Gå til innhold

100 GB Blu-ray fra TDK


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenk på allt som kan brennes ut på en sånn plate. Alle james bond -filmene i dvd5kvalitet :)

 

Eller til backup.

 

*drømme*

 

Er det forresten noen som har en pekepinn på når Blu-ray og HD-DVD vil bli tilgjengelig for dødlige mennesker?

Lenke til kommentar

Hmmm.

Vi trenger virkelig dette, og 100GB er ikke mye idag.

Husker med min første cd-brenner, så kunne jeg ta backup av alt jeg hadde på alle harddisker, på et par plater. Det er vanskelig idag :D

 

Det er vanskelig med backup idag. Spm er om ikke 100 GB er for lite, når det blir tilgjengelig for vanlige personer ;)

Lenke til kommentar

100 GB er som sakt ikke så mye. Men det er utrolig mye bedre enn det vi har i dag. Vil nok tro at det ikke er så lenge til før noen produsenter tar i bruk Blu-ray. Spesjelt siden til og med PS3 kommer med det når det blir lansert.

 

Apple pleier jo å være helt i fronten når det gjelder slike ting, så vil nok tro at det innen dette året vil se noen maskiner i high end med dette som BTO, eller standard.

 

Dette viser jo også at Blu-ray er king of the hill i forhold til HD leiren. Men i begynnelsen vil nok prisene som altid være nastye og så ganske raskt falle som en stein mot et svart hull.

 

Dette er jo en ganske imponerende økning som har vært i det siste når det gjelder plater.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
På en TDK expo i Tokyo denne uken lanserte TDK en ny Blu-ray-plate med en kapasitet på hele 100 GB. I tillegg til den høye datakapasiteten har platen en skriveytelse på hele 72 Mbps, noe som er dobbelt så mye som de 36 Mbps som dagens standard opererer med.

100GB / 72 Mbps = 11.111 sekunder = 3 timer, 5 minutter og 11 sekunder.

 

For å oppnå den høye datakapasiteten har TDK lagt på to nye lag, slik at platen tilsammen har fire lag. Dermed har disken en kapasitet på opptil 100 GB, ettersom hvert lag tar 25 GB.

Er det ikke sånn, at jo flere lag man har, jo mindre lagringskapasitet blir det på de under liggende lagene? Laseren mister mye av presisjonen sin gjennom de første lagene, så datatettheten synker for hvert lag som legges innenfor. Lagringen på de indre lagene vil vel også gå tregere, fordi laseren svekkes for hvert lag den må passere? Poenget mitt er at det ikke nødvendigvis er 4 lag av 25GB. Kanskje lagene tar henholdsvis 40, 30, 20 og 10 GB? Kanskje det ytterste laget brenner med 72mbps mens de indre lagene brenner saktere? Akkurat som det på CD-brennere på 48x kun brennes i 48x helt på enden av plata?

 

Edit: Jeg strødde en håndfull kommaer, punktumer og spørsmålstegn utover :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Er det ikke sånn at jo flere lag man har jo mindre lagringskapasitet blir det per lag siden laseren mister mye av presisjonen sin gjennom de første lagene og at lagringen må gå saktere på de innerste lagene siden stryken på laseren dempes av de ytre lagene?

OT: Hørt om komma? :p

 

Det er godt mulig, men som jeg skrev: "Den økte ytelsen kommer av at TDK har brukt en kraftigere laser, samt at de har gjort mindre justeringer på materialet i opptakslaget."

Slik jeg forstår det så bidrar den sterkere laseren og justeringene i materialet til at det blir lettere å lese gjennom flere lag.

Lenke til kommentar

Takk for redigeringen. ;)

 

Meldingene fra folk som var til stede under TDK expo-en i Tokyo, gikk ut på at det var fire lag som hver har en kapasitet på 25GB. Enig i at forklaringen din høres rimelig ut, men kan man virkelig lagre 40GB på ett lag?

Lenke til kommentar
artikkelen nevner ingenting om varighet / levetid ved lagring av slike plater, hadde vært interessant. er varigheten på disse platene dårligere enn dagens dvdr og spesielt cdr?

Gisle Hannemyr uttalte seg nylig i media om holdbarhet på de nye platene generellt.

 

Ellers så vil materialet (metall?) i lagene bli tynnere mellom sporene/hakkene (mer perforert) på grunn av den økte tetthet tror jeg.

 

Lyset som benyttes vil også ha kortere bølgelengde enn vanlig DVD- og CD-brennere. Det ville være dumt å bruke UV-C lys som er ioniserende. Men de kryper nærmere punktet for ioniserende stråling ved å benytte kortere bølgelengder.

 

Platene blir også mest sannsynlig ganske varme når de tilføres energi. Vet noen om slik varme kombinert med kortbølget lys kan virke ioniserende på atomer? Varme gjør vel at atomkjernen begynner å vibrere og at elektronene blir mer aktive vil jeg tro. Litt på gyngende grunn her.

 

:whistle:

Lenke til kommentar
Det må jo bli mye lettere å få lesefeil på disse platene av noen små skrammer siden datatettheten økes så kraftig? :hmm:

Tror ikke de kommer til å bli helt billige heller.

Kanskje de også får økt overflate når de blir gjennomhullet av laseren, slik at oksygen kan starte sin oksidasjonsprosess. Når oksygen frem til lagene, og er materialet i laget i stand til å korrodere?

 

Ikke legg slike plater i direkte sollys.

Lenke til kommentar
Det må jo bli mye lettere å få lesefeil på disse platene av noen små skrammer siden datatettheten økes så kraftig? :hmm:

Tror ikke de kommer til å bli helt billige heller.

Kanskje de også får økt overflate når de blir gjennomhullet av laseren, slik at oksygen kan starte sin oksidasjonsprosess. Når oksygen frem til lagene, og er materialet i laget i stand til å korrodere?

 

Ikke legg slike plater i direkte sollys.

Laseren lager nok ikke huller, men plast er ikke ugjennomtrengelig for oksygen. Oksygen kan lett diffundere inn i de fleste (alle?) plasttyper. En folkelig forklaring på fenomenet diffusjon kan være at plasten er like tett for oksygen som en papir er for vann.

 

Ingen plater bør forresten ligge i sollys. CD'er og DVD'er som ligger med datasiden opp f.eks i vinduskarmen blir raskt ødelagte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...