Gå til innhold

Effektiv kjøling fra naboer i sør


Anbefalte innlegg

Sorry for OT, men finnes det andre faser enn fast stoff, flytende og gass?

8197163[/snapback]

Strengt tatt kalles fast stoff, flytende, gass, plasma og noen andre, mer eksotiske som BEC for aggregattilstander. En fase er litt mer enn bare det. Faste og flytende stoffer kan ha mange forskjellige faser. Eksempler på to flytende faser er olje og vann. Eksempler på to faste faser er kvarts og silisium. Disse blander seg ikke med hverandre uten videre og har overflater mot hverandre. Som motstykke kan jeg trekke fram saltvann som er en samlet fase der saltet er løst i væskefasen. Altså én fase, to stoffer.

 

Hellemyr: Plasma er det samme som ionisert gass. Det finnes også ved romtemperatur. F.eks i lysstoffrør. Men det finnes også som du sier ved høye temperaturer. F.eks ioniseres oksygen ved ca 3500 'C (høy andel enkelionisert gass).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I spesielle tilfeller med trykk og temperatur kan vel også stoffer eksistere i flere faser samtidig? Veit vi drar'n langt utpå landet her nå, men men ;)

8199585[/snapback]

Jepp, både ved trippelpunkter (det kan være flere enn ett) og ved enkle fasegrenser. Sludd er et jordnært eksempel på flytende og fast H2O på en gang. (Grensen i trykk-temperaturdiagrammet mellom den flytende og faste fasen)

Lenke til kommentar

Ellers så liker jeg at plexiglasset i luftekanalen på den ene løsninga er utformet sånn at det omslutter PSUen godt. Akkurat nå har jeg en tilsvarende løsning selv, men den har jeg laget på egengånd ved bruk at en Asetek vapoChill micro som jeg har fjernet vifta fra og laget en passende kanal til.

 

8194539[/snapback]

 

 

Tja... Jeg hadde heller sett at luften ble ledet ut av et viftehull på baksiden fremfor inn i PSU. Når luften ledes rett inn i PSU vil temperaturen der stige, noe som igjen betyr at viften spinner opp.

 

Det blir nok ikke et problem for alle, men jeg tror nok mange vil merke det. Spesielt de som kjører X2 eller C2D med litt OC på toppen.

Lenke til kommentar
Tja... Jeg hadde heller sett at luften ble ledet ut av et viftehull på baksiden fremfor inn i PSU. Når luften ledes rett inn i PSU vil temperaturen der stige, noe som igjen betyr at viften spinner opp.

8201769[/snapback]

Det spørs hva hensikten er. Min hensikt var å kunne ha bare en eneste vifte i systemet og at den er stillegående. Altså vifta i PSU. Dersom man skal lede lufta ut bak utenom PSU så må man inn med en vifte nummer to. Det er sikkert bra for de som foretrekker den løsningen.

 

Genial og nyskapende pumpemekanisme. Dette tror jeg vil bli et meget lønnsomt patent.

 

post-3851-1174474601_thumb.png

 

Redigert: Til sammenligning fungerer varmerør slik.

Lenke til kommentar

Lurer på hvilken temperatur fordampningen skjer på for at den skal være effektiv i et miljø med såpass vekslende temperaturer.

 

Bubble pumpen kunne være morsom å sett i glassrør for å følge strømmen av kjølemediet rundt. Ser tilforlatelig ut på prinsippskissen, men kan selvsirkulasjon være så effektivt?

Lenke til kommentar

Kokepunktet må være en plass mellom romtemperatur og CPU-temperatur vel full last. Jeg vil tippe ca 30'C. Men for å unngå alt for høye overtrykk og eksplosjonsfare bør kokepunktet være veldig variabelt med trykket.

 

Pumpen er trolig ikke like effektiv som vanlige vannkjølingspumper, men jeg tror likevel den vil gjøre en god jobb. Langt bedre enn varmerør, der det varmetransporterende mediet er kun gass. Væske har generelt veldig mye høyere varmekapasitet enn gass, selv når man tar fordampningsvarmen i betraktning. (Altså på volum-basis)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...