Gå til innhold

ATI tapte penger


Anbefalte innlegg

Om krisen skulle bli så stor er det nokk av ulver på døren til Ati, så det blir ikke noe problem (er seff ikke sikker på dette, men har sett mange stoore datafirmaer som har tatt kvelden for å bli kjøpt opp på direkten)

 

Intel er forøvring kongen med sine intergrerte (har ikke sjekket tallene nå men), morsomt om de kunne startet å laget highend kort, kunne blitt prisgunstig

 

Edit: hmm et poeng till - At minus tallet bare stiger og fortsetter betyr i det store å hele at x800 serien har vært en flopp, gjør det ikke (tror mange overser dette). Mulig de burdet kutte ned på kaviaren å smøre brødskiva selv til r580 for vist muskler.

 

Eneste kranen Ati har som jeg ser det er x800gt, lurer på når Nvidia skrur i igjen denne, eller har de blitt hjerte myke

 

Ifølge AMDs tall økte salget i årets 3. kvartal med 21 % sammenlignet med 2. kvartal. Sammenligner man med 3. kvartal 2004, har salget økt med med 44 %.

 

Amd derimot - det er hva en vellykket lansering og produkt gjør med tallene

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Raptor' date='12/10/2005 : 13:15'] Det viser iallefall at noen firmaer har lært...

Men har dem virkelig lært eller er dette bare et resultat av at dem har hatt luksus til å gjøre dette denne omgangen. Det går opp og ned i denne bransjen og om situasjonen var snudd med R520 og G70 har jeg mine tvil om at nVidia ville gått frem på samme måtte som dem har gjordt.

Missforstå meg rett, jeg sier ikke at ATi's papirlanseringer ikke er en uting og for all del kudos til nVidia for at dem har kort på marked på lanseringes datoen, men jeg reagerer på at nVidia blir satt frem som den store "frelseren" her og ATi som den store stygge ulven bare på bakgrunn av G70.

Lenke til kommentar
hw.no prøver å hjelpe Ati i hvert fall, her popper det opp linker og positive ingervjuer i timen  :p  - Mener ikke noe dypere med dette, men kan ikke la vær å kommentere det

Det ATI bør gjøre litt kvikt er å få ut kortene sine. nVIDIA har allerede et godt forsprang med sine GF7800-kort, og ATI må nå komme med mottiltak fort før nVIDIA fester ytterligere grep. Både for ATI sin egen del og for konkurransen som helhet.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Nå baserer ikke F.E.A.R seg på hverken OpenGL eller Doom3 motoren og her gjør ATi det faktisk bedre enn nVidia hvis man ser på topp kortene.

Auda, jeg har nok rotet litt i forbindelse med F.E.A.R ja. :blush:

 

Jeg vet forøvrig at OpenGL ikke er særlig utbredt, men det er uansett kjedelig at ATIs kort yter såpass mye dårligere i de få titlene som blir berørt av det på denne måten, slik som Doom 3 og sannsynligvis Quake 4 og Prey. Jeg antar i allefall Quake 4 og Prey vil yte tilsvarende mye bedre på Nvidias kort som det vi så hos Doom 3, siden samtlige av disse titlene bruker Doom 3 enginen etter det jeg har lest.

Lenke til kommentar
Så lang ventetid på X1000 serien. Er langt fra imponert. Nvidia har tatt innersvingen for lenge siden. Det er 100% sikkert att Geforce 7800 Ultra kommer etter att X1800XT har blitt lansert. Da er ydmykelsen komplett.

 

Ikke missforstå meg, konkuranse er heldig for markedet. :roll:

Oi, trodde det bare var G72 som skulle komme etter X1800XT. Har ikke hørt noe om 7800Ultra bortsett fra spekulasjoner. Noen som kan vise til kilder?

Lenke til kommentar

http://www.theinquirer.net/?article=26819

 

Mye prat om om dette flere steder på forumet

 

We confirmed that Nvidia is working on such a card and we also learned that Nvidia might ship its 512MB cards before ATI brings X1800XT cards to the shops. ATI already announced that you can expect to see some Radeon X1800XT starting from the 5th of November.
Endret av simalarion
Lenke til kommentar
ser ganske svart ut for Nvidia, de kan suge på 9700 - 9800 litt til ser jeg, men ikke alftor lenge

 

Nvidia har vell aldri tjent pennger på 9700 og 9800 serien (snarere tvert imot med tanke på fx serien)

 

men jeg håper virkelig ATI klarer og få et like godt kort som NV da dette gangner meg selv best som forbruker (ja, jeg er grisk og ønsker egentelig ikke og betale for hardwaren, men jo billigere jo bedre) Nå kommer de snart (2 til 3 måneder var det ikke det, alstå et år oversatt fra ATIsk til Norsk) med dobbelkjerne drivere, det kan vippe dem opp.

Lenke til kommentar
Jeg for min del bryr meg svært lite om hva ATI kommer med. For meg er det en grafikkortprodusent som teller nå, nemlig nVIDIA. Det er fordi nVIDIA er den eneste produsenten som kan tilby grafikkdrivere i Windows, GNU/Linux, FreeBSD og Solaris. Jeg bruker alle operativsystemene, så det er viktig for meg at den hardware jeg eier, kan brukes i disse operativsystemene. ATI har kun noen haltende linux-drivere, og det er langt fra godt nok. ATI har ingen ting å stille opp med i FreeBSD og Solaris. Her er nVIDIA helt alene om å tilby full 3D-støtte.

Du og et par stker til her inne maser jo alltid om Linux drivere, ati har vel rett og slett gitt blanke fordi det stort sett bare er entusiaster som bruker linux idag(ja det er faktisk ikke mange som bruker det=). Dette kan selvfølgelig snu, men ati er vel rett og slett interessert i å tjene mest mulig penger og prioriterer sikkert derfor windows. De har uten tvil de beste driveroppdateringen på den fronten. Nvidia hadde elendig utgivelser av drivere i windows til 6800/6600 seriene(har hatt 6800gt/6600gt og 6800le). Mange problemer måtte man bruke lekka betadrivere for å få fiksa i enkelte spill, og da hadde det en tendens til å bli andre problemer.

Så her har ting snudd, før var nvidia best på drivere til windows.

 

Og som de fleste i denne tråden har fått med seg så tok det lang tid før ati fikk ut fingeren med x1000 serien. Dette har de selvfølgelig tapt mye på, men når produktet de kommer ut med vinner brorparten av alle testene jeg har lest(bortsett fra doom3) med margin(ca 10%)så skjønner jeg ikke hva folk klager over ytelsen på. Greit 7800 serien kom for en god stund siden og yter skikkelig bra, men den yter likevel ikke best lenger. Når ati får opp produsjonen så kommer vel de fleste som vil ha det beste til å velge ati igjen. 7800 serien er jo basert på en god arkitektur(6800) med optimaliseringer, mens x1000 serien er mer eller mindre oppgradert på det meste. Dessuten så fikk vel ati antagelig mye ekstrautgifter når de plutselig ble tatt på sengen med sli og måtte utvikle crossfire. Enig i at det er litt sugent at x800/x850 bare har 60hz i 1600x1200, det er jo da man har bruk for ytelsen det bringer, men har lest at x1000 seriene ikke har denne begrensningen. Ellers er jeg spent på å se hvor mye som ati kan få til med bedre drivere til spill, nvidia sine siste betadrivere økte jo ytelsen utrolig mye i de fleste spillene.

Lenke til kommentar
Du og et par stker til her inne maser jo alltid om Linux drivere, ati har vel rett og slett gitt blanke fordi det stort sett bare er entusiaster som bruker linux idag(ja det er faktisk ikke mange som bruker det=). Dette kan selvfølgelig snu, men ati er vel rett og slett interessert i å tjene mest mulig penger og prioriterer sikkert derfor windows. De har uten tvil de beste driveroppdateringen på den fronten. Nvidia hadde elendig utgivelser av drivere i windows til 6800/6600 seriene(har hatt 6800gt/6600gt og 6800le). Mange problemer måtte man bruke lekka betadrivere for å få fiksa i enkelte spill, og da hadde det en tendens til å bli andre problemer.

Så her har ting snudd, før var nvidia best på drivere til windows.

Maser? Poenget er at det finnes et bedre alternativ til Windows, nemlig Linux/UNIX, og da er det et poeng å opplyse om det alternativet, og at nVIDIA er svært flinke med driverne sine for Linux/UNIX. Linux/UNIX er på fremmarsj. I GNU/Linux er maskinvarestøtten nesten på høyde med windows på mange områder, men med en forutsetning om at man bevisst velger produsenter som satser hardt på Linux/UNIX. Her setter nVIDIA standarden for hvordan det skal gjøres. De har støtte for GNU/Linux (x86, AMD64/EM64T), FreeBSD (x86) og Solaris (x86/x64) i tillegg til windows-driverne. Linux- og FreeBSD-driverne støtter alle nyere GeForce-kort opp til GF7800. Det samme gjør antakeligvis Solaris-driverne etter litt modding av driveroppsettet. Synes dette er såpass viktig at det fortjener omtale. De fleste her på hw.no-forumet (unntatt Linux/UNIX-forumet) prater om Windows uansett, så da synes jeg at jeg bør nevne at det finnes alternativer til Windows, siden jeg bruker Linux/UNIX ganske mye. Klart, ATI er gode på windows-drivere, og det er vel og bra. Men for oss som bruker noe annet enn Windows, og det blir flere og flere, så hjelper det ikke at en produsent har gode windows-drivere og yter godt i windows, når driverne deres ikke holder mål på de andre plattformene.

 

Edit: Dessuten, hw.no har i testene begynt å ta med vinkling på GNU/Linux, noe som jeg ser på som svært positivt. To eksempler på det var test av SoundBlaster X-Fi kortet og Radeon X800GT som ble testet nylig. Det gir brukere pekepinn på om de bør satse på de testede produktene hvis de har planer om å prøve GNU/Linux.

 

Edit edit: gå inn på et linux/UNIX-forum og spør om hva slags grafikkort som er best å bruke. Svaret sier seg egentlig selv...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Du og et par stker til her inne maser jo alltid om Linux drivere, ati har vel rett og slett gitt blanke fordi det stort sett bare er entusiaster som bruker linux idag(ja det er faktisk ikke mange som bruker det=). Dette kan selvfølgelig snu, men ati er vel rett og slett interessert i å tjene mest mulig penger og prioriterer sikkert derfor windows. De har uten tvil de beste driveroppdateringen på den fronten. Nvidia hadde elendig utgivelser av drivere i windows til 6800/6600 seriene(har hatt 6800gt/6600gt og 6800le). Mange problemer måtte man bruke lekka betadrivere for å få fiksa i enkelte spill, og da hadde det en tendens til å bli andre problemer.

Så her har ting snudd, før var nvidia best på drivere til windows.

Maser? Poenget er at det finnes et bedre alternativ til Windows, nemlig Linux/UNIX, og da er det et poeng å opplyse om det alternativet, og at nVIDIA er svært flinke med driverne sine for Linux/UNIX. Linux/UNIX er på fremmarsj. I GNU/Linux er maskinvarestøtten nesten på høyde med windows på mange områder, men med en forutsetning om at man bevisst velger produsenter som satser hardt på Linux/UNIX. Her setter nVIDIA standarden for hvordan det skal gjøres. De har støtte for GNU/Linux (x86, AMD64/EM64T), FreeBSD (x86) og Solaris (x86/x64) i tillegg til windows-driverne. Linux- og FreeBSD-driverne støtter alle nyere GeForce-kort opp til GF7800. Det samme gjør antakeligvis Solaris-driverne etter litt modding av driveroppsettet. Synes dette er såpass viktig at det fortjener omtale. De fleste her på hw.no-forumet (unntatt Linux/UNIX-forumet) prater om Windows uansett, så da synes jeg at jeg bør nevne at det finnes alternativer til Windows, siden jeg bruker Linux/UNIX ganske mye. Klart, ATI er gode på windows-drivere, og det er vel og bra. Men for oss som bruker noe annet enn Windows, og det blir flere og flere, så hjelper det ikke at en produsent har gode windows-drivere og yter godt i windows, når driverne deres ikke holder mål på de andre plattformene.

 

Edit: Dessuten, hw.no har i testene begynt å ta med vinkling på GNU/Linux, noe som jeg ser på som svært positivt. To eksempler på det var test av SoundBlaster X-Fi kortet og Radeon X800GT som ble testet nylig. Det gir brukere pekepinn på om de bør satse på de testede produktene hvis de har planer om å prøve GNU/Linux.

 

Edit edit: gå inn på et linux/UNIX-forum og spør om hva slags grafikkort som er best å bruke. Svaret sier seg egentlig selv...

Sånn er det nå dessverre, noen er gode på ditt og andre på datt. Mitt linux eventyr til annet en webserver endte etter å ha plagdes med nettopp drivere. Var bare så forbarska irriterende å leite etter drivere og styre. Er vel bare å satse på nvidia om man holder på med linux da. Og når bare opengl spill funker i linux så er det jo uaktuellt for de fleste som følger med her på hw.no forumet. De er opptatt av disse kortene til spill og at de yter best mulig til dette. Og når nesten alle titlene idag kun funker i windows med dirextx så kommer et aldri til å bli noe issue for oss.

Lenke til kommentar
Nåja, det fins jo store titler som Doom 3, Unreal Tournament 2004 og kommende Quake 4 som baserer seg på OpenGL. Disse spillene skal ha native linux-versjoner. Det finnes flere også, men det er de jeg kommer på i farten.

Doom 3 ble vel en flopp kan man vel egentlig si, det som er interessant er hvor mange gode spill som quake 4 som blir basert på denne motoren. Og på dette spillet så har nå nvidia overtaket uansett om det er windows eller linux. Enig i at det burde være flere titler til linux, men så lenge ikke spillutviklere vil lage opengl spill jeg og de fleste andre vil spille så nytter det ikke om ati lager uber drivere der. Det er spillene jeg går etter, ikke plattformen. Linux bruker jeg for tiden ikke gui enda så om skjermkortet kan vise black & white så funker det for meg, eller ikke nøye det heller..har jo putty :cool:

Lenke til kommentar
Nåja, det fins jo store titler som Doom 3, Unreal Tournament 2004 og kommende Quake 4 som baserer seg på OpenGL. Disse spillene skal ha native linux-versjoner. Det finnes flere også, men det er de jeg kommer på i farten.

Doom 3 ble vel en flopp kan man vel egentlig si, det som er interessant er hvor mange gode spill som quake 4 som blir basert på denne motoren. Og på dette spillet så har nå nvidia overtaket uansett om det er windows eller linux. Enig i at det burde være flere titler til linux, men så lenge ikke spillutviklere vil lage opengl spill jeg og de fleste andre vil spille så nytter det ikke om ati lager uber drivere der. Det er spillene jeg går etter, ikke plattformen. Linux bruker jeg for tiden ikke gui enda så om skjermkortet kan vise black & white så funker det for meg, eller ikke nøye det heller..har jo putty :cool:

Windows dxriverene til nVidia er ikke så dårlig som du skal ha det til heller... Er vel heller kanskje du som ikke klarer å bruke/installere dem... :roll:

 

Hvis du gidder å titte litt rundt på nettet så kan du se at ATi ikke leder med 10% i de fleste Direct3D spill...

 

HL2 for eksempel... Burde vært hjemmebane for ATi...

canals_candy.gif

 

Mye av grunnen til at XT kortet vinner endel tester med høy oppløsning og AA er at x1800XT bruker dobbelt så mye minne som nVidia 7800GTX, samt at minnet er klokket 300MHz raskere...

 

Men... ATi kortet kan være så kjapt det vil fordi det er som sagt ikke tilgjenglig... :!:

 

Når det gjelder OpenGL spill så er det sikkert mange som liker Doom III, selv om du synes en ting så er ikke det fasit vet du... Linux og andre open-source løsninger har også økende markedsanndeler, så det er ganske dumt å være sløve der...

Lenke til kommentar
Doom 3 ble vel en flopp kan man vel egentlig si, det som er interessant er hvor mange gode spill som quake 4 som blir basert på denne motoren. Og på dette spillet så har nå nvidia overtaket uansett om det er windows eller linux. Enig i at det burde være flere titler til linux, men så lenge ikke spillutviklere vil lage opengl spill jeg og de fleste andre vil spille så nytter det ikke om ati lager uber drivere der. Det er spillene jeg går etter, ikke plattformen. Linux bruker jeg for tiden ikke gui enda så om skjermkortet kan vise black & white så funker det for meg, eller ikke nøye det heller..har jo putty :cool:

Nå var ikke poenget mitt ytelsesforholdet mellom ATI og nVIDIA i Doom 3, men at Doom 3 er en stor tittel (det kan du ikke nekte på) og fungerer i native mode i GNU/Linux.

Lenke til kommentar
Raptor,12/10/2005 : 20:02] Windows dxriverene til nVidia er ikke så dårlig som du skal ha det til heller... Er vel heller kanskje du som ikke klarer å bruke/installere dem...  :roll:

 

Hvis du gidder å titte litt rundt på nettet så kan du se at ATi ikke leder med 10% i de fleste Direct3D spill...

 

HL2 for eksempel... Burde vært hjemmebane for ATi...

 

 

Mye av grunnen til at XT kortet vinner endel tester med høy oppløsning og AA er at x1800XT bruker dobbelt så mye minne som nVidia 7800GTX, samt at minnet er klokket 300MHz raskere...

 

Men... ATi kortet kan være så kjapt det vil fordi det er som sagt ikke tilgjenglig...  :!:

 

Når det gjelder OpenGL spill så er det sikkert mange som liker Doom III, selv om du synes en ting så er ikke det fasit vet du... Linux og andre open-source løsninger har også økende markedsanndeler, så det er ganske dumt å være sløve der...

Klarer å installere driverne i windows? Det håper jeg du mente veldig ironisk, jeg er kanskje ikke Einstein men å klare å starte en setupfil det makter jeg nå som jeg nesten er ferdig utdannet dataingeniør. Har heller ikke sagt at doom3 var en flopp pga. mine egne erfaringer men etter hva jeg har lest/hørt sett blitt konkludert med på nettet.

 

Og det som er interessant i en spill test er gjennomsnittelig fps ikke maks...det som sørger for flyten og der er nvidia slett ikke så gode, les mer på feks. : Tester

 

Og om 512MB ram har veldig mye å si for testene har jeg enda ikke kunnet konkludere med ettersom jeg ikke har sett samme tester med er 256MB kort, er nå greit nok uansett så lenge det ikke er noe man betaler nevneverdig ekstra for.

 

Og at kortet er klokka 300mhz høyere er jo for å utligne fillraten som nvidiakortet har, regner ikke det som noe minus så lenge det fungerer bra. Blir det samme som å si at p4 suger fordi den er klokka så høyt i forhold til amd. Det er nå til syvende å sist ytelsen som betyr noe.

 

Og joda, det er økning på opensource, men du må innrømme at de fleste store titlene på spillmarkedet mangler..det kommer man ikke utenom.

 

Men noe vi er enige i, det er at det er lite ati kort å få fatt på for tiden, det er dårlig. Minner liksom litt om enkelte nvidia go kort som dell kjøpte opp før andre fikk tak i.

 

Edit: fjernet bilde

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
Nvidia har vell aldri tjent pennger på 9700 og 9800 serien (snarere tvert imot med tanke på fx serien)

 

Ja seff skrivefeil der, - Ati- skulle det være

 

Ting går ikke galt for Nvidia så det sier seg egentlig selv skulle jeg tro

Nå er jo 9700-9800 serien til ATI en av deres desidert største suksesser. Det var denne serien som gjorde at ATI lå på topp i lang tid. nVIDIA hadde jo store problemer med FX-serien, og de ble tatt med buksene nede med driverjuks i f.eks. 3DMark.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...