Gå til innhold

ATI tapte penger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sammenligner man hele regnskapsåret 2004 med 2005 økte ATIs inntekter med 11 prosent, til 2,2 milliarder dollar. Overskuddet gikk derimot drastisk ned, til 17 millioner dollar, sammenlignet med et resultat på 205 millioner dollar i 2004.

 

Er det omsetning dere mener her? Merkelig om intektene skulle gått opp, og overskuddet ned... Er jo tross alt akkurat det samme! :whistle:

Lenke til kommentar
Smart. Lansere kortene først og så informere om tap, ser litt mindre farlig ut da.

Var vel for å redde litt aksjekurs denne lanseringen...

 

Foreløpig så kan ikke x1800XL en gang oppdrives i Norge. De fleste web-butikker har antatt levering i begynnelsen av november.

 

Trist at ATi følger papir-lansering tradisjonen demmes, og ikke følger opp nVidia sitt initiativ med lansering med store volum tilgjenglig i butikkene, selv i Norge.

Lenke til kommentar

Sammenligner man hele regnskapsåret 2004 med 2005 økte ATIs inntekter med 11 prosent, til 2,2 milliarder dollar. Overskuddet gikk derimot drastisk ned, til 17 millioner dollar, sammenlignet med et resultat på 205 millioner dollar i 2004.

 

Er det omsetning dere mener her? Merkelig om intektene skulle gått opp, og overskuddet ned... Er jo tross alt akkurat det samme! :whistle:

Overskudd og inntekt er ikke det samme :) Inntekt er hva man får inn som følge av salg, mens overskuddet er inntekt trukket i fra utgifter. Selv om inntektene har økt, kan de samtidig ha fått større utgifter som følge av kostnader til utvikling, markedsføring, investeringer, tap pga lavere aksjekurs osv. Dermed vil overskuddet minke selv om altså inntektene øker.

Lenke til kommentar
Naturlig nok, det koster å utvikle, nå kommer salget og da snur det igjen.

Sikker på at dette er så naturlig? Selger produsentene så mye mer akkurat i begynneslen av en genrasjon? Utviklingskostnadene regner jeg med er de samme hele tiden, da det sikkert går jevnt. Jeg tror det bare er at de har tapt noeon slag til nvidia i det siste. Det kan jo såklart endre seg om de får bedre produkter på banen, jeg sier ikke noe annet. Men jeg tror folk oppfattelse av "hva som er best" til enhver tid teller mer en hvor i produktsyklusen man er.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sammenligner man hele regnskapsåret 2004 med 2005 økte ATIs inntekter med 11 prosent, til 2,2 milliarder dollar. Overskuddet gikk derimot drastisk ned, til 17 millioner dollar, sammenlignet med et resultat på 205 millioner dollar i 2004.

 

Er det omsetning dere mener her? Merkelig om intektene skulle gått opp, og overskuddet ned... Er jo tross alt akkurat det samme! :whistle:

Tror ikke du blir banksjef nei ROFLMAO :tease:

Lenke til kommentar

Må vel si jeg begynner å bli skeptisk til ATI etterhvert. Først og fremst på grunn av tradisjonen de har med papirlanseringer, men også fordi de ikke ser ut til å være i stand til å lage en bra OpenGL-driver (noe som påvirker blant annet Doom 3 og andre spill som baserer seg på samme teknologi, som f.eks. F.E.A.R).

 

Og etter det jeg har sett, er ikke X1000-serien så mye å skryte av heller. ATI's toppkort yter vel stort sett likt som Nvidia sitt toppkort, og sistenevnte har jo allerede har vært på markedet i månedsvis. ATI sitt får man jo forøvrig ikke kjøpt enda engang. :roll:

 

Og til slutt er jeg heller ikke videre imponert over at Crossfire har en begrensning på 1600x1200 @ 60Hz. For de fleste av oss er vel ikke dette noe problem, men det finnes de som gjerne vil kunne kjøre en høyere oppløsning enn som så dersom de kjøper 2 råe skjermkort for optimal ytelse.

 

Også jeg som var så imponert over ATI for et drøyt år siden, da jeg valgte å kjøpe ATI X800XT. :p

Lenke til kommentar
Må vel si jeg begynner å bli skeptisk til ATI etterhvert. Først og fremst på grunn av tradisjonen de har med papirlanseringer, men også fordi de ikke ser ut til å være i stand til å lage en bra OpenGL-driver (noe som påvirker blant annet Doom 3 og andre spill som baserer seg på samme teknologi, som f.eks. F.E.A.R).

Nå baserer ikke F.E.A.R seg på hverken OpenGL eller Doom3 motoren og her gjør ATi det faktisk bedre enn nVidia hvis man ser på topp kortene.

ATi ligger bak nVidia på OpenGL drivere, men dette problemet mener jeg er overdrevet. nVidia's NV4x/G70 er i stor grad designet rundt renderings metoden til Doom3 med "dual-engine" ROPs og stencil volume culling, mens på ATi hardware gjør denne "back-order" renderen hyper-z ubruklig som dreper effektiviteten til ATi. I Kotor2 f.eks som også er OpenGL gjør ATi det bedre fra det jeg har sett.

Det er uansett et ytterst fåtall OpenGL spill ute iforhold til D3D spill og det vil ikke snu i fremtiden og det er ikke som at X1800 har problemer med å kjøre Doom3. John Carmack skal nå gå over til Xbox360 som sin primære utviklingsplattform.

 

Når det gjelder kritikken til ATi om papirlanseringer så virker det som at G70 har slettet hukommelsen til mange.

Lenke til kommentar
Snip.

Enig med deg Mistapi, ser ut som det er veldig mange her på forumet som velger å glemme alle papirlanseringene som har vært, man skal heller ikke se bortiffra at ved lansering av neste genersjon kort så kommer vi til å få flere papirlanseringer fra alle parter.

 

Flott at Nvidia har greid å få kortene ut i butikkene på lanseringsdato, men man kan ikke totalslakte en konkurrents produkt basert på at det ikke er tilgjengelig, man må heller ta en kjapp sammenligning når begge kortene er tilgjengelig for å da se hva som passer en best.

Lenke til kommentar
Snip.

Enig med deg Mistapi, ser ut som det er veldig mange her på forumet som velger å glemme alle papirlanseringene som har vært, man skal heller ikke se bortiffra at ved lansering av neste genersjon kort så kommer vi til å få flere papirlanseringer fra alle parter.

 

Flott at Nvidia har greid å få kortene ut i butikkene på lanseringsdato, men man kan ikke totalslakte en konkurrents produkt basert på at det ikke er tilgjengelig, man må heller ta en kjapp sammenligning når begge kortene er tilgjengelig for å da se hva som passer en best.

Det viser iallefall at noen firmaer har lært...

 

Jeg har iallefall som prinsipp at jeg ikke går rundt å hater noen firma for ting de har gjort før. For eksempel hvis ATi hadde kommet med brukbare Linux drivere så hadde jeg begynt å bruke/vurdere å bruke dem...

 

Det jeg sier er at det er skuffende at ATi ikke klarer å følge opp nVidia på GPU-fronten med å begynne å selge på lanseringsdagen. Både 7800GTX, 7800GT og Go 7800GTX har nå blitt lansert med umiddelbar tilgjenglighet.

 

Nå er det opp til ATi å bevise at de klarr å levere til da de har lovet, fordi det har de ikke klart så langt... Så vidt jeg vet klarer ingen å oppdrive noe XL kort i Norge, selv om ATi "lovte" at de skulle være tilgjenglig ved lanseringen...

Lenke til kommentar
Naturlig nok, det koster å utvikle, nå kommer salget og da snur det igjen.

 

Den naturlige utviklingen jeg har sett på alle forumene uten untak er at de har startet å handle x360 - 700gt og ikke minst 7800gtx igjen for fult. Jeg har lest en hel del om denne lanseringen og den er en stor flopp selv om andre har hatt flopper er det forstatt en flopp. Når så store minus dukker opp som på toppen av det hele stiger er dette krise , jeg har alleredet sett mye som jeg tolker som ati kramper og liker det ikke. På hw.no sin forside er det også statistikk som går på hvor mange som har tenkt seg det nye Ati kortet, den har vært skremmendet lav hele tiden.

 

Om 7800gtx 512 med raskt minne kommer ut som Nvidia sier før x1800xt, velger jeg å tro at det faktisk ser ganske svart ut for Ati, de kan suge på 9700 - 9800 litt til ser jeg, men ikke alftor lenge, da går minuset på bekostning av kvalitet - forskning og ansatte.

 

Nei er ikke så positiv til ati om dagen :p .

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Jeg for min del bryr meg svært lite om hva ATI kommer med. For meg er det en grafikkortprodusent som teller nå, nemlig nVIDIA. Det er fordi nVIDIA er den eneste produsenten som kan tilby grafikkdrivere i Windows, GNU/Linux, FreeBSD og Solaris. Jeg bruker alle operativsystemene, så det er viktig for meg at den hardware jeg eier, kan brukes i disse operativsystemene. ATI har kun noen haltende linux-drivere, og det er langt fra godt nok. ATI har ingen ting å stille opp med i FreeBSD og Solaris. Her er nVIDIA helt alene om å tilby full 3D-støtte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...