Gå til innhold

Microsoft vil legge inn nytt masevindu om du bytter nettleser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har egentlig ikke noe problem med dette, ei heller med Edge. Det er for det meste en fin nettleser, og den finpusses stadig.

 

Det som imidlertid er skuffende er at den ikke har funksjoner som burde være standard på nye nettlesere; f.eks. støtte for "innstikk" og synkronisering. Det må jo være en fordel å bruke Edge mer enn at den bare "er der", og at den mangler slike basisfunksjoner er vanskelig å forstå. Den mangler også mulighet til å "pinne" tab'er, noe som det er vanskelig å slutte å bruke etter å ha brukt Chrome og Firefox.

 

Jeg kan gjerne prøve Edge igjen, men da må de få på plass minimumskravene også. Jeg kjører nå Windows 10 Mobile på min Lumia 930, og selv om det er et aldeles glimrende OS (gud som jeg gleder meg til Continuum på 950) var det en enorm skuffelse at synkronisering av bookmarks, åpne tab'er, passord, etc enda ikke er på plass.

 

Kom igjen, Microsoft! Skal dere lage et økosystem som fungerer, må det grunnleggende selvfølgelig være der!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ikke noe problem med dette, ei heller med Edge. Det er for det meste en fin nettleser, og den finpusses stadig.

 

Det som imidlertid er skuffende er at den ikke har funksjoner som burde være standard på nye nettlesere; f.eks. støtte for "innstikk" og synkronisering. Det må jo være en fordel å bruke Edge mer enn at den bare "er der", og at den mangler slike basisfunksjoner er vanskelig å forstå. Den mangler også mulighet til å "pinne" tab'er, noe som det er vanskelig å slutte å bruke etter å ha brukt Chrome og Firefox.

 

Jeg kan gjerne prøve Edge igjen, men da må de få på plass minimumskravene også. Jeg kjører nå Windows 10 Mobile på min Lumia 930, og selv om det er et aldeles glimrende OS (gud som jeg gleder meg til Continuum på 950) var det en enorm skuffelse at synkronisering av bookmarks, åpne tab'er, passord, etc enda ikke er på plass.

 

Kom igjen, Microsoft! Skal dere lage et økosystem som fungerer, må det grunnleggende selvfølgelig være der!

 

Hovedproblemet med Edge er at den ikke fungerer like godt som IE på microsoft sine egne sider(azure o.l)

Fungerer heller ikke om jeg må konfigurere switcher og brannmurer i nettleser.

Da får jeg enten en side som aldri laster, eller deler som mangler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har gitt Internet Explorer og senere Edge en real sjangs.
Det er populært å fremme påstander om at "MS suger", men siden jeg hovedsaklig har brukt Linux og Mac de senere år, ville jeg sjekke om disse produktene virkelig var så ille fremdeles.

Når endelig Explorer begynte å bli brukbart, droppa de det, og laget Edge i stedet.
Edge bærer fremdeles preg av å være på alfa- eller betastadiet.
Windows 10 er den beste Windows jeg har prøvd, men jeg bruker fremdeles alternative nettlesere.
Dette skyldes flere ting som ikke fungerer optimalt i Edge:
* Hakkete scrolling i lange nettsider, inkludert lange tråder her i forumet.
* Manglende støtte for plugins. Selv AdBlock som var innebygget uten behov for plugin i Explorer.
* Nettsider som ikke fungerte, inkludert dette forumet. Logg inn-knappen manglet. Jeg måtte ta en omvei via en forumtråd for å kunne logge inn.
* Noen ganger henger den i et minutt.

Om Edge var den eneste nettleseren i verden, hadde jeg selvsagt overlevd å bruke den.
Men den er den dårligste av de nettlesere jeg har prøvd.

Det er dog håp. Den fungerte greit nok de gangene disse feilene ikke inntraff.
Ikke best, men brukbart.

Om Windows skal ha en "nag screen" som plager de som bruker alternativ software, vil jeg av prinsipp boikotte disse programmene.

En slik maseskjerm høres ut som en jobb for EU.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

At ikke synking er på plass/ ikke fungerer har jo muligens noe med at mobil versjonen ikke er fullført enda?

 

Jeg har egentlig ikke noe problem med dette, ei heller med Edge. Det er for det meste en fin nettleser, og den finpusses stadig.

 

Det som imidlertid er skuffende er at den ikke har funksjoner som burde være standard på nye nettlesere; f.eks. støtte for "innstikk" og synkronisering. Det må jo være en fordel å bruke Edge mer enn at den bare "er der", og at den mangler slike basisfunksjoner er vanskelig å forstå. Den mangler også mulighet til å "pinne" tab'er, noe som det er vanskelig å slutte å bruke etter å ha brukt Chrome og Firefox.

 

Jeg kan gjerne prøve Edge igjen, men da må de få på plass minimumskravene også. Jeg kjører nå Windows 10 Mobile på min Lumia 930, og selv om det er et aldeles glimrende OS (gud som jeg gleder meg til Continuum på 950) var det en enorm skuffelse at synkronisering av bookmarks, åpne tab'er, passord, etc enda ikke er på plass.

 

Kom igjen, Microsoft! Skal dere lage et økosystem som fungerer, må det grunnleggende selvfølgelig være der!

 

Lenke til kommentar

Kan vel kanskje oppfattes som en "nag screen" ja, men det er jo også mer enn det. For meg så er det greit at det er en strømlinjet måte å bytte standard apper på. Om i tilfellet en dag skulle ønske å bytte tilbake igjen. Ettersom instillingsappen også er helt ny så er det greit å bli vist hvor disse instillingene ligger. Det at denne skjermen dukker opp gjør vel at det maks tar 2 sekunder ekstra å bytte standard nettleser.

 

Jeg har gitt Internet Explorer og senere Edge en real sjangs.

Det er populært å fremme påstander om at "MS suger", men siden jeg hovedsaklig har brukt Linux og Mac de senere år, ville jeg sjekke om disse produktene virkelig var så ille fremdeles.

 

Når endelig Explorer begynte å bli brukbart, droppa de det, og laget Edge i stedet.

Edge bærer fremdeles preg av å være på alfa- eller betastadiet.

Windows 10 er den beste Windows jeg har prøvd, men jeg bruker fremdeles alternative nettlesere.

Dette skyldes flere ting som ikke fungerer optimalt i Edge:

* Hakkete scrolling i lange nettsider, inkludert lange tråder her i forumet.

* Manglende støtte for plugins. Selv AdBlock som var innebygget uten behov for plugin i Explorer.

* Nettsider som ikke fungerte, inkludert dette forumet. Logg inn-knappen manglet. Jeg måtte ta en omvei via en forumtråd for å kunne logge inn.

* Noen ganger henger den i et minutt.

 

Om Edge var den eneste nettleseren i verden, hadde jeg selvsagt overlevd å bruke den.

Men den er den dårligste av de nettlesere jeg har prøvd.

 

Det er dog håp. Den fungerte greit nok de gangene disse feilene ikke inntraff.

Ikke best, men brukbart.

 

Om Windows skal ha en "nag screen" som plager de som bruker alternativ software, vil jeg av prinsipp boikotte disse programmene.

En slik maseskjerm høres ut som en jobb for EU.

 

Lenke til kommentar

Jeg er ikke imot en funksjon som gjør det enklere å velge default programmer som nettleser.

Men: (fra artikkelen)

 

Knappen «Don't switch and try it now» er dessuten betydelig mer iøynefallende enn knappen «Switch anyway».

Gjør denne funksjonen det enklere å velge selv, eller gjør den bare at uoppmerksomme Firefox-brukere ender opp med Edge igjen mot sin vilje?

Hvor ofte dukker den opp?

 

Jeg har to Windows 10-maskiner. Den ene er en billig ultraportabel med Celeron og Win8, oppgradert til Win10.

Win10 er betydelig bedre og raskere enn Win8.

Scrolling i alle nettlesere gikk hakkete i Win8, men i Win10 er det kun Edge som har det problemet. Opera scroller lett.

Har uansett lagt inn Linux på den.

 

Den andre laptopen min med Win10 er temmelig kraftig. Hovedgrunnen til at jeg la inn Firefox er ikke så mye problemer med Edge, men mangelen på Adblock.

Hadde bare det vært på plass, kunne jeg muligens fortsatt med Edge.

Mye av treghetene jeg opplever kan jo være pga. annonser, som jeg skrur av når jeg kan.

 

Internet Explorer begynte jo å bli bra, men jeg opplever Edge som et skritt tilbake. De fjernet funksjoner som en moderne nettleser MÅ ha. De burde innrømmet at den er i beta, og latt Explorer være default inntil brukeren selv velger noe annet.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Personlig så synes jeg at IE11 er fryktelig tuklete å ha med å gjøre hvis man har personlige innstillinger på f.eks kompatibilitetsvisning og da får en feil som gjør at man må resette nettleseren. Da slettes alle personlige innstillinger og må settes opp på nytt.

Firefox og Chrome har ingen av disse problemene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...