Gå til innhold

Lenovo N200


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det en tungrodd prosess å finne xpdrivere til denne?

Ligger på produsentens sider.

 

Ut fra artikkelen skulle man tro at støynivået var å leve med på denne maskinen, men det er det ikke for min del. Jeg fikk min i dag, og har lagt inn XP. I noen minutter etter oppstart veksler vifta mellom av/på, men etter en stund går den hele tiden på lav hastighet til tross for at det ikke er noen cpu-load. Og denne vifta høres godt nok...hvis jeg skal kunne leve med denne maskinen må det nok prosessorbytte til. Hva som helst med strømsparing....

:dontgetit:

Lenke til kommentar

Det er nok for risikabelt å bruke kun fingeravtrykksleseren som innloggingskriterium. Den nekter å fungere hvis du er våt på fingeren, og hva skjer hvis du har et uhell og fingeren blir skadet/bandasjert? Derfor har jeg satt det opp slik at jeg logger inn enten med passord eller fingeravtrykksleser.

 

Dog er det ganske irriterende at det tar alt for lang tid til innloggingsbildet kommer opp til fingeravtrykksleseren er klar. Og det går ikke an å taste passord mens man venter heller. Og ja, vi venter fremdeles på en forståelig oversettelse til norsk når det gjelder programvaren til leseren.

 

:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er det en tungrodd prosess å finne xpdrivere til denne?

Ligger på produsentens sider.

 

Ut fra artikkelen skulle man tro at støynivået var å leve med på denne maskinen, men det er det ikke for min del. Jeg fikk min i dag, og har lagt inn XP. I noen minutter etter oppstart veksler vifta mellom av/på, men etter en stund går den hele tiden på lav hastighet til tross for at det ikke er noen cpu-load. Og denne vifta høres godt nok...hvis jeg skal kunne leve med denne maskinen må det nok prosessorbytte til. Hva som helst med strømsparing....

:dontgetit:

 

Helt enig, støyen er veldig irriterende. Hos meg som også har lagt inn XP, er viften på konstant uavhengig av load. Vurderer sterkt å returnere den.

Lenke til kommentar

Om Lenovo kunne kommet med en bios hvor det tolereres f.eks. 10 grader høyere cpu temp ville nok vifta blitt adskillig roligere. Større temperaturforskjell mellom lufta og kjøleren betyr bedre varmeoverføring, noe som igjen vil redusere tiden vifta går. Videre vil det gå lengre tid før den starter igjen. Det ville økt brukergleden betraktelig med denne maskinen.

 

Ser heller ikke bort i fra at det kan bli problemer senere når vifta går hele tiden slik som nå. Tenker da på slitasje på vifta, men også på at det raskere vil pakke seg med støv og dritt så behovet for rengjøring vil være større. Og man har vel ikke lov å ta ut vifte/kjøler for å fjerne gurba uten at garantien ryker så man har vel tapt uansett.

 

Som tidligere nevnt i tråden venter jeg på å få klarhet i hvilke cpu`er som støttes, og hvilken av de som har lavest effektforbruk idle. Regner med at det vil bedre ting mye selv med viftestyringsregimet som nåværende bios byr på.

 

Jeg har inntrykk av at hardware.no testet denne maskinen i et kaldere rom enn stua mi siden de skrev at vifta gikk vekselvis av og på. Om jeg tar med min maskin i et sted det er f.eks. 17 grader går også min vifte i intervaller, men i romtemperatur på 23-24 grader går den etter noen minutter konstant.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Vi har kjøpt noen av disse på jobben, og jeg tok min i bruk forrige uke. Maskinen virker helt grei, den. Den ga umiddelbart et meget solid inntrykk, og Lenovo har klart prioritert det, framfor å gjøre maskinen sexy. Satte spesielt pris på tastaturet, som får tastaturet på mine private Acer Aspire 9300 og 4520 til å blekne en del.

 

For å oppdatere maskinen, kan man ved å besøke Lenovos hjemmeside, få oppgradert den automatisk, i stedet for å tulle med separate nedlastinger og deretter oppgraderinger av drivere etc til viktige komponenter.

 

Maskinen ble levert med Vista Home Basic, og for oss er det greit nok, selv om XP hadde vært å foretrekke.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

For de som måtte lure, Ubuntu (7.10 Gutsy Gibbon) fungerer bra på denne maskinen, men med noen mangler. Det som ikke fungerer er dvale/hvilemodus, minnekortleser, fingeravtrykksleser. Etter installasjonen virker ikke lyd eller Compiz Fusion, men det kan løses på 5 min..

 

For lyd, legg til denne linjen til filen /etc/modprobe.d/alsa-base (i Terminal, skriv inn "sudo nano /etc/modprobe.d/alsa-base", lim inn linjen og trykk Ctrl+O og Ctrl+X):

options snd-hda-intel single_cmd=1 model=lenovo

 

For å få Compiz (avanserte grafiske effekter), kjør følgende i Terminal:

mkdir -p ~/.config/compiz/ && echo SKIP_CHECKS=yes >> ~/.config/compiz/compiz-manager

Så gå til System > Brukervalg > Utseende > Visuelle effekter, og aktiver effekter.

 

Webcam får man visst ved å aktivere V4L2 i innstillinger for webcam i programmene du vil bruke det i, men jeg har ikke prøvd det ennå.

 

Noen andre som har erfaring med Ubuntu på denne lekkerbisken?

 

Oppdatering:

Har ikke fått til webcam selv etter å ha fulgt instruksjonene til Laptop Testing Team. Men fikk fingeravtrykkleseren til å fungere med disse intruksjonene.

Endret av Ximo
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå selges en oppgradert versjon av denne på komplett for bare 4995 kr.

 

Oppgraderingene er som følger:

CPU: Celeron M530 1,73 GHz 0,5 MB L2 cache -> Pentium Dual Core T2330 1,6 GHz 1MB L2 cache

Ram: 512MB/1,5GB -> 3GB

Intel X3100 grafikk -> Nvidia geforce 7300 Go 256 MB

OS: Vista Home Basic -> Premium

 

For anledningen har komplett satt opp prisen på versjonen med Celeron fra 3995 til 4495 kr trolig for at det nye tilbudet skal se bedre ut i en sammenligning av de to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...