Gå til innhold

Lage musikk med pc ved hjelp av FL-Studio


peace2

Anbefalte innlegg

Fl-Studio

Diskuter alt om FL-studio her!

Vet noen om tips eller websider som gir opplæring eller små kurs om dette programmet ?? :) dere kan poste evt lenker eller tips da...

post-81752-1146515528_thumb.jpg

 

Beskrivelse: FL Studio er, som de gamle tracker-programmene, hovedsaklig basert på ”step sequencing”. Dette gjør den ideell til å lage beat-basert elektronisk musikk. Programmer som FastTracker 2 og Impulse Tracker kan likevel ikke sammenlignes med FL Studio.

Endret av xox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har googlet en del på dette, men har aldri funnet noe av spesiell nytte. Det eneste jeg husker å ha funnet er "oppskrifter" på noen beats.

 

Det enkleste er vel kanskje å finne noen som er god å få dem til å hjelpe deg. Eller bare jør som jeg, lære meg fra di andre sangene som er i programmet (noe som jeg har opplevd som både vanskeligt å frustrerende til tider).

 

Det første man burde gjøre for å få det litt enklere er å få et midi keyboard, då blir det vel en del lettere å lage melodier (dette er egentlig noe jeg tenker meg til, da jeg ikke har et selv).

Lenke til kommentar

Timestretching av vokal høres svært suspekt ut. I fordums tilfeller resulterer denslags i hakking i lyden, men mulig det er annerledes med disse nyere programmene. Flow i rap kan man vel ikke redigere med timestretching? =P

 

Men du veit ikke hvordan man får til crescendo og decrescendo-effekter, samt andre filtereffekter, på midi-filene over på audio-opplegget nederst?

Lenke til kommentar
Fl-Studio

Vet noen om tips eller websider som gir opplæring eller små kurs om dette programmet ?? :) dere kan  poste evt lenker eller tips da...

5172153[/snapback]

Har prøvd litt FL jeg også. Men orket ikke å sette meg inn i det siden jeg ikke har så mye bra samples.

 

 

Men her kan du lese litt om hvordan du setter i gang uber tracking =)

 

http://www.fltutorials.com/tutorials.htm

Lenke til kommentar

Jeg har noen diverse spørsmål som :

 

* Hvordan setter man inn et eget instrument lyd ? (som kan være tatt opp med mic eller en wav fil)

 

* Går det ann å spille inn lyd med microfonen direkte mens sangen spilles ( uten å måtte bruke andre programmer? ) ?

 

 

* kan man lage et instrument lyd som kan bli like lang selvom man skifter tonen? (som at kun tonen forandres men ikke lengden av tonen )

 

 

 

Jeg bruker FL-Studio v 5.0.

Lenke til kommentar
Jeg har noen diverse spørsmål som :    * Hvordan setter man inn et eget instrument lyd ? (som kan være tatt opp med mic eller en wav fil)

 

***Trykk på instrumentet, trykk så på mappen som ligger under smp, så browser du til du finner lyden, eller lag en mappe med lyder og velg den under options/file settings, da kan du dra samplinga over der du vil ha den

 

* Går det ann å spille inn lyd med microfonen direkte mens sangen spilles ( uten å måtte bruke andre programmer? ) ?

 

***ja, skru på automation (bruker ikke mic, men regner med at det går) trykk på play og skrik i vei :p

 

 

* kan man lage et instrument lyd som kan bli like lang selvom man skifter tonen? (som at kun tonen forandres men ikke lengden av tonen )

 

***ja, litt køddent med korte wavlyder, men vri på crf under smp, så skrur du på use loop points. crf`en kan du strekke samplinga slik at den lopper penere.

 

lykke til, tar litt tid og lære, men er gøy når du får det til, har holdt på med fl studio(het fruityloops før) siden det kom omtrendt, har forandret seg mye og blitt mye bedre :)

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Introduksjon:

Start opp FL

Lag en drumsynth (det finner man lett ut selv)

Legg til en synth

Åpne Piano roll

lag en melodi

Sett inn alt i Playlisten og spill i vei :)

 

Litt vel enkelt forklart, menmen. Etter jeg selv fant ut åssen playlisten fungerer så ble alt med ett mye lettere... Og da jeg fikk noen synther (vanguard, z3ta, absynth etc.)

Lenke til kommentar
Skal nedlaste en demoversjon og få testet ut. har holdt ut med modplug tracker ganske mange år, så har lyst til å prøve ut nye ting.

5222878[/snapback]

 

 

oki , men husk at du ikke kan lagre noen prosjekter med demo versjonen , synes at låtene dine var fine :) . men veit ikke om Fl-studio klarer slikt ,, da ville jeg blitt glad! , jeg har prøvd og herma er etter mange låter som trening ( spiller keyboward selv ) som som creazy frog , tetris theme osv... .. men jeg er ikke nok god til å sette opp effekter og slikt... , men det lærer man etterhvert ..

Endret av xox
Lenke til kommentar
Jeg har noen diverse spørsmål som :    * Hvordan setter man inn et eget instrument lyd ? (som kan være tatt opp med mic eller en wav fil)

 

***Trykk på instrumentet, trykk så på mappen som ligger under smp, så browser du til du finner lyden, eller lag en mappe med lyder og velg den under options/file settings, da kan du dra samplinga over der du vil ha den

 

* Går det ann å spille inn lyd med microfonen direkte mens sangen spilles ( uten å måtte bruke andre programmer? ) ?

 

***ja, skru på automation (bruker ikke mic, men regner med at det går) trykk på play og skrik i vei :p

 

 

* kan man lage et instrument lyd som kan bli like lang selvom man skifter tonen? (som at kun tonen forandres men ikke lengden av tonen )

 

***ja, litt køddent med korte wavlyder, men vri på crf under smp, så skrur du på use loop points. crf`en kan du strekke samplinga slik at den lopper penere.

 

lykke til, tar litt tid og lære, men er gøy når du får det til, har holdt på med fl studio(het fruityloops før) siden det kom omtrendt, har forandret seg mye og blitt mye bedre :)

5220840[/snapback]

 

takk for svarene :) .. men på andre spørsmålet mitt, der finner jeg ikke automation :( ..

 

 

Men lurer på en ting til , jeg har fått et problem med PLAYLIST oppsettet . Før så kunne jeg bare klikke med musa på en av de rutene og fikk lagt inn en grå firekant som er 100% justert på venstre kanten av hver firekant i rute nettet ..

 

Men nå så ble det ble det manuelt som at jeg må justere den selv .veit ikke hva som kjedde , men ere noen som har ideer?

 

se vedleg ;)

Lenke til kommentar
Skal nedlaste en demoversjon og få testet ut. har holdt ut med modplug tracker ganske mange år, så har lyst til å prøve ut nye ting.

5222878[/snapback]

 

 

oki , men husk at du ikke kan lagre noen prosjekter med demo versjonen , synes at låtene dine var fine :) . men veit ikke om Fl-studio klarer slikt ,, da ville jeg blitt glad! , jeg har prøvd og herma er etter mange låter som trening ( spiller keyboward selv ) som som creazy frog , tetris theme osv... .. men jeg er ikke nok god til å sette opp effekter og slikt... , men det lærer man etterhvert ..

5225889[/snapback]

 

 

Programmet du bruker, altså FL er mye mer avansert enn det jeg bruker. Så det med hvilken programvare du bruker har lite å si for resultatet.

 

Heller at du føler deg trygg med programmet du bruker, og at du er du kreativ teller mye mer for resultatet.

 

Jeg har verken keyboard eller noe annet utstyr. Men jeg har lekt med trancemusikk lenge.

Lenke til kommentar

takk for svarene :)  .. men på  andre spørsmålet mitt, der finner jeg ikke automation :( ..

 

 

Men lurer på en ting til , jeg har fått et problem med PLAYLIST oppsettet . Før så kunne jeg bare klikke med musa på en av de rutene og fikk lagt inn en grå firekant som er 100% justert på venstre kanten av hver firekant i rute nettet ..

 

Men nå så ble det ble det manuelt som at jeg må justere den selv .veit ikke hva som kjedde , men ere noen som har ideer?

 

se vedleg ;)

5226145[/snapback]

 

Du må sette på "line"(se bilde)

 

automation er den "rec" knappen ved siden av stop knappen

Så det du gjør er at du åpner den kanalen du skal ta opp i med piano roll, trykker på automation, trykk så play (gjerne sett på 321 knappen for litt forbedreding), vis du spiller f.eks med en synth o.l da, tar den opp det live, men kommer sikkert ikke i blokksystem.

Det trenger du sikkert ikke med vokal, da den ikke kommer til å ta opp noter. Er usikker der, da jeg som sagt ikke bruker mic.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...