jeg roter ikke med begreper, og jeg har ikke vist noe brand-loyalty for nVIDIA i denne posten, jeg kun avviser dine spekulasjoner og missinformasjon.

 

Ok, fortell meg hva som gjør at nForce 790i ikke er på høyde med Intel sine chipset (X48)... Ta for eksempel og les AnandTech sitt review...

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...i=3265&p=14

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...