Gå til innhold

Hello og Chilimobil erklærer priskrig, og sloss så busta fyker om å kunne kalle seg «billigst»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Chili tar 99,- kroner i etablering, Hello gjør det ikke. Dvs at selv om Chili er 1,- krone billigere, vil det fortsatt være billigere hos Hello de første 98 månedene...

 

Skulle ønske de nevnte dette i alle artiklene Chili er med i. I prissammenheng er selvfølgelig denne atypiske etableringen på 99,- kroner relevant.

 

Chili har fjernet 99kr i etablering fra idag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nordmenn reiser mer og mer, og det er åpenbart at disse billigselskapene har en strategi hvor de ønsker å tjene godt på dette.

 

Selv om disse selskapene har billige priser i Norge har de ekstremt dyre priser i utlandet. Der f.eks Chess har 19 øre/mb i Norden, EU og USA har Chili over 50 øre/mb i EU og 2kr/mb i USA (Hello har 1kr/mb i USA), som eksempel. En sommerferie i USA med litt surfing, og du har fort veldig mye dyrere regning enn hos andre selskaper.

Lenke til kommentar

Forhåpentligvis følger de andre selskapene etter, inkludert de største (Telenor or Telia), folk flest er lei av å betale tusenlapper i året kun for å surfe med mobilen. Folk vil ikke betare 800 kr./mnd for 40GB data, folk vil betale mindre enn 100 kr./mnd for ubegrenset med GB, tale og SMS, altså samme økonomimodell som bredbånd. Neste steg kan være 100% fri surfing globalt til faste lave priser (innenlands- or utenlands-begrensningene vil dermed forsvinne helt), da kreves det gode felles globale avtaler med alle de andre selskapene. Spørsmålet blir derfor: Hvem av tilbyderne blir de første som klarer å ringe til en annen tilbyder innenlands og utenlands og si for eksempel:

"Dear OtherCompaniesNameHere,

Wanna make a good deal with us? If all my mobile customers can use your mobilenet with unlimited usage,
I will let your mobile customers use my mobilenet with unlimited usage. Both of us ask them to pay an
affordable low monthly price, not the huge scam and nonsense we've been doing for years. People are
only choosing the cheapest carriers nowadays, we are both loosing customers every single day.

So what do you say?

We will share 50/50 of all the total revenue, even though our company makes more revenue than
your company. We will also guarantee to expand your mobilenet are at our cost. That means better
mobilenet for everyone. Oh and I will bring you another box of Nugatti Crisp that you loved the last
time we visited you! And skivet Brunost that Henry (your co-executive) loved. So what do you say?
Do you wish for us to plan a meeting soon to further discuss the aforementioned?

We are looking forward for your reply!

Best Regards,
TheNorwegianMobileCarriers"

Endret av Hawai
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Folk (les: journalister) må slutte å tro på slike priskriger. Som flere har påpekt allerede: det er så store forskjeller i priser når det gjelder roaming, til utland og spesialnummer at de få kronene i prisforskjell mellom Chili og Hello forsvinner i det store bildet.

Lenke til kommentar

Vel så viktig er prisene i utlandet + roaming. de fleste reiser 1-3 ganger i året til utlandet. Fort gjort at reknestykke forandrer seg kjapt.

Ja, og mange reiser også oftere. Det er utrolig unødvendig å måtte passe på databruken.

I dette året 2016 og fremover, skal man ikke trenge å sjekke databruk og priser per GB.

Heller dette: Ubegrenset med GB, ikke mer "Du har bare 1GB igjen, så er mobilen ubrukelig

helt til du er hjemme". Alltid faste lave månedspriser, uten ekstra avgifter og gebyrer.

Endret av Hawai
Lenke til kommentar

Nordmenn reiser mer og mer, og det er åpenbart at disse billigselskapene har en strategi hvor de ønsker å tjene godt på dette.

 

Selv om disse selskapene har billige priser i Norge har de ekstremt dyre priser i utlandet. Der f.eks Chess har 19 øre/mb i Norden, EU og USA har Chili over 50 øre/mb i EU og 2kr/mb i USA (Hello har 1kr/mb i USA), som eksempel. En sommerferie i USA med litt surfing, og du har fort veldig mye dyrere regning enn hos andre selskaper.

 

Chili lar deg bruke abonnementet i EU/EØS for 50,- kroner måneden. Det er en mye bedre løsning om man skal surfe litt på en EU/EØS ferie enn å betale pr. MB. Man skal ikke bruke mer enn 250MB før Chess sin løsning blir dyrere enn Chilimobil. Og da har man ikke tatt høyde for at Chess er dyrere i utgangspunktet.

 

Men Chess ville åpenbart vært en bedre valg i USA.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Folk (les: journalister) må slutte å tro på slike priskriger. Som flere har påpekt allerede: det er så store forskjeller i priser når det gjelder roaming, til utland og spesialnummer at de få kronene i prisforskjell mellom Chili og Hello forsvinner i det store bildet.

 

Ikke om man er en smart forbruker. Da sammenligner man prisene relevant for eget bruk. Skal jeg f.eks reise. Så ville jeg gjort research på hvilket mobilabonnement jeg skulle tatt med meg. Skal jeg til USA? Da hadde jeg valgt det billigste abonnementet til reisen dit. Skal jeg bare være i Norge tiden fremover. Ja da velger jeg det som er billigst for meg til bruk i Norge. Reise innenfor EU? Da er det ingen som slår løsningen til Chili nå.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Nordmenn reiser mer og mer, og det er åpenbart at disse billigselskapene har en strategi hvor de ønsker å tjene godt på dette.

 

Selv om disse selskapene har billige priser i Norge har de ekstremt dyre priser i utlandet. Der f.eks Chess har 19 øre/mb i Norden, EU og USA har Chili over 50 øre/mb i EU og 2kr/mb i USA (Hello har 1kr/mb i USA), som eksempel. En sommerferie i USA med litt surfing, og du har fort veldig mye dyrere regning enn hos andre selskaper.

 

Jeg bruker ofte et lokalt SIM-kort hvis jeg ønsker å bruke en del MB på tur. Sjelden at best på pris hjemme er best på pris ute...

Lenke til kommentar

Forhåpentligvis følger de andre selskapene etter, inkludert de største (Telenor or Telia), folk flest er lei av å betale tusenlapper i året kun for å surfe med mobilen. Folk vil ikke betare 800 kr./mnd for 40GB data, folk vil betale mindre enn 100 kr./mnd for ubegrenset med GB, tale og SMS, altså samme økonomimodell som bredbånd.

 

Altså, du vil bare at alt skal bli usannsynlig billig, fordi du ikke vil betale noe som helst for tjenster? Og prøver bare å fremstille alle selskaper som onde.

 

Se på prislisten til Altibox:

https://lyse.altibox.no/privat/priser

 

Ser det ut som om du betaler mindre enn 100 kr per måned? Du betaler nesten 500 kr. For å ikke snakke om etableringsgebyr for dette. Og det er bare tilgjengelig der det bor mye folk. Så skal Telenor og Telia tilby det samme, bare trådløst, hvor som helst i Norge for 1/5 av prisen?

 

Ok å klage over høye priser, for det har vi. Men dette blir som å forvente å kjøpe eneboliger i en storby til 1 million. Eller en stor ny leilighet i Oslo sentrum til en million. Eller at en pakke kjøttdeig skal koste under 10 kroner. Du burde kunne kjøpe taco til hele familien på fredag for under 50 kroner osv.

 

Minstelønn i Norge kunne vel ikke bare blitt en million og når vi er i gang?

 

Ser ikke poenget i å komme med slike forslag. Det er åpenbart ekstremt urealistisk, og både Telenor og Telia hadde gått konkurs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Yppelig, betaler 98 kroner hos Hello for 1gb nett og telenor dekning.

 

Glad jeg ikke har Telenor-dekning.

I dekningstesten til tek.no var det så godt som dødt løp mellom Telia og Telenors nett. Det er pr. i dag bare et individuelt spørsmål om hvem som har best dekning på hytta eller dine mest brukte turområder.

Lenke til kommentar

Jeg leste masse om de to selskapene, først så var jeg veldig gira på å bytre til hellig. 99kr og 1gb alt fri høres jo helt sykt ut. Men så leste jeg litt på forums og på bytt.no og folk sier at de brukte litt mer data og begynnte å få regninger på 2000 kroner. Har noen noe erfaring med en av de? Anbefaler sterkt å lese litt om de selskapene på bytt no

Lenke til kommentar

En slik smågodt-krig skader sannsynligvis disse microaktørene mer enn det hjelper dem. Det hjelper ingen kunder at de endrer prisen fra time til time. Burde de ikke heller konsentrere seg om å finne den lave prisen de kan leve med, og overleve slik at kundene kan tjene godt på å ikke bruke duopolet?

 

Hvis Chili og Hello begge vil være billigst, så går det faktisk an... Samtidig. Hvis abonnementene ellers er nesten identiske, så kan faktisk prisen også være det. Da er de begge billigst.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...