Gå til innhold

Hva skjedde med Skype?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først var jeg jo innlogget da jeg ble avlogget, og da var det ikke mulig å logge seg på i lang tid.

Det har jo vært småproblemer i lang tid og den systemoppdateringen de gjorde nå, var jo årsaken til at dette problemet oppsto. Iallfall ifølge dem selv.......

Så i gårkveld gikk den jo inn og ut et stort antall ganger. Da var det ikke bare pålogging som var problemet, men det å forbli pålogget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Syns dette grenser til Agurknyheter. Hvor mange ganger er ikke MSN nede pga ulike tekniske problemer. Hvor ofte havner de på forsiden av HW? Skype er, basert på egne erfaringer, svært stabilt og har vært det siden starten. Hvorfor havnet ikke saken om at Youtube var nede i nesten en _hel_ time for noen måneder siden på forsiden? For å ikke glemme Gmail-problemer som av-og-til oppstår.

 

Nei, ærlig talt dette blir for dumt, selv i opplysningens tjeneste.

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

Dumt syns jeg ikke det er. Det er viktig at slike ting ikke forties - det blir vel dummere å tie ?

Nyheten oppstår vel her på Hw fordi det er teknisk intressant å snakke om, men sikkert også i opplysningshensikt.

 

Skype har vært den mest stabile av de jeg har prøvd (ikke så mange) og de har vel ikke vært nede på mange år, om de har det ? Derfor er det viktig at Hw skriver om det.

 

Det var ikke så mye om dette, tilogmed på hjemmesiden var det sparsomt og det kom ikke noe før alt for seint, synes jeg.

Endret av finnipinni
Lenke til kommentar
Feil i Windows Update

Journalisten Tom Keating har lagt frem en teori som sier at problemet kan skyldes en feil i en av sikkerhetsoppdateringene som Microsoft slapp tirsdag.

 

Nå skal ikke jeg late som jeg skjønte så mye av de andre teoriene, men denne synes jeg faktisk hørtes ganske fornuftig ut. Da spesielt fordi jeg har lest på forskjellige forumer de siste dagene, at mange andre har hatt problemer med sine servere etter dette.

Lenke til kommentar
To døgn etter Skype-kollapsen er tjenesten fortsatt ikke 100 prosent friskmeldt. Hvorfor gikk det så galt?

 

Les mer

9306443[/snapback]

 

Jeg har aldri helt forstått hvorfor Skype er så populært. Hvorfor vil folk bruke en tjeneste som dette, når en har SIP. Med SIP kan en bruke akkurat hvilket telefonprogram man vil, og kan ringe til alle som har ip-telefoni hos Telio, TeleVOIP, IP24, etc. gratis.

 

Å bruke tjenester knyttet til ett spesifikt program og/eller firma, betyr jo nettopp at en utsetter seg selv for svakheter som dette. Og hva skjer når Skype blir like bloat som ICQ ble, og MSN er iferd med å bli? Da sitter man der og beklager seg, og må enten ty til omvendt utviklede programmer som snakker samme språk, eller bytte teknologi, og dermed kontaktadresse.

Lenke til kommentar

Folket har valgt sveinhal - og det er ikke alltid så lett å begripe seg på.

Folket valgte et dårlig phillips musikkassettsystem framfor er bra et fra Grundig - de valgte VHS frafor 2000-systemet - de valgte Pc framfor Mac.........

 

Men Skype er mer anvendlig enn andre systemer vel og er meget enkel å lære seg bruke da. Ikke nødvendigvis enklere å bruke.......

Lenke til kommentar
To døgn etter Skype-kollapsen er tjenesten fortsatt ikke 100 prosent friskmeldt. Hvorfor gikk det så galt?

 

Les mer

9306443[/snapback]

 

Jeg har aldri helt forstått hvorfor Skype er så populært. Hvorfor vil folk bruke en tjeneste som dette, når en har SIP. Med SIP kan en bruke akkurat hvilket telefonprogram man vil, og kan ringe til alle som har ip-telefoni hos Telio, TeleVOIP, IP24, etc. gratis.

 

Å bruke tjenester knyttet til ett spesifikt program og/eller firma, betyr jo nettopp at en utsetter seg selv for svakheter som dette. Og hva skjer når Skype blir like bloat som ICQ ble, og MSN er iferd med å bli? Da sitter man der og beklager seg, og må enten ty til omvendt utviklede programmer som snakker samme språk, eller bytte teknologi, og dermed kontaktadresse.

9309489[/snapback]

Hva i huleste er SIP??

 

Alle vet hva skype er, de har vært lenge tilstede og gitt folk mulighet for preike med folk over landegrenser for omtrent ingenting. Slik du beskriver det så må folk skaffe seg en IP telefon? IP telefon er for nørds. Fast telefon kommer gradvis til å forsvinne til fordel for mobil.

 

Hvem bryr seg om politikk, markedsmakt, bla bla bla når skype bare funker? Skype er genialt og det finns ikke makan.

Lenke til kommentar
Hvem bryr seg om politikk, markedsmakt, bla bla bla når skype bare funker? Skype er genialt og det finns ikke makan.

9309675[/snapback]

tenk deg om folk med hotmail-konto ikke kunne sende epost til andre enn hotmailbrukere. SIP muliggjør kompatibilitet mellom ulike snakkeprogrammer.

 

det finnes ikke maken? jo, det finnes og med disse kan du også chatte med gtalk, icq, aim, msn, yahoo, jabber i samme program..

 

par eksempler:

http://www.wengophone.com/

http://gizmoproject.com/

 

 

en sammenlikning av slike programmer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_VoIP_software

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Jeg har aldri helt forstått hvorfor Skype er så populært. Hvorfor vil folk bruke en tjeneste som dette, når en har SIP. Med SIP kan en bruke akkurat hvilket telefonprogram man vil, og kan ringe til alle som har ip-telefoni hos Telio, TeleVOIP, IP24, etc. gratis.

 

Å bruke tjenester knyttet til ett spesifikt program og/eller firma, betyr jo nettopp at en utsetter seg selv for svakheter som dette. Og hva skjer når Skype blir like bloat som ICQ ble, og MSN er iferd med å bli? Da sitter man der og beklager seg, og må enten ty til omvendt utviklede programmer som snakker samme språk, eller bytte teknologi, og dermed kontaktadresse.

9309489[/snapback]

 

Fordi SIP suger når man sitter bak ip-masquerading routere/fw? Kanskje det er bedre nå med routere som støtter SIP og uPnP, men tidligere har det vært noe dritt.

 

Nå bruker jeg hovedsakelig Skype til videosamtaler, og der knuser også Skype alt annet jeg har prøvd tidligere.

Lenke til kommentar
Hva i huleste er SIP??

 

Alle vet hva skype er, de har vært lenge tilstede og gitt folk mulighet for preike med folk over landegrenser for omtrent ingenting. Slik du beskriver det så må folk skaffe seg en IP telefon? IP telefon er for nørds. Fast telefon kommer gradvis til å forsvinne til fordel for mobil.

 

Hvem bryr seg om politikk, markedsmakt, bla bla bla når skype bare funker? Skype er genialt og det finns ikke makan.

9309675[/snapback]

 

Poenget er at dersom du f.eks bruker f.eks WengoPhone, kan du ringe gratis til alle som har ip-telefoni. Du trenger ikke å ha dette selv. Det blir som at man kan bruke Skype uten å ha SkypeOut eller SkypeIn.

 

Og den dagen Wengo bestemmer seg for å fylle programmet sitt med masse reklame-skit, kan du bare bytte til f.eks Gizmo istedet.

 

Tenk om de som hadde Nokia bare kunne ringe til andre som hadde Nokia. Og de som hadde Sony Ericsson, kun kunne ringe til andre med samme merke? SIP er som en slags GSM for internett-telefoni.

Lenke til kommentar
De kan jo forklare selv :  http://www.3cx.no/voip-sip/sip-uri.php

Si fra om du ble noe klokere da :)

Man forstår vel hvorfor folk velger Skype ?

9309770[/snapback]

 

Dette er jo helt meningeløst. Du sender ikke folk til en teknisk innføring i GSM protokollene, dersom du skal forklare noen hva mobiltelefoni er. Også etterpå sier at "Forstår vel hvorfor gamlinger velger fasttelefon".

Lenke til kommentar
Hva i huleste er SIP??

 

Alle vet hva skype er, de har vært lenge tilstede og gitt folk mulighet for preike med folk over landegrenser for omtrent ingenting. Slik du beskriver det så må folk skaffe seg en IP telefon? IP telefon er for nørds. Fast telefon kommer gradvis til å forsvinne til fordel for mobil.

 

Hvem bryr seg om politikk, markedsmakt, bla bla bla når skype bare funker? Skype er genialt og det finns ikke makan.

9309675[/snapback]

 

En annen ting: IP-telefoni er ikke for nørds. Det er over tre hundre tusen ip-telefonibrukere bare i Norge. Alle disse kan du ringe gratis til, dersom du bruker Wengo, Gizmo eller et annet SIP-program. Det finnes flere titals ulike programmer å velge blandt og de finnes for Windows, Linux, OS X, mobiltelefoner, etc.

 

Dette handler ikke om markedsmakt eller politikk. Dessuten har det jo nå vist seg at skype ikke "bare funker". Det er jo akkurat det vi diskuterer.

Lenke til kommentar

Tykkjer det er viktig at HW.no tar opp sike saker. Dersom IP-telefoni skal bli ein suksess, må me krevje at oppetida er så nær 100% som mogeleg. Det nyttar ikkje når ein kun har IP-telefoni, og ein skal ringje eit nødnummer, for så å finne ut at "cannot conenct to server". Dette er jo også ein av hovudfordelane med vanleg fasttelefon: det er så latterlig simpelt at det er så godt som 100% oppetid som mogeleg. Som oftast skyldes problemet med fasttelefon lite vidlikehald på plintepanel, dårlige kablar, etc., nettopp fordi at ingenting har gått gale på x antall år.

 

Skal ein ha eit stabilt, velfungerande system, krevjes det ein åpen protokoll. Å basere noko så viktig som telfoni på ein ein propritær protokoll meiner eg er å skyte seg i foten med M72. SIP er ei løysing som forbedrer situasjonen, men også tenestetilbyderane må gjere det enklare å sette opp ting som QoS i ruteren, slik at ikkje ein tulling som sitt med BitTorrent greier å sabotere telefontilgangen i huset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...