Gå til innhold

TEST: Radeon X800 XT vs. GeForce 6800 Ultra


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God og grundig test, men det er litt synd at dere bruker så gammel driver fra nvidia, de har jo sluppet betadrivere etter den tid. Da snakker jeg ikke om lekkede drivere, men beta-drivere som er lagt ut på siden deres, siste er vel 71.84 eller noe... En liten notis om ytelsen på denne i et par av spillene kunne vært nyttig, uten at dere hadde trengt å bruke den i hele testen.

Lenke til kommentar
Burde dere ikke ha testet x800xtpe oppimot 6800ultra istedenfor x800xt?

Absolutt ikke, det har vert mulig å kjøpe 6800Ultra, ikke X800XT PE.

 

Ellers synes jeg dette gott review, har hatt begge kort sjølf og forskjelen er så pass liten at det er umulig å peke på ett kort og si, dette er kortet du må ha deg.

 

Simon

Lenke til kommentar

Fin test! Har ventet på en slik lenge ja, og endelig kom den! :D

Litt leit med de gamle driverene.. Men, bedre enn ingenting!

 

Så til sist vil jeg si at jeg ikke skjønner meg på alle de folka som sier at 6800 ultra bråker- og bruker sinnsykt mye effekt i forhold til x800xt.. :no:

 

 

EDIT: Skulle de ha testa x800xt pe måtte de gjort det mot 6800 ultra extreme. :yes:

Endret av MixMaster
Lenke til kommentar

Kan ikke akkurat si at dette er en god ATI vs nVidia test...

Å teste et "middelmådig" ATI kort mot nVidias absolutte toppmodell er vel ikke akkurat fair fight i utgangspunktet?

 

Men det må jo nevnes at det "middelmådige" ATI kortet kommer bedre ut enn nVidia sitt flaggskip...

 

Jeg tror heller ikke at den effektmålingen deres kan stemme... En kjøler på rundt 100g holder ATI kortet kjøligere enn en 450g kjøler på nVidia og dere sier at det er praktisk talt ikke forskjell i effektforbruk?

Lenke til kommentar
Kan ikke akkurat si at dette er en god ATI vs nVidia test...

Å teste et "middelmådig" ATI kort mot nVidias absolutte toppmodell er vel ikke akkurat fair fight i utgangspunktet?

 

Men det må jo nevnes at det "middelmådige" ATI kortet kommer bedre ut enn nVidia sitt flaggskip...

 

Jeg tror heller ikke at den effektmålingen deres kan stemme... En kjøler på rundt 100g holder ATI kortet kjøligere enn en 450g kjøler på nVidia og dere sier at det er praktisk talt ikke forskjell i effektforbruk?

x800xt er faktisk utfordreren til 6800 ultra, så det er fair fight. Og når det gjelder vekt på kjølerene så kan ikke kobberkjøleren på ati-kortet veie såå mye mindre enn nvidia-kortets alluminiumkjøler.. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg må som vanlig pirke på noe ;) Denne gangen i spesifikasjonsdelen:

 

(hhv. Geforce 6800Ultra og Radeon X800XT)

Minne kontroller: 256-bit 256-bit

Minnehastighet: 1,1 GHz GDDR3 1,0 GHz GDDR3

Minnebåndbredde: 35,2 GB/sek 35,8 GB/sek

Hvordan får dere dette til å stemme? Alle tallene er jo teoretiske tall og siden bussbredden er den samme (256 bit) så burde også høyest klokkehastighet bety høyest minnebåndbredde.

 

Men vi kan jo regne på det:

256bit / 8bit/byte * 1,1GHz = 35,2 GByte/s

256bit / 8bit/byte * 1,0GHz = 32,0 GByte/s

 

Tallet for Geforce 6800 stemmer altså bra, men tallet for Radeon X800XT stemmer altså ikke. Enten må klokkehastigheten på minnet være 1,119GHz for at minnebåndbredden skal stemme eller så må minnebåndbredden være 32,0GByte/s for at klokkehastigheten på minnet skal stemme.

Lenke til kommentar

bedre sent enn aldri sies det.. bare 6-7 mnd for sen denne testen.. men men:)

 

Fin fin test.. ble litt overrasket over effektforbruket, da alle ati frelste har mast og mast over det enormer effektforbruket til ett 6800ultra kort, noe som ble motbevist her, og ikke minst støy..

 

sånne tester vill vi ha flere av :D bådde i low, middle og high end klassene

Lenke til kommentar

Ser ut som en fin test. Ingen store overraskelser egentlig annet enn effektforbruk. Syns også det var greit å høre at 6800 Ultra ikke støyer så mye som enkelte vil ha det til ;)

 

Til den som mener at X800XT er et middelmådig kort vil jeg nevne at du får XFX 6800 Ultra til lavere pris enn det billigste X800XT kortet. Da syns jeg det er en helt grei sammenligning. I tillegg er det så og si umulig å oppdrive XT PE og da syns jeg det blir et slags fantomkort som ikke er et reelt valg for de fleste av oss.

Lenke til kommentar

6800Ultra hadde jo også en litt høyere variant da det ble lansert. (Extreme et eller annet). Om man skulle tatt med X800XT PE i beregningen, burde man da også hatt et slikt Extreme-kort fra 6800Ultra. Dette er vel så og si ikke å få tak i, og den faktiske konkurrenten til 6800Ultra er X800XT, da disse ble lansert omtrent samtidig. X850XT PE er nå og få kjøpt, men å teste dette mot et 6800Ultra som har vært på markedet lenge, ville vært urettferdig.

 

Konklusjon: Slutt å klage på at X800XT PE eller X850-serien ikke ble tatt med!

 

Flott test, og en god fasit for de som ikke google rundt på alle de utenlandske hardware-sidene etter tester.

 

Bedre sent enn aldri å få en norsk test av disse kortene mot hverandre. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har et slikt fantomkort i PC'en min, dvs X800XT PE. Hvor stor forskjell er det på dette og et vanlig X800 sånn ca? Er det verdt bryet for å si det sånn?

 

Det er bare tilfeldigheter som gjorde at jeg kjøpte en PE-kort i allefall, siden det var det første X800XT-kortet de fikk inn på lager da jeg bestilte det. :!:

Lenke til kommentar

Fin test, blir spennende å se den kommende testen av x850XT, sett i forhold til x800XT.

 

Denne testen viste igjen at det egentlig ikke er noen stor vits i å kjøpe 6800Ultra når 6800GT yter relativt likt, selv om prisforskjellene mellom disse ikke er de helt store lenger..

Lenke til kommentar

Fin artikkel.

Men det du skriver om billedsignaler for TV / HDTV stemmer ikke. RGB-signalene skal være bedre enn komponent, i alle fall for PAL-signaler (og det er jo det vi har her i Norge). Du kan jo lese mer om det i Mastiffs fine artikkel her på Hardware.

Det ville være underlig om ikke det gjaldt for dette kortet også. At komponent er bedre en compostitt er neppe noen nyhet for noen. Så oppdater testen din med å sammenlikne RGB-signaler til HDTV, eller stryk alt sammen. Det er så likevel ikke særlig relevant - kortene er ikke verd pengene om du bare jakter på godt HDTV-bilde - Geforce 6600 gir like bra bilde som 6800 Ultra på HDTV'en (noen mener bedre).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...