Gå til innhold

Forbrukerrådet klager Runkeeper inn til Datatilsynet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For mange år siden var forløperne til tek.no dyktige til å utføre sunn kritisk journalistikk. I dag er det dessverre historie. Apper anbefales i ukritisk i hytt og pine uten en gang å se på hvilke tilganger de krever på systemet og hvordan markedet for appen fungerer. Det er først når andre (her forbrukerrådet) gjør kritisk og gravende journalistikk vi får se lett omskrevet kopi her på tek.no. Synd at det har blitt sånn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Denne saken er egentlig utdatert allerede... Det er noen dager siden dette her ble rapportert, og enten i går eller i dag kom nyheten om at Runkeeper legger ut (har lagt ut?) en oppdatering som stopper innsendingen av persondata når appen ikke er i bruk.

Lenke til kommentar

Ja, Tek.no er sent ute. Jeg leste om denne saken for flere dager siden et annet sted. På den andre siden så skal forbrukerrådet ha all ære for å sette søkelys på dette. De har til og med fått så mye medieoppmerksomhet at Runkeeper endret rutinene på få dager. Godt jobbet forbrukerrådet og stå på! :thumbup:

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå har Google kommet med en Fit-app. Den er iallefall mye snillere med batteriet, og ikke full av dilldall.

Nå er mesteparten av Googles inntekter basert på å indirekte selge informasjon om deg, så jeg vet ikke om en app fra Google er det første jeg omfavner på dette området.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå har Google kommet med en Fit-app. Den er iallefall mye snillere med batteriet, og ikke full av dilldall.

Nå er mesteparten av Googles inntekter basert på å indirekte selge informasjon om deg, så jeg vet ikke om en app fra Google er det første jeg omfavner på dette området.

 

 

Google selger så vidt jeg vet ikke informasjon om deg, og har heller aldri gjort det. Derimot bruker de informasjon om deg til å gi deg mest mulig målrettet reklame. Det er en vesentlig forskjell.

 

Fit er en ålreit app, men den erstatter på ingen måte Runkeeper, Endomondo, Strava eller lignende.

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

 

 

Nå har Google kommet med en Fit-app. Den er iallefall mye snillere med batteriet, og ikke full av dilldall.

Nå er mesteparten av Googles inntekter basert på å indirekte selge informasjon om deg, så jeg vet ikke om en app fra Google er det første jeg omfavner på dette området.

 

 

Google selger så vidt jeg vet ikke informasjon om deg, og har heller aldri gjort det. Derimot bruker de informasjon om deg til å gi deg mest mulig målrettet reklame. Det er en vesentlig forskjell.

 

Fit er en ålreit app, men den erstatter på ingen måte Runkeeper, Endomondo, Strava eller lignende.

Nå er det kanskje et par features som mangler i selve Fit-appen ja. Det er jeg som har misforstått noe jeg leste for en stund siden. Det riktige er at Google Fit er også et API som andre apper kan koble til for å kunne samle alle helse-data på ett sted. Ser at bla. Runkeeper m flere har implementert det.

Lenke til kommentar

Google selger så vidt jeg vet ikke informasjon om deg, og har heller aldri gjort det. Derimot bruker de informasjon om deg til å gi deg mest mulig målrettet reklame. Det er en vesentlig forskjell.

Derav "indirekte":

Nå er mesteparten av Googles inntekter basert på å indirekte selge informasjon om deg

Lenke til kommentar

 

Google selger så vidt jeg vet ikke informasjon om deg, og har heller aldri gjort det. Derimot bruker de informasjon om deg til å gi deg mest mulig målrettet reklame. Det er en vesentlig forskjell.

Derav "indirekte":

Nå er mesteparten av Googles inntekter basert på å indirekte selge informasjon om deg

 

 

Det er fortsatt feil, ettersom de ikke selger informasjon om brukerne sine. Direkte eller indirekte. De selger reklameplass. Reklamen de serverer er basert på informasjon om brukerne, men den er ikke solgt videre.

Lenke til kommentar

Det er fortsatt feil, ettersom de ikke selger informasjon om brukerne sine. Direkte eller indirekte. De selger reklameplass. Reklamen de serverer er basert på informasjon om brukerne, men den er ikke solgt videre.

Da får vi være enige om å være uenige da. Det er en ganske stor del av prisen de kan ta at de har informasjon om brukerne sine og kan selge direkte til spesifikke grupper. Hadde vært en ganske annen pris hvis det hadde vært tilfeldig reklame. Det at ingen andre får tilgang til brukerdataene er jo en ting som taler din sak, da, men derfor vil jeg bruke det indirekte.
Lenke til kommentar

 

Det er fortsatt feil, ettersom de ikke selger informasjon om brukerne sine. Direkte eller indirekte. De selger reklameplass. Reklamen de serverer er basert på informasjon om brukerne, men den er ikke solgt videre.

Da får vi være enige om å være uenige da. Det er en ganske stor del av prisen de kan ta at de har informasjon om brukerne sine og kan selge direkte til spesifikke grupper. Hadde vært en ganske annen pris hvis det hadde vært tilfeldig reklame. Det at ingen andre får tilgang til brukerdataene er jo en ting som taler din sak, da, men derfor vil jeg bruke det indirekte.

 

 

Helt greit å være uenig iblant. For ordens skyld: til tross for at jeg bruker svært mange av Google sine produkter synes jeg ikke det er uproblematisk at de sitter på såpass mye informasjon om meg. At reklamen blir mer målrettet har jeg delte meninger om. På den ene siden er det kanskje fint for alle parter at jeg slipper reklame for produkter jeg har null interesse for, men så var dette med informasjonen da...

 

Litt mer on-topic: Jeg har fjernet tilgang for at Runkeeper får gjøre noe som helst i bakgrunnen, og har også lagt den hibernate-listen i Greenify. Hvordan dette påvirker praktisk bruk har jeg ikke testet enda, da jeg primært bruker Fitbit.

Lenke til kommentar

I og med at vi har fått android 6, så synes jeg det er på tide at Google Play utvikler seg i tråd med "reservere seg"-funksjonen i android 6. (forklart: reservere seg mot at app'ene får "slik og slik tilgang", til f.eks. dine foto, kontakliste mm.)

 

Jeg vil ha et Google-Play hvor brukerne kan foreta negativ avstemming i app-butikken, for hver enkelt funksjon dersom de føler seg uttrygge. Dette vil kunne tvinge fram endring hos app-utviklerne, da færre vil røre produktene ved at de leser negativ "omtale" fra avstemming. Likeså vil utvikler kunne se nøyaktig hvilken app-tilgang det klages på.

 

Dette kan bidra til at app-utvikler må forklare seg bedre for hvorfor den trenger tilgang til A, B og C. Men, også at Android vil merke et behov for etterjusteringer, som gjør disse app-tilgangene mer intuitive overfor brukerne. For er det en ting som er sikkert, så er det at man i dag ofte "klør seg i hode" overfor hvorfor en app trenger "en slik eller slik" tilgang.

 

En avstemming er bedre enn at app-utvikler skal få øye på forklaringen i en lang innleggstråd, som har vært tilstanden fram til i dag. Innleggstråder bør selvfølgelig bevares, for de er også veldig nyttige, spesiellt for nye brukere. Det går gjerne en evighet før en app-utvikler tar hensyn til ønsker i en innleggstråd. Men, med avstemming, så vil vekten av "dislikes" for en app-tilgang være utvetydig info.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...