Gå til innhold

Prøv Yahoo Messenger 9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser i denne store sammenligningen at Yahoo messenger bare støtter 3 av 12 protokoller:

- Windows Live messenger-protokollen

- Yahoo messenger-protokollen

- Lotus Sametime-protokollen

 

Windows Live messenger støtter til sammenligning bare 2 av de 12 protokollene.

 

De Messenger-kientene som støtter flest protokoller (minst 8 av 12) er Trillian Pro, Trillian Astra, Pidgin, Miranda, Kopete og Adium.

___________________________________________________________

 

Når det kommer til OS-støtte så støtter Yahoo Messenger hele 6 av de 7 OS-familiene som er listet opp: Windows, Mac OSX, Linux, BSD, Unix og Blackberry. Til sammenligning støtter bare Windows Live Messenger 2 av 7 OS: Windows og Windows Mobile.

 

De IM-klientene med best OS-støtte (minst 5 av 7) er: aMSN, BitlBee, Centericq, climm, Coccinella, Ebuddy, Gajim, Google Talk, Interaction Chat, meebo, Mercury messenger, Naim, OpenWengo, Pidgin, Psi, Psyced, Qnext, Sim, Talk, Trillian Astra, Yahoo messenger, YSN, Zephyr.

______________________________________________________

 

De IM-klientene som både støtter minst 8 av 12 protokoller og støtter minst 5 av 7 OS-familier er: Trillian Astra og Pidgin. Av disse to er det bare Pidgin som er åpen kildekode, en god egenskap. Jeg har derfor kommet frem til at Pidgin er den beste IM-klienten for de fleste brukere. Altså at det er den man får størst frihet til å velge OS med samtidig som man ikke utelukker vennenettverk på grunn av dårlig kompatibilitet med de ulike IM-protokollene.

Lenke til kommentar
[snip]

Jeg har derfor kommet frem til at Pidgin er den beste IM-klienten for de fleste brukere. Altså at det er den man får størst frihet til å velge OS med samtidig som man ikke utelukker vennenettverk på grunn av dårlig kompatibilitet med de ulike IM-protokollene.

 

Er ikke dette en liten selvmotsigelse, eller i alle fall en litt forhastet konklusjon på hva som avgjør hva de fleste brukere legger i hva en god IM-klient er?

Lenke til kommentar

Ja, det er som du sier flere sider av saken. Andre sider som sikkert er aktuelle for mange er:

- Hva som er installert på maskina når man kjøper den

- Hvor mye reklame som er inkludert

- Mengden bloatware

- Design

- Brukervennlighet

- Mulighet for tale

- Mulighet for webkamera

- Mulighet for filoverføring

- Mulighet for smilefjes

- Kryptert sending vs ikke kryptert

- Mengden sikkerhetstrusler

- Mulighet for spill

- Mulighet for plugins

- Mulighet for delt tegnebrett

- osv.

 

Mange av disse egenskapene er listet opp i sammenligningen jeg linket sånn at folk kan gjøre seg opp en mening basert på disse egenskapene også. F.eks er ikke min utpekte vinner, Pidgin, best på alle punkter og har heller ikke alle mulige funksjoner og støtter. Likevel trekker jeg den frem som vinner i min lille "test" fordi jeg mener den har veldig mange styrker og veldig få svakheter.

 

Selv bruker jeg ikke Pidgin, men fristes til å bytte over til den blant annet på grunn av hvordan den gjør det i sammenligningen. At den mangler innebygde spill er ikke så viktig for meg men tale og Webcam er et savn jeg må bruke alternativer til. Støtte for Windows Mobile og blackberry savner jeg ikke. Støtte for XMPP-protokollen savner jeg. Dvs. at Pidgin + Google Talk med webcam-plugin vil dekke mitt behov godt. Andre må selvsagt få vurdere selv hvilke kompromisser og valg de vil ta.

 

Håper sammenligningen jeg linket kommer til nytte for de som ønsker litt bedre oversikt over markedet for IM-klienter. :)

Lenke til kommentar

Pidgin er en kjempeflott klient, gikk over til den fra en gammel versjon av Gaim for ikke så veldig lenge siden. Likte ikke GUIet i begynnelsen, men nå synes jeg det er kjempegreit å ha med å gjøre.

 

Minnebruken er også fin, bruker rundt 15 MiB med RAM hos meg, og jeg er logget inn med 6 forskjellige kontoer fordelt på tre protokoller.

 

EDIT:

La til "fordelt på".

Endret av haalo
Lenke til kommentar
Støtte for XMPP-protokollen savner jeg.

Den har da støtte for XMPP. Både XMPP og Google Talk er nevnt på nettsiden til Pidgin, og det fungerer kjempefint hos meg.

Ok, da er det bare wikipedia som ikke er helt oppdatert. Der sto det nemlig "partial support for XMPP" og videre utdypet i en fotnote:

Note 15: Feature incomplete. Lacks service discovery and transport support, making user search, multiuser chat, connections to other IM networks via XMPP difficult or impossible.

Men jeg regner med dette er fikset nå. Det tar jo normalt litt tid før Wikipedia oppdaterer slike detaljer.

 

Da er Pidgin ennå et skritt på veien mot perfekt :)

Lenke til kommentar
Hvordan er denne sammelignet med Live Messenger, med hensyn til ressurs-bruket?

Vet ikke helt hvordan WLM er (har aldri prøvd det), men har hørt skrekkhistorier om minnelekkasje. Uansett, Piding logget inn med 2 MSN-kontoer, 2 Yahoo!-kontoer og 2 Google Talk-kontoer:

post-52897-1193845092_thumb.png

 

Du slipper i hvert fall reklame og annet dill, så hvis du ser på skjermen din som en ressurs vil jeg si Pidgin er mye bedre.
Stemmer det, liker at grensesnittet har fokus på kontaktene. Endret av haalo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...