Gå til innhold

Intel støtter anti-SCO kampanje


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var jo en god nyhet. Det som derimot slår meg er at noen av de som nå slåss for Linux og åpen kildekode også er dypt involvert i Tcpa (f.eks IBM og Intel). Selv om tcpa ikke er et prosjekt som går ut på å drepe "open source", kan det være effekten. Små utviklere vil i praksis ikke ha muligheten til å få ut produktene sine, og microsoft sitt monopol får en fordel. Derfor ser jeg en viss ironi i at de nå tar på seg sin skinnende rustning og går i krigen, for hva de etterpå kan være med å drepe.

Tar gjerne i mot synspunkt på den noe merkelige dobbeltmoralen(?).

Lenke til kommentar

Personlig ser jeg stor fare i TCPA men håper og tror at en seier mot SCO og all medieoppmerksomheten under rettsaken og etter rettsaken vil være med på å gi Linux et skyv.

I de siste månedene har sett mange eksempler på at Microsoft frykter konkurransen fra Linux. Opp til nylig har Microsft omtrent ikke nevnt ordet Linux i frykt for at folk skal spørre "Hva er Linux?". Denne strategien fungerer ikke lenger og de velger nå å markedsføre seg som et bedre alternativ til Linux.

 

Det som beroliger meg er at etter min mening ikke er noen tvil om at det til slutt er markedet og kjøperne som bestemmer. Vil store deler av markedet ha Linux er det alltid noen som vil tilby dem det. Da gjelder det bare å sørge for at store nok deler av markedet vil ha Linux og annen åpen programvare.

Det er nettopp dette jeg synes skjer nå. Linux blir stadig forbedret, stadig flere velger Linux og stadig flere liker Linux.

 

Til slutt vil vi kanskje ende opp med å le av SCO som brakte Linux både litt ekstra interesse og symati i en så viktig tid som dette.

 

Javel, Intel er med i TCPA, men vi får se hva det blir av TCPA til slutt. Intel kan jo for så vidt være en som trekker TCPA i positiv retning. Tiden er på Linux sin side!

Endret av Øyst
Lenke til kommentar

Nåja... leste noen intervju med personer i Intel og der beskrev flere av dem en kamp internt i Intel mellom (grovt sett) programmerere og ingeniørene på den ene siden og markedsførere på den andre siden. Programmererne og ingeniørene var positiv til Linux mens markedsførerene var opptatt av å selge produktnavn som Centrino i sammenheng med Windows XP og slikt og dermed mot en satsing på Linux. Nå når markedet og interessen rundt Linux vokser skal man ikke se bort fra at selv Intel kan bli mer positiv også offisiellt.

Endret av Øyst
Lenke til kommentar
Ifølge SCO Groups Darl McBride kommer det i februar til å bli satt i gang en rettsak mot minst én omfattende Linux-bruker. Det er foreløpig ikke kjent hvilket selskap som egentlig er målet, men IBM stiller som en meget god kandidat.

 

Mye tyder også på at dette kan bli Google.

Prøver dem å ta google fra meg blir jeg "#¤/"¤%#( meg sinna!!

Intel :love::p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...