Gå til innhold

Perpendikulært fra Seagate


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den eksterne er da ekstremt overpriset. Får 300GB til den prisen.

5392260[/snapback]

300GB på størrelse med en murstein ja, men ikke 300GB på størrelse med ei lommebok.

 

160GB i 2,5"-formatet og 80GB per plate på så små plater er ganske imponerende. Jeg får håpe at den perpendikulære teknologien snart smitter over på 3,5" harddisker også. Da kanskje vi får presset de største diskene opp i 7-800 GB og de som gir mest for pengene opp i 3-400GB. (Jeg regner 250GB for å gi mest for pengene nå med sine 3,04 kr/GB)

Lenke til kommentar

Perpendikulær lagring er endelig det neste skrittet for lagring som vi har ventet på. (Samt HVD som er meget spennende)

 

Men jeg har sett at man kan forvente opptil 10x lagringskapasitet med dette, og det gir gode frysninger.

 

Jeg kjører 200GB disker på filserveren kjøpt i 2004/2005, og ser ingen grunn til å "oppgradere" før 500GB gir mest for pengene eller Perpendikulær gir et realt spark bak og man får 800-1000MB disker til en god pris.

 

En 4 port SATA Raid-5 kontroller og 4*1TB kan jo være en interessant oppgradering.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Er en 5400rpm disk med PPD teknologi "raskere" enn en 5400rpm disk uten PPD?

Bit-ene står jo nærmere hverandre, så med samme hastighet så skulle en tro at den rekker å lese mer.. Eller tar jeg helt feil?

5393174[/snapback]

Ja, transfer-hastigheten vil nok øke litt. Men husk at større tetthet betyr både økt tetthet mellom sporene (radiellt) og langs sporene (tangensiellt). Normalt er det vanlig å øke tettheten like mye i begge retninger.

 

En økning av platetettheten fra 60GB til 80GB = 33% økning. Denne økningen vil nok komme i begge retninger. Dvs. ca 15% økt tetthet langs sporene og ca 15% økt tetthet av spor. (1,15 * 1,15 = ca 1,32). Man kan dermed regne med at transfer-hastigheten øker med ca 15%.

 

Den forrige momentus: 5400.2 120GB, hadde en transferrate på 21,2 - 40,8 MB/s. Legg på 15% så har vi et estimat for hva vi kan forvente av 5400.3 160GB: 24,4 - 46,9 MB/s. NB. Husk at dette bare er et estimat og Seagate kan velge å gjøre ting litt annerledes enn vi tenker oss.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • 2 uker senere...

fortsatt ikke å oppdrive disse diskene i norske butikker (SATA og single platter), snart et år etter lansering. Samsung og Hitachi har jo også lansert sine serier uten at de har havnet i norske nettbutikker (bortsett fra 120 og 160GB versjonene til latterlige priser). Skjer æ?

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...