Gå til innhold

PS2 og LPT kan forsvinne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det eneste som er litt synd ved å fjerne alt gammelt er at mye utstyr fortsatt bruker RS232-porten (serielport). Her på jobben bruker vi mye måleutstyr, loggere osv og all interface er rs232. Ved innkjøp av bærbare i høst kunne vi ikke kjøpe hva som helst, de fleste var altfor 'moderne' ;)

USB er visst også noe dritt å programmere mot skal jeg tro på Bjarne som sitter borti gangen her..

Lenke til kommentar
Ikke bare serieporten, men også paralellporten. Det finnes mye utstyr som kobles til paralellporten annet en skrivere. F. eks. utstyr til å skrive til flash minnet på telefoner, måleutstyr, LCD skjermer m.m.

7954685[/snapback]

Og da har man overganger fra USB-> det meste...

 

Ja til flere USB Porter! :w00t:

Lenke til kommentar

At enkelte produsenter av periferienheter ikke har fått fingern ut enda og gått over til usb er ikke en god grunn til å stoppe fremgangen. Tvert imot vil dette tvinge dem til å utvikle nye løsninger...

 

jeg mener tross alt.. hva vil du heller ha til å overføre data mellom mobil og PC? en USB kabel eller en seriekabel du er nødt til å restarte PCen for å få til å fungere?

Lenke til kommentar
Ikke bare serieporten, men også paralellporten. Det finnes mye utstyr som kobles til paralellporten annet en skrivere. F. eks. utstyr til å skrive til flash minnet på telefoner, måleutstyr, LCD skjermer m.m.

7954685[/snapback]

Og da har man overganger fra USB-> det meste...

 

Ja til flere USB Porter! :w00t:

7954697[/snapback]

 

USB->paralellport funker ganske så dårlig ettersom jeg har skjønnt...

Lenke til kommentar
At enkelte produsenter av periferienheter ikke har fått fingern ut enda og gått over til usb er ikke en god grunn til å stoppe fremgangen. Tvert imot vil dette tvinge dem til å utvikle nye løsninger...

 

jeg mener tross alt.. hva vil du heller ha til å overføre data mellom mobil og PC? en USB kabel eller en seriekabel du er nødt til å restarte PCen for å få til å fungere?

7954733[/snapback]

 

Det er snakk om å omprogrammere flashminnet på telefonen. Ikke å overføre data. Det vil dermed ikke fungere med usb. Usb krever at man kjører programvare på telefonen for mottak/sending. Grunnen til at man bruker paralell er at man skriver "direkte" til minnet i telefonen.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
USB er jo arvtageren til RS-232. Overganger her trodde jeg var en grei ting.

På jobben har vi et måleapparat, hvorav resultater overføres til PC via RS-232.

På den nyinnkjøpte bærebare pcen er det ikke noen slik kontakt. Så jeg kjøpte en overgang. Fungerte med en gang.

107836.jpg

7954679[/snapback]

 

Jeg forbinder "overganger" med en passiv sak som bare skaper en forbindelse mellom ulike formater. Slik som overganger mellom HDMI og DVI.

 

USB -> RS232 er således ingen overgang, men en omformer.

Lenke til kommentar
Det er snakk om å omprogrammere flashminnet på telefonen. Ikke å overføre data. Det vil dermed ikke fungere med usb. Usb krever at man kjører programvare på telefonen for mottak/sending. Grunnen til at man bruker paralell er at man skriver "direkte" til minnet i telefonen.

7954818[/snapback]

 

Grunnen til at man benytter parallell er for å slippe styret med å skrive usb-drivere til enheten.

Lenke til kommentar
Det er snakk om å omprogrammere flashminnet på telefonen. Ikke å overføre data. Det vil dermed ikke fungere med usb. Usb krever at man kjører programvare på telefonen for mottak/sending. Grunnen til at man bruker paralell er at man skriver "direkte" til minnet i telefonen.

7954818[/snapback]

 

Grunnen til at man benytter parallell er for å slippe styret med å skrive usb-drivere til enheten.

7954840[/snapback]

Det stemmer vell ikke? Nyere nokiatelefoner f. eks. har jo usb drivere og man kobler dem til usb for dataoverføring, modembruk, etc. Likevell programmeres de via en egen port under batteriet som kobles til paralellporten.

Lenke til kommentar
jaja! det må jo kom før eller siden lika vel da... det samme kommer jo toø å skje med pata, som blir erstatta av sata...

7954856[/snapback]

"Kommer til å skje"? Det har allerede skjedd i de nåværende "Broadwater" chipsettene. Alle de nye intel hovedkortene med PATA porter bruker en ekstra kontroller (koblet til via pci). Det samme kan skje hvis de kutter støtte for ps2/com/lpt (kanskje floppy kontroller også) i chipsettet, altså ekstra kontroller/omformer på hovedkortet koblet til via usb. Hvis ikke kan man alltids kjøpe det selv, synes ikke at det er SÅ trist at man mister muligheten for å kjøre utdaterte OS (msdos, os2?) på nye maskiner, da kan man heller (para)virtualisere dem.

Lenke til kommentar
Ikke bare serieporten, men også paralellporten. Det finnes mye utstyr som kobles til paralellporten annet en skrivere. F. eks. utstyr til å skrive til flash minnet på telefoner, måleutstyr, LCD skjermer m.m.

7954685[/snapback]

Og da har man overganger fra USB-> det meste...

 

Ja til flere USB Porter! :w00t:

7954697[/snapback]

 

USB->paralellport funker ganske så dårlig ettersom jeg har skjønnt...

7954805[/snapback]

Enig, ihvertfall med den adapteren jeg har forsøkt meg på. Adapteren var ubrukelig faktisk. Ett ordentlig angrekjøp, og en skal lære litt nye ting så lenge en lever.

 

Men skriveren min var en mandagsmaskin fra dag en så jeg har nå en moderne USB basert skriver. Driverne til den gamle skriveren stopper det også etterhvert opp for med dagens OS.

 

Likevel ønsker jeg denne forandringen på PC-arkitektur hjertelig velkommen. Jeg er helt enig med de som heller vil ha flere USB-porter eller andre nyttige ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...