Gå til innhold

TES: INI-settings i Oblivion - oversikt


Anbefalte innlegg

Her er en oversikt over hvilke instillinger som kan gjøres for å få spillet til å kjøre enda bedre! Jeg er klar over at det har vært slike tråder før, men denne bør egentlig bli en sticky!

 

Fantastisk bra guide til tweaking!

 

Til dere som har nVidia skjermkort med mindre minne:

nvidia_logo.jpg

 

Dere har et valg i kontrollpanelet på skjermkort som kalles "Max frames to render ahead" som ligger under Additional Direct3D Settings. Prøv å sett denne verdien til "0" istedet for "3" som det står som standard. Dette vil kanskje ikke gi masse mer FPS, MEN frameraten blir mye smoothere. Denne gjorde utrolige forandringer hos meg! (Jeg prøvde dette sammen med moddene ovenfor og så utrolig bra ut!) Det dette gjør er å forhindre at framebufferen på litt gamlere skjermkort ikke får overload.

NB! Dette kan føre til ustabilitet på andre spill/applikasjoner. Husk å resette dette dersom dere merker problemer!

 

NVTray inneholder NVTweak som legger til "Max frames to render ahead" dersom dere ikke ser valget noe sted. Les mer

her

 

 

Til dere som har ATI skjermkort med mindre minne:

uprt_ati_logo.gif

 

ATI skjermkort har også en instilling som "max frames to render ahead", men det kalles "Flip Que" istedet. Sett denne til "0". Dette gir som over mye mer stabil framerate. Dette gjorde utrolige forandringer på min dårligere maskin med Radeon 9700! Samme som til nVidia, denne forhindrer at frambufferen på gamlere skjermkort ikke blir overbelastet. Det var dette som skjedde på mitt 9700 fordi harddisken gikk som en gal og frameraten var veldig ustabil. Nå er den såsi smooth hele tiden og enkelte steder har jeg gått fra 20-30 FPS til 60! Ja, det er sant! ;)

NB! Dette kan føre til ustabilitet på andre spill/applikasjoner. Husk å resette dette dersom dere merker problemer!

 

Jeg vet ihvertfall at dette valget ligger under ATI Tray Tools. Dersom dere ikke finnes det kan det lastes ned her.

 

 

__________________________________________________________________

 

Gress instillinger som gjør at gresset rendres mye lenger og litt forskjellige andre instillinger:

 

[Grass]
iMinGrassSize=200 (default = 80)
[SIZE=5]fGrassEndDistance=8000.0000 (default = 3000.0000) (kan settes til 10000.0000 dersom maskinen greier det)
fGrassStartFadeDistance=7000.0000 (default = 2000.0000)
bGrassPointLighting=1 (default = 0) (Dette gjør sånn at lyset påvirker gresset per punkt istedet for at hele gresstråene får samme lys)
fGrassWindMagnitudeMax=150.0000 (justerer sånn at vinden er litt sterkere)
fGrassWindMagnitudeMin=10.0000 (justerer sånn at vinden er litt sterkere)

 

Få vannet til å reflektere alt

 

bUseWaterReflectionsMisc=1 (default = 0)
bUseWaterReflectionsStatics=1 (default = 0)
bUseWaterReflectionsTrees=1 (default = 0)
bUseWaterReflectionsActors=1 (default = 0)

 

Dette kan ha seriøse påvirkninger på forskjellige ting og har hørt flere på forskjellige forum rundt omkring i verden at dette kan føre til krasj og kraftig redusert ytelse. Det er vel en grunn til at Bethesda valgte å ikke ta det med som standard. (en senere patch kan kanskje fikse dette i senere tid, så husk disse stringene! :))

 

For å få en mer klassisk health bar over fiendenes hodet

 

bHealthBarShowing=1 (default = 0)

 

Få spillet til å gå litt raskere i generell hastighet

 

fGlobalTimeMultiplier=1.1000 (default = 1.0000)

 

Få spillet til å bruke mer minne

 

iPreloadSizeLimit=1073741824 (dersom du har 1024 mb ram minst, sette gjerne denne enda høyere dersom du har masse minne. NB!! Det har også blitt rapportert at denne kan føre til merkelige bugs. Dersom du merker at rare bugs skjer (som at NPCer begynner å hoppe) prøv å halverere tallet)

 

Oversikt over iPreloadSizeLimit:

 

http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=308312

 

Bruk harddisk som cache

 

bUseHardDriveCache=1 (default = 0)

 

Denne er jeg fortsatt litt usikker på. Såvidt jeg vet bruker alle spill og applikasjoner harddisk som cache.

 

Veldig gode oversikter på andre forumer rundtomkringt:

 

http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=308781

http://www.atomicmpc.com.au/article.asp?SCID=27&CIID=36222

 

 

For å få blod på sverdet, sett disse instillingene:

NB! Dersom man setter denne og går inn på video options i spillet så vil disse verdiene bli resatt!!

 

fDecalLifetime=1200.0000  (default 10, da varer blodet i ca 20 minutter)
iMaxDecalsPerFrame=100  (default 10, bør ikke ha for stor økning i dette tallet)

 

Hvordan forandre ini-filen

 

Filen ligger under My Documents\My Games\Oblivion\Oblivion.ini

 

I denne filen ligger alt av instillinger.

 

Når dere starter launcheren så kommer sikkert en melding opp om at instillinger settes automatisk. Jeg tror ikke dette gjør noe med mine instillinger, men dersom dere vil unngå dette helt, bytt ut disse linjene:

 

[Display]
uVideoDeviceIdentifierPart1=3619102270
uVideoDeviceIdentifierPart2=298795520
uVideoDeviceIdentifierPart3=705254377
uVideoDeviceIdentifierPart4=902545923

Med dine egne. Tror det er tallene bak som identifiserer hardwaren eller noe sånt.

 

Annen guide fra Silgrad.com der det står forklaring på mange problemer og instillinger i ini-filen

 

http://www.silgrad.com/wbb2/thread.php?threadid=1378

 

UPDATE

 

Dersom dere merker unormal lagging og/eller at FPS dropper unormalt langt ned rundt NPCer, gjør følgende

 

Lydkortet man har i maskinen har faktisk veldig mye med en gamingpc å gjøre. Dersom lydkortet er dårlig og gjerne gammelt og at Oblivion bruker det så vil dere oppleve lagging uansett hvor mye dere skrur ned grafikken osv. Dette har med at lydkortet ikke greier å jobbe like fort med lyden eller har for mye lyd og effekter å jobbe med slik at det blir en flaskehals og resten av systemet må vente på lydkortet.

 

Først, har dere et eksternt lydkort som er bra, last ned nyeste drivere (VIKTIG!)

Eller om dere som meg har et gamlere lydkort som SoundBlaster Live! fra 2002 osv, deaktiver kortet og bruk det innebygde. Jeg merket ingen forskjell i lydkvalitet av det. Så sett disse instillingene.

 

bDSoundHWAcceleration=0
fMaxFootstepDistance=700.0000 (tror det er denne som utgjør såsi alt)

 

Nå skal det nevnes at jeg aldri prøvde fMaxFootstepDistance=700.0000 når SoundBlaster kortet var aktivert så jeg vet faktisk ikke om bare denne instillingen utgjorde masse.

 

Merk at dette påvirker hvor langt unna spilleren (deg) du kan høre lyder eller at lyder skal prosesseres. Originalt er det massevis av lyder og dersom du har et innebygd lydkort eller et relativt gammelt ett vil jeg anbefale å senke denne verdien. Gjerne mindre enn verdien i eksemplet ovenfor. Prøv ut selv for å finne ut hva som passer best til ytelse.

Endret av raziel014
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noe spessielt man må gjøre for at endringene i ini fila skal virke, samme hva jeg endrer til, skjer det ikke noe i spillet, tok for morro å endra bUseFaceGenHeads=0, slik at hodene ikke skal syntes, men virka ikke det heller.

5832080[/snapback]

 

Du endrer på My Documents/My Games/Oblivion/Oblivion.ini, sant?

Lenke til kommentar

Yes, det er rett det ja Flaringo! Har også oppdatert den første posten!

Edit: Vil bare fortelle at på min gamle dårlige pc så greier jeg faktisk nå å kjøre spillet med ganske høy oppløsning og med view distance på max på alt! Gleder meg til å sjekke gress-instillingene!

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Phew! Har nå justert masse i mange timer for å finne helt rett konfigurasjon. HDR måtte gå men i gjengjeld er det blitt noen justeringer på bloom effekter slik at den ser nesten helt lik ut. Grafikkhorer merker sikkert forskjellen da, men med antialiasing så ser det meget bra ut. Prøv filen! (Ligger med som vedlegg)

 

Disse instillingene fungerer best på maskiner fra mellomklasse til høy.

Velg selv om dere vil sette opp oppløsningen mer (er satt til 1024 med 4aa), dette har jeg ikke prøvd selv ennå så jeg aner ikke hvordan dette påvirker ytelsen!

 

Edit: Glemte selvfølgelig av å legge ved filen! :blush:

Husk å rename filen til .ini da!

 

Edit2: Har gjort enda noen bittesmå justeringer i ini-filen. Se første post for informasjon.

 

Edit3: Har flyttet ini-filen til første post for å få det mer oversiktlig.

Endret av raziel014
Lenke til kommentar
Phew! Har nå justert masse i mange timer for å finne helt rett konfigurasjon. HDR måtte gå men i gjengjeld er det blitt noen justeringer på bloom effekter slik at den ser nesten helt lik ut. Grafikkhorer merker sikkert forskjellen da, men med antialiasing så ser det meget bra ut. Prøv filen! (Ligger med som vedlegg)

5834282[/snapback]

Kva med nokre skjermskot? :)

 

Kay

Lenke til kommentar

Akkurat nå sitter jeg på en bærbar som ikke er i stand til å kjøre Oblivion. Men kan sikkert legge til noen "skjermskot" (;)) når jeg kommer til den andre maskinen! Men gjerne prøv filen! Jeg prøvde den i går på en relativt bra bærbar pc som tidligere kun fikk til å kjøre på laveste instillinger med 640x480. Nå kjører det på 1280 widescreen med fullt på alt uten at det lagger! Ser veldig bra ut!

Lenke til kommentar
Akkurat nå sitter jeg på en bærbar som ikke er i stand til å kjøre Oblivion. Men kan sikkert legge til noen "skjermskot" (;)) når jeg kommer til den andre maskinen! Men gjerne prøv filen! Jeg prøvde den i går på en relativt bra bærbar pc som tidligere kun fikk til å kjøre på laveste instillinger med 640x480. Nå kjører det på 1280 widescreen med fullt på alt uten at det lagger! Ser veldig bra ut!

5836973[/snapback]

Får prøve når eg kjem att frå jobb. Kva maskinvare er den beregna på? Sjølv har eg Athlon64-4000+, 2GB RAM, og X1800XT.

 

Kay

Lenke til kommentar

Da vil maskinen din greie å kjøre disse instillingene uten problemer whatsoever! Godt mulig du kan justere enda mer og sette på HDR istedet for bloom og skru oppløsningen opp til maks. Det kan hende du kan justere noen av instillingene enda mer! F.eks sette Griddistance enda mer opp.

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...