Gå til innhold

Apple stakk av med over 100 prosent av profitten på mobilmarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sier litt om hvor kraftig overpriset iPhone's er.

 

At Samsung hadde så lavt overskudd er vel mye pga hendelsene rundt Note 7 sine batteriproblemer?

 

Nei, det viser bare hvor viktig det er å ha fokus på profittandel og ikke bare markedsandel. Ingen vits i å sitte med 20% markedsandel når profittandelen er på 0,9%.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sier litt om hvor kraftig overpriset iPhone's er.

 

At Samsung hadde så lavt overskudd er vel mye pga hendelsene rundt Note 7 sine batteriproblemer?

 

Sier også litt om hvor dyktige Apple er.

  • Store produksjonsvolumer på få antall modeller, gir lavere produksjonskostnader.
  • Redesigner utseende på telefonen kun annet hvert år, (denne gangen er de oppe i tre år), sparer dem også mye penger på produksjon.
  • Fokuserer kun på high-end delen av markedet, hvilket (nesten) alltid gir best marginer.
  • Et OS som konsekvent krever dårligere specs - samtidig som de har klart å holde et stort antall kunder fornøyde med det OSet.

 

Samsung har pleid å ha en driftsamargin på sine telefoner på rundt ~18%, så regner med det. De fokuserer som Apple også veldig på high-end markedet, samtidig som de har størt produksjonsvolumer (foran Apple på andre). Til sammenlikning ligger Apple på ~37%. Resten av markedet ofte fra 0% og nedover. (kilde)

Endret av blured
  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

Sier litt om hvor kraftig overpriset iPhone's er.

 

At Samsung hadde så lavt overskudd er vel mye pga hendelsene rundt Note 7 sine batteriproblemer?

 

Sier også litt om hvor dyktige Apple er.

  • Store produksjonsvolumer på få antall modeller, gir lavere produksjonskostnader.
  • Redesigner utseende på telefonen kun annet hvert år, (denne gangen er de oppe i tre år), sparer dem også mye penger på produksjon.
  • Fokuserer kun på high-end delen av markedet, hvilket (nesten) alltid gir best marginer.
  • Et OS som konsekvent krever dårligere specs - samtidig som de har klart å holde et stort antall kunder fornøyde med det OSet.
 

Samsung har pleid å ha en driftsamargin på sine telefoner på rundt ~18%, så regner med det. De fokuserer som Apple også veldig på high-end markedet, samtidig som de har størt produksjonsvolumer (foran Apple på andre). Til sammenlikning ligger Apple på ~37%. Resten av markedet ofte fra 0% og nedover. (kilde)

Bra kommentar! Apple er ekstremt gode på logistikk og har en langsiktig strategi på det. En lekse de lærte etter kaoset på 90-tallet. Effektivisering kanskje ikke så sexy som nye, kule produkter, men det er her nesten all profitten ligger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Sier litt om hvor kraftig overpriset iPhone's er.

 

At Samsung hadde så lavt overskudd er vel mye pga hendelsene rundt Note 7 sine batteriproblemer?

Nei, det viser bare hvor viktig det er å ha fokus på profittandel og ikke bare markedsandel. Ingen vits i å sitte med 20% markedsandel når profittandelen er på 0,9%.

 

iPhone selges for høyeste gjennomsnittspris av alle smartelefoner, så den er åpenbart dyrere enn alt annet i snittpris. Det betyr ikke at Galaxy og iPhone har perioder med lik pris. Og iPhone koster uansett i snitt ikke så mye mer.

 

Samsung har ellers rundt 17% som blir skrevet under her. Grunnen til at de ha 0.9% nå er Note 7 sine store utgifter. De var på 30% og Apple 75%:

http://www.digitaltrends.com/mobile/apple-samsung-smartphone-market/

 

Si at Samsung tjente 1 million USD på mobilsalg i år. Da vil 90% tilsvare omtrent 10 millioner USD. Så prosent av markedet når så godt som ingen andre er i pluss er litt meningsløst tall. Si at Samsung var på 0%. Da er jo Apple essensielt den eneste i pluss. Så om de da tjener 1 million eller 1 milliard blir det fortsatt 100% av profitten.

 

 

 

Sier litt om hvor kraftig overpriset iPhone's er.

 

At Samsung hadde så lavt overskudd er vel mye pga hendelsene rundt Note 7 sine batteriproblemer?

 

Sier også litt om hvor dyktige Apple er.

  • Store produksjonsvolumer på få antall modeller, gir lavere produksjonskostnader.
  • Redesigner utseende på telefonen kun annet hvert år, (denne gangen er de oppe i tre år), sparer dem også mye penger på produksjon.
  • Fokuserer kun på high-end delen av markedet, hvilket (nesten) alltid gir best marginer.
  • Et OS som konsekvent krever dårligere specs - samtidig som de har klart å holde et stort antall kunder fornøyde med det OSet.

 

Samsung har pleid å ha en driftsamargin på sine telefoner på rundt ~18%, så regner med det. De fokuserer som Apple også veldig på high-end markedet, samtidig som de har størt produksjonsvolumer (foran Apple på andre). Til sammenlikning ligger Apple på ~37%. Resten av markedet ofte fra 0% og nedover. (kilde)

 

Du må passe deg for å si at Apple ikke redesigner produktene sine for å spare penger, da blir folk skikkelig sinte!

Helt enig med deg derimot, og de tjener bra på det.

 

Samsung har jo og de 3 øverste punktene der for Galaxy SX serien. De har derimot dyrere mobiler som følge av bedre HW, eller dyrere konstruksjon som med Edge modellene. Spesielt når prisene går ned mot 5000 kr så har det mye å si for profitten på en iPhone 7 vs en Galaxy S7. Ellers har jo Galaxy lavere marginer stort sett pga alle som ikke er Galaxy SX, som sannsynligvis har veeldig små marginer, og trekker ned det samlede tallet veldig mye. Galaxy SX alene er nok nær 30%.

 

Det med dårligere specs er ikke sant. Apple bruker en formue årlig på SoC design, og hver gang en ny iPhone lanseres er den raskeste mobil på markedet. Joda, RAM bruker den ikke mye av, men det koster ikke mye penger. Hadde vært billigere for Apple å kjøpe Snapdragon/Exynos per år. Kanskje ikke i lengden. Den utgiften kommer derimot åpenbart IKKE inn i regnskapet her. Så i dette regnskapet er det klart en besparelse. Ikke at Samsung ikke har den samme da. 

 

Eksempelvis har Apple alltid dårligere modem og antenner enn konkurrentene, og det er ingenting du kan gjøre med det i OSet. Det er rett og slett dårligere, men de sparer penger med å kjøpe forrige gen modem hvert år. De fleste andre kjøper alltid nyeste (I Snapdragon er nyeste med i pakken, så 0 valg, Apple har den på utsiden). Samsung lager eget, så de har et valg, men velger beste.

 

Så Apple er definitivt gode til å spare mest mulig penger på produkter, uten at det skal merkes. Samtidig er jo fokuset på få produkter og store kvanta åpenbart veldig lønnsomt. Sammen med små eller ingen endringer for mange av produktene deres i noen år, så blir det fort mye profitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Apple selger gammel teknologi til ny pris, og flokken løper til for å hamstre inn. Ingenting, jeg gjentar, ingenting på den nye iPhone har Apple brukt et øre på i utvikling. Med unntak av cpu, som de har videreutviklet pittelitt. De har tilogmed en eldgammel og utdatert lcd skjerm. Og de kutter "åpen" teknologi for å erstatte det med sine egne løsninger, som de igjen tar seg grovt betalt for. Men så lenge flokken kjøper, så hadde jeg gjort akkurat det samme.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Apple selger gammel teknologi til ny pris, og flokken løper til for å hamstre inn. Ingenting, jeg gjentar, ingenting på den nye iPhone har Apple brukt et øre på i utvikling. Med unntak av cpu, som de har videreutviklet pittelitt. De har tilogmed en eldgammel og utdatert lcd skjerm. Og de kutter "åpen" teknologi for å erstatte det med sine egne løsninger, som de igjen tar seg grovt betalt for. Men så lenge flokken kjøper, så hadde jeg gjort akkurat det samme.

 

Du må være så troll som det går ann å få. Denne kommentaren er så subjektiv at du kan nesten bruke den som eksempel i definisjonen av ordet.

 

Apple sin A10 chip banker alt på mobilmarkedet slik om det er i dag, LCD-skjermene scorer konsekvent ekstremt høyt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Apple selger gammel teknologi til ny pris, og flokken løper til for å hamstre inn. Ingenting, jeg gjentar, ingenting på den nye iPhone har Apple brukt et øre på i utvikling. Med unntak av cpu, som de har videreutviklet pittelitt. De har tilogmed en eldgammel og utdatert lcd skjerm. Og de kutter "åpen" teknologi for å erstatte det med sine egne løsninger, som de igjen tar seg grovt betalt for. Men så lenge flokken kjøper, så hadde jeg gjort akkurat det samme.

 

Du må være så troll som det går ann å få. Denne kommentaren er så subjektiv at du kan nesten bruke den som eksempel i definisjonen av ordet.

 

Apple sin A10 chip banker alt på mobilmarkedet slik om det er i dag, LCD-skjermene scorer konsekvent ekstremt høyt.

Hva er det som er grensesprengende i den nye cpu-en, da? Vi er vel enige at ios kjører mye lettere enn Android, noe som har sine grunner. Men funksjonaliteten til Android er langt bedre enb ios.

Det du sier om Apples lcd skjermer sier meg at du er prototypen på et Apple troll. Har du i det hele tatt prøvd noe annet. Kan nevne for deg at i denne husstanden er det dessverre 2 stk iPhone. Men min sønn begynner å vokse til, så han leter nå febrilsk i Android markedet for sin neste telefon.

Redigert: og heldigvis for det, for da velger han telefon som er tilpasset hans bruk og ikke omvendt.

Endret av newnick
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Apple selger gammel teknologi til ny pris, og flokken løper til for å hamstre inn. Ingenting, jeg gjentar, ingenting på den nye iPhone har Apple brukt et øre på i utvikling. Med unntak av cpu, som de har videreutviklet pittelitt. De har tilogmed en eldgammel og utdatert lcd skjerm. Og de kutter "åpen" teknologi for å erstatte det med sine egne løsninger, som de igjen tar seg grovt betalt for. Men så lenge flokken kjøper, så hadde jeg gjort akkurat det samme.

Du må være så troll som det går ann å få. Denne kommentaren er så subjektiv at du kan nesten bruke den som eksempel i definisjonen av ordet.

 

Apple sin A10 chip banker alt på mobilmarkedet slik om det er i dag, LCD-skjermene scorer konsekvent ekstremt høyt.

Hva er det som er grensesprengende i den nye cpu-en, da? Vi er vel enige at ios kjører mye lettere enn Android, noe som har sine grunner. Men funksjonaliteten til Android er langt bedre enb ios.

Det du sier om Apples lcd skjermer sier meg at du er prototypen på et Apple troll. Har du i det hele tatt prøvd noe annet. Kan nevne for deg at i denne husstanden er det dessverre 2 stk iPhone. Men min sønn begynner å vokse til, så han leter nå febrilsk i Android markedet for sin neste telefon.

Redigert: og heldigvis for det, for da velger han telefon som er tilpasset hans bruk og ikke omvendt.

 

 

 

Du kan lese ganske mye her, men jeg kan summere litt for deg; 23% høyere klokkehastighet, 25-30% økt cpu ytelse og 50% økt gpu ytelse i Basemark 2.

 

Single-/multi-core score i Geekbench 4 på 3300/5300 opp 43% og 34% fra fjoråret.

Samsung Galaxy s7 scorer til gjengjeld 1786/5204. 

 

Display mate som er velkjent når det kommer til evaluering av skjermer sa følgende om iPhone 7 sitt lcd-panel; "It is by far the best performing mobile LCD display that we have ever tested, and it breaks many display performance records."

 

Jeg kan skjønne at det er bittert å kjøpe en android telefon til samme prisen som en iPhone med 4gb ram, octa core cpu og QHD skjerm og fortsatt slite med lag i menyer, bloatware og aldri ha seneste versjon av android, jeg hadde også blitt irritert og følt meg snytt.

 

Kilder; 1,2,3

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fremdeles en lavoppløselig lcd, uansett hvem som lar seg imponere av den. Har du prøvd amoled? Ikke det? Ok, da vet du ikke bedre, og for din del håper jeg Apple koster på seg enten en sharp eller samsung amoled på sin neste modell. At de skulle bruke penger på å utvikle sin egen, er vel meeeget usannsynlig, for med Apples prispolitikk, ville jo en slik telefon fort kostet 40-50 tusen....

Hva vet du om hvilken versjon av Android jeg kjører?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har du prøvd amoled? Ikke det? Ok, da vet du ikke bedre, og for din del håper jeg Apple koster på seg enten en sharp eller samsung amoled på sin neste modell.

Hva vet du om hvilken versjon av Android jeg kjører?

 

Høy nok PPI for meg.

 

Jeg liker at du fører din egen lille samtale mellom oss der.

 

Nei, det vet jeg jo selvsagt ikke, men med mindre du har en Google Pixel føler jeg at det er en smule trygt å anta at du ikke er en av 0,3% som har Nougat 7.0 på din telefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...