Gå til innhold

Vista får bred maskinvarestøtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har prøvd å installere Vista RTM på min forholdsvis nye datamaskin hjemme, og den installerte drivere for nesten alt (tilogmed det trådløse linksys-kortet).

 

Det eneste den ikke klarte å finne driver for er Creative Audigy2-kortet mitt. Ærlig talt? Dette kortet har vært ute lenge og brukes av veldig mange. Skal man skylde på Creative for dårlig jobb mtp drivere til Vista eller er feilen hos Microsoft i slike tilfeller?

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd å installere Vista RTM på min forholdsvis nye datamaskin hjemme, og den installerte drivere for nesten alt (tilogmed det trådløse linksys-kortet).

 

Det eneste den ikke klarte å finne driver for er Creative Audigy2-kortet mitt. Ærlig talt? Dette kortet har vært ute lenge og brukes av veldig mange. Skal man skylde på Creative for dårlig jobb mtp drivere til Vista eller er feilen hos Microsoft i slike tilfeller?

7327463[/snapback]

De ligger ikke på nettet da som det står? i artikkelen?

Lenke til kommentar

Man stiller ganske høye krav til Vista og da er det vel positivt med så mange drivere, ser bare for meg alt arbeidet med å kvalitetssikre alle disse driverne. Alle skal jo f.o.m Vista komme med digital signatur. OSX og Linux tillater man at ikke støtter absolutt alt, dvs Apple lager jo egen maskinvare, så de løser jo det problemet. Blir spennende å se om Vista lever opp til forventningene fremover.

Lenke til kommentar

Her ser det ut som om MS (nok en gang) har lånt gode ideer fra Linux :D (Og Mac, hvor du ikke trenger å styre med drivere i nevneverdig grad.)

 

Enhver linux-bundle kommer med de aller fleste drivere, så når jeg installerer linux trenger jeg svært sjelden å installere noen drivere i etterkant. F.eks. så virker nett, skjerm, scanner, lydkort, trådløst nett, etc. out-of-the-box.

 

Og hvem har ikke opplevd å være i den uheldige situasjonen at en reformatering av pc'en er nødvendig hvor du f.eks. ikke har s-ata driverne tilgjengelig på disk, har rotet bort nettverksdriverne for hovedkortet, etc? Da står man der med (i beste fall) en "ren" WinXP installasjon som ikke kan brukes til noe, ikke engang komme på nett og hente ned drivere :(

 

Dette er helt klart et skritt i riktig retning! Det som i mitt hode kanskje hadde vært det optimale er å ha en komplett driverbase for nettverkskort på installasjonsmedia, og resten av driverne tilgjengelig via Windows Update :) Den vanlige brukeren gidder ikke (er ikke i stand til?) å styre med drivere for å få ting til å virke.

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
Er antallet drivere like stort til 64bits-versjonen?

 

AtW

7327784[/snapback]

Godt spørsmål, selv har jeg prøvd Vista 64bit RC2 og er egentlig imponert over hvor mange drivere Vista finner automatisk. Dog fulgte det med Vista(ja, også 64bit) drivere til de nye HK mitt da jeg oppgraderte tidligere i år. Problemet er at man ikke får innstallert drivere som ikke har digital signatur, dvs man kan slå av UAC og få innstallert noen usignerte drivere, men etter egen erfaring, så funker ikke dette for alle type drivere.. Og det er heller ikke slik at alle Windows XP 64bit drivere funker i Vista 64bit versjonen.

Lenke til kommentar
Dette er sikkert kjekt for noen, men for meg personlig ville heller at dette skulle være valgfritt.

 

Syns at 12GB++ for et OS er altfor mye!

 

Jeg vil ha et slankere OS med større valgfrihet!

7327952[/snapback]

Er vell samme mulighet som i xp at du selv kan kvitte deg med deler av operativsystemet. Men trenden med at ting tar plass bli bare større og større. Snart får du ikke ferie bildene dine på en ekstern 250gb harddisk en gang :p

 

De kunne ha droppa de fleste driverne og lagt de i databasen til windows update (alt unntatt modem/isdn og nettverksdrivere)

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Eneste grunnen til at jeg fremdeles kjører XP er fordi Intel ikke har gitt ut driver for WLAN kortet som sitter i laptop'en min. Noe som er meget skuffende.

7328049[/snapback]

Ja...

LINUX <3

Mye bedre på vanlige laptoper :)

 

Men er nesten ingen som utgir drivere til wlan korta selv :(

Men det hender at noen linux har fiksa seg støtte for kort ;):thumbup:

 

Vista på bærbar maskin, er som å gå tilbake til kablet system :p

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...