Gå til innhold

Windows Vistas etterfølger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, de må jo sette opp tempoet om de ikke skal bli frakjørt enda mer av GNU/Linux. Men 2 år da, tror det ikke før jeg får se det la oss heller si minst 5!

7931649[/snapback]

nå sier ryktene at de bare skal legge til det de ikke fikk lagt til i vista, og litt til, så da tror jeg ikke det vil være så stor jobb som da de lagde vista ;)

Lenke til kommentar
Ja, de må jo sette opp tempoet om de ikke skal bli frakjørt enda mer av GNU/Linux. Men 2 år da, tror det ikke før jeg får se det la oss heller si minst 5!

7931649[/snapback]

Tviler vel også veldig sterkt på 2009, men ambisjonen er klar nok; de ønsker å sette opp tempoet. Problemet tror jeg er at de vil få problemer med å få folk over til en ny versjon av Windows hvert 2ndre år. Folk ønsker ikke å skifte OS så ofte og jeg tror vel også prisen på Windows betyr noe her. Dvs de kan ikke forvente at folk betaler 5k hvert andre år, dvs med mindre de kommer med anstendige oppdateringsversjoner. Trodde vel egentlig strategien til MS var dyrt OS og flere SPs, men litt sjeldenere nye OS... i motsetning til Apple som vel gir ut en ny versjon av OSX en gang om året, men betydelig lavere pris?

 

Det positive er at regnestykket for å kjøpe en OEM versjon av Windows ser bedre ut. Dvs de fleste av oss skifter neppe HK mer enn hvert 2ndre år og med retail versjonens pris på ~5k, så går det minst 2 OEM versjoner.

Lenke til kommentar

Så, Vienna er mer eller mindre den Vistaen vi opprinnelig skulle få i 2004 eller noe slikt?

 

Jeg trodde (Microsoft) Windows skulle gi seg med Vista jeg, og da var det på en måte noe nytt som skulle komme. Eller er jeg helt på bærtur?

7931639[/snapback]

Ja, jeg mener å huske en artikkel hos itavisen.no som sa Microsoft kanskje kom til å droppe hele Windows-navnet og -konseptet til fordel for noe helt nytt. :hmm:

Lenke til kommentar
Det positive er at regnestykket for å kjøpe en OEM versjon av Windows ser bedre ut. Dvs de fleste av oss skifter neppe HK mer enn hvert 2ndre år og med retail versjonens pris på ~5k, så går det minst 2 OEM versjoner.

7931695[/snapback]

Huh? Regnestykket for å kjøpe OEM ser alltid bedre ut, med mindre man har bruk for manual og direkte support fra MS.

Lenke til kommentar
Det positive er at regnestykket for å kjøpe en OEM versjon av Windows ser bedre ut. Dvs de fleste av oss skifter neppe HK mer enn hvert 2ndre år og med retail versjonens pris på ~5k, så går det minst 2 OEM versjoner.

7931695[/snapback]

Huh? Regnestykket for å kjøpe OEM ser alltid bedre ut, med mindre man har bruk for manual og direkte support fra MS.

7931848[/snapback]

Nei, ikke dersom man skifter HK hyppig. Slik jeg har forstått det, vil skifte av Hk medføre at man må ha ny lisens. Hvordan det går seg til i praksis er kanskje forskjellig fra dette, men poenget mitt er at dersom Vista hadde hatt en levetid på f.eks 5 år og man skfiter Hk årlig eller mer enn 3 ganger, så ville det svart seg å kjøpe retail. For noen er kanskje ikke dette en aktuell problemstilling, men for svært mange av oss her inne er det ikke ett utenkelig scenario :)

Lenke til kommentar
Det positive er at regnestykket for å kjøpe en OEM versjon av Windows ser bedre ut. Dvs de fleste av oss skifter neppe HK mer enn hvert 2ndre år og med retail versjonens pris på ~5k, så går det minst 2 OEM versjoner.

7931695[/snapback]

Huh? Regnestykket for å kjøpe OEM ser alltid bedre ut, med mindre man har bruk for manual og direkte support fra MS.

7931848[/snapback]

Nei, ikke dersom man skifter HK hyppig. Slik jeg har forstått det, vil skifte av Hk medføre at man må ha ny lisens. Hvordan det går seg til i praksis er kanskje forskjellig fra dette, men poenget mitt er at dersom Vista hadde hatt en levetid på f.eks 5 år og man skfiter Hk årlig eller mer enn 3 ganger, så ville det svart seg å kjøpe retail. For noen er kanskje ikke dette en aktuell problemstilling, men for svært mange av oss her inne er det ikke ett utenkelig scenario :)

7931870[/snapback]

Nei man trenger ikke ny lisens men man må aktivere pånytt ved å ringe til MS. Slik vil det fungere i praksis.

Lenke til kommentar

Jeg syntes det er en utrolig idiotisk strategi av MS å lansere planer for nytt OS midt i lanseringen av Vista. Hva ønsker de å oppnå med det? Hvis de hadde konkretisert hva neste versjon innebar så kanskje det hadde hjulpet noe, f.eks om to år kommer det nye versjoner av servere osv. Nytt OS for vanlige forbrukere er helt apekattstrategi. Det hadde vært bedre som de slapp en "utvidet SP" eller noe sånt som man kanskje måtte betale for og som gav større funksjonalitet.

 

Jeg kommer ikke til å bytte til Vista før høsten. Hvis det da kun er halvannet år til neste revolusjonerende superfantastiske OS fra MS, hva er da vitsen med å kjøpe Vista nå?

Lenke til kommentar
Ja, de må jo sette opp tempoet om de ikke skal bli frakjørt enda mer av GNU/Linux. Men 2 år da, tror det ikke før jeg får se det la oss heller si minst 5!

7931649[/snapback]

Tviler vel også veldig sterkt på 2009, men ambisjonen er klar nok; de ønsker å sette opp tempoet. Problemet tror jeg er at de vil få problemer med å få folk over til en ny versjon av Windows hvert 2ndre år. Folk ønsker ikke å skifte OS så ofte og jeg tror vel også prisen på Windows betyr noe her. Dvs de kan ikke forvente at folk betaler 5k hvert andre år, dvs med mindre de kommer med anstendige oppdateringsversjoner. Trodde vel egentlig strategien til MS var dyrt OS og flere SPs, men litt sjeldenere nye OS... i motsetning til Apple som vel gir ut en ny versjon av OSX en gang om året, men betydelig lavere pris?

7931695[/snapback]

Prisen blir et dilemma med 2-årig syklus for Vista ja, men det gjenstår å se om dette er en flytende deadline.. Apple har uttalt at de vil redusere release-frekvensen til ca hvert 2. år. Leopard vil feks komme ut omtrent to år etter Tiger.
Lenke til kommentar
Jeg trodde (Microsoft) Windows skulle gi seg med Vista jeg, og da var det på en måte noe nytt som skulle komme. Eller er jeg helt på bærtur?

7931639[/snapback]

jo, hørt dette selv. Skulle ha noe annet en vanlig deskop med mus som vi har nå, men kan hende bare vi to har hørt feil.

7931660[/snapback]

 

Jeg har hørt de samme, men jeg mener å huske at MS skulle tenke nytt etter Vienna, ikke Vista.

 

Jeg ser heller ingen grunn til å gå for Vista nå. Kanskje Vista bare er et lite blaff fra MS, slik som Windows ME ble, MS var rimelig raskt ute med en oppfølger etter ME.

Jeg bruker nok XP inntil videre...

7931736[/snapback]

 

Det tviler jeg sterkt på. ME var noe rask programutviklerene til MS brukte et par uker på å slenge sammen mens de gumlet i seg magic mushrooms, Vista har de jo faktisk holdt på med i en seks syv år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...