Gå til innhold

Effektiv kjøling fra naboer i sør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Produktene rettet mot sluttbrukere vil imidlertid bli solgt under Akasa-merket, som tilbyr teknologien i den nye Revo-kjøleren. Det er foreløpig ikke kjent hva produktene vil koste og når de kommer på markedet.

 

Tolker dette som et nokså sikkert tegn på at de vil komme i produksjon, ihvertfall.

 

Bare de klarer å finne en kostnadseffektiv produksjonsprosess - og produktet er så bra som de vil ha det til - ville det jo bli for dumt om de lot være :)

Lenke til kommentar

Kult! De radiatorene kjenner jeg til. De har vært utviklet hos en av mine tidligere arbeidsgivere. Gøy å se at de endelig har kommet i bruk i databransjen også. (Hittil har de vært mest rettet mot bil og flyindustrien pga ekstremt god kjøling i forhold til vekta)

 

Ellers så liker jeg at plexiglasset i luftekanalen på den ene løsninga er utformet sånn at det omslutter PSUen godt. Akkurat nå har jeg en tilsvarende løsning selv, men den har jeg laget på egengånd ved bruk at en Asetek vapoChill micro som jeg har fjernet vifta fra og laget en passende kanal til.

 

Ellers så er jeg spent på om det er varmerør de har brukt og evt. hvilken variant. Eller om det er vannkjøling. (Ledningene og klumpen oppå prosessoren tyder på det). Hvis det er vannkjøling så tror jeg det blir ennå mer effektivt enn med varmerør.

Lenke til kommentar
Er det en ny type varmerør som er i de. Supervarmerør, som er mye bedere enn de gamle?

8195277[/snapback]

Etter det jeg så på sidene deres bruker de ikke varmerør i det hele tatt, men noe som er en mellomting mellom vann og fasekjølere.

De bruker en radiator et tilløps rør og et retur rør.

De har også noe de kaller en boblepumpe, vet ikke hva det er men gjetter de bruker damp bobler i kjølemediet til å drive veske mot radiatoren.

I radiatoren kondenseres dampen og dette gir en fasekjøle effekt.

Bør kunne virke veldig bra, problemet vil være å få dette til å virke uten en mekanisk pumpe.

Lenke til kommentar
"faseendring-teknikk", betyr dette det samme som at Peltier-elementer er i bruk?  :hmm:

8196535[/snapback]

Nei, peltiér har ikke noe å gjøre med faseendring. Fast stoff, flytende og gass er de tre mest kjente fasene. En faseendring er altså en endring mellom to av disse. F.eks flytende væske som fordamper.

 

Kjøling basert på faseendring betyr altså at det er en flytende væske som fordamper der det er varmest og kondenserer der det er kjøligst.

Lenke til kommentar

Det finnes en annen form som er plasma. Men da må det være så varmt at du ikke finner det naturlig på jorden (man finner det på solen)

 

Plasma har en temperatur på over 20.000 grader, så det egner seg ikke til å kjøle pcer med. Med man kan kutte metall som om det skulle være smør med det.

 

EDIT: man finner ikke plasma i plasma tver :thumbup:

Endret av Hellemyr
Lenke til kommentar
Det finnes en annen form som er plasma. Men da må det være så varmt at du ikke finner det naturlig på jorden (man finner det på solen)

 

Plasma har en temperatur på over 20.000 grader, så det egner seg ikke til å kjøle pcer med. Med man kan kutte metall som om det skulle være smør med det.

 

EDIT: man finner ikke plasma i plasma tver  :thumbup:

8197188[/snapback]

Man finner plasma i plasma-TV-er. Det er plasmaet som gjør at punktene lyser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...