Gå til innhold

Ikke vær redd for å oppgradere til Windows 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var helt klar til å oppgradere til jeg så endringene som gjaldt for Onedrive. Til nå har det vært mulig å la filer ligge kun på nettet, men allikevel være synlige som fil og også søkbare da metadata ble lagret på enheten. Dette har vært kjempefint når man har nettbrett, PC eller mobil med begrenset lagringsplass. Hvis jeg ikke har misforstått helt så er dette nå fjernet og filer som er valgt å være kun på nettet er ikke synlige som ordinær fil eller søkbare.

Dette var en av hovedgrunnene til at jeg valgte å abonnere på office-pakken. Nå er dette en god grunn til å ikke fornye dette abonnementet.

Hvis det er noen som har oppgradert til W10 som har litt ekstra info om dette så setter jeg stor pris på det.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Classic Shell på Windows 8.x, men ser foreløpig ingen grunn til å gjøre det på Windows 10. Det måtte i så fall være rent estetiske grunner.

 

Var det noe spesifikt dere manglet i Windows 10's startmeny, eller var det først og fremst flisene og utseendet som ikke behaget?

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke har misforstått helt så er dette nå fjernet og filer som er valgt å være kun på nettet er ikke synlige som ordinær fil eller søkbare.

Dette var en av hovedgrunnene til at jeg valgte å abonnere på office-pakken. Nå er dette en god grunn til å ikke fornye dette abonnementet.

Du har ikke misforstått. 'Placeholders' er ikke støttet i OneDrive i Windows 10. Det var vel bare Windows 8.x som støttet det, så de av oss som har hoppet over det trinnet vet ikke hva vi har gått glipp av.

 

Jeg mener å ha hørt noe om at mange ble 'forvirret' av 'placeholders', og trodde at filene lå lokalt på disken fordi det var et ikon der, men da de satt på flyet (uten nettilgang) og skulle editere dokumentet, så var det ingenting der.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Classic Shell på Windows 8.x, men ser foreløpig ingen grunn til å gjøre det på Windows 10. Det måtte i så fall være rent estetiske grunner.

 

Var det noe spesifikt dere manglet i Windows 10's startmeny, eller var det først og fremst flisene og utseendet som ikke behaget?

Jeg liker bare Win 7 sin startmeny bedre. Win 10 sin startmeny var forferdelig rotete og uoversiktelig synes jeg.

Lenke til kommentar

Var helt klar til å oppgradere til jeg så endringene som gjaldt for Onedrive. Til nå har det vært mulig å la filer ligge kun på nettet, men allikevel være synlige som fil og også søkbare da metadata ble lagret på enheten. Dette har vært kjempefint når man har nettbrett, PC eller mobil med begrenset lagringsplass. Hvis jeg ikke har misforstått helt så er dette nå fjernet og filer som er valgt å være kun på nettet er ikke synlige som ordinær fil eller søkbare.

Dette var en av hovedgrunnene til at jeg valgte å abonnere på office-pakken. Nå er dette en god grunn til å ikke fornye dette abonnementet.

Hvis det er noen som har oppgradert til W10 som har litt ekstra info om dette så setter jeg stor pris på det.

 

Du kan mappe hele Onedrive som en nettverksdisk, og filene vil ikke kopieres til PC'en.

 

http://forums.windowscentral.com/windows-10-how-guides/371145-how-map-onedrive-drive-letter-windows-10-a.html

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Classic Shell på Windows 8.x, men ser foreløpig ingen grunn til å gjøre det på Windows 10. Det måtte i så fall være rent estetiske grunner.

 

Var det noe spesifikt dere manglet i Windows 10's startmeny, eller var det først og fremst flisene og utseendet som ikke behaget?

 

Det virker som evnen til å ha kontroll over venstre kolonne mangler, det er en ganske stor hemsko.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det virker som evnen til å ha kontroll over venstre kolonne mangler, det er en ganske stor hemsko.

 

Hmm... Husker ikke hvor mye kontroll jeg hadde over venstre kolonne i Classic Shell og Start 10.

 

Etter at drag&drop forsvant fra toppen av startmenyen for mange år siden, har jeg alltid gjenskapt denne funksjonaliteten i en liten trestruktur i QuickLaunch. Det har jeg allerede gjort i Windows 10. 

 

Gammal start meny (ikke min): 

windows-classic-start-menu-folders.png

 

Quick Launch ekvivalent (Windows 8.x?): 

 

post-19503-0-02839000-1348941534.jpg

 

Lenke til kommentar

Har ennå til gode å "bli varslet når PCen er klar til å oppgraderes fra 8.1 til 10."

Har også prøvd å laste ned oppdateringen manuelt via WUpdate, men den blir mislykket hver gang. Forsøkte å slette alle uferdige downloads fra WUpdate men den blir mislykket likevel. Har lite lyst til å gjøre endringer i registeret på en splitter ny PC. Tusen takk for en glimrende utført utrulling MS!

Lenke til kommentar

Har ennå til gode å "bli varslet når PCen er klar til å oppgraderes fra 8.1 til 10."

Du er i samme situasjon som maaange andre. Ingen lovte deg "Windows 10 levert innen 7. august", antar jeg?

 

Jeg fikk "klarsignalet" på en bærbar PC nå på onsdag, og jeg "fremprovoserte" det og fikk oppgradert en annen PC 29/7 via Windows Update  - etter tre mislykkede forsøk. Den tredje PC'en jeg hadde "reservert" Windows 10 for har ennå ikke fått noe.

 

Du kan enten vente - eller du kan laste ned MediaCreationTool selv og sette i gang.

Lenke til kommentar

 

Var helt klar til å oppgradere til jeg så endringene som gjaldt for Onedrive. Til nå har det vært mulig å la filer ligge kun på nettet, men allikevel være synlige som fil og også søkbare da metadata ble lagret på enheten. Dette har vært kjempefint når man har nettbrett, PC eller mobil med begrenset lagringsplass. Hvis jeg ikke har misforstått helt så er dette nå fjernet og filer som er valgt å være kun på nettet er ikke synlige som ordinær fil eller søkbare.

Dette var en av hovedgrunnene til at jeg valgte å abonnere på office-pakken. Nå er dette en god grunn til å ikke fornye dette abonnementet.

Hvis det er noen som har oppgradert til W10 som har litt ekstra info om dette så setter jeg stor pris på det.

Du kan mappe hele Onedrive som en nettverksdisk, og filene vil ikke kopieres til PC'en.

 

http://forums.windowscentral.com/windows-10-how-guides/371145-how-map-onedrive-drive-letter-windows-10-a.html

 

Fint svar og dette kan muligens gjøre overgangen litt bedre. I W8.1 kan man selv velge hvilke undermapper i Onedrive man ville skulle være tilgjengelig offline så det uansett en nedtur. Nå ender man opp med at absolutt ingenting er tilgjengelig offline.

Kan skjønne at noen ble forvirret av at man ikke kunne se direkte hvilke mapper/filer som var tilgjengelig offline, men har man noenlunde kontroll så er dette kjempeflott. Skjønner ikke hvorfor Microsoft endrer på dette.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...