Gå til innhold

RYKTE: – AMD skal krympe skjermkort-teknologien kraftig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det virker i utgangspunktet litt usannsynlig at AMD skal kjøpe fab-kapasitet hos Intel - men gitt at dette er 3D-kort, ikke CPUer, og at Intel uansett har så mye penger at de ikke blir en spesielt mye hardere CPU-konkurrent av å få disse ekstra pengene, så ... kanskje?

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det lenge, liten vits å kjøpe 28 nm GPU nå som neste krymping er på overtid. Folk som kjøper GPU nå kan komme til å angre om kort tid.

 

Globalfoundrys (splittet ut av AMD) og Samsung har et samarbeid om 14nm FinFET så det kan godt hende GlobalFundrys vil produsere GPUer for AMD igjen.

Lenke til kommentar

Ehhh....

 

Både AMD og Nvidia kommer til å gå rett til 14/16nm...

 

For Nvidia sin del så blir Tegra X1 den eneste brikken som lages på 20nm. Tipper også AMD etterhvert kommer med en eller to low-power SoC's på 20nm.

 

Både TSMC og GloFo sin 20nm prosess er det som kalles en "planar process", på 20nm viste det seg at dette ikke fungerte veldig bra for high-end brikker. Dette var noe Intel innså tidlig og kom med "3D transistorer" (også kjent som FinFET) allerede på 22nm.

Lenke til kommentar

Jo fortere AMD kommer på banen med noe ferskt som kan gi dem en bedre posisjon i markedet, jo bedre. Jeg er nok ikke alene om å mene at monopol på GPU-markedet kommer til å stagnere utvikling i feltet.

 

Spesielt med rykter om at det planlegges nye konsoller - dermed kan AMD risikere å miste en del midler de nå raker inn for SoC til XbOne og PS4.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NVIDIA og AMD bruker jo begge TSCM, så hvis AMD går over til 14nm så gjør også NVIDIA det samme. Ellers er jeg litt usikker på om Intel og Samsung har nok kapasitet til å produsere 14nm til AMD. Qualcomm sitter jo igjen med Snapdragon 810 som ikke klarer å konkurrere med Samsung sine brikker, i stor grad pga 14 nm. De bruker jo og TSCM og skal vel lansere sine nye 14nm til høsten. Er jo rykter om at Apple vil bruke Samsung og. Nå vet jeg ikke hvordan det er omgjøre fabrikker til nye 14 nm, men jeg kan tenke. Jeg vet heller ikke hvordan effektiviteten på denne 14 nm prossesen er, men jeg ville trodd at det er kapasitetsproblemer nå i begynnelsen av denne teknologien. Er jo ikke mange enheter som kommer med 14 nm.

Lenke til kommentar

Jo lengre bak, jo mer svada.... AMD prater og prater opp både arkitekturer og teknologier, men jo mer skuffende de leverer desto større blir løftene om at neste generasjon, rett rundt hjørnet skal være en knallsuksess. De får skambank av Intel, de får skambank av nVidia, taper penger så det suser og har $17 millioner i egenkapital igjen.

 

Og hvis du hører på de selv sier de at all R&D går til andre ting enn "commodity products", dvs. CPUer og GPUer til den vanlige forbruker. Dette her er vel bare svada for å forklare hvorfor de ikke lanserer noen brukbare grafikkort på 20nm, "vi venter på 14nm" yeah right.... De er konk før den teknologien er klar.

Lenke til kommentar

Vi har vel vært klar over dette i snart trekvart år.

 

Jeg har sagt det lenge, liten vits å kjøpe 28 nm GPU nå som neste krymping er på overtid. Folk som kjøper GPU nå kan komme til å angre om kort tid.

 

Globalfoundrys (splittet ut av AMD) og Samsung har et samarbeid om 14nm FinFET så det kan godt hende GlobalFundrys vil produsere GPUer for AMD igjen.

Det er da ikke slik at neste GPU-generasjon er rett rundt hjørnet. Selv om produksjonsprosessen er klar i høst så vil det ta mange måneder før vi får ferdige skjermkort. Det vil nok bli godt ut i neste år før vi får neste high-end-kort. HKS kan kanskje si noe om tidsskjema der.

 

Bra AMD kommer på banen med skjermkort, synd dette ikke vil merkes på R9 380-390 siden da kan nvidia holde prisene oppe en del år til.

Hvordan holder Nvidia prisene oppe?
Lenke til kommentar

Jeg har sagt det lenge, liten vits å kjøpe 28 nm GPU nå som neste krymping er på overtid. Folk som kjøper GPU nå kan komme til å angre om kort tid.

 

Globalfoundrys (splittet ut av AMD) og Samsung har et samarbeid om 14nm FinFET så det kan godt hende GlobalFundrys vil produsere GPUer for AMD igjen.

 

Enig, blir spennende med 14nm, FinFet og såkalt stacked 3D RAM.

Lenke til kommentar

Det er da ikke slik at neste GPU-generasjon er rett rundt hjørnet. Selv om produksjonsprosessen er klar i høst så vil det ta mange måneder før vi får ferdige skjermkort. Det vil nok bli godt ut i neste år før vi får neste high-end-kort. HKS kan kanskje si noe om tidsskjema der.

Snakker vi high-end så er slutten av Q1 2016 et godt tips. Iallefall for Nvidia sin del.

 

Når det gjelder 14nm så er det viktig å presisere at den prosessen som er operativ i dag ikke er egnet for GPU. Den er beregnet for mobile SoC'er med TPD på under 5 watt. Det er kun Intel som har high-performance 14nm operativt med Broadwell.

 

Det er også verdt å merke seg at TSMC og Samsung/GloFo sin 14nm prosess egentlig ikke er helt 14nm, mye av prosessene kan omtales som 20nm med FinFET.

 

Anbefaler denne videoen fra IDF, hvor Intel snakker om hva de har gjort når de gikk fra 22nm FinFET til 14nm FinFET.

http://intelstudios.edgesuite.net/idf/2014/sf/ti/SPCS010/index.html

Lenke til kommentar

Jo lengre bak, jo mer svada.... AMD prater og prater opp både arkitekturer og teknologier, men jo mer skuffende de leverer desto større blir løftene om at neste generasjon, rett rundt hjørnet skal være en knallsuksess. De får skambank av Intel, de får skambank av nVidia, taper penger så det suser og har $17 millioner i egenkapital igjen.

 

Og hvis du hører på de selv sier de at all R&D går til andre ting enn "commodity products", dvs. CPUer og GPUer til den vanlige forbruker. Dette her er vel bare svada for å forklare hvorfor de ikke lanserer noen brukbare grafikkort på 20nm, "vi venter på 14nm" yeah right.... De er konk før den teknologien er klar.

 

Vel, AMD og NVIDIA har samme produsent, så på dette område kommer ikke AMD til å falle bak. M ed tanke på at vi allerede har 14 nm finFet tilgjengelig i dag, er ikke 2016 ett usannsynlig mål?

 

Ellers er jeg enig, mye snakk om hvor bra 390 kommer til å bli. Den skal visst være bedre enn titan X osv. Likevel tviler jeg litt på at de kommer til å klare det. Når en ser på historien, økonomien osv så ser det ikke veldig sannsynlig ut at de går fra å være ett halvt år bak, til å være ett halvt år foran på en generasjon. Håper likevel de klarer det, er veldig bra for oss forbrukere at AMD overlever. Bare se på hvilke priser NVIDIA tar for sine toppkort i dag, de som er uten konkurranse fra AMD.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Titan har vel vært nevnt ved flere anledninger...

Søk på priser på Quadro M6000, Tesla K40 og AMD FirePro W9100

Så vil du nok fort se at Titan ikke er spesielt overpriset...

 

Prisen på Titan kommer ikke til å bli satt ned hvis AMD skulle klart å lansert et produkt som har liknende ytelse, prisen på single-GPU versjonen har helt siden første Titan-kort ligget på $999.

Lenke til kommentar

Alle som har følgt halvveis med i timen vet at Titan er ment for det (semi-)profesjonelle markedet. I stort sett alle segmenter hvor AMD og Nvidia har tilsvarende produkter så er også prisene omtrent tilsvarende. Det er totalt kunnskapsløst å sammenligne prisen på Titan med konsumentkort fra AMD.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

NVIDIA og AMD bruker jo begge TSCM, så hvis AMD går over til 14nm så gjør også NVIDIA det samme. Ellers er jeg litt usikker på om Intel og Samsung har nok kapasitet til å produsere 14nm til AMD. Qualcomm sitter jo igjen med Snapdragon 810 som ikke klarer å konkurrere med Samsung sine brikker, i stor grad pga 14 nm. De bruker jo og TSCM og skal vel lansere sine nye 14nm til høsten. Er jo rykter om at Apple vil bruke Samsung og. Nå vet jeg ikke hvordan det er omgjøre fabrikker til nye 14 nm, men jeg kan tenke. Jeg vet heller ikke hvordan effektiviteten på denne 14 nm prossesen er, men jeg ville trodd at det er kapasitetsproblemer nå i begynnelsen av denne teknologien. Er jo ikke mange enheter som kommer med 14 nm.

 

Vel, det var jo noen som var ute å kjøpte IBM sin foundry for en tid til bake, så jeg vil tro kapasiteten er på plass, og da er det ikke TSMC AMD kommer til å kjøpe 14nm fra, men antakeligvis GloFo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...