Gå til innhold

TEST: Chromecast Audio


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si at det er ganske tullete å samme ligne chromecast audio og Apple TV... Denne er jo ikke ment til å vise bilde engang, og bare de aller færreste har hdmi i lydanlegget sitt. Hadde vært mye mer aktuelt å sammenligne med f.eks. Sonos sine høyttalere og vise hva som trengs til å lage sin egen diy Sonos

  • Liker 8
Lenke til kommentar

mathiash98: Det kommer litt an på. Det finnes mange strømmeteknologier, men Airplay er blant de aller enkleste å bruke. Skal du ha det *må* du stort sett ha en ganske stor enhet som inkluderer mer funksjonalitet enn du trenger, eller som koster mer enn dette.

 

Jeg er likevel helt enig i at en kompakt løsning for alt-i-ett nettverkslyd ala Sonos er svært interessant. Ekstremutgaven av det er den som er på bildet under Apple TV-en :)

Lenke til kommentar

Vet noen om denne støtter DLNA? Bruker et tredjepartsprogram for å sende musikk til en mediaboks som er koblet til høyttalerne via kabel. Boksen tar mye plass, så å bytte til denne hadde vært supert:)

 

(Basert på antagelse at den fungerer som en vanlig Chromecast) Den dukker nok ikke opp som en DLNA receiver, men kan fint spille musikk fra en DLNA server. Til å styre dette finnes det mange apper, f.eks BubbleUpnp og LocalCast.

Lenke til kommentar

Denne har i utgangspunktet ikke DLNA-støtte, og dukker heller ikke opp i DLNA-oversikter for overføring av lyd og bilde, slik enkelte enheter gjør selv om de ikke faktisk støtter teknologien. Der du har støtte for Chromecast OG DLNA vil Chromecast som regel dukke opp i samme liste som DLNA-utstyret. Men Chromecast-appen tillater deg å caste all lyd og alt bilde på telefonen. På noen enheter fikk vi beskjed om at telefonen ikke var optimalisert for å caste skjerminnhold, men det fungerte likevel helt uproblematisk.

Lenke til kommentar

Noen som vet om denne støtter Tidal / Wimp hi-fi ?

 

Hvilen oppløsning støtter den ?

 

Foreløpig er ikke Tidal på Chromecast, men selskapet annonserte at de jobbet med støtte på tampen av fjoråret, og dette nettstedet hevder en lansering vil finne sted en gang før neste CES, altså innen januar. Om det stemmer er vanskelig å si.

http://www.digitalaudioreview.net/2015/09/google-chromecast-audio-set-to-disrupt-audio-streamers/

Du kan uansett strømme Tidal til Chromecast ved å be enheten din sende all lyd til mottakeren.

 

Oppløsningen er inntil Full HD, eller 1080p :)

Lenke til kommentar

R1200CL Oh! Right! Jeg tenkte vanlig Chromecast og bildeoppløsning i svaret mitt. I has the dumb :)

 

Athegaaran: Jepp! Du kan strømme direkte til Chromecasten. I slike tilfeller setter den opp sin egen Wi-Fi-sone. Vi skal jobbe mer med Chromecast fremover, spesielt når all den nye funksjonaliteten er på plass, så da vil dette sannsynligvis også bli noe vi prøver oss på i praksis.

Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt hva den kunne brukes til. Jeg har et et noe eldre Bose system V35. Jeg kan bruke denne til blutetooth spilling f.eks? Er det meningen?

 

På en måte... Forskjellen er at CC henter streamen fra nettet selv, slik at du kan bruke mobilen/nettbrettet helt uavhengig etter å ha startet avspilling. Du kan også skru av mobilen, eller dra ut av huset. Musikken vil fortsette å spille, og andre enheter kan overta kontrollen. De største praktiske forskjellene i forhold til å bruke bluetooth er at mobilen bruker mye mindre strøm (siden det er CC som står for streamingen), musikken blir ikke avbrutt når du får sms eller du tar en samtale og du trenger ikke ha mobilen nær CC (at begge er på samme lokale wifi er nok).

Lenke til kommentar

Jeg har i dag et Klipsch KMC 3 kompaktanlegg der jeg kan spille lyd via Bluetooth eller minijack.

 

Jeg har et ønske om å kunne se på vanlig TV og benytte kompaktanlegget til å spille lyden fra TV'en. Kan jeg med Chromecast Audio sende lyden trådløst fra TV'en til anlegget?

 

Fordrer at TV kan sende lyden ut trådløst, og da trenger du en annen dings til å gjøre signalene trådløse. CCA mottar lyd trådløst over wifi, og sender den via kablet tilgang til anlegget. Legg merke til at den kun har kablede utganger, ikke innganger etter det jeg kan se, og du trenger en enhet med kablet inngang for det du vil gjøre.

 

Finnes bluetoothenheter med minijack inn, som gjør det du ønsker.

 

http://www.dx.com/p/mini-3-5mm-bluetooth-v2-1-audio-transmitter-w-usb-2-flat-pin-plug-black-172030#.VhGKLE2R-F4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...