Gå til innhold

Tøyer grensene for trådløst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 bit pr. svigning kanskje? altså 5 Gbit? Eh, nei jeg har ikke peil :)

Det er en tommelfingerregel ja. 1 bit per Hz som teoretisk maks.

 

Men nå synes jeg dette forsøket med 0,2 bit per Hz er rimelig imponerende å få til i praksis.

 

Husk at det maksimale som er i salg (108Mbps) bare er ca en tiendel av det igjen. Altså 1 bit per 50 Hz.

Lenke til kommentar

jeg leste om denne saken i forrige uke hos Digi og der ble det sagt at Siemens brukte tre antenner på senderen og fire antenner på mottakeren, og at systemet gikk ut på å bruke ett intelligent antennesystem med den hensikten å utnytte frekvensbåndene til det maksimale. de ble også skrevet at de anser dette som en mulig arvtaker til 3G mobilnettet..

 

jeg for min del har litt vanskelig å se for meg en mobil med fire antenner ;)

 

artikkelen er her

Lenke til kommentar

Maks bitrate har ikke noe med modulasjonsfrekvensen å gjøre, men total båndbredde. Shannons teorem gir en teoretisk øvre grense for overført informasjon, C bits/s over en kanal av båndbredde B Hz og med signal-støyforhold S/N :

 

C<B*log2(1+S/N)

(kilde)

http://en.wikipedia.org/wiki/Shannon_capacity

 

Dette betyr at et system som sender med 5GHz carrier-frekvens kan bruke bare 100MHz båndbredde og få veldig høy datarate om S/N er stor. Dette er desverre vanskelig å oppnå da signalet dempes over avstand, mens støyen ikke gjør det. Dette kan motvirkes ved å sende med mer effekt og bruke direktive antenner, men det medfører også mer kostnad

 

Eventuelt kan en større bit båndbredde benyttes. Men typisk er båndbredde en ressurs som er sparsomt tilgjengelig, og må kjøpes/tildeles fra myndigheter.

 

 

Bra systemer (som dette tydeligvis er), greier å komme nært opp mot shannons teoretiske grense ved hjelp av god feilkorreksjonskode, god kanalutjevning og evt fiffige antennesystemer bl.a. MIMO som utnytter at multiple antenner plassert en bølgelengde fra hverandre kan ha veldig forskjellige kanalforhold hvis det er fading (mange refleksjoner fra vegger eller bygninger)

 

Andre systemer er mindre båndbredde-effektive, men tar dette igjen på lav kost/enkel implementering, f.eks bluetooth.

 

 

mvh

Knut Inge

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Maks bitrate har ikke noe med modulasjonsfrekvensen å gjøre, men total båndbredde. Shannons teorem gir en teoretisk øvre grense for overført informasjon, C bits/s over en kanal av båndbredde B Hz og med signal-støyforhold S/N :

 

C<B*log2(1+S/N)

(kilde)

http://en.wikipedia.org/wiki/Shannon_capacity

 

Dette betyr at et system som sender med 5GHz carrier-frekvens kan bruke bare 100MHz båndbredde og få veldig høy datarate om S/N er stor. Dette er desverre vanskelig å oppnå da signalet dempes over avstand, mens støyen ikke gjør det. Dette kan motvirkes ved å sende med mer effekt og bruke direktive antenner, men det medfører også mer kostnad

 

Eventuelt kan en større bit båndbredde benyttes. Men typisk er båndbredde en ressurs som er sparsomt tilgjengelig, og må kjøpes/tildeles fra myndigheter.

 

 

Bra systemer (som dette tydeligvis er), greier å komme nært opp mot shannons teoretiske grense ved hjelp av god feilkorreksjonskode, god kanalutjevning og evt fiffige antennesystemer bl.a. MIMO som utnytter at multiple antenner plassert en bølgelengde fra hverandre kan ha veldig forskjellige kanalforhold hvis det er fading (mange refleksjoner fra vegger eller bygninger)

 

Andre systemer er mindre båndbredde-effektive, men tar dette igjen på lav kost/enkel implementering, f.eks bluetooth.

 

 

mvh

Knut Inge

Akkurat, kanskje ikke så veldig uventet når jeg tenker meg om. På cder feks er jo ikke antallet bit/s per sample avhengig av frekvensen som gis ut, og det er jo ikke så vanskelig å tenke seg at det skulle bli det samme "motsatt veil" heller. Og mens bitraten gir S/N på cd, og sample-raten gir båndbredden. Så er det motsatt på radiosignaler.

 

Men hvor høy S/N er det realistisk å forvente på slike signaler?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er fryktelig vanskelig å si noe om. kommer an på sende-forsterkers effekt og mottaker-forsterkers støy faktor, antennegain, evt kabel-tap (neppe så aktuelt her), og ikke minst kanalen.

 

Om du regner med frittromsdempning (1/r^2) har du et utgangspunkt for demping som funksjon av avstand.

 

Antenne-gain kan du sikkert regne med er 0-2dB for systemene d her er snakk om

 

utsendt effekt og støy-faktor på mottakeren har jeg ikke så mye formening om.

 

 

Støy-robuste systemer fungerer bra (gir liten bit-feil-rate) ned mot 0dB SNR. Jeg vil tippe at dette systemet har betydelig høyere SNR.

Lenke til kommentar

Det er fryktelig vanskelig å si noe om. kommer an på sende-forsterkers effekt og mottaker-forsterkers støy faktor, antennegain, evt kabel-tap (neppe så aktuelt her), og ikke minst kanalen.

 

Om du regner med frittromsdempning (1/r^2) har du et utgangspunkt for demping som funksjon av avstand.

 

Antenne-gain kan du sikkert regne med er 0-2dB for systemene d her er snakk om

 

utsendt effekt og støy-faktor på mottakeren har jeg ikke så mye formening om.

 

 

Støy-robuste systemer fungerer bra (gir liten bit-feil-rate) ned mot 0dB SNR. Jeg vil tippe at dette systemet har betydelig høyere SNR.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...