Gå til innhold

Tynnere bærbare kommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hadde fristet dobbelt så mye om de gikk over til 45nm. Prosessorene er jo tilgjengelig, bare ikke i riktig innpakning.

Det er vel bare et spørsmål om tid før de kommer med 45nm cpuer. Ellers er det fint at Apple ikke blir alene om denne trenden slik at vi kanskje kan få et noe mer prisgunstig tilbud.

Lenke til kommentar
Hadde fristet dobbelt så mye om de gikk over til 45nm. Prosessorene er jo tilgjengelig, bare ikke i riktig innpakning.

Det er vel bare et spørsmål om tid før de kommer med 45nm cpuer. Ellers er det fint at Apple ikke blir alene om denne trenden slik at vi kanskje kan få et noe mer prisgunstig tilbud.

Lenovo har vel allerede en teknisk sett bedre maskin enn denne Apple maskinen, men den har jo et noe mer omstridt design og presterer i velkjent IBM/Lenovo stil å være dyrere.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt at denne CPUen er så enormt godt egnet til tynne PCer? Hva er det jeg ikke har skjønt? Såvidt jeg forsto har den mindre areal enn vanlig, men det er jo nok av areal i feks en air, og ikke er CPUen spesielt effektgjerrrig heller?

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=3201 og

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=3203 har kanskje noen detaljer.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt at denne CPUen er så enormt godt egnet til tynne PCer? Hva er det jeg ikke har skjønt? Såvidt jeg forsto har den mindre areal enn vanlig, men det er jo nok av areal i feks en air, og ikke er CPUen spesielt effektgjerrrig heller?

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=3201 og

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=3203 har kanskje noen detaljer.

 

Takk for lenkene, men jeg har allerede lest de fra før, og der framkommer det jo at CPUens fortinn er at den har lite areal, men at den ikek er spesielt effektgjerrig. Derfor skjønner jeg ikek hvorfro den er så fordelaktig i en tynn PC med realtivt stort areal?

 

AtW

Lenke til kommentar
Hadde fristet dobbelt så mye om de gikk over til 45nm. Prosessorene er jo tilgjengelig, bare ikke i riktig innpakning.

Apple drøyer nok med 45nm en stund til siden fokuset deres er mer på at maskinen skal være tynn enn at den skal yte bedre. Derfor gjør det ikke noe at de må bruke 65nm og dermed må helt ned på 1,6-1,8 GHz for å klare 20W TDP. Jeg regner med Macbook Air vil oppdateres med nye modeller med 45nm og 2,2 - 2,5 GHz om ca et halvt år.

 

Jeg tror heller at andre produsenter er villige til å betale mer for å få raskere mini-prosessorer og dermed får de før Apple.

 

65 nm-prosessorer fases ut

 

er den mac maskina passivt kjølt slik som dell X!1? kjølesystem er en svakhet når det blir så smått og trangt

Jeg tror den er passivt kjølt ja. Luftehullene på undersiden er ikke plassert sånn man kan forvente med vifter. Spredning av varmen skjer nok med heatpipes ut til en større del av overflaten på maskina og deretter via selve chassiet som også leder varme bra.

 

 

Jeg skjønner ikke helt at denne CPUen er så enormt godt egnet til tynne PCer? Hva er det jeg ikke har skjønt? Såvidt jeg forsto har den mindre areal enn vanlig, men det er jo nok av areal i feks en air, og ikke er CPUen spesielt effektgjerrrig heller?

Det er vel snakk om FCBGA i stedet for sokkel eller LGA. FSBGA loddes rett på hovedkortet og trenger altså ikke mer enn brøkdelen av en millimeter mellom prosessor-PCB'en og hovedkortet. Vanlige sokler og LGA krever vel rundt 2-3 mm mellom CPU-PCB og hovedkortet.

Lenke til kommentar

Intel har produsert prosessorer for FCBGA leeenge, og alle deres LV og ULV'er leveres jo eksklusivt for FCBGA. Håper selv at vi snart kan få et godt utvalg av effektgjerrige bærbare, om de er så tynne eller ikke spiller liten rolle for meg (er litt forbanna på tynne-ikkeergonomiske-mobiler-hysteriet :shrug: )

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt at denne CPUen er så enormt godt egnet til tynne PCer? Hva er det jeg ikke har skjønt? Såvidt jeg forsto har den mindre areal enn vanlig, men det er jo nok av areal i feks en air, og ikke er CPUen spesielt effektgjerrrig heller?

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=3201 og

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=3203 har kanskje noen detaljer.

 

Takk for lenkene, men jeg har allerede lest de fra før, og der framkommer det jo at CPUens fortinn er at den har lite areal, men at den ikek er spesielt effektgjerrig. Derfor skjønner jeg ikek hvorfro den er så fordelaktig i en tynn PC med realtivt stort areal?

 

AtW

 

Husk at i de aller fleste bærbare PC-er vil komponenter ligge delvis over hverandre for å spare på plassen. I en så tynn laptop som Macbook Air er dette neppe noe alternativ, og altså blir hovedkortets, og dermed prosessorens, areal mye viktigere enn vanlig.

Lenke til kommentar
er den mac maskina passivt kjølt slik som dell X!1? kjølesystem er en svakhet når det blir så smått og trangt

Jeg tror den er passivt kjølt ja. Luftehullene på undersiden er ikke plassert sånn man kan forvente med vifter. Spredning av varmen skjer nok med heatpipes ut til en større del av overflaten på maskina og deretter via selve chassiet som også leder varme bra.

 

Aktivt kjølt, vi så vifta som ligger over prossessoren på keynoten når den ble presentert.

Lenke til kommentar
Aktivt kjølt, vi så vifta som ligger over prossessoren på keynoten når den ble presentert.

Du har rett. Jeg fant noen bilder av innmaten nå.

 

MacBook Air Fully Disassembled

MacBook Air Tear Down: Sexy On the Inside Too

 

Merkelig at de har valgt aktiv kjøling på en prosessor med bare 20W TDP (og som tåler ~71°C eller noe sånt)

 

Er ofte trangt om plassen i så tynne PCer, vansklig å få store nok ribber osv. veldig mange ultraportable med enda lavere effektforbruk har vifter. Og de som ikke har det blir anske varme.

 

Uansett kaster jo innsiden litt lys over dette, iogmed at selve maskindelen har veldig liten flate, batteriet tar opp mye av plassen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Uansett kaster jo innsiden litt lys over dette, iogmed at selve maskindelen har veldig liten flate, batteriet tar opp mye av plassen.

 

Ja mange glemmer det når de snakker om at det finnes mindre maskiner osv. Selve maskinen i MB air er enormt liten, det som tar plass er batteri og ergonomi (stort tastatur og stor skjerm). De er fordeler med lav vekt og smal overflate og ikke bare med små fysiske mål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...