Gå til innhold

Thermalright slipper Le Grand Macho


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Intel Core i7 er gjerne innenfor, men marginene er så små. Du må altså ha ellers god luftstrøm og kjølig kabinett. Og du kan bare glemme turbo frekvenser. Så den vil være tregere en en skikkelig kjølt i7 selv uten overklokking.

 

De måler nok og forskjellig, så ville ikke satset på at den ikke ville ha thermal throtlet under høy load med denne, men kult er jo likevel :p

Lenke til kommentar

"Uten vifte" er oppskrytt. Det forutsetter som regel (sikkert her også) at det finnes en nærliggende vifte som gir ok trekk rundt og gjennom kjøleren. Påstanden "uten vifte" burde erstattes med påstanden "kjøler med viften montert et annet sted enn på selve kjøleren".

Jeg tenkte det samme. Det eneste som kan kjøle rellt uten vifte er kabinetter med radiatoren på utsiden, som noen fra Streacom og Akasa og diverse rådyre tilsvarende for industrielle formål (disse er òg gjerne støvtette og endog vanntette). Av disse er det kun kabinettene fra Streacom som tåler over 35 watt.

 

normal_StreacomFC08Evo_053.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pfff, har hatt kjølere uten vifter før jeg som antagelig var "dårligere" enn denne. En varm CPU fra AMD og en Atom sak, de var stabile og fine (satt selvfølgelig på viften på AMD'en igjen :p ). Åpent testkabinett så skal det ikke mye til for å fjerne varmen. Største problemet er ofte lukkede kabinett som holder på varmen.

Lenke til kommentar

Har en annen drøy Thermalright kjøler stående som en veldig dyr papirvekt, True Copper, galskap av en kjøler jeg måtte feste opp med fiskehyssing for at den ikkje skulle knekke hele hovedkortet med sine 2 kilo. Den kjølte helt fint en i7 920 "uten vifte" den gang så jeg tipper nok den er like effektiv som "Le Grand Macho", men så er den laget av ren kobber og det blir sikkert for dyrt og upraktisk i dagens marked.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

 

Tusen takk Tek for at jeg ikke får lov å lese artikkelen enda jeg har Whitelisted dere.

attachicon.gif

Jeg ser ikke en eneste annonse på det skjermbildet. Noe som kan tyde på at annonsene blir blokkert ut.

Har du noen andre utvidelser som kan blokkere annonser?

 

Nei, har kun Adbock og Ghostery installert. Får prøve å slette de å legge de inn på nytt igjen å se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Har hatt en Nofan CR-95C (http://www.nofancomputer.com/eng/products/CR-95C02.php) sittende over en Intel i7-4790K i over et år. For sikkerhet skyld har jeg montert inn en diger Noctura NF-A14 ULN til å pøse på luft om nødvendig. Vifta er satt til å slå inn når CPU-temp passerer 50 grader. Til dags dato har det bare skjedd noen få ganger. Har kjørt Prime95 for å torturere cpu'en gjentatte ganger, men kjøleren ser ikke ut til å trenge hjelp fra noen vifte nesten uansett hva jeg finner på.

 

Her ingen andre vifter i oppsettet heller og er rimeligvis kjempefornøyd med dette kraftige absolutt tyste oppsettet.

Lenke til kommentar
Her ingen andre vifter i oppsettet heller og er rimeligvis kjempefornøyd med dette kraftige absolutt tyste oppsettet.

Hvordan får du da den varme lufta ut av kabinettet? Det er nødt til å være en vifte, ellers så må du ha store hull i kabinettet. Med en så kraftig prosessor regner jeg med du har en vanlig strømforsyning, i dem er det en vifte som drar luft ut.

Lenke til kommentar

 

Her ingen andre vifter i oppsettet heller og er rimeligvis kjempefornøyd med dette kraftige absolutt tyste oppsettet.

Hvordan får du da den varme lufta ut av kabinettet? Det er nødt til å være en vifte, ellers så må du ha store hull i kabinettet. Med en så kraftig prosessor regner jeg med du har en vanlig strømforsyning, i dem er det en vifte som drar luft ut.

 

Nei,  jeg bruker en strømforsyning uten vifte (Seasonic Platinum-520 Fanless), og kjører også grafikkort uten vifte (Sapphire AMD R7 250 Ultimate Fanless).  På HDD-fronten har jeg to M2-enheter som jo også er dønn stille.

 

Alt dette er montert i et horsontalt kabinett med delvis åpne sider og topp. Så lenge greiene ikke støyer så er en slik åpen løsning ganske uproblematisk. Støv er heller ingen big deal da naturlig konveksjon drar inn adskillig mindre støv fra omgivelsene enn det vifter gjør.    Egenkonveksjonen i systemet sørger mao for å transportere bort alt av varme.  Faktisk så er funker dette så bra at ingen kjølekomponenter blir så varme at en ikke kan legge hånden på dem og holde den der.

 

Dette er ikke et spill-rigg, ei heller er overklokking noe jeg bryr meg så mye med.  Men, jeg utnytter tidvis prosesseringskapasiteten fullt ut og nyter resultatet på de to 28" UHD skjermene systemet driver.

 

Har prøvd meg på stille systemer siden tidlig nitti-tall, men dette er det første som faktisk både er dønn stille, samtidig er rimelig kraftig og faktisk 100% stabilt i drift.

Lenke til kommentar

Når du har åpent kabinett er det ikke noe problem, nei. :) Utover at review av den PSUen skrev at den "summet".

Det stemmer at den av og til summer litt på en forholdsvis høy frekvens. Har vurdert å bytte den ut, men innser at jeg kun hører det når omgivelsene er absolutt tyste, noe som i praksis bare skjer midt på natten.  Har derfor beholdt den enn så lenge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...