Gå til innhold

Ny video viser hele SpaceX-krasjlandingen i slow motion


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Minst like morsomt å se på som nyttårsfyrverkeri, men jeg grøsser av å tenke på prislappen. Her ødelegges verdier for titalls millioner dollar på få sekunder.

 

Dessverre sånn ja, om ikke utstyr til enda høyere kostnader.

Men så fort gjennombruddet kommer blir romfart veldig mye mer effektivt og ikke minst billigere. Sånn sett vil SpaceX betale seg selv om de får til landingene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
 



Minst like morsomt å se på som nyttårsfyrverkeri, men jeg grøsser av å tenke på prislappen. Her ødelegges verdier for titalls millioner dollar på få sekunder.

 

Småpenger i forhold til hva amerikanerne sløser vekk på krig og faenskap.

 

Dette er framgang for menneskeheten, man burde brukt MYE mer på romfart

 

 

 

bpgAwEb.png

 

 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Minst like morsomt å se på som nyttårsfyrverkeri, men jeg grøsser av å tenke på prislappen. Her ødelegges verdier for titalls millioner dollar på få sekunder.

 

Penger er kun en fiktiv verdi. Dette er meget nyttig forskning vi kommer til å få utbytte av i fremtiden.

Lenke til kommentar

Nok en gang så er det verdt å merke seg at primæroppdraget, nemlig å levere Dragon CRS-6 til romstasjonen var vellykket.

 

Samtlige operative raketter i dag detter ned enten over land eller i havet, og brukes ikke igjen.

 

SpaceX eksperimenter nå med å kunne gjenbruke 1. stadiet på raketten, og så selv på sannsynligheten for å lande vellykket som rundt 50%.

 

De har en vellykket landing iløpet av 2015 som mål.

Det er også langt i fra alle Falcon 9 rakettene som de prøver å lande.

Lenke til kommentar

(Svar til Simen1:)Hvor skal de gjøre av vingene og landingshjulene under launch?

Slike 'systemer' tar mye mer plass enn de 'beina' de bruker i dag.

 

(Og skaper derved mye større luftmotstand - om man da ikke bygger 1. trinnet som en slags romferge. Uansett, man ender med en altfor høy structural coefficient (=struktur-massens andel av totalmassen). Man ønsker at så mye som mulig av totalmassen skal utgjøres av nyttelast og fuel.)

 

<off topic>I disse DAB-tider kunne man vel sagt at "vinger er en gammeldags og utdatert teknologi". </off topic>

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Jeg kom til å lure på noe. Hvorfor valgte de å designe den for vertikal rakett-landing i stedet for å glidelanding med vinger og landingshjul på en flyplass?

 

Tja, hvorfor ikke? Romfergeprogrammet hadde mangfoldige suksesser og var et kjempesteg fremover for teknologisk utvikling, men økonomisk var det en katastrofe.

Og ut fra NASAs mål om "leave no man behind", så kan man vel si at HMS-målet ikke ble oppnådd.

 

Mennesker prøver heldigvis å få til ting som i utgangspunktet ser svært vanskelige ut, Mange fremskritt som stammer fra folk som sier fuckit til tradisjonell tenkning.

Lenke til kommentar

Jeg kom til å lure på noe. Hvorfor valgte de å designe den for vertikal rakett-landing i stedet for å glidelanding med vinger og landingshjul på en flyplass?

Ville trodd det ville blitt mer universelt for mer langsiktig tenking. Altså at det kan bli gjort på andre planeter uten rullebane eller andre steder på jorden.

 

Eventuelt vekt? Landingsstell og vinger veier jo en del. (I tillegg til det hydrauliske og datasystemet som uansett må til for begge måter)

 

Selv om du selvsagt også kaster bort en del vekt på ekstra drivstoff for å lande vertikalt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...