Gå til innhold

Tar i bruk Faroudja-brikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, stusser litt over ms kontra kontrasten.

Er det ikke slikt at hvis de presser ms ned, så går det på begrensning av kontrasten ?

 

 

 

Men alt i alt, et veldig bra valgt om jeg går for LCD.

20" ,1000:1 kontrastforhold og lav pris er tre av tingene jeg liker ved denne skjermen.

Lenke til kommentar
Jeg stusset litt på det der "Digital Content Protection". Hva går det ut på? Beskyttelse mot digitalt innhold? Det klinger ikke "brukervennlighet" her hos meg i hvertfall.

Er jo HDCP (kompatibelt med nestegenerasjon HD stuff). Er vel det all denne diskusjonen rundt Vista har gått på (Vista krever HDCP for avspilling av HD content hvis leverandøren ønsker denne 'beskyttelsen').

 

Uansett: Hva er det kontrolleren fra Faroudja gjør så bra da? Trodde elektronikken i LCD skjermer var 'perfekt' allerede. Det vil si den sender helt eksakt verdi til panelet osv, slik at forbedringer kommer i panelet (mener her at kontrolleren får beskjed om fargen 10101110010101001010 f.eks., og ingen kontrollere vil messe med dette uansett). Hva er det som forbedres?

Lenke til kommentar
Jeg stusset litt på det der "Digital Content Protection". Hva går det ut på? Beskyttelse mot digitalt innhold? Det klinger ikke "brukervennlighet" her hos meg i hvertfall.

Ja, personlig er jeg ikke så veldig gald i slike ting, mne på en annen side, hva er den praktiske ulempen? Er ikke akkurat som jeg til vanlig kopierer fra dvi-kablen :)

 

AtW

Lenke til kommentar

på en skjerm er vel HDCP bare fordel. På en video-kilde (pc, dvd-spiller) er det derimot litt blandet.

 

Problemet er at når vi alle har HDCP kompatibelt utstyr, kan leverandørene fint KREVE HDCP for avspilling. Det åpner for alle mulige ekstra-problemer med ting som ikke er implementert skikkelig og nekter å avspille lovlig kjøpt video.

 

 

Og som vanlig vil piratene få tilgang til "rippet" software som fjerner alt av DRM...

 

k

Lenke til kommentar
på en skjerm er vel HDCP bare fordel. På en video-kilde (pc, dvd-spiller) er det derimot litt blandet.

 

Problemet er at når vi alle har HDCP kompatibelt utstyr, kan leverandørene fint KREVE HDCP for avspilling. Det åpner for alle mulige ekstra-problemer med ting som ikke er implementert skikkelig og nekter å avspille lovlig kjøpt video.

 

 

Og som vanlig vil piratene få tilgang til "rippet" software som fjerner alt av DRM...

 

k

Hmm, ja det er jo forsåvidt et poeng (det med at man kan kreve HDCP på video-kilder). Det er jo skikkelig teit, iogmed at det ødelegger for hejmmevideo og alt mulig sånn. Men når man ser åssen kopibeskyttelser som implementeres i bluray, DVD-A osv, så er det ingenting som sjokkerer meg fra den bransjen lenger.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg stusset litt på det der "Digital Content Protection". Hva går det ut på? Beskyttelse mot digitalt innhold? Det klinger ikke "brukervennlighet" her hos meg i hvertfall.
Ja, personlig er jeg ikke så veldig gald i slike ting, mne på en annen side, hva er den praktiske ulempen? Er ikke akkurat som jeg til vanlig kopierer fra dvi-kablen :)

Jeg antar det kan bli sperrer i maskinvaren mot filmer som ikke har riktig "vannmerke". Høres ikke spesielt brukervennlig ut.

 

Uansett: Hva er det kontrolleren fra Faroudja gjør så bra da? Trodde elektronikken i LCD skjermer var 'perfekt' allerede. Det vil si den sender helt eksakt verdi til panelet osv, slik at forbedringer kommer i panelet (mener her at kontrolleren får beskjed om fargen 10101110010101001010 f.eks., og ingen kontrollere vil messe med dette uansett). Hva er det som forbedres?

Hver pixel på skjermen produserer ikke nøyaktig samme farge hvis de får servert f.eks fargeverdien 11001100. Jeg antar det kan være en kalibrerings-sak som lager lik farge på alle pixlene (fabrikk-oppsett) ved å gi hver pixel litt pluss ellre minus for å kompensere mot det individuelle fargeavviket. Andre ting brikken kan gjøre er å bedre responstiden. F.eks ved endring fra 20% farge på en gitt pixel til 80% så i stedet for å sende 80%-signalet til pixelen så sendes et 100%-signal noen millisekunder for å få fargen til å endre seg raskere. Når fargen når ca 80% så reduseres signalstyrken fra 100% til 80%. Dermed får man raskere responstider. (Fagområde: reguleringsteknikk, analog PID-regulering). Så brikken kan altså forbedre bildet selv med DVI-tilkobling.

Lenke til kommentar
Jeg stusset litt på det der "Digital Content Protection". Hva går det ut på? Beskyttelse mot digitalt innhold? Det klinger ikke "brukervennlighet" her hos meg i hvertfall.
Ja, personlig er jeg ikke så veldig gald i slike ting, mne på en annen side, hva er den praktiske ulempen? Er ikke akkurat som jeg til vanlig kopierer fra dvi-kablen :)

Jeg antar det kan bli sperrer i maskinvaren mot filmer som ikke har riktig "vannmerke". Høres ikke spesielt brukervennlig ut.

Joda, men de kan vel neppe sperre filmer som ikke er vannmerket (så på fylla nekter jeg å tro at de er), og har du en skjerm som ikke behandler vannmerkede filmer, så får du unasett ikke spilt av det på en skjerm uten denne tilkoblingen? Så for databrukere regner jeg med dette vil skje:

 

- Ikke vannmerkede filmer kan spilles av på alle skjermer

- Vannmerkede filmer kan kun spilles av på skjermer med beskyttelse.

 

Egentlig er det nesten så jeg håper slik skjermer med beskyttelse lar vente på seg, sånn at folk ikke får spilt av orginaler, noe som forhåpentligvis fører til at den bransjen blør litt ekstra. Som altid straffer de jo kun de som har legale kopier.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå vil jeg komme med den beskjedne påstanden at det ikke lenger er kontrollerne som bremser bildekvaliteten, men panelene, så vi får nå se hva denne skjermen gjør i praksis da.

 

Det er artig hvis den faktisk klarer å presse responstiden på et IPS-panel ned i 8ms, men jeg har streke mistanker til at det er grå/grå av den heller lugubre sorten som er målegrunnlaget her...

Lenke til kommentar
Jeg stusset litt på det der "Digital Content Protection". Hva går det ut på? Beskyttelse mot digitalt innhold? Det klinger ikke "brukervennlighet" her hos meg i hvertfall.
Ja, personlig er jeg ikke så veldig gald i slike ting, mne på en annen side, hva er den praktiske ulempen? Er ikke akkurat som jeg til vanlig kopierer fra dvi-kablen :)

Jeg antar det kan bli sperrer i maskinvaren mot filmer som ikke har riktig "vannmerke". Høres ikke spesielt brukervennlig ut.

Joda, men de kan vel neppe sperre filmer som ikke er vannmerket (så på fylla nekter jeg å tro at de er), og har du en skjerm som ikke behandler vannmerkede filmer, så får du unasett ikke spilt av det på en skjerm uten denne tilkoblingen? Så for databrukere regner jeg med dette vil skje:

 

- Ikke vannmerkede filmer kan spilles av på alle skjermer

- Vannmerkede filmer kan kun spilles av på skjermer med beskyttelse.

 

Egentlig er det nesten så jeg håper slik skjermer med beskyttelse lar vente på seg, sånn at folk ikke får spilt av orginaler, noe som forhåpentligvis fører til at den bransjen blør litt ekstra. Som altid straffer de jo kun de som har legale kopier.

 

AtW

De har nok pønsket ut noe ekkelt for oss sluttbrukere tenker jeg. Kan det tenkes at Windows Vista er brukervennlig i starten til utstyret er på plass, og så tar Microsoft en "spansk en" og legger ut aktivering av DRM over windowsupdate - Bare en tanke. Kan filmbransjen ha inngått noe sånne avtaler med Microsoft? Nå kom jeg nok langt ut på viddene tenker jeg. :!: Det går jo an å være bittelitt paranoid.

Lenke til kommentar

HDCP ser jeg som positivt på en skjerm. Det gir brukeren flere muligheter, ikke færre. På musikk/video derimot, er kopisperrer utelukkende en ulempe for brukeren. Dessverre slipper vi nok ikke unna HDCP på det meste av HD-materiale, så jeg vil helt klart ikke bli sittende uten å ha mulighet til å avspille det.

 

Skjermen virker lovende, men oppløsningen var en skuffelse. 1680*1050 er en ikke-standard mellomting som ikke egner seg til å vise 1080i/p. De kunne vel i det minste ha kostet på 1728*1080, slik at en kunne vise fulle høyden på et 1920*1080-signal med bare litt kuttet vekk på sidene.

 

Jaja, med denne utviklingen går det vel ikke lenge før vi får en god 1920*1200-skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...