Gå til innhold

Hello og Chilimobil erklærer priskrig, og sloss så busta fyker om å kunne kalle seg «billigst»


Anbefalte innlegg

 

 

Yppelig, betaler 98 kroner hos Hello for 1gb nett og telenor dekning.

Glad jeg ikke har Telenor-dekning.

I dekningstesten til tek.no var det så godt som dødt løp mellom Telia og Telenors nett. Det er pr. i dag bare et individuelt spørsmål om hvem som har best dekning på hytta eller dine mest brukte turområder.

 

Hadde Netcom før og nettet der var så godt som ubrukelig her jeg bor. Men det kan hende at de endrer på dette, men enn så lenge så funker det ikke her. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Porterer fra Chili til Hello snart. Selskapene er like, men syns nettsiden til Hello er i en helt annen verden enn det Chili sin er. Mye feil hos sistnwvnte og ikke minst vanskelig å regne seg frem til databruk. Der har Chili en lang vei å gå. Om hello er noen timer treg, så viser dem iallfall korrekt og enkel info. Chili tvinger meg til å telle antall MB per dag. :p

Lenke til kommentar

Jeg leste masse om de to selskapene, først så var jeg veldig gira på å bytre til hellig. 99kr og 1gb alt fri høres jo helt sykt ut. Men så leste jeg litt på forums og på bytt.no og folk sier at de brukte litt mer data og begynnte å få regninger på 2000 kroner. Har noen noe erfaring med en av de? Anbefaler sterkt å lese litt om de selskapene på bytt no

Ice har det samme, men det koster deg ikke mer å gå over grensen. Nettet blir bare tregt.

 

Felles for alle er at 4-sifrede nummre, utelands osv lett kan bli dyrt derimot. Du vil derimot ikke få regning for overforbruk fra Ice hvertfall. Så koster vel Ice en krone eller 2 mer i måneden og :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

10 mbit holderlenge på mobiltelefonen om man ikke laster ned store filer. Men kjekt å se at markedsavdelingene hos Telia og Telenor har klart å overbevise en del mennesker om dette. 4G reklameres for overalt, men eneste fordwlwn emeed 4G som jeg ser det er litt lavere ping og litt jevnere datahastighet i forhold til 3G.

 

Bruker svært sjelden 4G på telefonen, da det bruker mer strøm, og tlf likevel må hoppe til 3G for å opprette en samtale.

Lenke til kommentar

4G/LTE er teknisk sett bedre enn 3G, men det er over-hyped på en lignende måte som "HD" var en gang i tiden. Samme gjelder antall piksler på mobilskjermer som du nevnte. 4K osv. Men siste er subjektiv mening for min del. 4G er perfekt for store filoverføringer som f.eks video, men youtube bruker nok ikke 40 mbit. Selv på høyeste kvalitet.

 

10 mbit/s per dags dato holder lenge for spotify, youtube, snapchat, tidal, epost, chat, nettsurfing. Det jeg sier nå får selgerne hos tele or til å vrenge seg, fordi dem lever av at folk ikke har kunnskap om påkrevd båndbredde og responstid hver tjeneste krever. Mengden data derimot er mer viktig da folk sitter og glor på tlf døgnet rundt.

 

Eksempel: min telefon har pushet 90 GB siden april, på tjenester som ikke krever høy hastighet, me heller mengde og "ok" hastighet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Nå er priskrigen over. De "ble enige" om å stoppe. Eller så gikk en av dem over til markedsfølgerstrategi og den andre så ikke grunn til å fortsette krigen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Nå er priskrigen over. De "ble enige" om å stoppe. Eller så gikk en av dem over til markedsfølgerstrategi og den andre så ikke grunn til å fortsette krigen.

Og hva ble sluttresultatet? ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Nå er priskrigen over. De "ble enige" om å stoppe. Eller så gikk en av dem over til markedsfølgerstrategi og den andre så ikke grunn til å fortsette krigen.

Og hva ble sluttresultatet? ;)

De stoppet på 244 kroner, gikk aldri lavere enn på bildet i artikkelen.

Lenke til kommentar

Porterer fra Chili til Hello snart.

 

Hello & Chili: Etter min mening er det galskap at de ikke struper hastigheten når du har brukt opp kvoten. Du blir i stedet overfakturert. Chili\Hello har tak på kr 499\400 pr mnd i overforbruk, men anmeldere på bytt.no sier mer.

1,49 pr MB i overforbruk, da er det fort det dyreste abonnementet en får tak i. 100MB overforbruk er 149 kroner + abb pris 244 = 393, samme som Telenor tar for abonnementet. De har ubegrenset hastighet og struper i stedet hastighet.

100MB brukt på minutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lagt inn begrensinger på telefonen min sånn at jeg aldri bruker opp kvoten. Og om jeg tror jeg kommer til å bruke mer, så går jeg heller opp fra 3 GB/mnd for 200,- til 5 GB/mnd til 244.-. Eller 10 GB om jeg skal bruke telefonen mye. Livet mitt er ganske forutsigbart, så er derforjeg kan beregne bruk før det faktisk skjer. :)

Lenke til kommentar

 

Porterer fra Chili til Hello snart.

Hello & Chili: Etter min mening er det galskap at de ikke struper hastigheten når du har brukt opp kvoten. Du blir i stedet overfakturert. Chili\Hello har tak på kr 499\400 pr mnd i overforbruk, men anmeldere på bytt.no sier mer.

1,49 pr MB i overforbruk, da er det fort det dyreste abonnementet en får tak i. 100MB overforbruk er 149 kroner + abb pris 244 = 393, samme som Telenor tar for abonnementet. De har ubegrenset hastighet og struper i stedet hastighet.

100MB brukt på minutter.

 

For 300 kr/måned så gir Ice deg 5 GB, og de gjør akkurat det samme som Telenor, struper hastigheten og fakturer ikke mer. Så selv om det er et argument for å ikke gå for Hello eller Chili, betyr det ikke at Telenor blir like bra på pris ved overforbruk.

 

Ice har jo og makshastighet på 50 mbit/s, Telenor sin 100 er jo bedre, og hvor høy hastighet du faktisk får på Ice vet jeg ikke. Kommer an på avtalen med Telia regner jeg med. Likevel langt bedre enn 10 mbit/s fra de andre to.

 

Dessuten fakturerer ingen Telia baserte operatører for "overforbruk" av BankID på mobil.

Lenke til kommentar

Ice virker ut i fra kommentarer på facebook-siden sin å ha store problemer med å levere fungerende tjenester etter bytte til nytt simkort for eksisterende kunder. Min fetter bestilte helt nytt abonnement hos Ice for litt over to uker siden og har enda tilgode å motta simkort eller få tjenesten satt i gang og kundeservicen deres enda ikke svart på PM sendt via Facebook på tirsdag om status på portering/levering av simkort. Han ga opp å vente på svar hos kundeservice per telefon etter en time i kø. Forhåpentligvis får de orden på både simkort-håndteringen og kundeservice når alle eksisterende kunder er flyttet over, men akkurat i skrivende stund ville jeg vært noe skeptisk til å bli kunde hos Ice.

 

Av ChiliMobil og Hello har jeg kun personlig erfaring med Hello og den er helt grei med oversiktelige "Mine sider", tjenester som fungerte som skissert og fakturering i henhold til prisliste. Som flere påpeker så er det kjedelig med overfakturering fremfor strup av hastighet når man går over datagrensen i motsetning til Ice og hastighet på 10 mbits, selv om det vil fungere greit til "normal bruk". ChiliMobil sin mulighet for å legge på 50 kr mnd for fri bruk i EU/EØS ved behov virker veldig bra.

 

Dekningen hos Telia vs Telenor er ikke lengre noe man kan konkludere med at den ene på generelt basis er overlegen den andre, Telia har virkelig tatt seg sammen og imponerte meg denne uken da jeg var noen dager på hytten innpå Hardangervidden hvor man tidligere fikk Telenor-dekning etter ca en times gåtur fra hytten og Telia ikke hadde noe som helst før etter minst en og en halv time med gåing, men hvor Telia nå hadde fått god dekning etter mindre en ett kvarters spasering. Så Telia har virkelig fått fart i utbyggingen sin, nå trenger de bare å få Volte opp å gå slik at man kan utnytte 4G-dekningen til det fulle.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...