Gå til innhold

Et skritt videre for Infineon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1GB er nok totalt unødvendig i mange år fremover. 512MB får neppe noen merkbar ytelseøkning fra 256MB med det første (unntatt i ekstreme tilfeller), Dvs. 256MB holder i massevis for de aller fleste per i dag og vil nok også holde i lang tid fremover. Se bare på overgangen fra 128MB til 256MB. Det er jo fortsatt svært mange som er storfornøyd med ytelsen til kort med 128MB. Selv nå til dags er ofte ytelseforskjellen liten mellom 128MB og 256MB i mange spill. Dvs. at det ofte er under 128MB av minnet som faktisk blir brukt. Den faktiske minnebruken vil nok bevege seg oppover fra rundt 128MB til 256MB i tiden fremover.

 

Det jeg tror blir viktigere i tiden fremover er hastighet på minnet. GPU'ene dobler jo stadig vekk antall pipelines ved innføring av nye generasjoner GPU'er. Dvs. at for hver generasjon GPU så kreves det dobbelt så raskt minne. I det siste har minne ikke klart å følge takten fordi dobling av minnebussen fra 256bit til 512bit er upraktisk og dyrt. Dvs. at det kreves en dobling av minnehastighet for hver generasjon GPU'er. Dette klarer ikke minneprodusentene å holde tritt med.

Lenke til kommentar

hvem vet, det neste kortet til ati skal jo yte omtrent det dobbelte av dagens toppmodell, så det jo et ganske stort hopp. Kan jo hende det neste steget blir ennå større, og da vil jeg tro at man kan begynne å snuse på dette minnet, men jeg er enig i at 1 GB er unødvendig.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Jeg kunne på ingen måte hatt lyst til å kjøpe et skjermkort med 1GB nå. Grunnen er at prisen på 1GB naturligvis er langt høyere enn på 256MB. Ytelsen på et slikt kort vil være identisk med ytelsen på et 256MB skjermkort i dag, ergo det er ikke verd prisen i dag å kjøpe ett sånnt kort. Men hva med fremtiden? Når vi en gang får spill som faktisk kan ta i bruk så mye minne så vil uansett GPU'en være utdatert for lenge siden. Man sitter altså igjen med et kort man en gang i tida betalte alt for mye for og som har nok minne men som suger enormt pga GPU'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...