Gå til innhold

Google android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Google prøver å gjøre det så lett som mulig å utvikle programmer for Android med et eget utviklingsverktøy, og målsettingen er at det skal finnes flust av programmer til platformen.
SDKer finner du til UIQ, S60 mfl.

 

Det som virkelig gjør Android spennende er at du ikke trenger å kunne feks C++ for å lage et skikkelig program til Android. I en video viste de hvordan man kan lage avanserte programmer med Java og XML (om jeg hørte riktig var XMLen make-up for et Android-program, men det kan være han mente at XMLen linket make-up med Java-filene). Java er et typisk nybegynnerspråk når det kommer til programmering, og XML er overhodet ikke vanskelig det heller. Dermed setter det lista for å utvilke programmer ganske mye lavere enn feks S60 og UIQ.

 

Skal innrømme jeg var svært negativ når Android først ble indrodusert, men etter å ha tatt et titt tror jeg det kan ha noe for seg som et gratis alternativ til SymbianOS og WM. På de mer proffe modellen har jeg derimot klokketro på S60/UIQ.

Lenke til kommentar
Det "konseptet" der tror jeg aldri vil se dagens lys på markedet...

 

Så sant så sant. Men vi må huske at google har massevis av penger de kan sløse så det kan godt hende at den kommer ut, men jeg tror ikke den vil klare å holde konkuransen med WM 7.

 

Langt mindre vil det isåfall kunne klare å holde følge med Symbians smartphone OS. :) Over 70% markedsandel nå altså? Forstår jeg godt.

Lenke til kommentar
"Det er Googles egen nettleser.. som er.. som er laget av Google.. Det er altså ikke Opera, ingen, ingen ... ee.. Googles egen nettleser.."

 

Vent litt, la meg se om jeg har forstått deg -- hvem har laget nettleseren sier du? ;)

 

Tips til neste gang: ta opp video først, legg så på voice-over etterpå. Mindre "eeeeh", mindre vasing rundt med kameraet, bedre redigering og mye høyere underholdningsverdi for de som ser på videoen.

Lenke til kommentar
Vi synes heller ikke selve Android-plattformen på noen måte er grensesprengende
I beste fall en lite gjennomtenkt kommentar. Denne plattformen er det mest grensesprengende som noensinne har rammet mobilmarkedet, og spår en sannsynlig død for WM. Debian støtter ARM og har allerede et hav applikasjoner som vil kjøre fint på en mobil, og som får alt vi har sett så langt på en mobil til å virke som en flau Gameboy. Dagens mobiler har jo CPU på nivå med gårsdagens superdatamaskiner. De som har erfart Unix på en fordums SGI maskin vil nok raskt legge sammen to og to, og ane hva vi kan tappe inn på med et egnet OS. Så snart HTC kommer med en slik vil jeg bytte inn min Nokia. En HTC med buggy og sirupstreg WM er helt uaktuelt. Endret av Del
Lenke til kommentar

Jeg sitter nå med hodepine grunnen den irriterende videoen som er i artikkelen.

 

"Ehh ... ehh, ehh. Ehh, ehh ... ehh."

 

Kunne likeså greit ha klart seg med bilder som for det første har bedre oppløsning og kvalitet, og det andre, det har ingen lyd. Bare bilder med tilhørende beskrivelse ville vært optimalt.

Endret av Seian
Lenke til kommentar
Det påstås at det er "Googles egen nettleser". I teorien kan det sikkert være sant. Men i praksis bruker den Apples WebKit.

Jeg og hang meg opp i at dette var "Googles nettleser". Men siden det er kult å ikke like Apple vil jeg dra den litt videre og si "bruker den WebKit som er en fork av KDEs KHTML".

 

Det er litt festlig at den utviklertelefonen var mye raskere enn min WM-telefon noen gang har vært. :)

Dersom det innen 2009 er tilgjengelig modeller med teknologi sammenlignbart med det du får med Windows Mobile og som også har brukbar batteritid og størrelse er det nesten ikke spørsmål om hva jeg kjøper. Det å ha tilgang til "all" programvare kjørbart under GNU/Linux vil for min del gjøre WM helt uaktuelt hvor jeg til og med ikke har funnet en brukbar IRC-klient.

Lenke til kommentar
Det "konseptet" der tror jeg aldri vil se dagens lys på markedet...
Hva mener du med konseptet? Et fritt mobil-os?

 

Google har jo laget nettleseren, de bruker kun WebKit-motoren for å rendere nettsider :)
Nå jeg vil jeg egentlig påstå at motoren er selve hjertet av nettleseren, da. Jeg er veldig glad i Operas nettleser på grunn av motoren; jeg spisere hatten min hvis de ikke lager en port av den til Googles platform; det er vel bare rimelig standard GNU/Linux kompilert for ARM?

 

Håper det vil være rimelig lett å skifte vindusbehandler - skal vedde på at noen "scruffy"-e hackere lager en som er bedre enn Googles :p.

Lenke til kommentar
Denne plattformen er det mest grensesprengende som noensinne har rammet mobilmarkedet, og spår en sannsynlig død for WM.

Lite sannsynlig. Du glemmer at Google sannsynligvis vil være i konkurranse med både mobiloperatører og mobilprodusenter i fremtiden. Det vil dermed være ganske tåpelig av noen å basere seg 100% på Android. Så nei, det vil nok ikke bli noe monopol i mobilverdenen. Symbian og WM vil fortsette å være der.

 

Google har jo laget nettleseren, de bruker kun WebKit-motoren for å rendere nettsider :)

Heh. Motoren ER nettleseren. Det andre er bare platform-greier og brukergrensesnitt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...